Toon posts:

[cooling kopen] Het moeilijkste gedeelte van het oc'en.

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Tot mijn spijt voel ik mij na drie dagen reviews lezen gedwongen hier een topic over te openen. Ik heb de afgelopen dagen mijn kop gek gezocht naar een geschikte cooler voor mij. Makkelijk zou je zeggen, duizend en een reviews op de hand, en zels een topic over amd koelers.... niet dus
Ik ben op zoek naar een betaalbare (40€ max) koeler om mijnn 2800+ naar de 2400 mhz te helpen in een open case met een dikke airflow door 2 casefans naast de proc en gpu. mag wat geluid maken, maar t moet niet te gek worden...

Ik heb nu zoveel gelezen dat ik het echt niet meer weet.
De thermaltake's schijnen af te vallen gezien hun slechte koel/herrie verhouding.
Dan houdt je een boel over, waarvan mijn oog viel op...
De aero7 en 7+, de een koelt beter de ander is stiller?
De zalman 6000cu dies stil maar schijnt niet goed te koelen?
De coolermaster hcc-001 of de l61
Evt toch een thermaltake vulcano? als die herrie toch mee valt...

en zo nog een heel stel...

Zouden jullie plz jullie ervaringen met deze, of een eventuele ander fan met mij willen delen, ik wil gewoon een goed ding dat niet al te veel herrie maakt, en ik hebt echt heel veel reviews gelezen maar dat helpt geen flikker...

Thx

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik heb zelf een zalman 6000 Cu.
Omdat je aangeeft een goede airflow rond de processor te hebben denk ik dat het geen enkel probleem zal zijn om je proc op een redelijk temperatuur te houden bij 2.4 GHz.
Zelf heb ik mijn 2500+ overgeklockt gehad naar 2.2 GHz, met 1400rpm werd hij stressed 68 graden, met 2000 RPM werd hij 58 graden. hij kan tot 2600 RPM maar dat geeft mij te veel herrie. Zelf heb ik trouwens 1 casefan en een niet al te geweldige airflow.

Ik denk dat de zalman 6000 Cu een goede koop is. Bovendien is hij niet een echt duur, 32 euro ofzo.

edit: dit was dan dus met de kast dicht en geluidsisolerend (en airflow verstorend) noppenschuim overal in mijn kast.

[ Voor 10% gewijzigd door bigfoot1942 op 06-01-2004 23:05 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De zalman 6000cu dies stil maar schijnt niet goed te koelen? wel dus ;)
De coolermaster hcc-l61 met eventueel mod naar 80 mm + papstfan >:)
Evt Thermalright SLK900a met losse fan erbij, kost iets meer maar super koeling _/-\o_

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
hmm ja dan wordt die zalman dus wel interessant, maar ik vind het rlxd als mijn cpu max 60 wordt, hij wordt nu, op 2305 mhz met stock cooler met prime zon 64 / 65 dacht ik, maar dan draaien mijn casefans fullload, en das vrij hard.
En die thermalright is me echt te duur, misschien de 700 versie? kent iemand die?

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
De Coolermaster 7+ is de opvolger van de 7. Deze had namelijk wat problemen met doorbranden enzo. Je bedoelt misschien de CM 7 Lite???

Maar de 7+ is echt een aanrader: koelt goed, regelbare snelheid en dus geluid!!!

Ik zou zeker voor die gaan ipv al die Zalman gadgets!!!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je mijn aero 7+ wil kopen neem maar contact op met mij, ik stap vanaf morgen over op watercooling en dan heb ik niks meer aan die koeler. Hij koelt wel goed en hij is te regelen in snelheid dus dat is wel makkelijk. Als hij vol openstaat maakt hij veel lawaai, maar als je hem een stuk lager zet is dat minder. De koeler heeft 3 maanden gedraait bij mij.

Verwijderd

Topicstarter
er zijn mensen die zeggen dat de 7 (of dat inmiddels de lite is weetik nie) beter is dan de 7+, zal die topic ff zoeken

Verwijderd

Topicstarter
darkdesign schreef op 06 januari 2004 @ 23:15:
Als je mijn aero 7+ wil kopen neem maar contact op met mij, ik stap vanaf morgen over op watercooling en dan heb ik niks meer aan die koeler. Hij koelt wel goed en hij is te regelen in snelheid dus dat is wel makkelijk. Als hij vol openstaat maakt hij veel lawaai, maar als je hem een stuk lager zet is dat minder. De koeler heeft 3 maanden gedraait bij mij.
Welke temps had je ermee? enne ik ben in principe geinteresseerd als uit dit topic blijkt dat het een aanrader is, maar dat wacht ik dus nog even af, iig bedankt voor het aanbod alvast. (btw wat vraag je ervoor en hoe weet ik dattie nog goed is? ;)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 23:08:
hmm ja dan wordt die zalman dus wel interessant, maar ik vind het rlxd als mijn cpu max 60 wordt, hij wordt nu, op 2305 mhz met stock cooler met prime zon 64 / 65 dacht ik, maar dan draaien mijn casefans fullload, en das vrij hard.
En die thermalright is me echt te duur, misschien de 700 versie? kent iemand die?
De 700 versie is ook prima voor jouw toepassing, prijs in pricewatch is echter zonder fan!

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 17:40
Ik heb nu twee zalman CNPS7000A-AlCu, 1 op m'n P4 3,0 @ 3,4 deze wordt normaal 35 en stressed +/- 50 (best netjes).
Mijn 2de zit om mijn xp 1700 (en ik neem aan dat deze ook goed gekoeld wordt, draaid nu pas 2 uur).

Het voordeel is dat je airflow dwars door deze koeler heel gaat.

Mocht je hem kopen vergeet dan niet dat er een A achter de 7000 moet zitten, anders mis je de onderdelen om hem te monteren op je socket A, ook moet je vier gaatjes rondom je socket hebben 8) succes met je keuze.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120 - Victron MP 5000 GX 15kWh Eel

• survivor
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2021
Ik raad je een Thermalright SLK900A of een SLK900U aan....is heel stil en koelt heel goed.
Bij een kamertemperatuur van 23° en de cpu idle heeft hij 35°C...stressed 40°
De cpu is een unmodded 2800+ op A7N8X Deluxe
www.thermalright.com voor meer info..

Asus A8N-SLI SE,AMD X2 4200+,2 x 1024MB Apacer,Nvidia GeForce 8500GT,Plextor PX-708A,Plextor Premium,Plextor PX-116A2,Seagate ST3320620AS 320 GB(Vista),Seagate ST3250410AS 250GB x 2 raid0(XP),Samsung HD502IJ 500GB(Open Suse 11.0)

Verwijderd

Topicstarter
survivor schreef op 06 januari 2004 @ 23:29:
Ik raad je een Thermalright SLK900A of een SLK900U aan....is heel stil en koelt heel goed.
Bij een kamertemperatuur van 23° en de cpu idle heeft hij 35°C...stressed 40°
De cpu is een unmodded 2800+ op A7N8X Deluxe
www.thermalright.com voor meer info..
Die is dus te duur, vind ik, het moet goedkoper kunnen, dus of de zalman 6000 cu, of de aero7+ (kan iemand mij hier nog wat ervaringen mee geven?) of de thermal 700, of een ander goed id
en wat voorn fan zal ik dan op die thermal doen als ik die neem...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 23:36 ]

• Hazuki
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

Mijn Zalman 6000A met de 92mm fan op 2500rpm hield mijn 1700+ 2369MHz (bijna 2400 dus) op 48 graden stressed @ 1,7V. De Airflow was afkomstig van 3 8cm fans in een ruime kast.

Volgens mij zijn de Barton's iets minder heethoofdig dan de ouwe tbredjes, een een 6000A-CU zou moeten voldoen. Je krijgt er ook een leuk potmetertje bij om de toeren te regelen.
Enige echte nadeel is de irritante bevestigingsbeugel voor de fan die je nodig hebt, maar daar valt ook nog wel wat aan te doen (klusje voor de dremel :) )

Heb er nog wel eentje liggen zonder fan, evt. ouwe 120mm erbij. Mail maar als je interesse hebt.

Koekie?

Verwijderd

kijk eens rond op http://www.dansdata.com/coolercomp.htm

De coolers daar zijn allemaal getest met de std fan's, een enkele wordt ook nog getest met de dikste fan die maat om de heatsinks onderling te testen.

De beste coolers zijn de thermalright coolers ( slk600 tm slk900u ), de nieuwste ( sp94 en sp97 ) zijn nog beter, maar nog niet getest.

opvallend is dat de spire WhisperRock IV en FalconRock II ( die hebben dezelfde heatsink ) met de dikste 8cm Delta evengoed scoort als de slk800 met dezelfde fan. 10 euro vs 50 euro heatsinks.

Ik heb er zelf 1 gebruikt (whisperrock IV met 2200 rpm fan) voor een klant in combo met een barton 2600+. Ik heb overgeclockt tot 2400Mhz en heb 15min probleemloos 100% load gedraait, ik kon waarschijnlijk verder overclocken maar daar had ik de tijd niet voor. Temp was 52 graden celsius in een volledig std Aopen pf50 kast (GEEN intake of outtake fans, behalve de voeding)

Misschien is dat wel een heel goed idee, koop zo'n spire(10 euro) en spendeer de rest van het geld(40 euro) aan een papst 12cm(10 euro ofzo, tweedehans), en wat materiaal voor fanducting. Mod het helezooitje netjes aan elkaar en je hebt waarschijnlijk 1 van de beste luchtkoelers van het forum (ik kan me persoonlijk niets dikkers indenken)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 00:59 ]

Verwijderd

wrong button, delete please admin

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 01:00 ]

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-02 17:47
zalman 7000a, hij is stil(kan silent/normal), Koelt tot P43.6 ofzo en amd ook heel erg hoog. grote heatsink met allemaal door stroom gaten. en jij hebt goeie airflow dus extra goed effect. en voor mij omdat ik hem ook mooier + zalman fan ben.

[ Voor 101% gewijzigd door Kaizah op 07-01-2004 01:11 ]

Verwijderd

Ik heb hier een XP1800+ op 1980Mhz draaien met een Zalman 6000Cu. Stressed is het maar 52 graden in een tower met een 80mm Enermax intake op 0%(=fanspeed) en 2 Thermaltake 80mm outtake@5V. De Zalman fan draait op 1400rpm. Kortom: de boel kan wel koeler, maar nauwelijks stiller. Overigens is de idle-temp zo'n 27 graden dankzij CPUIDLE, bij een kamertemp van 21 graden. Hoezo voldoet een Zalman niet? Ik heb er AS Ceramique pasta tussenzitten, voor zover er wat tussen zit.

• Hazuki
  • Laatst online: 18-01 01:28

Hazuki

On my Suzuki

En ik durf te wedden dat als je de fan harder laat draaien de temperatuur ook drastisch naar beneden duikt.

Koekie?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb nu de Thermaltake Silent Boost, een erg goede heatsink (heel anders dan die Volcano's). Met de standaard fan koelt ie goed en is ie erg stil. Met een krachtige Papst (3700rpm 8412NGH) houdt ie mijn xp1700@2250Mhz@1.8v op 45 graden stressed, terwijl mijn Volcano 7 >60 graden zat met dezelfde fan.

Hij is best betaalbaar (€30) en ik ben er zeer tevreden over :)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

40€, kan je daar al geen slk800 voor kopen, een zeer goede koeler?
Volgens tweaker is het 47€ ,hier in belgie heb je het al voor 40€

Afbeeldingslocatie: http://www.madshrimps.be/articles/CoolerMasterJet-richbastard-1573.gif

de 800 koelt enkele graden minder dan de 900
Now this is interesting. When coupled with a cheapo thermaltake 4500rpm fan, it manages to outperform the Aero 7 by a few degrees. The gap with an expensive SLK900 isn't that big anymore. It looks like the stacked alumium fins on a copper base don't perform too bad when enough air is pushed through it.

It's a pitty the standard 22CFM radial fan isn't up to the task, even at full speed it doesn't come close to high end aircoolers like the SLK900.

Verdict: Standard radial fan doesn't push enough air, but when coupled with a high performance 80mm fan the Jet 7 cools remarkably well.^
Afbeeldingslocatie: http://www.fastlanehw.com/reviews/a7/loadchart.gif

De jet7 is verkrijgbaar vanaf 37€ ...

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 02:20 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Naast reviews moet je ook gewoon even bij een paar goeie webshops kijken welke heatsinks ze allemaal te koop hebben. http://www.perfectsystems.nl/ is bijvoorbeeld een goeie shop. Ik heb daar een tijd geleden een Alpha PAL8045 gekocht, heerlijke koeler en perfect geschikt om bv. een XP1700+ op 2,4 GHz te laten draaien, zonder een dikke Delta fan erop hoeven te zetten. De Alpha is alleen nogal duur nu, wordt weinig verkocht blijkbaar... je ziet nu alleen nog van die speelgoeddingen met blauwe LEDjes enzo en glimmende zilveren en oranje onderdelen. :r

De AeroCool Deep Impact DP-102 is wel een echte die-hard overclockers heatsink, maar niet eens echt nodig voor jouw doel lijkt mij. De Thermalright SLK heatsinks zijn ook wel een optie, de SLK-700 kun je bijvoorbeeld al voor 30 euro krijgen (zonder fan, maar het lijkt erop dat er alleen 70 mm fans op kunnen wat op zich weer af te raden is).

Andere sites:

http://www.freezinghardware.nl

Ik kan nu even nix anders bedenken, maar je kunt genoeg winkels vinden in de pricewatch.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
* Fludizz heeft die Coolermaster Aero7+
ding is (naast dat ie erg leuk eruitziet in je case met die vreemde fan ;)) goed. 100% koperen heatsink, houd mijn CPU, AMD Athlon XP2000+ Palomino, Stepping A5 op 1800rpm @ 48-50 stressed en 38-42 idle. op 3200rpm: 42 stressed, 30 idle

op 1800rpm is hij vrijwel onhoorbaar. op 3200rpm is et net een straaljager ;) tot 2200rpm is ie vrijwel stil.

Verwijderd

Alpha heb ik ook en is serieus verouderd, ik noem het geen high end meer
Wel is het zo dat die met een zwakke fan goede result neerzet (mja een slk 800/900 ook) maar ja je maakt toch ff een fanadapter voor een 120mm fan :D

Afbeeldingslocatie: http://www.madshrimps.be/articles/ThermalRightSLK-jmke-361.jpg
let op: de 900 is hier met een 80mm fan gebenched terwijl hij eigenlijk gemaakt is voor een 92mm koeler welk betere prestaties neerzet
Ook is dit prentje geen indicatie van hoever je kan oc'en met de koeler(s) sinds er gewoon veel volt doorgepomp wordt om te koelers het meoilijk te maken.

Zelf heb ik een alpha pal 8045 met een sunon 80mm op 7v die een xp1700@2150 op 50° koelt.

Als je kijkt tegenwat de 'oude' alpha moet opboxen ...
Afbeeldingslocatie: http://www.systemcooling.com/images/reviews/Heatsinks/Thermalright_SP-97/temps.gif

sp97 is veruit de beste gevold door de slk 947, 900, 800 ... alpha ...
Als je een van de betere wilt voor maar 40€ moet je eens kijken voor 2de hands...
Verder zou je ook thermische pasta moeten kopen indien je die nog niet hebt ...
Dat kan namelijk een groot verschil geven!
Afbeeldingslocatie: http://www.madshrimps.be/articles/Thermalpastesho-Teus-1324.gif
testbed:1700+ JIUHB @ 2040Mhz, 1.77 vcore
SLK800 with 44CFM delta @ 10volt

[droom mode] werd ik maar betaald om helpdesk te spelen O-) [/droom mode] :z

scherpe prijzen in duitsland!!!

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 00:52:
kijk eens rond op http://www.dansdata.com/coolercomp.htm

De coolers daar zijn allemaal getest met de std fan's, een enkele wordt ook nog getest met de dikste fan die maat om de heatsinks onderling te testen.

De beste coolers zijn de thermalright coolers ( slk600 tm slk900u ), de nieuwste ( sp94 en sp97 ) zijn nog beter, maar nog niet getest.

opvallend is dat de spire WhisperRock IV en FalconRock II ( die hebben dezelfde heatsink ) met de dikste 8cm Delta evengoed scoort als de slk800 met dezelfde fan. 10 euro vs 50 euro heatsinks.

Ik heb er zelf 1 gebruikt (whisperrock IV met 2200 rpm fan) voor een klant in combo met een barton 2600+. Ik heb overgeclockt tot 2400Mhz en heb 15min probleemloos 100% load gedraait, ik kon waarschijnlijk verder overclocken maar daar had ik de tijd niet voor. Temp was 52 graden celsius in een volledig std Aopen pf50 kast (GEEN intake of outtake fans, behalve de voeding)

Misschien is dat wel een heel goed idee, koop zo'n spire(10 euro) en spendeer de rest van het geld(40 euro) aan een papst 12cm(10 euro ofzo, tweedehans), en wat materiaal voor fanducting. Mod het helezooitje netjes aan elkaar en je hebt waarschijnlijk 1 van de beste luchtkoelers van het forum (ik kan me persoonlijk niets dikkers indenken)
Dit zou wel heel relxd zijn : 8)7
Maar dan moet ik wel zeker weten dat het zo goed werkt, iemand ander ervaring met zon setup?

Btw iedereen super bedankt voor hun reply's hier heb ik echt wat aan! _/-\o_

Grtz

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
heatsink met dikke koperen bodem
let daar gewoon op

ben bezig met een test cpu koelers voor een maandblad
dus als je een maandje geduld heb ;)

voor een gemiddelde pc gebruiker is er door dit bos bijna niet door te komen.
let daarom vooral bij advies op advies die niet uit het hart komt
goede objektieve test waarbij vele heatsinks (niet gesponsoord door de fabrikantjes) zijn helaas maar mondjes matig te vinden.

duurkoop = niet altijd goedkoop
goedkoop= niet altijd duurkoop

kortom een lastige materie welke heatsink is de beste voor 40 €

komt uiteraard je kast air flow nog bij kijken en invloeden van andere warmte bronnen in je kast.

maar got heeft al een goede faq hierover hoor en de fp ook 8)

succes met je aanschaf

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 03:29:
Alpha heb ik ook en is serieus verouderd, ik noem het geen high end meer
Wel is het zo dat die met een zwakke fan goede result neerzet (mja een slk 800/900 ook) maar ja je maakt toch ff een fanadapter voor een 120mm fan :D

Zelf heb ik een alpha pal 8045 met een sunon 80mm op 7v die een xp1700@2150 op 50° koelt.

Als je kijkt tegenwat de 'oude' alpha moet opboxen ...
50°, is dat idle?? :D Mijn XP1700+@2300 MHz werd nog geen 42 graden idle. :Y) Met YS-Tech fan op onbekend voltage (potmetertje eraan die niet voluit staat). Heb 'm nu op 2100 MHz en 36° idle (volgens MBM en BIOS) en fan nog stiller gezet.

Die Thermalright SLK's zullen vast beter koelen, maar ze hebben nog steeds zo'n achterlijke clip. :r Alleen de allerzwaarste Thermalright met heatpipes (SP-47?) gebruikt de vier gaten rond de socket, dacht ik.

Wel grappig, die vergelijking van die warmtegeleidingspasta's. Afgezien van het feit dat dit slechts één review is (er zijn zeker andere reviews waar de verdeling anders is), laat je het gebruiksgemak van de verschillende pasta's buiten beschouwing. Die Coolermaster pasta wordt bijvoorbeeld vaak bestempeld als korrelige prut, terwijl Arctic Ceramique erg gemakkelijk te verwerken schijnt te zijn. Bovendien is AS5 niet getest (maar dat schijnt weer wat stroperiger te zijn dan AS3 of AC). :) Meer hierover in dit topic.

• Wormaap
  • Laatst online: 17:25
De SLK's hebben toch echt schroeven door't mobo hoor... De SLK947U iig. De Thermalright page doet hier ff vaag, dus ik kan zo snel niet zeggen of de anderen dat ook hebben.

Edit: He he, gelukt :P De SLK900A heeft geen gaten, de SLK900U en SLK800U wel :)

[ Voor 23% gewijzigd door Wormaap op 07-01-2004 18:41 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien is de whisperrock IV iets voor jou? Mijn 2500+ op 2233mhz 1,87vcore blijft dan netjes 56 graden stressed. En dat zonder extra fans. De fan hoor je bijna niet, en het blokje kost €9. Wel een beetje AS ertussen zodat de joultjes goed weggaan bij de cpu. 2400mhz is wel iets meer, maar core voltage maakt meer uit voor de temperatuur dan het aantal mhz, en jij begint al op een hoger aantal mhz. (2800+ was barton neem ik aan)

(idee hierboven met de rest van het geld voor fanduct is ook wel goed, hoewel het niet veel uitmaakt denk ik)

[ Voor 12% gewijzigd door Gisae op 07-01-2004 19:15 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Math2k
  • Laatst online: 31-01-2021
Eh welk maandblad, of mag je dat niet zeggen? En je gaat cker ook niet zeggen welke je tot nu toe het beste vond >:)

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 06:29

LyP0

it is I , you worst nightmare

ik heb hier zelf een zalman cnps 7000A Cu , deze vind ik egt fantastish koellen , hij zit dan nu wel op een p4 maar deed nog steeds een 2.8 @ 3.7 met 1.7750 volt op idle stressed 26/33 graden , en t geluid valt heel erg mee , je kunt t zelf regelen . dus als ie idle is zet je m op 1350 toeren en als je iets gaat doen zet je m op 2600 toeren . en zelfs op 2400 toeren maakt hij nog onder de 25 decibel . kortom fantastisch ding egte aanrader !!
koste wel 44,95 euro maar is t mij zeker waard
oja en het is dus wel de Cu en niet de AlCu , deze koelt iets beter , maja kijk zelf maar http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-cu.htm
let wel op dit is een erg zwaare koelr , omdat hij compleet van koper is . daarom voorzichting met verplaatsen

[ Voor 29% gewijzigd door LyP0 op 07-01-2004 19:33 ]

ik voel me lekkaah !!!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
LyP0 schreef op 07 januari 2004 @ 19:25:
ik heb hier zelf een zalman cnps 7000A Cu , deze vind ik egt fantastish koellen , hij zit dan nu wel op een p4 maar deed nog steeds een 2.8 @ 3.7 met 1.7750 volt op idle stressed 26/33 graden ,
tuurlijk... Het is een goeie koeler, maar beter als water niet hoor !

• LyP0

LyP0

nee , maar water is dan ook wel weer een stukje duurder hoor , hij koelt egt goed voor zijn prijs

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

GiSaE schreef op 07 januari 2004 @ 19:13:
(idee hierboven met de rest van het geld voor fanduct is ook wel goed, hoewel het niet veel uitmaakt denk ik)
In een ver verleden maakt te het wel veel uit, ik had toen een 40 CFM 8cm case fan op een GlobalWin FEP heatsink. Dat koelde echt veel beter dan de std 25 CFM 6cm, en was een klap stiller. Er zijn ook nog de nodige reviews te vinden( van metname de thermalSonic ThermoEngine ) o.a. op de website waarvan ik de link eerder gaf.

Het middel van de heatsink wordt nu ook beter gebruikt (normaal gesproken zit daar de motor van de fan voor, maar met een fan een eindje verder weg geplaatst en de luchtstroom wordt grotendeels van buiten naar binnen( en van boven naar beneden natuurlijk) door de heatsink geblazen

fanshroud hoeft je tegenwoordig ook al zelf niet meer te maken.
http://www5.alternate.nl/...ml/nodes_info/hzzl07.html

wel iets zoeken om het heleding te gaan ondersteunen, de heatsink heeft wel is waar een 6-pins socket klem, toch word het allemaal wel erg zwaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 20:43 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
LyP0 schreef op 07 januari 2004 @ 19:52:
nee , maar water is dan ook wel weer een stukje duurder hoor , hij koelt egt goed voor zijn prijs
ja, maar dat is een beetje ongeloofwaardig... nog maar eens een keer:
2.8 @ 3.7 met 1.7750 volt op idle stressed 26/33 graden :/

Verwijderd

Topicstarter
Oftewel is het een goed idee om een spire wr 4 heatsink te nemen en dan daar met een fanduct een dikke 120 mm fan op te zetten?
Zijn er mensen die dit hebben? Lijkt me wel :9~ maar of het allemaal past op mijn A7n8-x.... wat denken jullie? Heeft iemand mss zoiets?
Een heatsink met een 120mm fan erop? lijkt me wel leuk om daar pix van te zien!!

Grtz

Verwijderd

[quote]Aham brahmasmi schreef op 07 januari 2004 @ 18:15:
[...]
50°, is dat idle?? :D Mijn XP1700+@2300 MHz werd nog geen 42 graden idle. :Y) Met YS-Tech fan op onbekend voltage (potmetertje eraan die niet voluit staat). Heb 'm nu op 2100 MHz en 36° idle (volgens MBM en BIOS) en fan nog stiller gezet.

Idle temps betekenen niets dus dat zijn stressed na veele uurtjes gamen of simpelweg toast...
De fan is nu niet bepaalde de sterkste ,op 12V zou de cpu dan op 44° komen (Vcore op 1.675)
Ik heb ook geen casefans want alles steekt in een voorlopige oplossing (klein case)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 22:54 ]

Verwijderd

Hoeveel ruimte heb je nog boven je mobo? Ik zat met dit probleem toen ik een nieuwe koeler aan ging schaffen voor mijn A7N8X Deluxe. Blijkt dat de Zalman 7000 net te veel uitsteekt naast dit mobo. Heb daarom maar de Aero 7+ aangeschaft. Met mijn nieuwe kast (lees veel betere airflow) houdt deze mijn barton 3000+ idle op 42 graden (2700 rpm) en stressed op 46 graden.

Verwijderd

Topicstarter
op hoeveel rpm staat ie dan? das toch ook wel een goede...
Maar wat vinden jullie van het plan met de 12cm fan op de spire heatsink? ervaringen met zo'm soort setup?

edit: ik heb zo'n 1,5cm tussen de rand van mijn mobo en de voeding, die kan omhoog natuurlijk, alleen das wel fucking veel werk, dat zal dan wel niet passen het met een 12cm fan he? en een dikke 8cm, zal dat wel gaan?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 22:48 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 17:53:
[...]

Dit zou wel heel relxd zijn : 8)7
Maar dan moet ik wel zeker weten dat het zo goed werkt, iemand ander ervaring met zon setup?

Btw iedereen super bedankt voor hun reply's hier heb ik echt wat aan! _/-\o_

Grtz
Schaf gewoon eens een wisperrock 4 aan en probeer wat ie doet. Kost je een tientje.
Als je dan vindt dat het niet voldoende koelt, schaf je een andere fan aan die wat meer lucht verplaatst en schroef je die erop. En als het dan nog niet goed is, zaag je een gat in je kast ter hoogte van de cpu en maak je een duct van dat gat naar de koeler.

(Als je met een krachtige fan nog HEEL ERG ontevreden bent, koop dan eerst een andere koeler en ga daarna pas in je kast zagen ;) )

Verwijderd

Zoals boven staat, 2700 rpm ;). 8 cm fan gaat makkelijk lukken, 92 mm waarschijnlijk ook wel, maar aangezien de zalman 7000 een 92 mm fan heeft en daaromheen nog eens een soort kraag van koper. Je kan ook even kijken op de site van zalman, staat een link naar mobo's die compatibel zijn. Waarom ik voor de aero 7+ heb gekozen:
-regelbaar
-Volledig koperen heatsink
-Maakt niet teveel herrie op lagere standen
-Last but not least, the looks (ziet er toch mooi uit zo'n enorm ding in je kast >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 22:55 ]

Verwijderd

lastig die knopjes uit elkaar houden 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 22:54 ]

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 19:05
Spire Whisperrock III athlon 2400+ houdt ie op 38 graden..

En het mooie van deze koeler is dat hij €9 kost (altans toen ik hem bij www.1to0.nl kocht)

• LyP0

LyP0

SileX schreef op 07 januari 2004 @ 20:28:
[...]

ja, maar dat is een beetje ongeloofwaardig... nog maar eens een keer:
2.8 @ 3.7 met 1.7750 volt op idle stressed 26/33 graden :/
maar deze zit wel in een goed geventileerde(7casefans ,2voeding fans,1gpu fan en een cpu fan dus( beetje artic zilver 5 erop )), alles op full speed xaser 3 ik zweer t je egt waar dat klopt zo

ik voel me lekkaah !!!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-02 20:59
past de 7000 zalman op een amd XP 2800 BArton?

of moet die nog komen?

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

geemfriek schreef op 07 januari 2004 @ 23:11:
past de 7000 zalman op een amd XP 2800 BArton?

of moet die nog komen?
7000A past op de AMD. (Let wel dat deze in je MB past, want niet alle moederborden zijn geschikt)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Verwijderd

[M] heeft weer mooi werk geleverd
Afbeeldingslocatie: http://www.madshrimps.be/articles/AMDAircooling-H-jmke-2230.png

waarom met een thunderbird getest? eeen tb1400 is een van de heetste cpu's die amd ooit heeft gemaakt. doe daar een hooge vcore en overclock bij heb een ~100W om te koelen!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 23:27 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Aangezien dit eigenlijk gewoon een 'welke koeler moet ik kopen?' topic is, en er nu mensen hun vragen losweg het topic in slingeren, gaat deze dicht. Er zijn meer dan genoeg ervaringen topics, en eerder zijn speciaal hiervoor de Intel/AMD ervaringen koelers topics geopend.

[rml][ Cooling] Ervaringen met Intel koelers[/rml]
[rml][ Cooling] Ervaringen met AMD koelers[/rml]

Net als in V&B "welke videokaart moet ik kopen?" topics eigenlijk standaard dicht gaan, gaan hier in DOC ook "welke koeler moet ik kopen?" topics dicht. Er is genoeg over te vinden, wat ze kosten, en wat de voordelen (goed koelen, makkelijke installatie enz) en nadelen (kosten, herrie enz) van verschillende koelers zijn. Want men kan nog zoveel koelers adviseren - uiteindelijk kan er maar 1 persoon kiezen en dat is degene die hem uiteindelijk gaat kopen.

Dus aan iedereen: wees een tweaker, en maak zelf die keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.