[Win2k/2k3/Exch2k3] Outlook client op ander netwerk

Pagina: 1
Acties:

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 19:21

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Topicstarter
Ik had de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Lokatie 1                                 Lokatie 2
-------------------
|NT 4.0BDC Exch5.5|----|
|Naam: MAIL       |    |              -----------------
-------------------    |            |-|Novell Servers |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |  --------  | -----------------
|NT4/XP Clients      |-|--|Router|--| ~~~~~~~~~~~~~~~~
|Outlook 97/98/2K/2K3| |  --------  |-|W2K/XP Clients|
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ |              |Outlook 2K/XP |
-----------------      |              ~~~~~~~~~~~~~~~~
|W2K DC SP4     |------|
|Naam: Onderwijs|
-----------------

Op dat moment werkte alles nog prima. Op lokatie 2 moest er welleswaar in de %windir%\system32\drivers\etc\hosts de regel:
MAIL 10.1.1.2 staan, maar voor de rest werkte het perfect en super snel.

Nu zijn we over naar Exchange 2003. De migratie is perfect verlopen. Deze Windows Server 2003 Member Server met Exchange 2003 die POST heet werkt perfect binnen lokatie 1. De clients kunnen POST gewoon resolven via dns of zelfs WINS, dus geen problemen, na alle Outlook clients te zijn afgelopen om MAIL in POST te vervangen.

Echter heeft systeembeheer op Lokatie 2 de grootste problemen. Ze hebben welliswaar MAIL vervangen door POST, en dit ook in de hosts aangepast (ip adres is hetzelfde gebleven), maar de clients willen met geen mogelijkheid werken.
Terwijl als ze ping POST doen, deze gewoon goed terugkomt.

Nu moet ik waarschijnlijk morgen naar lokatie 2 toe, maar wil wel de oplossing aandragen als het even kan. Op systeembeheer niveau dingen nogal gevoelig liggen. Dus om nou eventuele discussies te voorkomen wil ik het zo snelmogelijk opgelost hebben.

Ik heb wel een idee waar het aan ligt, maar geen idee hoe ik dit kan oplossen. Een client op lokatie 2 kan zich waarschijnlijk nooit authoriseren in onze Active directory. Dus moet ik in de hosts waarschijnlijk ook onderwijs opnemen. Alleen hoe weet die client nou als hij contact probeert te maken met de exchange server dat hij zich eventueel kan autoriseren op de DC onderwijs? Of zorgt het exchange protocol daar voor? Of zit ik verkeerd te denken? Ik zou het anders echt niet meer weten....
edit:

De router staat volledig open

[ Voor 4% gewijzigd door PenguinPower op 06-01-2004 21:53 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Sjeez man, je gaat toch niet op tientallen clients de hosts file lopen onderhouden?
Heb je wel eens van DNS gehoord?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• PenguinPower

PenguinPower

Topicstarter
Wij beheren Lokatie 1. Lokatie 2 heeft zijn eigen systeembeheer. Bovendien weet ik niet hoe ik dat in novell moet instellen en als die systeembeheerder daar het in zijn hosts wil hebben voor die 6 pc's is dat toch prima ?

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 11:44

Acmosa

...no comment.

Ik wist niet dat je Exchange 2003 op een member server kon draaien, ik dacht dat dat ook een DC moest zijn.

Als dit het geval is (exchange 2003 op member server) hebben de clients inderdaad en probleem met inloggen daar er geen DC te vinden is. in de oude situatie handelde de bdc de inlog procedure af, nu die er niet meer is word dat wat lastig.

Ik zou inderdaad de pc's op locatie 2 laten inloggen op onderwijs. dit hoeft niet bijzonder veel verkeer te genereren over je router en dan moet de rest vanzelf weer gaan werken.

But then again, I could be wrong..

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

Pinky schreef op 07 januari 2004 @ 08:20:
Ik wist niet dat je Exchange 2003 op een member server kon draaien, ik dacht dat dat ook een DC moest zijn.

Als dit het geval is (exchange 2003 op member server) hebben de clients inderdaad en probleem met inloggen daar er geen DC te vinden is. in de oude situatie handelde de bdc de inlog procedure af, nu die er niet meer is word dat wat lastig.

Ik zou inderdaad de pc's op locatie 2 laten inloggen op onderwijs. dit hoeft niet bijzonder veel verkeer te genereren over je router en dan moet de rest vanzelf weer gaan werken.
Het word zelfs aangeraden om Exchange op een member server te draaien. Je verwijst gewoon waar je AD staat op de DC.

TS: Ik raad je net als Brahiewahiewa je maar eens goed te gaan verdiepen in DNS. Hosts files is statisch en als er iets veranderd heb je mega veel werk terwijl in DNS je 1 single point(of meerdere) hebt waar je het op veranderd. Dus je resolving gaat dan een stuk sneller.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat heeft die Netware doos er nou weer mee te maken :?
Je laat je clients gewoon de DNS van je servers aan de andere kant gebruiken (al naar gelang je lijn) *of* je knalt een caching/forwarding DNS Server op die Netware doos (afhankelijk van welke versie).

Dit soort hobby-bob werk heeft weinig met PNS te maken, Move NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• PenguinPower

PenguinPower

Topicstarter
Opgelost. Lokatie 2 wilde PERCE geen dns servers van ons. Zelfs niet een forward in die van hun. Ik snap namelijk ook wel dat windows de DC's uit de DNS haalt. Lijkt me logisch.
Dus heb ik met lmhosts opgelost nl:
10.1.1.1 ONDERWIJS #DOM:COLLEGE #PRE
10.1.1.2 POST #PRE

en de hosts leeggehaald.

Dus de topic mag dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door PenguinPower op 07-01-2004 23:59 ]

Pagina: 1