daemon/service restarten onder Suse (9.0)

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb sinds een weekje Suse 9.0 draaien op mijn pc. Bevalt prima, alles draait naar wens, alleen vraag ik me af of ik niet d.m.v. een commando een service/daemon kan restarten, zoals SAMBA of Apache, wil namelijk niet iedere keer dat ik de .conf file aanpas, rebooten.

Onder Redhat had ik een commando: "service [daemon] restart" maar dat werkt onder Suse niet. Weet iemand of en zo ja, hoe dat wel kan? Ik loop al dagen het internet af te zoeken, maar kan niets vinden, behalve de bovengenoemde "Redhat-manier" (die hier dus niet werkt).

Aurë Entuluva!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
ff zoeken naar het mapje rc.d daar vind je alle 'daemons'

en dan bijvoorbeeld apache restart, voor apache heb je ook nog wel eens (tenminst onder FreeBSD) ook nog het commando apachctl restart

Daarnaast kan je bijvoorbeeld xinetd (of inetd) een zetje geven door het PID op te zoeken en dan kill -HUP PID

Restart is idd niet nodig... en dat zal voor SuSE niet anders zijn :) (Tenminste on 8 was het niet nodig) :)

My weblog

• Feanaro
ok, dus als ik 'm kill, kan ik 'm daarna weer gewoon opstarten...

Bedankt, ga het straks proberen :-)

Aurë Entuluva!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Maar een net restart script verdient de voorkeur....

Zag net op de SuSE site iets staan iets over een mapje /etc/init.d kijk daar eerst ff in.

My weblog

• Feanaro
heb het al gevonden!

/etc/rc.d/ daar zitten scripts voor alle daemons

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Voor de volledigheid, /etc/rc.d is bij Suse een symbolic link naar /etc/init.d

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Opgelost dus, en de volgende keer eerst zelf zoeken, dit is namelijk niet iets onvindbaars lijk mij.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.