Geluidskaart vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:34
Ik ben een redelijke leek op audio gebied, dus daarom de volgende vraag:

Waarschijnlijk ga ik binnenkort de Creative I-Trigue 3450 speakerset (is een 2.1 set) aanschaffen. Nu heb ik op dit moment nog een zes jaar oude Creative Soundblaster PCI 128 geluidskaart in m'n systeem zitten. Ik vraag me af of het veel nut deze kaart te vervangen door een nieuwer type (bijvoorbeeld Creative Audigy II)?

Of zoiets pas echt nut als ik er een 5.1 speakerset aan hang?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zal toch wel prima werken hoor. Waarom geld uitgeven als je tevreden bent met wat je hebt. De Audigy zal echt niet zo bijzonder veel beter klinken dan de SB PCI 128. Als je gewoon features mist, dan moet je natuurlijk voor een nieuwe gaan (ik zou dan de Audigy niet kiezen btw :r ).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

@deepspace welke dan wel??? SB live soms?

offtopic:
dat was sarcastisch bedoelt, iedereen weet dat audigy beter is dan de live, het was meer een vraag van welke dan wel??

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 00:46 ]

Verwijderd

de audigy klinkt op zich een stuk beter dan de SB128, hij is namelijk 24-bit/96kHz, maar je neemt een itrigue setje... dan merk je dus niks van dat verschil :+

trouwens deepspace, wat is er mis met de audigy 2 :?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 00:33 ]

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Creative maakt niet de beste soundkaarts. Tenminste imho. Als je voor een nieuwe geluidskaar gaat kijk dan naar een Terratec (bijvoorbeeld Sky of Space) Goedkoop en heel goed klinkend.

Er zijn nog andere goede fabrikanten waarvan ik me de naam niet kan herinneren, een search op GoT wijst je wel verder.

Ik neem eens aan dat je 5.1 geluid wilt met dat nieuwe setje van je, dan zou ik dus zeker upgraden.

edit:

Sorry, heb net pas gelezen dat het een 2.1 speakerset is.

[ Voor 9% gewijzigd door Twisted op 07-01-2004 00:41 . Reden: acute blindheid ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

nou ik heb ook terratec gehad, ik heb er de buik van vol :r

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:17

MBV

hij wil geen 5.1, hij wil een itrigue. Die geven voor muziek beter geluid dan al die 5.1 sets (onder de €150) bij elkaar.
Ik zou het zeker aanraden, omdat de geluidskwaliteit verbeterd is van die kaarten. Maar misschien moet je voor je geluidskaart idd verder kijken dan creative lang is :)

• Twisted

Twisted

Mogli <3

Vroegah ... :p

Vroeger waren de drivers van Terratec heel erg slecht. Maar gelukkig is dat nu enorm verbeterd. Ik heb sinds de installatie van mijn kaart geen problemen gehad.

Maar ik weet dat het moelijk is om mensen te overtuigen die al slechte ervaringen gemaakt hebben. (Zo zal je mij nooit meer een Creative produkt zien kopen)

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

@Mr TweaK en CS_maDDog: Audigy 2 = Creative = mis .No offence, maar ik vind het crap. Ding heeft GEEN 44.1 kHz support (alles wordt naar 48 of 96 Khz geupsampeld). Voor games zal het allemaal wel leuk en aardig zijn.. maar ik hoef de crap gewoon niet!

ALs je 5.1 wil, koop dan ook meteen een 5.1 set + geluidskaart. Als je 2.1 wil, kun je je SB 128 gewoon gebruiken. Ben je niet te vreden, kun je altijd nog een andere kaart kopen.

Verwijderd

ik heb nu momenteel de SB Live! 1024 en ik ga ooit overstappen op een andere geluidskaartje. jullie zeggen neem geen creative!! ja welke dan wel?

ik lees vaak dat mensen problemen hebben met hun computer en dar het door de Live! kwam. af en toe, niet erg vaak zit ik spelletje te spelen en ineens zit ik weer in windows en dat is best irritant. dus vandaar dat ik beetje aan het rond kijken bent welk geluidskaartje ik zou kunnen nemen. nou elke winkel probeert me of live of audigy aan te smeren.....

Verwijderd

deepspace schreef op 07 januari 2004 @ 00:39:
@Mr TweaK en CS_maDDog: Audigy 2 = Creative = mis .No offence, maar ik vind het crap. Ding heeft GEEN 44.1 kHz support (alles wordt naar 48 of 96 Khz geupsampeld). Voor games zal het allemaal wel leuk en aardig zijn.. maar ik hoef de crap gewoon niet!

ALs je 5.1 wil, koop dan ook meteen een 5.1 set + geluidskaart. Als je 2.1 wil, kun je je SB 128 gewoon gebruiken. Ben je niet te vreden, kun je altijd nog een andere kaart kopen.
heb je hem al wel eens gehoord, hij heeft echt supergeluid, en ja ik ben een audiofiel.

ik heb hiervoor een terratec DMX Xfire en een SB Live! gehad, de audigy is dus echt stukken zuiverder en 0,0 grondruis, bovendien hebben de jackets veel meer output om grote koptelefoons aan te sturen.

je weet echt niet waaar je over praat volgens mij

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 00:45 ]

• Twisted

Twisted

Mogli <3

LAten we ontopic blijven en de niet de topic hijacken. Punt is of de TS een nieuw geluidskaart moet kopen ja of nee, niet welk merk.

Ik sluit me aan bij het advies om het eerst te proberen met je oude kaart en als dat niet bevalt om een nieuwe te kopen. Voordat je eentje koopt kan je het beste reviews lezen en hier op GoT zoeken naar ervaringen. Succes.

Verwijderd

@deepspace WELKE geluidskaart dan wel? ik vind het al lachwekkend dat je zegt geen/amper verschil te horen tussen de SB 128 en audigy2, maar nu wil ik wel eens weten wat jij een betere geluidskaart vind dan die 2

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 00:48:
@deepspace WELKE geluidskaart dan wel? ik vind het al lachwekkend dat je zegt geen/amper verschil te horen tussen de SB 128 en audigy2, maar nu wil ik wel eens weten wat jij een betere geluidskaart vind dan die 2
Oke, komt ie: Ik ga ook niet zeggen dat de audigy niet beter klinkt dat de SB128, ik wil alleen maar aangeven dat het op de speakerset niet veel zal uitmaken. En dus vraag ik me af het het dan het geld wel waard is (ik ben nu eenmaal geen fan van PC speakersets :P (merkt maakt hier niet uit)). Natuurlijk is ook de audigy geen slechte kaart (ik zei alleen maar dat het crap is ;) ). Speel je games, dan is het prima (vooral vanwegen de game DSP features, AEX en al die onzin), maar wil je echt kwaliteit, dan doet een terratec met een Envy24HT het stukken beter (Aureon 5.1 sky en 7.1 space (die laatste heb ik zelf dan ook)). Natuurlijk zijn er ook nog andere prima merken.

edit: op de post hieronder.. ga niet opniew posten om dat het anders weer afdwaald: Terratec drivers waren vroeger idd crap (zoals al eerder gezegd), maar tegenwoordig werken ze prima. Ik zelf gebruik ze niet omdat ik met linux werk, maa r dat mag de pret niet drukken ;). M-Audio is idd goed, maar de terratec doet er echt niet voor onder.

edit2: denk dat de TS met al dit modergegooi niet erg veel verder komt... Maat TS? Wat wil je allemaal gaan doen kwa geluid?

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 07-01-2004 01:14 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

deepspace schreef op 07 januari 2004 @ 00:58:
[...]

Oke, komt ie: Ik ga ook niet zeggen dat de audigy niet beter klinkt dat de SB128, ik wil alleen maar aangeven dat het op de speakerset niet veel zal uitmaken. En dus vraag ik me af het het dan het geld wel waard is (ik ben nu eenmaal geen fan van PC speakersets :P (merkt maakt hier niet uit)). Natuurlijk is ook de audigy geen slechte kaart (ik zei alleen maar dat het crap is ;) ). Speel je games, dan is het prima (vooral vanwegen de game DSP features, AEX en al die onzin), maar wil je echt kwaliteit, dan doet een terratec met een Envy24HT het stukken beter (Aureon 5.1 sky en 7.1 space (die laatste heb ik zelf dan ook)). Natuurlijk zijn er ook nog andere prima merken.
Het spijt me zeer, maar vaak zijn de drivers van Terratec crap. Ik zeg hierbij niet dat die van Creative super goed zijn, maar in ieder geval stukken beter. Wil je echt kwaliteit voor muziek (MP3, etc), dan kun je imho zelfs beter voor een M-Audio gaan. Die heb ik zelf gehad, maar wegens te weinig game support weer weggedaan. Ook in films met surround scoort die kaart zeer hoog. Het is echt maar net wat het belangrijkste is. En Creative is absoluut geen slecht merk, ook niet als het om afspelen van gewone audio of surround sound is. Imho is Creative zelfs een van de betere merken als je een home cinema pc wilt creeren.

Profile

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, tja ik heb zelf een audigy kaart met redelijke boxjes...kunnen beter maar het is in ieder geval geen trust soundwave :r

En ik kan alleen maar zeggen dat de Audigy II top is, heerlijk zuiver geluid en de kaart is perfect voor gamers, bepaalde testen zeggen dat met een audigy 2 in je pc je de meeste processor kracht overhoudt voor dingen zoals.. de game zelf.

Een kaart die inderdaad DVD audio kan afspelen, nee geen dvd video van concerten... dvd audio. Ja en als je dat hoort.... damn!

De creative is een goed gebalanceerde mix tussen snelheid, kracht en goede geluids kwaliteit. en ja, een M-audio is zuiverder... tja....

There is no place like ::1

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 00:43:
ik heb nu momenteel de SB Live! 1024 en ik ga ooit overstappen op een andere geluidskaartje. jullie zeggen neem geen creative!! ja welke dan wel?

ik lees vaak dat mensen problemen hebben met hun computer en dar het door de Live! kwam. af en toe, niet erg vaak zit ik spelletje te spelen en ineens zit ik weer in windows en dat is best irritant. dus vandaar dat ik beetje aan het rond kijken bent welk geluidskaartje ik zou kunnen nemen. nou elke winkel probeert me of live of audigy aan te smeren.....
Tja, de Live! ... daar waren problemen mee.

En de audigy 1 was goede kaart maar... niet puur 24bits 96khz zoals ze claimde alleen de DAC's waren dat!

De Audigy II daartegen is de audigy 1, met alle fouten eruit gesloopt. Kijk als je wil kun je natuurlijk een terratec kopen..ik stop je niet, heb die kaart nog nooit gehoord.

Maar de audigy 2 is goed..dat weet ik wel!

Verwijderd

Als je voor geluid kwaliteit gaat kan je imho het beste voor terratec gaan.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

swampy schreef op 07 januari 2004 @ 01:08:
Mmm, tja ik heb zelf een audigy kaart met redelijke boxjes...kunnen beter maar het is in ieder geval geen trust soundwave :r

En ik kan alleen maar zeggen dat de Audigy II top is, heerlijk zuiver geluid en de kaart is perfect voor gamers, bepaalde testen zeggen dat met een audigy 2 in je pc je de meeste processor kracht overhoudt voor dingen zoals.. de game zelf.

Een kaart die inderdaad DVD audio kan afspelen, nee geen dvd video van concerten... dvd audio. Ja en als je dat hoort.... damn!

De creative is een goed gebalanceerde mix tussen snelheid, kracht en goede geluids kwaliteit. en ja, een M-audio is zuiverder... tja....
Het verschil in CPU usage is nou niet dermate groot dat je veel verschil ziet tussen een Creative met hardware en een Terratec met software ondersteuning voor EAX. Ik spreek uit ervaring :) Met mijn huidige specs ben ik met een Audigy 1 Platinum begonnen, en toen gewisseld naar mijn Terratec Aureon 7.1 Space.

Sterker nog, in veel games loopt de Aureon gewoon beter dan de Creative ooit gedaan heeft :Y)

Ga je voor een goede geluidskwaliteit (ook zonder ruis, want daar had mijn Audigy wel degelijk last van) kies dan voor een Terratec of M-Audio. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Senser
Allemaal hartelijk dank voor de reply's!

Jullie antwoorden globaal samenvattend (al is niet iedereen het hier mee eens):

een nieuwe geluidskaart heeft waarschijnlijk wel nut, maar het zal meer nut hebben als ik er 5.1 speakers aan hang. Over Creative kaarten niet iedereen even positief, maar hetzelfde geldt eigenlijk voor Terratec. Eerst proberen met de PCI128 zou ik kunnen doen, maar dan kan ik niet vergelijken of een nieuwe geluidskaart een beter geluid oplevert. De speakers die ik namelijk ga vervangen zijn heuse '80 watt' Trust speakers uit 1993, dus beter klinken zal het zowieso. ;)

Ik twijfel nog wel een beetje of ik nu voor een 2.1 (I-Trigue _/-\o_ ) of 5.1 set (bijvoorbeeld Logitech Z-640) moet gaan. Ben geen hardcore gamer, maar zo af en toe een spelletje is altijd leuk (Enemy Territory, Quake III). DVD's kijken doe ik in de woonkamer, dus een center speaker zou voor mij overbodig zijn. Dan zou ik uitkomen bij een 4.1 set. Helaas zijn er heel weinig 4.1 speakersets te krijgen.

Qua design en het voordeel van een stuk minder kabels om je heen, zou ik weer uitkomen bij de I-Trigue speakers. Deze staan ook perfect bij m'n nieuwe TFT-scherm (Iiyama E431-S). :9~

Zucht.. 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door Senser op 07-01-2004 10:51 . Reden: typo ]

Verwijderd

Ik zou het eerst proberen met je huidige kaart. Op de huidige PC-speakers klinkt het wel goed maar niet goed genoeg om een duidelijk onderscheid te horen tussen geluidskaarten. Ik heb zelf de PC op een redelijke HiFi-set aangesloten: Marantz SR7300 receiver en Quadral Aurum 7 speakers. Ik had eerst een Hercules GTXP7.1 en heb er nu een AudigyII inzitten. Ik hoor nauwelijks verschil. Beiden klinken beter dan de stand-alone DVD-speler van Pioneer.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook gewoon een Live! nemen en dan de emul10K eroverheen jassen en dan de Audigy2 drivers installeren. Perfect geluid en meteen weer goede ondersteuning van Creative qua drivers. Die Live! drivers zijn in ieder geval waardeloos.

Verwijderd

Ik zou gewoon eens om je heen kijken bij vrienden, kijken wat die voor geluidskaart hebben en dan gewoon even die I-trigue aansluiten daar en kijken wat je het beste vind.
Ik ben blijkbaar een van de weinigen die geen enkele slechte ervaring met Creative Geluidskaarten heeft, behalve dan dat je er niet eens met een bureaustoel over mag rijden...... dit kan dus niet... ik heb het geprobeert bij mijn SB Live! Value. |:(
De software die je bij Creative krijgt is wel weer mooi, want je kan lekker veel instellen en veel dingen krijg je erbij (en je kan het ook NIET installeren)

Terratec geen ervaring mee verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 11:04 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Senser schreef op 07 januari 2004 @ 10:14:

een nieuwe geluidskaart heeft waarschijnlijk wel nut, maar het zal meer nut hebben als ik er 5.1 speakers aan hang. Over Creative kaarten niet iedereen even positief, maar hetzelfde geldt eigenlijk voor Terratec. Eerst proberen met de PCI128 zou ik kunnen doen, maar dan kan ik niet vergelijken of een nieuwe geluidskaart een beter geluid oplevert. De speakers die ik namelijk ga vervangen zijn heuse '80 watt' Trust speakers uit 1993, dus beter klinken zal het zowieso. ;)

Ik twijfel nog wel een beetje of ik nu voor een 2.1 (I-Trigue _/-\o_ ) of 5.1 set (bijvoorbeeld Logitech Z-640) moet gaan. Ben geen hardcore gamer, maar zo af en toe een spelletje is altijd leuk (Enemy Territory, Quake III). DVD's kijken doe ik in de woonkamer, dus een center speaker zou voor mij overbodig zijn. Dan zou ik uitkomen bij een 4.1 set. Helaas zijn er heel weinig 4.1 speakersets te krijgen.

Qua design en het voordeel van een stuk minder kabels om je heen, zou ik weer uitkomen bij de I-Trigue speakers. Deze staan ook perfect bij m'n nieuwe TFT-scherm (Iiyama E431-S). :9~

Zucht.. 8)7
ik denk dat die I-Trigue cker beter zal zijn dan die Logitech Z-640, ikzelf heb een Creative Inspire 4.1 4400, en die vind ik best goed klinken voor zn prijs een vriend van me heeft de Z-640 en die klinkt cker minder, de bas minder diep, en de hoge tonen klinken echt schel...de Z-640 kan wel meer dan 2x zo hard, maar ik heb liever meer kwali dan hard geluid... maar ik zou je toch aanraden voor de I-Trigue te gaan als je meer kwali wil...

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 07-01-2004 11:32 ]

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

Verwijderd

ik ben erg tevreden met mijn audigy 2 zs, en ik heb hetzelfde speakersetje als de TS. Mooi helder geluid, en ook bij dvd's een genot om naar te luisteren

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 10:45:
Je kunt natuurlijk ook gewoon een Live! nemen en dan de emul10K eroverheen jassen en dan de Audigy2 drivers installeren. Perfect geluid en meteen weer goede ondersteuning van Creative qua drivers. Die Live! drivers zijn in ieder geval waardeloos.
vertel eens wat meer over het emul10K jassen? hoe wat enz.... is er ergens iets te lezen hierover?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 12:51 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm, tja... ga voor de I-trigue als je toch vooral het gebruikt voor muziek..dan is 2.0 of 2.1 echt genoeg.

En beide de Terratec en de Audigy 2 zullen ... goed zijn. Maar als je 2.1 gaat dan hoef je geen 7.1 kaart te kopen, een 5.1/6.1 is ook genoeg.

Het belangrijkste is de kwaliteit van de DSP en de DAC's

[ Voor 11% gewijzigd door swampy op 07-01-2004 13:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 12:50:
[...]

vertel eens wat meer over het emul10K jassen? hoe wat enz.... is er ergens iets te lezen hierover?
emu10k is een driver die de basis is van bijna alle kaarten van Creative.
Er zijn enkele uitzonderingen van door fabrikanten gemodificeerde kaarten.
Als je de huidige sound driver deinstalleerd en dan deze emu10k driver installeerd (gnu project dus freeware) dan denkt iedere Creative driver dat je de juiste kaart hebt voor deze driver.
Op deze manier kun je dus de Audigy2 drivers gebruiken icm een Live! kaart.
Geluid is veel beter (minder ruis, helderder) en de special effects zijn er ook meteen. Of deze effects dan hardwarematig of softwarematig zijn weet ik niet maar ze doen het in ieder geval wel. Was ook meteen van dat hinderlijke gekraak en gepiep af vanwege de latency problemen icm met een via bordje.

Verwijderd

Ik ben heel tevreden met mijn creative live 5.1 kaartje, maargoed ik heb dat audiofiele gedoe dan ook nooit begrepen. Alsof je het verschil merkt met 160kbit mp3's :)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 14:07:
Ik ben heel tevreden met mijn creative live 5.1 kaartje, maargoed ik heb dat audiofiele gedoe dan ook nooit begrepen. Alsof je het verschil merkt met 160kbit mp3's :)
Je merkt dus werkelijk wel verschil in geluid, maar daarvoor heb je wel redelijk boxjes en een aardige geluidskaart nodig!

Als jij een DVD-audio hoort..op goed boxen... wil je eigenlijk je cd's wel weggooien!

Verwijderd

ik ontdek net dat ik die emu10k al maanden gebruik zonder te weten dat het zo een modprogramma is? ik krijg echter ALTIJD een foutmelding na het installeren vlak voordat windows afsluit om te rebooten : kan read niet uitvoeren, kernel staat niet toe en een hoop nulletjes. ik kan niet verder lezen omdat het dan al verdwenen is omdat windows sluit. bekend probleem bij sommigen?

hieronder plaatje van mijn geluidsinstallatie om te zien of het idd die modprogramma is die jullie bedoelen?

Afbeeldingslocatie: http://www.myimager.com/uploads/emuk10_62234105117_18537.JPG

• BiG-GuY

BiG-GuY

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 15:24:
[...]

ik ontdek net dat ik die emu10k al maanden gebruik zonder te weten dat het zo een modprogramma is? ik krijg echter ALTIJD een foutmelding na het installeren vlak voordat windows afsluit om te rebooten : kan read niet uitvoeren, kernel staat niet toe en een hoop nulletjes. ik kan niet verder lezen omdat het dan al verdwenen is omdat windows sluit. bekend probleem bij sommigen?

hieronder plaatje van mijn geluidsinstallatie om te zien of het idd die modprogramma is die jullie bedoelen?

[afbeelding]
dat is gewoon de chipset waar de live mee werkt, zegt die bij mij ook tijdens de install maar ik heb nooit last gehad van fouten door mn sb live 1024 player

Verwijderd

mja ik zit nu op creative.com en daar probeer ik te achterhalen of het echt wel een sb live! 1024 is. als ik op model nummer zoek dan krijg ik als resultaat 2 matches: SB Live! player 1024 OF SB Live! platinum.

ik had hiervoor een echte 1024 kaartje maar iemand dankte zijn kaartje af en dat kwam bij mij terecht en hij zag er mooier uit en klonk duidelijk harder en had metalen in en uitgangen ( allemaal goudkleurig ipv roze blauw groen enz) maar hij zag bijna exact hetzelfde uit als mijn oude 1024 en de driver werkte erop en dus nam ik aan dat het een 1024 was.....

het is bij mij dus een SB Live! player 1024 want ik vond de orginele cd terug. het had gekund dat het een platinum was vanwege de goudkleurige metalen in en uitgangen. maar goed dit is allemaal offtopic gebabbel. ik nok ermee.....

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 16:41 ]

• Renbro
  • Laatst online: 13-04 11:00
deepspace schreef op 07 januari 2004 @ 00:58:
[...]
edit: op de post hieronder.. ga niet opniew posten om dat het anders weer afdwaald: Terratec drivers waren vroeger idd crap (zoals al eerder gezegd), maar tegenwoordig werken ze prima.
Met deze en andere positieve punten ben ik pas overgestapt van me Creative Live 1024 naar de Terratec Aureon 5.1 Sky. Hij geeft idd goed geluid wat vooral goed naar voren komt bij counter strike waarvoor ik hem ook eigenlijk gekocht heb.
Naast CS gebruik ik ook altijd het meest gebruikte teamspeak programma ventrilo.

Ventrilo doet het dus al mooi maanden niet door die "goede" drivers en ze doen er maar niets aan (of ik moet iets gemist hebben). Sorry hoor maar ventrilo moet je echt wel supporten want vele gamers gaan voor een goede 5.1 kaart en vele stuiten dan op ventrilo.

Nu ben ik en vele andere verplicht om een andere geluidskaart aan te schaffen omdat ventrilo simpelweg een pre is voor elke beetje clanspeler 8)7

Verwijderd

Bounzz schreef op 07 januari 2004 @ 18:03:
Nu ben ik en vele andere verplicht om een andere geluidskaart aan te schaffen omdat ventrilo simpelweg een pre is voor elke beetje clanspeler 8)7
sorrie maar ik volg je even niet meer? terattec is dus wel goed omdat hij ventrilo ondersteund of juist niet ondersteund? of de drvers ondersteunen dat niet? en bij de SB 1024 heb je dus wel een ventrilo ondersteuning? of wattan?

en wat is ventrilo precies?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 18:09 ]

Verwijderd

BiG-GuY schreef op 07 januari 2004 @ 15:57:
[...]

dat is gewoon de chipset waar de live mee werkt, zegt die bij mij ook tijdens de install maar ik heb nooit last gehad van fouten door mn sb live 1024 player
Klopt, maar er is ook een mod met dezelfde naam die ervoor zorgt dat je andere (lees: betere) drivers kunt installeren. Deze is er zowel voor windows als voor linux.

Verwijderd

Even wat meer info uit de package die ik geinstalleerd heb op mijn systeem :
AUDIGY2 DRIVERS + CORE APPLICATIONS README
==========================================
READ CAREFULLY OR THINGS MIGHT GO WRONG!!!

------------------------------------------
Package version: 1.0 [for Windows 2000/XP]
Driver verion: 5.12.1.324 [ctaud2k.sys]
Mixer verion: 2.00.29
AudioHQ version: 1.10.22
------------------------------------------

This package contains the Audigy2 drivers
plus updates and the core applications you
need to fully enjoy the capabilities of
your existing Live! or Audigy.

==========================================

INSTALLATION:

1. Uninstall all your existing Creative
drivers and software.
Make sure to Reboot!

2. Install retail drivers using
/Drivers/CTZAPXX.exe
Reboot again.

3. Update with latest drivers using
/DriversUpdates/CTZAPXX.exe
Reboot again.

4. Install Creative Surround Mixer using
/Surmix2/Setup.exe

5. Install Creative AudioHQ using
/AudioHQ/Setup.exe

Congratulations! You just upgraded your
Live!/Audigy card with the sound of an
Audigy2 card!
Lijkt me vrij duidelijk. 8)

• Renbro
  • Laatst online: 13-04 11:00
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 18:08:
[...]
sorrie maar ik volg je even niet meer? terattec is dus wel goed omdat hij ventrilo ondersteund of juist niet ondersteund? of de drvers ondersteunen dat niet? en bij de SB 1024 heb je dus wel een ventrilo ondersteuning? of wattan?

en wat is ventrilo precies?
Ventrilo = niet systeem belastend gratis praat programma, met andere woorden als je een eigen server met een channel daarop heb kan je altijd lullen met je (clan) maten. Super voor een clan dus net alsof je op Lan zit.
Het is ook echt de standaard (terminste in CS) en je kan gewoon niet zonder anders val je buiten de boot.

SB 1024 = het perfect
Aureon = Zodra je je mic output gebruik doet je geluid heel vaag

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:41:
Congratulations! You just upgraded your Live!/Audigy card with the sound of an
Audigy2 card!

Lijkt me vrij duidelijk. 8)
mij niet, waar haal je zo een proggie? ik wil best me geluidskaart modden naar zo een topkaartje? is tog nix illegaals, dus kan je de link gwoon hier geven zodat iedereen er ook gebruik van kan maken?

@bounz dank je voor je uitleg...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:47:
[...]

mij niet, waar haal je zo een proggie? ik wil best me geluidskaart modden naar zo een topkaartje? is tog nix illegaals, dus kan je de link gwoon hier geven zodat iedereen er ook gebruik van kan maken?

@bounz dank je voor je uitleg...
Heb net geprobeerd om de hele handel op het web te zetten, maar helaas.....
$%#@home.....
Als er iemand nog 15MB vrije ruimte heeft, zal ik het er wel neer zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 22:52 ]

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op 07 januari 2004 @ 07:44:
[...]

Ga je voor een goede geluidskwaliteit (ook zonder ruis, want daar had mijn Audigy wel degelijk last van) kies dan voor een Terratec of M-Audio. :)
je praat nu dus over de audigy 1 8)7 de audigy 2 die ik hier heb heeft dus echt geen grondruis, ook als ik mijn versterker vol open zet. en ik hoor het echt goed want ik heb een NAD versterker en Energy luidsprekers. _/-\o_

• Senser
Denk dat ik toch maar een Creative Sound Blaster Audigy II (OEM uitvoering) bestel. Dit zal altijd beter klinken dan een PCI128.. :)

Verwijderd

Ok, ik heb eindelijk wat webspace gevonden en daar de zip's neergezet om de Live! / Audigy om te zetten naar de Audigy2.
http://www.geocities.com/vteuniss2/readme.txt
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers1.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers2.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers3.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers4.zip
http://www.geocities.com/vteuniss2/Drivers5.zip
http://www.geocities.com/vteuniss2/DriversUpdate.zip
http://www.geocities.com/vteuniss2/Surmix.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/AudioHQ.zip

Alle zip's uitpakken naar dezelfde install directory met "use folder names" aangevinkt.

Let wel op, het is geocities dus er zitten restricties op de downloads. Dit schijnt trouwens te omzeilen te zijn met geosucker. Zou iemand een alternatieve link op kunnen zetten waar wel een normale download mogelijk is ?

Deze procedure werkt overigens alleen met Live! of Audigy kaartjes van Creative en niet met de gepatchte versies van oa Dell.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 11:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 11:10:
Ok, ik heb eindelijk wat webspace gevonden en daar de zip's neergezet om de Live! / Audigy om te zetten naar de Audigy2.
quote: Sorry, this site is temporarily unavailable!
The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.
Access to this site will be restored within an hour. Please try again later.

straks maar nog een keer proberen dan, mail me anders....

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 12:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 12:03:
[...]

quote: Sorry, this site is temporarily unavailable!
The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.
Access to this site will be restored within an hour. Please try again later.

straks maar nog een keer proberen dan, mail me anders....
Zit nu op mijn werk en heb dus de packages niet bij de hand. Met mail is dit ook niet op te lossen want max mail size is 5 MB over het algemeen. Als ik je dus zou mailen dan loopt jouw mailbox na de eerste zip meteen vol.
Het is trouwens vrij lastig om nog gratis webspace te vinden. Voorheen had je idrive en whalemail en dergelijke.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 12:34:
Zit nu op mijn werk en heb dus de packages niet bij de hand. Met mail is dit ook niet op te lossen want max mail size is 5 MB over het algemeen.
ik ben ook aan het rondvragen, ik ken wel wat whizkiddies met wat webspaces maar of ze bereid zijn? 3 dingen die we kunnen doen, wachten op een andere lokatie, zelf een ftpserver maken met wat software van mij, mail in gefaseerde delen dus mail binnengehaald en dan volgende pakketje, of je verteld me waar je het gehaald hebt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 12:39:
[...]

ik ben ook aan het rondvragen, ik ken wel wat whizkiddies met wat webspaces maar of ze bereid zijn? 3 dingen die we kunnen doen, wachten op een andere lokatie, zelf een ftpserver maken met wat software van mij, mail in gefaseerde delen dus mail binnengehaald en dan volgende pakketje, of je verteld me waar je het gehaald hebt
FTP server is een mogelijkheid, BitTorrent link aanmaken ook, Mail lijk me erg omslachtig, Ik weet niet meer waar ik het heb gehaald (heb hem al bijna 1 jaar).
Wat we ook gaan doen, het zal zowiezo moeten wachten tot morgen omdat ik de files nu niet bij de hand heb en vanavond geen tijd heb. :o

Wat wij nu trouwens aan het doen zijn is wel zwaar off-topic. Daar heeft de TS eigenlijk geen ruk aan. Het wanadoo email address van jou kun je daar overdag ook aan ? Dan switchen we naar email voor verder overleg.

Verwijderd

jullie gaanm wel behoorlijk offtopic idd, voeg elkaar gewoon toe met msn en stuur de files over ofzo :)

• BiG-GuY

BiG-GuY

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 11:10:
offtopic:
http://www.geocities.com/vteuniss2/readme.txt
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers1.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers2.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers3.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/Drivers4.zip
http://www.geocities.com/vteuniss2/Drivers5.zip
http://www.geocities.com/vteuniss2/DriversUpdate.zip
http://www.geocities.com/vteuniss2/Surmix.zip
http://www.geocities.com/vteuniss/AudioHQ.zip

Alle zip's uitpakken naar dezelfde install directory met "use folder names" aangevinkt.

Let wel op, het is geocities dus er zitten restricties op de downloads. Dit schijnt trouwens te omzeilen te zijn met geosucker. Zou iemand een alternatieve link op kunnen zetten waar wel een normale download mogelijk is ?

Deze procedure werkt overigens alleen met Live! of Audigy kaartjes van Creative en niet met de gepatchte versies van oa Dell.
offtopic:
ik heb alles gedownload behalve de AudioHQ, die is over de limiet heen..., ik zal de andere ff op mijn lycos ruimte zetten die ik nog over heb,
daar kan je trouwes gratis ruimte krijgen, 50 mb, geen data-limiet, mag nie alleen downloading zijn, dus maak je een paar HTML bestandjes aan vinden ze het goed :P...

hier kan je ze downen, ben nu nog bezig met uploaden...duurt nog wel fftjes, nu maar upload van 16kb/s, heb Multikabel(Quicknet) Power abo, nu 1024/128, wordt 1536/360 in februari :P:P

P.S.: Sorry weer off-topic :+, maar deze server blijft waarschijnlijk gewoon on-line dus...

en nog iets, als ik mijn soundblaster live deïnstalleer, en ik start opnieuw op, dan installeert die vanzelf al de sb live opnieuw...hoe kan ik dat voorkomen, veilige modus werkt ook nie...heb win xp home

edit:
ik ben nu bezig met de dingen overnieuw inpakker met winrar, scheelt toch meer dan 10 mb in totaal... das wel wat beter.

[ Voor 40% gewijzigd door BiG-GuY op 08-01-2004 16:02 ]

Verwijderd

Je kunt toch onder system/apparaat beheer opgeven dat ie die kaart niet mag gebruiken? Na de reboot zet je hem weer aan en begint met de eerste installatie. Ik moet eerlijk toegeven dat het voor mij ook al weer een tijdje geleden.

Bedankt voor de mirror, alles is beter dan geocities, kon alleen zo gauw niets vinden.

• BiG-GuY

BiG-GuY

ben nog bezig met uploaden :P, ik heb alleen nog audio HQ nodig...hoe groot is die? kan je hem misschien mailen? kijk in mn profiel voor mn mail...
edit:
ik heb een oudere driverpack van de sb-live bekeken, en die heeft dezelfde audioHQ en Surround Mixer, dus heb ik die maar geinstalled en het werkt, maar ik merkt nou nie echt betere geluidskwali oid...

[ Voor 45% gewijzigd door BiG-GuY op 08-01-2004 15:07 ]

• BiG-GuY

BiG-GuY

nou ik heb alles geüpload, de mensen die het willen gebruiken kunnen het hier downloaden, ik heb alleen nog nie gemerkt dat het zoveel beter is... de driver is wel nieuwer dan de nieuwste soundblaster live driver, maar de surround mixer en AudioHQ hetzelfde... ik heb wel screenshots gezien van de audigy 2 surroundmixer en die is toch echt anders, uitgebreider...

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 08-01-2004 16:03 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Senser schreef op 07 januari 2004 @ 10:14:

Zucht.. 8)7
Om ff terug te komen op je oorspronkelijke vraag: Je zegt hier dat je weinig games speelt op je PC, dat je films (5.1) in je woonkamer kijkt en dat je hem dus, concreet gezien, alleen voor muziek en standaard windows geluidsjes gaat gebruiken. Waarom zou je dan kwaliteit inleveren voor 5.1 of 4.1 specs? Koop een mooie 2.1 set zou ik zeggen, 5.1 ga je duidelijk zelden tot nooit gebruiken. Ik zou echt liever 2 goede speakers + een sub hebben waar je wel prettig muziek op luistert, dan een 5.1 set waar ruimtelijk geluid uit komt wat niet om aan te horen is ;)

En dan komen we bij je geluidskaart keuze: laat het nog maar ff bij die SB 128 PCI, mocht die niet bevallen, kun je altijd nog overstappen. Terratec heb ik zelf ook mindere ervaringen mee, 'k heb een Soundsystem DMX gehad. Daarna overgestapt op een Creative SB Live Platinum en daar nooit problemen mee gehad. Maar of dit nou stukken beter klinkt dan een SB 128 PCI, 'k weet het niet, ik zou eerst maar 's goede speakers uitzoeken :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
swampy schreef op 07 januari 2004 @ 14:27:
[...]

Je merkt dus werkelijk wel verschil in geluid, maar daarvoor heb je wel redelijk boxjes en een aardige geluidskaart nodig!

Als jij een DVD-audio hoort..op goed boxen... wil je eigenlijk je cd's wel weggooien!
Je CD's weg gooien? Alsof alles op DVD-Audio zo goed is. Als het maar goed opgenomen is, klinkt een CD ook erg goed. Maar dat vergeet iedereen tegenwoordig... Of men weet het gewoon niet.
Een MP3, WMA, WAV, ATRAC of andere compressie technologieën worden meteen afgeschreven.
Voor het afspelen van een DVD-Audio heb je ook altijd weer een monitor (lees: TV) nodig, en dan is de lol er ook al weer vanaf.
95% van alle muziek die tegenwoordig is opgenomen is Crap. Ik zeg niet dat het vroeger allemaal zo goed was, maar in het verleden zijn echt goede opnamen gemaakt waar je tegenwoordig met al die digitale apparatuur een puntje aan kan zuigen. Met een goed opgenomen album en een goede CD speler of Platenspeler + arm + element haal je zo veel uit muziek wat je tegenwoordig niet meer hoort uit een DVD-Audio schijfje. Dan geef ik SACD meer kans. Maar ook daar gebruiken ze veel oude opnamens/masters terwijl ik liever een goed nieuw album/opname hoor.

Voor de PC hoef je niet meer als € 1000,- voor het geluid uit te geven want dat is het niet waard. Als je alleen al kijkt naar de machnetische velden in een PC en de voeding zelf is het al huilen. :'(

Groet,
Peter "Shaggy" van de Beek.

Verwijderd

Modbreak

Mr Tweak, BiG-Guy en vteuniss, jullie gaan hopeloos offtopic, regel dat soort dingen voortaan via mail oid, iig niet in andermans topic. Ik verwacht hierover onder mijn bericht niets meer aan te treffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 16:58 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Shaggy_NL schreef op 08 januari 2004 @ 16:42:
[...]

Voor de PC hoef je niet meer als € 1000,- voor het geluid uit te geven want dat is het niet waard. Als je alleen al kijkt naar de machnetische velden in een PC en de voeding zelf is het al huilen. :'(
Nou, 1000 euro aan audiospul voor je PC is ook wel meer dan genoeg, als je dat nog niet goed genoeg vindt klinken, moet je 's na gaan denken over een standalone DVD/SACD speler ofzo. En de reden is denk ik vooral dat PC-fabrikanten niet voor maximale geluidskwaliteit gaan (sommigen wel, maar het gros gaat voor features), waardoor je al snel een goede speakerset hebt die niet het onderste uit de kan haalt doordat je geluidskaart niet goed genoeg is. Maar toch: zou het echt zo erg zijn als je je PC digitaal (coax) aansluit op je versterker?

Ik bedoel dus 1000 euro aan 2 speakers + versterker/receiver, niet 5.1 of meer.

Maar nogmaals, topicstarter: koop voor je geld een mooie 2.1 set, heb je meer plezier van, denk ik :)

Edit: MGSNK gaat op koopjesjacht en komt tegen... WHaa, voor 125 euro heeft hij echt leuk spul gekocht :D

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 08-01-2004 17:24 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Grrrrrene schreef op 08 januari 2004 @ 17:10:
[...]

Nou, 1000 euro aan audiospul voor je PC is ook wel meer dan genoeg, als je dat nog niet goed genoeg vindt klinken, moet je 's na gaan denken over een standalone DVD/SACD speler ofzo. En de reden is denk ik vooral dat PC-fabrikanten niet voor maximale geluidskwaliteit gaan (sommigen wel, maar het gros gaat voor features), waardoor je al snel een goede speakerset hebt die niet het onderste uit de kan haalt doordat je geluidskaart niet goed genoeg is. Maar toch: zou het echt zo erg zijn als je je PC digitaal (coax) aansluit op je versterker?

Ik bedoel dus 1000 euro aan 2 speakers + versterker/receiver, niet 5.1 of meer.

Maar nogmaals, topicstarter: koop voor je geld een mooie 2.1 set, heb je meer plezier van, denk ik :)
Jah, ik bedoel dat als je voor normale Audio gaat, dat we spreken over twee kanalen. Live komt ook het geluid maar van één kant. :P

Verwijderd

offtopic:
@big guy en teunissen bedankt :Y) alles is binnen nu.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2004 15:21 ]

• Senser
@Grrrrrene, bedankt voor je reactie!

Speel niet echt heel veel games, maar ik kan ook niet zeggen dat ik nooit spelletjes doe...

Dus als er toch nieuwe speakers moeten komen, zouden 5.1 speakers (of eigenlijk 4.1, maar daar is gewoon te weinig keuze in) wel van pas komen. Daarbij komt nog dat ik ook niet dagelijks MP3's of CD's luister via m'n computer (iets dat 2.1 speakers juist weer meer zou rechtvaardigen). Ander punt is dat ik een hekel aan al die kabels en kastjes om je heen heb, dus zou weer in het voordeel van een 2.1 set zijn.

Je hoort het al, ben er nog niet helemaal uit. |:(

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 09:59
Ik ga de i-trique 3500 kopen ik heb hem gehoord in de winkel en deze is zeer goed een echte aanrader (heb eerst zo'n beetje alle reviews doorgelezen).
De sub is wel een beetje te zwak maar altijd beter dan de sub van de inspire 6700 die ik nu dus heb.

Maarjah creative setjes het is meestal altijd de sub en de satelietjes klinken het best. :)

Ik laat je wel mijn mening horen als ik het setje heb ;) .

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Pagina: 1