Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[PSU mod] risico's en voorzorgsmaatregelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.aros.net/~gary3985/computer/jpg/psudone.jpg
ik vond deze erg inspirerende mod en bedacht dat ik iets vergelijkbaars ook wel met mn PSU wil proberen. ik vind de ongebruikte kabels namelijk erg lelijk, heb ze weggeplakt uit het zicht van mn window maar k vind het echt een leuk idee om ze allemaal af te knippen en zo'n 'stekkerdoos' op je psu te plaatsen waar je dan snoeren naar je drives in prikt. en als ik hem dan toch los heb liggen dan meteen maar even van een mooi laagje zwarte verf voorzien want de metaalkleurige hoek die nog net door mn window te zien is is echt een eyecatcher (dus: lelijk!).

ik heb een Enermax 460W voeding die k graag ervoor wil gebruiken.
nou wordt er op sommige sites gewaarschuwd voor hoge spanningen die nog op condensators kunnen staan zelfs als de PSU al een tijdje uit staat. heb geen zin om geëlectrocuteerd te worden dus ik vroeg me af of er misschien slimme voorzorgsmaatregelen te nemen zijn, zoals rubber handschoenen oid. heeft iemand ervaring met het modden van PSU's of tips om mezelf te beschermen tegen mogelijke ontladingen van condensators?

een andere vraag omtrent het 'doorlussen' van 1 voedingskabel: kan ik drives aan 1 voedingskabel blijven lussen totdat mn totale vermogen bereikt is of is het verstandiger om de verschillende drives te verspreiden over verschillende voedingskabelskabels? of maakt dit geen verschil omdat alle losse voedingskabels binnen de PSU toch allemaal van dezelfde bron komen?

verder zijn alle tips omtrent PSU modding uiteraard van harte welkom

bvd

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 21:05 . Reden: omg typo in de topictitel |:( ]

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Er zitten inderdaad een aantal stevige condensatoren in zo'n voeding die spanning vast kunnen houden. Alhoewel die spanningen bij een voeding niet spectaculair hoog zijn (mijn ervaring. Ja, ervaring, ja.). Pas wanneer je televisies gaat slopen wordt het link (ookal uit ervaring :/ ). Je kan gewoon zoieso beter niet de printplaat met je handen beetpakken maar je kan er gerust meer werken hoor.

Het doorlussen op een kabel lijkt me geen probleem, misschien dat er teveel stroom doorheen moet maar waarom zou je het niet gewoon houden op de huidige kabels? Het lijkt mij juist meer werk, alles op eentje.

[ Voor 22% gewijzigd door Josh op 06-01-2004 21:41 ]

Verwijderd

Computer uitzetten, stekker vanachter eruit (220) en je computer weer aanzetten ( zonder stekker natuurlijk). En voila, C's ontladen.

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 18:52
Ziet er wel gaaf uit ja , gewoon je voeding ontladen ja en zorgen dat je aanraking met condensators zoveel mogelijk vermijd.

Verwijderd

Topicstarter
GsJosh schreef op 06 januari 2004 @ 21:40:
[...]
Het doorlussen op een kabel lijkt me geen probleem, misschien dat er teveel stroom doorheen moet maar waarom zou je het niet gewoon houden op de huidige kabels? Het lijkt mij juist meer werk, alles op eentje.
nou kijk dit ivm het maken van de 'stekkerdoos': gewoon 1 kabel splitsen in 5 molex female plugs, of 5 aparte kabels vanuit de voeding naar de stekkertjes. kweet nog niet wat makkelijker is maar tkan geen kwaad om beide opties te hebben als k daadwerkelijk aan de mod begin ;)
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 21:47:
Computer uitzetten, stekker vanachter eruit (220) en je computer weer aanzetten ( zonder stekker natuurlijk). En voila, C's ontladen.
uhm... hoe 'veilig' is deze methode? t klinkt aan de ene kant wel logisch dat alles dan wordt 'leggezogen' als de comp een poging doet om op te starten maar kan k de print dan veilig aanraken zonder gefrituurd te worden?
Av3ng3rtje schreef op 06 januari 2004 @ 22:11:
Ziet er wel gaaf uit ja , gewoon je voeding ontladen ja en zorgen dat je aanraking met condensators zoveel mogelijk vermijd.
yup, k vind de kleur nietecht mooi (voor mijn case in elk geval) maar de paintjob is echt mooi afgewerkt en dat stekkerblok voor molexen vind k echt een geniale vinding... weet alleen niet wie t heeft bedacht, las op een ander forum dat deze mod mooi was maar niet origineel (dus zullen wel meer mensen dit hebben) al heb ik nog nooit een andere PSU met zon stekkerblok gezien

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 22:23 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
De elco's zijn niet spectaculair in een psu, maak je daar maar niet druk om.
Als je de stekker er uit trekt en niet de schakelaar achterop uit zet lopen je elco's ook leeg naar je mb.

doorlussen van 1 molex is no problemo, hooguit als je er teveel aan hangt dat de draad wat warm wordt, ik zou voor 2x molex gaan (weet je zeker dat je het makkelijk red)

Verwijderd

[...]

uhm... hoe 'veilig' is deze methode? t klinkt aan de ene kant wel logisch dat alles dan wordt 'leggezogen' als de comp een poging doet om op te starten maar kan k de print dan veilig aanraken zonder gefrituurd te worden?
Je zegt het zelf, de condensatoren worden leeggezogen, dus waar wilde je de energie vandaan halen om te frituren :+

Verwijderd

Topicstarter
Vierkant228 schreef op 06 januari 2004 @ 22:29:
De elco's zijn niet spectaculair in een psu, maak je daar maar niet druk om.
Als je de stekker er uit trekt en niet de schakelaar achterop uit zet lopen je elco's ook leeg naar je mb.

doorlussen van 1 molex is no problemo, hooguit als je er teveel aan hangt dat de draad wat warm wordt, ik zou voor 2x molex gaan (weet je zeker dat je het makkelijk red)
ok bedankt daar kan k wel wat mee =)
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 22:39:
[...]
Je zegt het zelf, de condensatoren worden leeggezogen, dus waar wilde je de energie vandaan halen om te frituren :+
uhm... ben een beetje n electron00bje, maar zou t niet kunnen dat sommige condensatoren in de schakeling wél opgeladen blijven? ze zullen niet allemaal direct naar het mobo leeg kunnen lopen...

• Fidel
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Fidel

The Hedgehog

dat frituren zal ook wel meevallen hoor
de spanning in een voeding worden eigenlijk nooit hoger gaan dan 250 260 V dus dr kan nooit meer op staan dan dat.
je kan die elco's evt ontladen door er een weerstand overheer te houden zodat er een stroom gaat lopen en dus de elco ontlaad.
doe nooit een elco kortsluiten daarmee kan je de elco slopen
maar je kan er maar het beste vannaf blijven.
dr kan egt nix gebeuren je voelt meschien een tik maar daar zal je egt niet dood van gaan :P

Van hoge bomen, zaagt men lange planken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier meerdere voedingen open gehad, en ik leef nog steeds.
Bij mijn Antec heb ik even de gaten aan de andere kant van de voeding gemaakt om hem zo vast te kunnen schroeven.
Mijn Enhance heb ik verboud naar een dual fan en alle overbodige kabels zijn eraf geknipt.

Als je een beetje voorzichtig bent gebeurd er niets.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Fidel schreef op 06 januari 2004 @ 22:47:
dat frituren zal ook wel meevallen hoor
de spanning in een voeding worden eigenlijk nooit hoger gaan dan 250 260 V dus dr kan nooit meer op staan dan dat.
je kan die elco's evt ontladen door er een weerstand overheer te houden zodat er een stroom gaat lopen en dus de elco ontlaad.
dr kan egt nix gebeuren je voelt meschien een tik maar daar zal je egt niet dood van gaan :P
Uhm ...

De spanning over de filter elco's is iets van SQR(2)*230 = 325.27 V

Dat aan +- 200uF is toch niet echt ongevaarlijk.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Fidel schreef op 06 januari 2004 @ 22:47:
van gaan :P
Ontladen gaat makkelijk met een gloeilamp of elk ander willekeurig 220 volt apparaat.
Sluit deze gewoon ff aan over de dikste condensatoren in de voeding en je kunt met een gerust hart beginnen knutselen:).

Die voeding ziet er best leuk uit maar wat me niet echt bevalt is dat er metalen pennen (mannetjes connector) er uit steken waar spanning op staat. Deze kunnen makkelijk een kortsluiting veroorzaken. Ik had daar een vrouwtje neer gezet maar het zal niet bepaald makkelijk zijn die aan de behuizing vast te maken:). Op die manier kun je gewoon een aantal verlengkabeltjes maken en je kan alles aansluiten wat je maar wil.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 22:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 22:55:
[...]

Ontladen gaat makkelijk met een gloeilamp of elk ander willekeurig 220 volt apparaat.
Sluit deze gewoon ff aan over de dikste condensatoren in de voeding en je kunt met een gerust hart beginnen knutselen:).

Die voeding ziet er best leuk uit maar wat me niet echt bevalt is dat er metalen pennen (mannetjes connector) er uit steken waar spanning op staat. Deze kunnen makkelijk een kortsluiting veroorzaken. Ik had daar een vrouwtje neer gezet maar het zal niet bepaald makkelijk zijn die aan de behuizing vast te maken:). Op die manier kun je gewoon een aantal verlengkabeltjes maken en je kan alles aansluiten wat je maar wil.
jah vooralvanwege die 'verlengkabels op maat' lijtk dit me een erg handige mod
ik zal eens op zoek gaan naar female molexen om evt het stekkerblok mee te maken, bedankt voor de tip =)

Verwijderd

Ziet er een beetje uit als de voedingmods in mijn faqtopic: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] - alleen dan met driveconnectors ipv laagspanningsbusconnectors ;)

De draden van je voeding naar je drive kun je het beste niet te lang maken (onder 1 meter ofzo).

De draden van voedingsprint naar de female connectoren kun je het beste parallel aansluiten, zoals ook op die voedingsmodsite te zien is.

De 5¼" drive connectors zijn in ieder geval te bestellen als female uitvoering van de Molex 8981-04P / (AMP 1-480426-0 + AMP 163305-2). Ze zijn leverbaar in recht, haaks en inbouw.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/molexen.gif

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 23:23:
Ziet er een beetje uit als de voedingmods in mijn faqtopic: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] - alleen dan met driveconnectors ipv laagspanningsbusconnectors ;)
yup, alleen wordt deze wat simpeler omdat ie gewoon in mn comp komt en niet als testvoeding hoeft te dienen =)
De draden van je voeding naar je drive kun je het beste niet te lang maken (onder 1 meter ofzo).
goed om te weten... als deze mod eenmaal gelukt is was k toch niet van plan om teveel voedingskabel te gebruiken (kwil alle overbodige lengte juist weghalen)
De draden van voedingsprint naar de female connectoren kun je het beste parallel aansluiten, zoals ook op die voedingsmodsite te zien is.
ja dat is zo, k dacht alleen dat het misschien ook makkelijker kon... ^^
De 5¼" drive connectors zijn in ieder geval te bestellen als female uitvoering van de Molex 8981-04P / (AMP 1-480426-0 + AMP 163305-2). Ze zijn leverbaar in recht, haaks en inbouw.

[afbeelding]
bedankt, met zulke serienummers kan mn elektronicaboer wel wat denk ik. had al bij conrad gezocht maar daar hebben ze maar een heel beperkt assortiment molexen. en omdat de psu zwart wordt wil k denk ik ook zwarte molexen gebruiken, dus die zal ik dan ergens anders moeten bestellen

Verwijderd

Of je spuit/verft de molexen ook zelf :+

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

je kan die molexen hier bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 08:53:
Of je spuit/verft de molexen ook zelf :+
heb ik anderen ook zien doen, werd wel aardig maar kwam niet in de buurt van een molex van echt zwart plastic =)
BJD schreef op 07 januari 2004 @ 09:58:
je kan die molexen hier bestellen.
ja ik had ze gezien maar heb nog nooit aan zon inkoopactie meegedaan dus daar twijfel ik nog over. eerst maar eens uitzoeken hoe zoiets precies werkt ;)

iemand misschien links naar winkels voor zwarte molexen? en wat ik nog steeds niet in een nederlandse winkel heb gevonden is kabel mesh... als k dan toch de voedingskabels eruit heb is t wel handig om dat ook maar meteen te doen, maja zonder mesh valt er niets te meshen :p
Pagina: 1