Webserver benaderen binnen netwerk achter router

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• f.grijze
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik heb in mijn netwerk 7 pc's staan, met één pc als (web)server. Ik heb meerdere domeinen op mijn server gehost. Al deze domeinen hebben weer enkele subdomeinen, waar nog regelmatig een paar bijkomen.

Nu wil ik dat, binnen het netwerk, de server gewoon te benaderen is via de domeinen en dat dus ook de subdomeinen werken. Nu kan ik wel op alle 7 pc's de HOSTS-file gaan aanpassen, maar dat lijkt me ook niet zo'n strak plan. En ook omdat er regelmatig nog wat subdomeinen bijkomen, dan ik dan weer alle pc's bij langs kan gaan om de HOSTS-file te gaan aanpassen.

Nu zoek ik dus een oplossing dat ik wel gewoon via de (sub)domeinnaam op de server terechtkom. Is er iemand die een oplossing heeft voor mijn probleem? Heb ook al gezocht hier op GoT, maar niemand die een oplossing heeft. Ook op Google heb ik niks (nuttigs) kunnen vinden.

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Normaal gesproken is deze functionaliteit wel met een DNS server te realiseren, dacht ik. Er is, neem ik aan, een intern domein, met een DC? Dan kan het evt daarop, als het er al niet is, en op de clients het IP-adres van die server opgeven als primary DNS-server.

• f.grijze
Dan ga ik werken met een DNS-server. Dit zou ik liever niet willen. Wil het gewoon houden bij de DNS van mijn provider.

• Dr. Bean
  • Niet online
Dan moet je bij je provider de (sub)domeinnamen laten doorverwijzen naar je externe IP-adres, en een forward gaan instellen op je firewall/router dat de poorten netjes naar je server worden doorgesluisd (ik kan even niet uit je verhaal opmaken of dit al het geval is)
/edit: Zie hieronder de reactie van Pistole, da's een mooie toevoeging :P

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Bean op 06-01-2004 20:39 ]

• pistole
  • Laatst online: 09:57

pistole

Frutter

waarom werkt het nu dan niet met de DNS van je provider? Ik zie het verschil niet. Of wil je de FQDNs resolven naar het interne ip-adres van je server?

Ik frut, dus ik epibreer

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 07:52

Patser

this.Close();

Is het gebruik van host headers een optie?
Ik heb op mijn IIS meerdere sites op één ip adres en laat IIS de requests opdelen a.d.h.v. de host headers.
Dan moeten de topleven namen wel uitkomen op je ene ip adres.

• f.grijze
Van buitenaf werkt alles wel perfect. Alleen van binnenuit wil ik nu ook dat ik gewoon mijn domeinen kan benaderen!

Ik heb een Alcatel SpeedTouch 510i. Misschien dat jullie weten hoe ik hem moet instellen? Misschien bij Static Routing ofzo (IP address table en IP route table staan daar)? Daar heb ik geen verstand van, dus misschien dat het daarmee wil.

• pistole

pistole

Frutter

kijk anders even naar deze zoekresultaten; het lijkt/blijkt niet mogelijk te zijn met een speedtouch.

Ik frut, dus ik epibreer

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 17:26
ik weet wel dat het met sommige routers niet werkt omdat ze niet snappen dat het naar je eigen ip moet..

maar je zou kunnen oplossen met een host file op je client..

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• pistole

pistole

Frutter

bokkie11 schreef op 06 januari 2004 @ 20:45:
ik weet wel dat het met sommige routers niet werkt omdat ze niet snappen dat het naar je eigen ip moet..

maar je zou kunnen oplossen met een host file op je client..
Hij wilt geen hosts files....
Hoewel je argument dat je elke keer overal hostfiles moet aanpassen onterecht is: je kan immers hostfiles included vanaf een server.

Waarom wil je eigenlijk geen lokale DNS server draaien? Die kan fijn queries voor je cachen, en als je dan zelf zones beheert voor je eigen websites is het klaar... Denk dat je sowieso dubbel werk hebt....

offtopic:
pistole heeft gewoon een linux router, die heeft geen last van dit soort probleempjes

Ik frut, dus ik epibreer

• Dr. Bean
  • Niet online
Volgens mij ook, ja. Een hosts file is niks anders als een route die genomen moet worden bij het ingeven van een bepaalde naam. Aangezien je dat niet bij een interne DNS server neer wil leggen, ben je afhankelijk van een DNS van je provider. Die resolved wel, maar je Speedtouch heeft dan weer geen mogelijkheid om dat intern IP door te sluizen naar het interne IP-adres. Helaas: dan moet je óf een DNS server inrichten, óf verder gaan met de hosts-file.
Wat in net in een ander topic las: je kunt evt ook gebruik maken van een proxy van je ISP. Niet iedere ISP heeft er nog een, maar dit is uiteraard uit te zoeken. Als je deze instelt bij je browser, werkt het ook. Alleen: dan werkt je altijd via die proxy.

• f.grijze
Dan denk ik dat ik bij de proxy blijf. Zo werk ik nu ook. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1