Toon posts:

Opstart probleem; BIOS een zooitje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het opstarten van mijn PC. Na aanzetten gaat het scherm niet aan en geeft de PC een korte piep en zoekt op floppy drive; dit wordt eindeloos herhaald. Na eindeloos weer resetten van de PC, gaat ie dan opeens wel weer aan. Na het uitzetten van de PC en daarna direct weer aanzetten is de kans groot dat de PC wel direct opstart. Volgens de code van het AMI BIOS, betekent dit dat de DRAM Refresh is uitgevallen. Daarom heb ik de geheugen modules vervangen door die van een andere PC: het probleem bleef aanwezig. Ook in andere slots plaatsen was geen oplossing. Verder het volgende uitgeprobeerd (zonder resultaat):
- Grafische kaart vervangen
- Modem en netwerk kaart eruit gehaald
- Batterij moederboard (een 6VX7-4X board van Gigabyte) vervangen
Opvallend is dat wanneer ik in het BIOS kijk, ik soms heel vreemde tekens te zien krijg (een zooitje). Het probleem is geleidelijk aan ontstaan, en niet na het installeren van nieuwe hardware.

Wie heeft een suggestie?
Alvast dank voor je reactie!

Pieter

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 22:55:
Na eindeloos weer resetten van de PC, gaat ie dan opeens wel weer aan. Na het uitzetten van de PC en daarna direct weer aanzetten is de kans groot dat de PC wel direct opstart.
Dan lijkt her erop dat de voeding het niet meer trekt.
Kun je nog in de bios zien welke voltages worden aangegeven?
Heb je de bios al eens gereset?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Mijn BIOS is gereset toen ik de batterij op het moederboard wisselde.
Ik zie de volgende voltages aangegeven in het BIOS:

Vcore 1.634 V
+3.300 V 3.321 V
+5.000 V 5.669 V
+12.000 V 11.747 V

Verwijderd

Heb je misschien de taal van de bios verandert?

Op mijn Vrx kan je namelijk ook chinees of japans kiezen

• Staaf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2022
Schakel het Cache geheugen van je proc eens uit. Ik had ook een onregelmatig bootend systeem waarbij af en toe de bios bleef hangen. Bleek het aan het aan de proc te liggen. Na het uitschakelen van het Cache liep hij al weer beter. Met een andere proc nog veel beter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:28:
Bedankt.

Mijn BIOS is gereset toen ik de batterij op het moederboard wisselde.
Ik zie de volgende voltages aangegeven in het BIOS:

Vcore 1.634 V
+3.300 V 3.321 V
+5.000 V 5.669 V
+12.000 V 11.747 V
dit ziet er natuurlijk niet goed uit
die 5V wijkt meer als 10 % af en mag officieel niet. Of het echt schadelijk is weet ik niet maar ik denk dat dit wel een probleem kan veroorzaken

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Doet me denken aan een slechte bios chip, lijkt er op dat de chip aan t overlijden is.
Eventueel een update van je bios. Mocht hij niet meer in de lucht komen na de update dan weet je t zeker en heb je de oorzaak gevonden. Importeur/dealer nieuwe chip bestellen circa 25 euro. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1