Toon posts:

Artifical Intelligence & creativiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende mensen voorspellingen horen maken dat over een X-aantal jaren de computers de wereld gaan regeren en dat soort zaken. Ik twijfel er niet over dat computers in het rechttoe-rechtaan denken vele malen sneller zullen zijn, maar zaken als creativiteit en nieuwe dingen bedenken kunnen computers toch niet? hoe zouden ze dan ooit de wereld kunnen overnemen als ze alleen op bestaande data hun manier van handelen kunnen bepalen?

ik snap dat er nieuwe relaties gelegd kunnen worden tussen de data die er is, maar dat zal niks nieuws op leveren toch? geen nieuwe uitvinding ofzo.

hoe zijn computers bijvoorbeeld ooit het wiel hebben kunnen uitvinden?!
het probleem was: "ik wil een te zwaar object van A naar B krijgen". hoe had een algoritme nou ooit kunnen bedenken dat daar een aantal ronde voorwerpen voor nodig was, waar een gat in het midden gemaakt moest worden, omdaar een as in te zetten.
ik wil er niet eens over nadenken welke verschillende typen data er voor nodig zijn om dit vraagstuk op te lossen, laat staan het algoritme!

hier uit op mijn vraag:
kunnen computers (of programma's) creatief zijn cq nieuwe uitvindingen bedenken?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
ik denk van wel. eventueel heb je wat andere aanpakken nodig bij het bouwen en progammeren van computers, maar als je die hebt en genoeg brute rekenkracht, dan kan je volgens mij best een intelligent programma maken.

volgens mij zijn de hersenen niets anders dan een computer die door ervaringen wordt geprogammeerd.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

idd, onze hersenen zijn ook niets anders dan computers...

Laat de computer bv een random code schrijven... hop, een kijk of het werkt.

Relaties leggen kan ie al

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Ik denk dat je het moet gaan vergelijken met een schaakprogramma. JE laat de computer gewoon extreem veel mogelijkheden afgaan.

Nu zul je zeggen, allicht dat zoiets mogelijk is bij iets relatiefs eenvoudigs als een schaakspel, maar wanneer computers vele miljarden keren sneller worden dan nu het geval zal zoiets wel mogelijk zijn.

Je kunt je trouwens ook gaan afvragen hoe het kan dat wij mensen creatief kunnen zijn. Hoe kun je nou in godesnaam uit het niets iets bedenken? Alsof er oorzakloze gevolgen in je hersenen plaatsvinden die ook nog zinnig blijken te zijn!

Als we uitvinden hoe de menselijke hersenen creatief kunnen zijn dan zal het niet erg moeilijk zijn om dat te gaan simuleren.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

wat ik al zei, random code...

Noem is een creatieve gebeurtenis van menselijk denken...
Is alles niet ergens op gebaseerd?
Noem is iets dat nergens mee relateerd...

Moeilijk hoor

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Op maandag 11 december 2000 01:12 schreef Apoc2 het volgende:
Ik denk dat je het moet gaan vergelijken met een schaakprogramma. JE laat de computer gewoon extreem veel mogelijkheden afgaan.

Nu zul je zeggen, allicht dat zoiets mogelijk is bij iets relatiefs eenvoudigs als een schaakspel, maar wanneer computers vele miljarden keren sneller worden dan nu het geval zal zoiets wel mogelijk zijn.

Je kunt je trouwens ook gaan afvragen hoe het kan dat wij mensen creatief kunnen zijn. Hoe kun je nou in godesnaam uit het niets iets bedenken? Alsof er oorzakloze gevolgen in je hersenen plaatsvinden die ook nog zinnig blijken te zijn!

Als we uitvinden hoe de menselijke hersenen creatief kunnen zijn dan zal het niet erg moeilijk zijn om dat te gaan simuleren.
je kan niet alle mogelijkheden uitrekenen. dat zijn er gewoon te veel.

ik heb er ook wel eens over nagedacht. in principe zijn er een eindig aantal mogelijkheden waarop een spel op het bord kan staan. voor elke mogelijke opstelling is er een beste zet. pleur gewoon al die beste zetten in een database en klaar.

over creativiteit: niks ontstaat zomaar. je verzint ook niet zomaar iets. als je een probleem hebt, dan ga je dat oplossen aan de hand van alle ervaringen die je tot dan toe hebt opgedaan. dit is gewoon logisch verbanden leggen.

als je kunst maakt (ook creatief) dan heb je altijd inspiratie nodig. alles wat je maakt heeft toch ergens een oorzaak.

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Als je een klein beetje creativiteit in een computerprogramma wilt zien, dan moet je eens naar genetische algoritmes kijken (ook wel bekend onder de noemer evolutionair programmeren). De basis is simpel:

- Begin met X willekeurige reeksen.
- Beoordeel iedere reeks aan de hand van een van te voren vastgesteld criterium.
- Neem de reeks met de hoogste score.
- Creëer X bijna-gelijke kopieën van deze reeks.
- Herhaal vanaf stap 2.

Stap 2 is trouwens niet altijd strak vastgesteld. In de virtuele petrie-schaal "Tierra" bijvoorbeeld hangt het success af van hoe snel deze reeks (of programmaatje, eigenlijk) zichzelf kan reproduceren, en hoe goed hij overleeft tussen al die andere reproducerende reeksen. Uit een oersoep verschijnen kleine programmaatjes, virussen, resistente programmaatjes, nieuwe virussen, sexen, en andere interessante dingen.

Het leukste voorbeeld van een "creatieve" produktie van een computer vind ik nog altijd wel die schakeling met 32 transistoren die een inputsignaal van 1 KHz en 10 KHz kan onderscheiden. Er is verder niemand die weet hoe of waarom het werkt (al hebben ze wel een vaag idee), maar het werkt als een tiet. :)

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ja, genetische algoritmes...

Zoals die robot die die voetbal in dat doel moest brengen. Laat hem een nachtje evolueren per 5 random combinaties... wel cool, als dat nu is bij mijn windows kon gebeuren (configuraties)...

Tierra vind ik alleen zo lelijk. Alife vind ik veel leuker, meer grafisch en cooler.
Versie 2 heb ik helaas nog nooit gezien. Iemand een idee of ie al uit is?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

kunnen computers (of programma's) creatief zijn cq nieuwe uitvindingen bedenken?
Als je een neuraal netwerk maakt met precies dezelfde structuur als jouw brein, dwarf_, dan had die computer in ieder geval genoeg creativiteit om jouw post te schrijven. :) Een computer die net zo werkt als de menselijke hersenen zal ook dezelfde eigenschappen hebben.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

goh LD, wat een inzicht,
waar draai je op? 1 GHz? :)

Verwijderd

nou nee confuzer...

LD draait op een set van ongeveer 100 miljard (weet dat aantal niet meer zeker) paralelle processoren met elk een snelheid van minder dan 1 kHz. Tenzij hij teveel bier drinkt, dan is dat aantal aardig afgenomen >:)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Captain, ik heb inderdaad 100 miljard neuronen, met in totaal 100 biljard verbindingen. En nee, ik hou meer van wijn :)

Verwijderd

Topicstarter
een reply op bijna alle posts; (ja, come get some!)

De invoer variabelen moeten toch door een mens bedacht zijn voordat het programma uberhaupt het wiel had kunnen uitvinden? ik noem zaken als "een rond object kan rollen omdat er geen hoeken aan zitten" en "een rond object met een as er in kan draaien maar blijft wel op zijn plaats". die moeten toch door mensen bedacht zijn, omdat programma's te eerste geen aanleiding hebben om tot de conclusie te komen dat ronde objecten rollen, en ten tweede omdat de mens een behoefte had om meer te kunnen presteren. Ook de input dat het programma een punt in het ronde object moest zoeken zodat het op zijn plaats blijft moest ingevoerd worden. ik vraag me sowieso af of een programma uberhaupt die behoefte kan hebben dat het zichzelf beter wil maken.

naar mijn idee zijn programma's gelimiteerd aan de data die er door de mens wordt ingestopt, en kan wel met die data zaken berekenen (die dus ook door de mens bedacht hadden kunnen worden, alleen dan veel langzamer) maar nieuwe opdrachten, en impulsen om nieuw zaken te bedenken heeft het niet.

edit:
mijn signature geeft eigenlijk aan wat ik bedoel :) (LD: is een quote van einstein trouwens)

Verwijderd

Dwarf: dit geldt ook voor de mens. Ook de mens heeft input-variabelen nodig. Fantasie is meer input extrapoleren (bedenk maar eens: hoe vaak heb jij een idee gezien dat ECHT origineel was?)

Verwijderd

een ai heeft ook input nodig(camera, microfoon, voelsensoren) en kan doormiddel van een neuraal netwerk je hersenen na doen.

Hij kan dan zelf denken en zelf dingen bedenken.
hij kan zelf uitvinden dat een rond wiel beter rolt dan een vierkant wiel.
die kennis moet hij wel over kunnen brengen want anders heb je zoiets als mensen die niet kunnen praten.(wij hebben toch ook school);

pas in ±2018 hebben de computers genoeg rekenkracht(wet van moore) om zo'n complex neuraal netwerk te handhaven. In dat jaar zal dus de eerste werkelijke ai geboren worden.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

De invoer variabelen moeten toch door een mens bedacht zijn voordat het programma uberhaupt het wiel had kunnen uitvinden? ik noem zaken als "een rond object kan rollen omdat er geen hoeken aan zitten" en "een rond object met een as er in kan draaien maar blijft wel op zijn plaats". die moeten toch door mensen bedacht zijn, omdat programma's te eerste geen aanleiding hebben om tot de conclusie te komen dat ronde objecten rollen, en ten tweede omdat de mens een behoefte had om meer te kunnen presteren. Ook de input dat het programma een punt in het ronde object moest zoeken zodat het op zijn plaats blijft moest ingevoerd worden. ik vraag me sowieso af of een programma uberhaupt die behoefte kan hebben dat het zichzelf beter wil maken.
Wij bepalen inderdaad de "natuurelementen" voor de computer, maar uiteindelijk zou ie zelf zijn input kunnen gaan bepalen. Dan is ie voorbij z'n programmering geevolueerd...

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Nou, echte creativiteit mis ik hier een beetje. :9
Jullie hebben het steeds over dat wiel, of dat rond of vierkant zou zijn, enzo.
Maar wees 's wat creatiever:

Case 1: "er is een voorwerp op punt A en het moet naar punt B"
Computer analyseert: "er is een voorwerp op punt A..."
Reactie: computer vernietigt voorwerp en analyseert opnieuw;
"Er is een voorwerp op punt A", blijkt niet waar: probleem opgelost. >:)

Er komt echter meer bij kijken:
1) kan punt B dan niet naar punt A komen?
Misschien is punt B wel makkelijker te verplaatsen dan het voorwerp.

2) waarom moet dat voorwerp naar punt B dan?
Als het voordeel van deze verplaatsing minder oplevert dan wat de verplaatsing kost, is het dan wel zinvol?

3) hoe ga ik het voorwerp bewegen?
Als de kracht op het voorwerp maar groot genoeg is, duw je het naar punt B, met of zonder wielen, ski's of magneetbaan.

4) kan ik het voorwerp niet namaken op punt B?
Dan heb ik er gelijk twee. Altijd makkelijk, reserve onderdelen.

5) mag het voorwerp uit elkaar gehaald worden?
De afzonderlijke delen zijn misschien veel makkelijker te verplaatsen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat ik zeggen wil? Dat creativiteit veel verder gaat dan het zoeken naar 1 oplossing op 1 probleem, zonder je zorgen te maken over andere zaken. Je gaat er met je wieltje al vanuit dat je het voorwerp op de assen hebt staan en dat de motor al draait...

Creativiteit is niet volledig random, maar een nuttig product uit factoren die ogenschijnlijk niet met elkaar in verband staan.

Je vindt de kick uit creativiteit toch groter, naarmate of de nuttigheid groter is, of het verband tussen de factoren verder te zoeken is? Ik wel, in ieder geval.

Nou, ik hoor het wel... *D

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 12:06

faraway

Dank U...

Hij kan dan zelf denken en zelf dingen bedenken.
hij kan zelf uitvinden dat een rond wiel beter rolt dan een vierkant wiel.
die kennis moet hij wel over kunnen brengen want anders heb je zoiets als mensen die niet kunnen praten.(wij hebben toch ook school);

pas in ±2018 hebben de computers genoeg rekenkracht(wet van moore) om zo'n complex neuraal netwerk te handhaven. In dat jaar zal dus de eerste werkelijke ai geboren worden.
Allemaal leuk en aardig maar voorlopig nog wel science fiction. Het is niet vreemd dat op GoT een hoop mensen zitten met hele hoge toekomstverwachtingen van computertechnologie en artificial intelligence, maar hoeveel is nu helemaal bekend van de werking van de hersenen? We weten veel en veel meer van de werking van computers dan van de werking van het menselijk brein. Waarop is dan de zekerheid gebaseerd dat computers zich in rap tempo zullen ontwikkelen tot een systeem vergelijkbaar met de menselijke hersenen? zolang een computer een onbewuste machine blijft zonder wil, zullen de menselijke hersenen superieur blijven omdat wij tot emotionele zelfsturing in staat zijn en ons vermogen tot het herkennen van mogelijkheden in nieuwe situaties niet slechts met brute rekenkracht kan worden geëvenaard. Ikzelf denk dat het bewustzijn een gigantische drempel is die we niet kunnen afdoen als een spontaan effect bij een voldoende complex netwerk. Maar goed, het is wel interessant dat we, als we de cyberprofeten mogen geloven, het eventueel zelf nog kunnen meemaken.

Verwijderd

Een AI is door mensen geschreven. En zal nooit meer kunnen dan mensen.

De Leerling zal nooit meer weten dan de Leraar behalven het gene wat hij zelf geleert heeft en dat is opgebouwd uit ervaring die hij heeft geleert van zijn Leraar.

De computers zullen pas echt dominat worden zodra ze zelf een AI kunnen schrijven.
De hersenen zijn nog steeds de beste 'computer'. Alleen een computer kan sneller berekening uitvoeren....het denk werkt overnemen wat we anders zelf zouden moeten doen...het is een verlengstuk. Een hulpmiddel. Niet een op zicht zelf staand iets dat kan denken. En dat zal nog lang duren voor we zoiets maken. En ik denk nooit...maar wij zullen het niet zien maar misschien onze achter klein etc. kinderen wel.

• TheEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-04-2025

TheEagle

Master (of my own) universe

Een computer zelf laten denken zit hem niet in de software maar in de hardware. Je moet een zelf lerend systeem zien te creeren met zo weinig mogelijk software.

Mensen kennen als ze geboren zijn ook bijna helemaal niks. Dieren kennen eigelijk alles al al ze geboren worden(instinct).

Wij zijn zo intelligent omdat we niks kennen.

HEt zit 'm in de hardware. En ik dank dat het mogelijk is.

Mischien is het er al:? Do you whant to know what the MATRIX is Neo???

Vanwege een gebrek aan logica slaat dit bericht helemaal nergens op.

• LoekieLeeuw
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Uitvindingen (=creativiteit) worden gedaan mbv de ervaringen van die persoon en door toeval. (een caveman pleurt in het water, sparteld wat in het rond en kan zich nog net vast houden aan een boomstam... later op de kant denkt ie jemig met zo'n boomstam blijf ik drijven, wow wat een ontdekking en een poos later wordt het "boot" idee geboren...)
hmmm ik weet niet of dit echt zo'n goed voorbeeld is, maar het geeft jullie een idee waar ik aan zit te denken... :)

Voordat pc's creatief kunnen zijn moeten ze volgens eerst zelfbewust worden/zijn. en ze moeten informatie in zich kunnen opnemen. Zonder zelfbewustheid en het opnemen van (nieuwe) informatie is er geen creativiteit mogelijk.

Het enige wat die pc dan doet is het nagaan van alle (bekende) mogelijkheden en de beste kiezen.

Zo kun je ook een pc programmeren natuurlijk, gewoon alles met alles proberen en kijken wat er gebeurt, maar das niet creatief.

Je moet situaties kunnen inschatten, kunnen improviseren en dat zijn dingen die de pc's voorlopig nog niet kunnen. (gelukkig maar want anders krijgen we straks Terminator-achtige dingen)

Ik heb een keer gezien dat ze een robot via de bottem-up manier dingen gingen bij brengen.
Dan krijg je dingen als: robot probeert door een stoel heen te lopen, gaat niet --> de volgende keer er dan maar omheen gaan.

Maar uiteindelijk zal die robot nix meer kunnen als een mens. Hij zal alles alleen sneller kunnen.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

TheDane

1.618

d'r was laatst iets op teevee, over een veld met poppetjes die zichzelf voortplanten.,
op een gegeven moment ontstond er een soort van oorlog om plaats te maken voor de nieuwe generatie, waarbij (uiteraard!?) de sterkste wonnen.

Dit hadden de programmeurs dus helemaal niet ingebouwd !!!

*eng*
:r

Verwijderd

Een AI is door mensen geschreven. En zal nooit meer kunnen dan mensen.

De Leerling zal nooit meer weten dan de Leraar behalven het gene wat hij zelf geleert heeft en dat is opgebouwd uit ervaring die hij heeft geleert van zijn Leraar.
Dit geldt alleen voor kennis. Een leerling kan nooit meer feitjes kennen dan zijn leermeester. Maar de leraar kan de leerling leren hoe hij zichzelf kan ontwikkelen, en geeft hem als startniveau zijn eigen niveau. En wat gebeurt er? De leerling ontwikkelt zich, en kan dus opeens meer dan zijn meester.
De computers zullen pas echt dominat worden zodra ze zelf een AI kunnen schrijven.
En waarom kan het dan wel? Een compu kan nooit meer dan een mens zeg je net zelf. Dus kan zo'n compu nooit betere AI schrijven dan de mens. En AI door de mens geschreven kan nooit beter zijn dan de mens zelf. Hier spreek je jezelf toch echt tegen.

Een compu kan alles wat de mens ook kan, omdat de de structuur van de hersenen in een compu kan namaken (zoals LD al eerder zei, maar niemand ging er opin). Enig nadeel aan dit argument is dat het materialistisch is en ik allemaal tegenargumenten ga krijgen over een ziel enzo :).

• faraway

faraway

Dank U...

Een compu kan alles wat de mens ook kan, omdat de de structuur van de hersenen in een compu kan namaken (zoals LD al eerder zei, maar niemand ging er opin).
Onderbouw dan maar eens hoe de structuur van de menselijke hersenen in een computer kan worden nagebouwd. Ik heb al eerder gezegd dat het probleem niet in onze kennis van computers ligt maar in onze kennis van de werking van de hersenen.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

LD: is een quote van einstein trouwens
Nee, het ging mij om je ondertitel, die is koel :)
Onderbouw dan maar eens hoe de structuur van de menselijke hersenen in een computer kan worden nagebouwd. Ik heb al eerder gezegd dat het probleem niet in onze kennis van computers ligt maar in onze kennis van de werking van de hersenen.
Oh, het gaat om de technische uitwerking. Tja, daar weet ik niet genoeg van af. Maar je bent het met mij eens dat het principieel mogelijk is om een AI te bouwen die beter denkt dan de mens?

LD

Verwijderd

Topicstarter
Homan000>>
Ai bestaat al, maar dat is zo erg gelimiteerd. een robot die rond rijdt en nergens tegen aan rijdt, is AI

AxiMaxi>>

leuke post =) maar jij maakt dus mijn punt duidelijk; de data die de mens er in stopt is gelimiteerd aan de menselijke gedachten, en het systeem zal er dus ook niks aan gaan aanpassen. want hoe zou je code kunnen programeren die _ALLE_ data die hij zelf bevat gaan onderzoeken, opzoek naar andere mogelijkheden? dan ontstaat er toch een oneindige loop...

LD>>>
das creatief he :?
Oh, het gaat om de technische uitwerking. Tja, daar weet ik niet genoeg van af. Maar je bent het met mij eens dat het principieel mogelijk is om een AI te bouwen die beter denkt dan de mens?
beter denken wel (rechttoe-rechtaan (=rekenen e.d.) en relationeel) maar het zal geen nieuwe dingen dingen gaan bedenken. Hoe kan een programma nou een totaal nieuwe relatie bedenken? mensen ontdekken vaak al dingen per ongeluk gebeuren bijvoorbeeld. een programma kan wel random code gaan genereren en kijken wat het doet, maar dan zal het resultaat ook weer geëvalueerd worden aan al bestaande regels/wetten/maatstaven. ok, nou zou het effect van random acties kunnen evalueren aan random maatstaven maar dat raakt dus kant nog wal.

• faraway

faraway

Dank U...

Mijn opmerking was niet als kritiek op jouw opmerking bedoeld LD. Het ging mij er meer om dat er nogal gemakkelijk vanuit wordt gegaan dat de computer 'alles' kan, zonder dat men er bij stil staat wat 'denken' nu precies inhoud. Ik ben ervan overtuigd dat de computer nog een groot potentieel heeft, maar dan zullen er structureel nog heel wat zaken moeten worden aangepakt. Bewustzijn, creativiteit en emoties zijn nu nog nagenoeg abstracte begrippen. Hoe kun je dan van een product van de exacte wetenschap beweren dat het deze eigenschappen spoedig zal hebben? Dan zul je toch eerst bewustzijn en creativiteit moeten doorgronden en daar stapt men te gemakkelijk overheen. Als argument hiervoor is de wet van Moore al aangedragen. Dit komt op mij over als ervan uitgaan dat als je maar hard genoeg trapt je fiets vanzelf een scooter wordt.
En om nog even op je vraag terug te komen: Deze kan ik niet beantwoorden zonder het exacte principe van het menselijk denken te kennen, ik zou slechts een vermoeden kunnen uitspreken.

• AxiMaxi
...de data die de mens er in stopt is gelimiteerd aan de menselijke gedachten, en het systeem zal er dus ook niks aan gaan aanpassen. want hoe zou je code kunnen programeren die _ALLE_ data die hij zelf bevat gaan onderzoeken, opzoek naar andere mogelijkheden? dan ontstaat er toch een oneindige loop...
Als dat zo is, waarom raken wij dan niet in een oneindige loop?
Kijk, het feit dat je uit moet gaan van de gegevens die de mens erin stopt, is alleen om snelheid te winnen. Je kan je computertje ook in het stenen tijdperk plaatsen, maar eer dat hij voldoende gegevens heeft vergaart (en ze ook 'snapt') om de regels van de quantum-mechanica op te zetten, zijn we 15.000 jaar verder :z

Overigens denk ik dat je pas resultaat boekt, als je een machine/computer ontwerpt die op zijn functie is ontworpen.
Hebben jullie laatst die cocktailmix-robot gezien op TV? Nou, da's dus zwaar knudde, want het ontwerp is dus niet een robot die cocktail mixt, maar een robot die een mens nadoet die een cocktail mixt.
Daar gaat het volgens mij gelijk fout.

Ik geloof er best in dat je een AI kan maken en zelfs binnen afzienbare tijd. Maar dan moeten we eens ophouden met robotjes bouwen die tien vingers hebben om piano te spelen.
Ik bedoel: wat bereik je daar nou mee? Het gaat erom dat je de idee erachter vat in een machine of in software.

Om nog even terug te komen op het vierkante-wiel-verhaal: je uitgangspunt is al 'menselijk', namelijk "hoe verplaats ik voorwerp X van punt A naar punt B?".
Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat de computer er misschien helemaal niet in geïnteresseerd is om dat voorwerp te verplaatsen. Het is weer een cocktail-robot-verschijnsel... De mens verlangt iets van de machine en beperkt hem daarmee al in de mogelijkheden. Je zou haast kunnen zeggen dat die vraag een belediging is van de AI, omdat je een mens die die vraag alleen kan beantwoorden, ook niet erg intelligent acht.

Euhm... waar ga ik naartoe met mijn verhaal? :?

Nou, wat ik in ieder geval probeer duidelijk te maken, is dat we geen slimme robotjes/machines/software krijgen door alsmaar te verlangen dat de mens nagedaan wordt.
Tsss... wat een arrogante gedachte om er vanuit te gaan dat wij intelligent zijn, zeg! |:(
:P

grtz.
AxiMaxi

Verwijderd

Het ging mij er meer om dat er nogal gemakkelijk vanuit wordt gegaan dat de computer 'alles' kan, zonder dat men er bij stil staat wat 'denken' nu precies inhoud.
Ik heb nooit beweerd dat de compu alles kan, ik zeg slechts dat de compu alles kan wat de mens ook kan.
Bewustzijn, creativiteit en emoties zijn nu nog nagenoeg abstracte begrippen. Hoe kun je dan van een product van de exacte wetenschap beweren dat het deze eigenschappen spoedig zal hebben?
Spoedig beweer ik zeker niet, maar als je dat woordje uit de uitspraak verwijderd kan ik hem wel verdedigen door te zeggen dat de mens, die ook maar een neuraal netwerk in zijn kop heeft zitten, al deze eigenschappen ook heeft. En aangezien het menselijk brein na te bouwen is in een compu kan een compu al deze dingen ook.

Verwijderd

Topicstarter
faraway>>>
Het ging mij er meer om dat er nogal gemakkelijk vanuit wordt gegaan dat de computer 'alles' kan, zonder dat men er bij stil staat wat 'denken' nu precies inhoud. Ik ben ervan overtuigd dat de computer nog een groot potentieel heeft, maar dan zullen er structureel nog heel wat zaken moeten worden aangepakt. Bewustzijn, creativiteit en emoties zijn nu nog nagenoeg abstracte begrippen. Hoe kun je dan van een product van de exacte wetenschap beweren dat het deze eigenschappen spoedig zal hebben? Dan zul je toch eerst bewustzijn en creativiteit moeten doorgronden en daar stapt men te gemakkelijk overheen. Als argument hiervoor is de wet van Moore al aangedragen. Dit komt op mij over als ervan uitgaan dat als je maar hard genoeg trapt je fiets vanzelf een scooter wordt.
Je hebt gelijk faraway; om die zelfde reden kan ik niet zeggen dat het niet mogelijk is. misschien ben ik te gebonden aan het feit dat op dit moment er nog geen emoties te programeren zijn...
Maar het nut van het programeren van emoties snap ik ook niet. Een robot/computer zou naar mijn inzicht het beste functioneren als het compleet rationaliseert. maar misschien is dat een misvatting. zou een pogramma ook de "wil" kunnen bevatten om alles te kunnen weten of om plezier te hebben? bij mij reist dan altijd nog de vraag van wat is het nut van het "alles weten" of het "plezier"

Je hebt inderdaad gelijk dat het op dit moment nog koffiefik kijken is. Maar is dat met de meeste vraagstukken niet zo? alle vraagstukken waar het antwoord algemeen geaccepteerd werd (bv: is de aarde plat?), zijn geen vraagstukken meer.

AxiMaxi>>>
Als dat zo is, waarom raken wij dan niet in een oneindige loop?
dat vraag ik mij dus o.a. af. waarschijnlijk is er een deel van ons denkproces waar wij geen enkele twijfel aan trekken. of dat er één of ander mechanistme is dat een soort beveiliging maakt, dat er voor zorgt dat we er niet altijd gaan afvragen of we gelijk hebben, en of die gedachte wel klopt, en of die welk klopt, etc. het denktproces waar wij dus gene twijfel aan stellen IS waarschijnlijk het bewustzijn, maar het is te simpel gedacht dat daar geen fouten in zitten.
En daar aan gekoppeld; kan een mens dan een programma maken dat zaken bedenkt die tegen ons bewustzijn ingaat? dat tegen al onze brgippen van tijd, afstand, gewicht, etc ingaat? terwijl wij er absoluut niet van uit kunnen gaan dat onze waarnemingen de echte waarheid is.
Ik ben ervan overtuigd dat de computer nog een groot potentieel heeft, maar dan zullen er structureel nog heel wat zaken moeten worden aangepakt. Bewustzijn, creativiteit en emoties zijn nu nog nagenoeg abstracte begrippen. Hoe kun je dan van een product van de exacte wetenschap beweren dat het deze eigenschappen spoedig zal hebben? Dan zul je toch eerst bewustzijn en creativiteit moeten doorgronden en daar stapt men te gemakkelijk overheen. Als argument hiervoor is de wet van Moore al aangedragen. Dit komt op mij over als ervan uitgaan dat als je maar hard genoeg trapt je fiets vanzelf een scooter wordt.
zeker die laatste zin is sterk :) misschien is het enige antwoor dop deze vraag wel dat "de tijd het ons leren zal". maar dat is toch het minst boeiende antwoord wat ik me kan voorstellen.

dus idd kunnen we slechts een vermoeden uitspreken, maar dat geldt voor _alles_ als je het mij vraagt.

AxiMaxi>>>
Kijk, het feit dat je uit moet gaan van de gegevens die de mens erin stopt, is alleen om snelheid te winnen. Je kan je computertje ook in het stenen tijdperk plaatsen, maar eer dat hij voldoende gegevens heeft vergaart (en ze ook 'snapt') om de regels van de quantum-mechanica op te zetten, zijn we 15.000 jaar verder
ja, stel dat een programma zelflerend zou zijn. Dan moet er toch één of andere fout tolerantie in aanwezig zijn die toestaat dat er andere mogelijkheden zijn dan de huidige theorien, en daarnaast een feature die het programma “in leven houdt” door te zeggen dat er noot genoeg te weten is.
om nog even terug te komen op het vierkante-wiel-verhaal: je uitgangspunt is al 'menselijk', namelijk "hoe verplaats ik voorwerp X van punt A naar punt B?".
Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat de computer er misschien helemaal niet in geïnteresseerd is om dat voorwerp te verplaatsen. Het is weer een cocktail-robot-verschijnsel... De mens verlangt iets van de machine en beperkt hem daarmee al in de mogelijkheden. Je zou haast kunnen zeggen dat die vraag een belediging is van de AI, omdat je een mens die die vraag alleen kan beantwoorden, ook niet erg intelligent acht.
dat vraag ik me dus inderdaad ook af. Hoe kun je nou interesse programmeren zonder dat er invloed van de mens op is? Want een programma dat kompleet self-learning is, zal van af de grond ontstaan moeten zijn uit iets anders dan mensen. Want als het gelimiteerd is aan de gedachte gangen van de mensen zal het nooit verder kunnen komen dan dat de mens zou kunnen (alleen sneller).

Om nog eens een vraagstuk in de groep te gooien (mbt tot dit onderwerp natuurlijk):
Waarom zou een computer/programma überhaupt het nut van overleven/voortbestaan inzien? Mijn rationele gedachte gang is dat het voor mij de rest van de wereld niet zou uitmaken als het nu meteen zou ophouden allemaal; we zouden er toch niks van merken. Zou een programma/computer dat uit zichzelf ook hebben, of zou dat er door de mens zijn ingebouwd? Ik denk het laatste. En als de computers een doel voor ogen hadden, zou het dan ook niet door de gelimiteerde gedachtegang van de mens zijn bedacht, en dat daardoor het bereik van de informatie verwerking van de computers dus ook gelimiteerd is?
En gelimiteerde info beperkte de creativiteit. (back to topic :P)

Mijn statement voorspelling voor de toekomst met AI is; als de mensen geen gevoelens als “de overlevings drang” en “altijd meer willen weten” als regels stellen aan de AI (die dus deze grondbeginselen ook niet gaat beoordelen!) , dan zal de mens altijd in controle blijven. Is iemand het daar mee eens?

• AxiMaxi
Dwarf_ zei:
Mijn statement voorspelling voor de toekomst met AI is; als de mensen geen gevoelens als “de overlevings drang” en “altijd meer willen weten” als regels stellen aan de AI (die dus deze grondbeginselen ook niet gaat beoordelen!) , dan zal de mens altijd in controle blijven. Is iemand het daar mee eens?
Ja en Nee...

Al het leven is op DNA gebaseerd. Als je dus leven na wilt maken, zul je op z'n minst een heel goede en knap bedacht 'DNA' moeten verzinnen. Misschien zitten daar de 'prime directives' ook wel in???

Als je nu naar 'moord' kijkt: misschien is er wel een onderbewust 'prime directive' die zegt dat je beter iets in leven kan laten. Want je kan beter voorspellen wat er is, dan de invloed die het verwijderen ervan heeft op de rest? (Tja, het is maar een uitgangspunt).

Hmm, schiet me ineens voor de geest: zijn we nu niet op zoek naar de zin van het leven?
Als je aan kan geven of in 'DNA' kan vatten, wat de zin van het leven is, dan is dat de reden waarom we onderzoeken, maken, doen, maar bovenal ook door willen leven.
Als je dus de zin van het leven als doelstelling geeft aan de AI, dan ben ik het met je eens. Maar de vraag is, of je dat moet termen in zinnen als “de overlevings drang” en “altijd meer willen weten”.
Volgens mij ligt daar iets aan ten grondslag, wat ik dan maar 'de zin van het leven' blijf noemen.

Om kort te gaan: ja, er moet wat voorgeprogrammeerd zijn maar nee, dat kan nooit zoiets simpels zijn als "ga leren, doe 's overleven!".

grtz.
AxiMaxi

Verwijderd

Een neuraal netwerk(en onze hersenen) werkt zo
Afbeeldingslocatie: http://www.tech.nhl.nl/~homan000/hersenen.jpg

De verbindingen hebben allemaal een bepaalde waarde. Als een neuron(het bolletje) af gaat dan triggert hij dus een andere neuron tenzij de tussenliggende waarden te hoog zijn. door leren veranderen we de waarde van de verbindingen.
onze hersenen hebben miljoenen neuronen en biljoenen verbindingen.
Een neuraal netwerk van tegenwoordig kan zoveel verbindingen nog niet aan.
Er zijn een paar veel gebruikte leer technieken bij een neuraal netwerk.
Een paar daarvan zijn berust op het random dingen doen en zien wat de uitkomst is en wat de uitkomst had moeten zijn. Op die manier kunnen ze elkaar leren
Pagina: 1