Toon posts:

opname datum en tijdcode

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als trotse bezitter van een nieuwe digitale videocamera (JVC GR DV4000E) ben ik natuurlijk gelijk aan de slag gegaan om videootjes te capturen van tape naar mijn PC.
Ik krijg het hierbij niet voor elkaar om in de resultaatfile op mijn PC (avi of mpeg) ook de datum en tijd van de betreffende opname te tonen. Op mijn lcd-venster van de camera krijg ik deze wel te zien.
De betreffende instellingen op de camera zijn:

Menu video display:
on screen: lcd/tv
date/time: on
time code: on

Software welke ik gebruikt heb om de video te capturen is: Imagemixer (meegeleverd met de camera) en Video Capture (versie 6.0.0.2) van ULead.

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt, Rick.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
De datum en tijd die je op het scherm van de camera ziet, worden door de camera van de band gehaald en over het filmpje geprojecteerd. Ze vormen dus geen onderdeel van de film zelf.

Als je ze in het filmpje wilt hebben dat je op je computer hebt staan, zal je ze er zelf in moeten monteren.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

De informatie die je op je camcorder kan weergeven op de video zoals datum of camera instellingen zijn geen onderdeel van de video zelf en worden dus niet meegestuurd als je de video naar je PC overzet. De AVI die je krijgt als je via FireWire (i-link) de video naar je PC overzet is een 1:1 kopie. De video wordt dus eigenlijk niet 'gecaptured' maar gewoon gekopieerd. Aangezien de tekst die je weergeeft op je camcorder niet wordt weergegeven in de video zelf zal je dus die informatie ook niet op je AVI krijgen.

Echter zit in de AVI stream wel de tijdcode die opgenomen is bij de video, alleen is deze dus niet zichtbaar. Je video bewerkingsprogramma maakt gebruik van deze tijdcode om de juiste frames te kunnen bepalen.

Het is dus in theorie mogelijk dat een programma de tijdcode uitleest van de AVI en dan zelf die informatie plaatst als tekst op je video. Ik heb echter nog niet kunnen ontdekken welk programma dit eventueel kan doen.

Ik zoek hier dus ook naar, omdat ik het volgende wil doen :

Ik plaats alle home movies op DVD. Ik wil echter de mogelijkheid hebben om de datum/tijd van de video opname weer te geven, net zoals op de camcorder. Ik wil dan de datum/tijd als ondertitel toevoegen op de DVD zodat je dmv de afstandsbediening van de DVD speler de ondertitels (datum/tijd) aan/uit kan zetten.

Is er iemand die weet of er software is die dit kan ?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Na wat zoeken heb ik een super interessante site gevonden waar je denk ik alles wat met Dv en timecodes te maken heeft kan vinden.

http://www.skydiver.de/stef/datecode_en.htm

Je kan daar software download links vinden (veel is freeware) voor :

- superimposen van timecodes op DV AVI's
- Integreren van timecodes
- Aanpassen van timecodes
- Extracten naar text of ondertitel script files

etc etc

Wat ik graag wilde doen, het plaatsen van de timecodes als ondertitels op een DVD (in -en uitschakelbaar) is dus zondermeer mogelijk en de software is nog freeware ook !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j