[AMD] random crashs

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:11
Het begint toch al aardig irritant te worden, in het begin stoorde ik me er niet aan maar tis gewoon irritant dat hij de hele tijd vast loopt.

mijn specs: http://www.tweakers.net/gallery/26246/sys

Ik heb het geheugen een keer getest met mem86 maar hij gaf geen fouten aan (ik heb hem maar 1 rondje laten doen.. weet niet of dat uit maakt?) Voor de rest is het OCZ misschien dat dat een conflicht maakt met het moederboard maar dat lijkt me niet maar zo kunnen wezen.

Het irritante aan deze crashes zijn dat ze gewoon spontaan zijn. ik heb geprobeerd om te testen met mijn geluidskaart er uit, maar omdat hij soms gewoon 3 dagen full time kan draaien, en die dag nou net niet vast liep. Is het niet uit te sluiten dat het geluidskaart is, maar dan ook weer niet :S

Misschien dat er iemand is die iets weet als problemsolver oid :) want het loopt toch de spuigaten uit :)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Kan je niet iets specefieker zijn? En dan bedoel ik door het noemen van zaken als voltages en temps? Al zou je voeding het makkelijk moeten trekken zit dr altijd wel een rotte appel tussen ;). Verder heb je ook nogsteeds van die figuren die de koeler niet fatsoenlijk weten te plaatsen waardoor hij, -zeker onder load- simpelweg te heet wordt. Heb je ook de FAQ voor hangen en opstartproblemen al doorgenomen?

//edit: Linkje: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 9% gewijzigd door rvanlooijen op 06-01-2004 19:33 ]

Verwijderd

ik heb het nie uit je post kunnen opmaken dus vraag ik het maar: heb jeje pc al eens geformateerd? :?
zoja,..wat zijn je temps en voltlijnen?

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
hoezo meteen nou weer formateren? beetje tweaker start even in save mode en monitored dan wat zaakjes, en anders kijk je gewoon welke abnormale services er op de achtergrond draaien, en schakel ze 1 voor 1 uit, dan heb je zoiezo nog de repair functie vanaf de win2k(xp) bootcd...

formateren is echt in 9 van de 10 gevallen NIET nodig...

• Ankh
formateren heb ik al 2 keer gedaan, beide keren heeft het niet geholpen.

ik ben bang dat het toch een van de oude onderdelen is die het langzaam aan het begeven is, me videokaart / geluidskaart / geheugen (terwijl dit goed getest was). Me vorige systeem stopte er in eens mee :(

voor de rest hier is een plaatje met de spullen. MBM heeft het zelf ingestelt. En die CPU is volgens mij mijn on die temp, dus van intern CPU. maar zeker weten doe ik het niet.. (zo staat het in de bios anyway) Voor de rest lijkt het me wel goed :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20634/thumb.jpg

[edit]
ik heb nu al ongeveer 2 jaar een edimax 450watter :) het kan een rotte appel geworden zijn, maar denk het niet :) zoveel hangt er nou ook weer niet in ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ankh op 06-01-2004 19:52 ]

Verwijderd

Als je je geheugen en je proc eens onderklokt ? Kan wel eens helpen om uit te vinden wat het probleem is. Vantevoren wel effe een image maken voor het geval dat xp vanwege de "nieuwe" hardware een re-activatie nodig vindt.

Verwijderd

de 3,3v lijn is wel wat aan de lage kant...

• rvanlooijen
58 Graden... my god.. en das waarschijnlijk nog idle ook? Anders monteer je even je koeler fatsoenlijk opnieuw ;) Met andere woorden: vind je cpu temp erg aan de hoge kant, dat kan veel lager, ook met de standaard boxed fan ;) Het zou wel uitvalt gedrag en dergelijke verklaren in ieder geval. Verder is zoals gezegd je +3,3v lijn echt eng laag gewoon :X 2,61v is ver onder de "veilige" marge, terwijl dit toch erg belanrijk is voor een stabiel systeem. Is die voeding nieuw?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
Caesartje schreef op 06 januari 2004 @ 20:36:
58 Graden... my god.. en das waarschijnlijk nog idle ook? Anders monteer je even je koeler fatsoenlijk opnieuw ;) Met andere woorden: vind je cpu temp erg aan de hoge kant, dat kan veel lager, ook met de standaard boxed fan ;) Het zou wel uitvalt gedrag en dergelijke verklaren in ieder geval. Verder is zoals gezegd je +3,3v lijn echt eng laag gewoon :X 2,61v is ver onder de "veilige" marge, terwijl dit toch erg belanrijk is voor een stabiel systeem. Is die voeding nieuw?
58°C is niks mis mee, ook al is het idle, was het 68°C geweest dan zou ik je reactie al wat beter kunnen begrijpen. Wel heeft die 3.3v lijn een veel te grote afwijking, wat misschien ook wel gelijk de grote boosdoener is :)

The devil is in the details.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:59

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 20:25:
de 3,3v lijn is wel wat aan de lage kant...
Anders wel de -12 volt en de -5 volt, dat is niet echt gezond.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Hahn
  • Laatst online: 13:23
Meneer aard schreef op 06 januari 2004 @ 20:38:
[...]

Anders wel de -12 volt en de -5 volt, dat is niet echt gezond.
Dat komt wel vaker voor en dat komt meestal omdat er dan gewoon niks aan die lijnen hangt waardoor er geen/weinig weerstand is en de metingen raar uitvallen.

The devil is in the details.

• rvanlooijen
December schreef op 06 januari 2004 @ 20:38:
[...]
58°C is niks mis mee, ook al is het idle, was het 68°C geweest dan zou ik je reactie al wat beter kunnen begrijpen. Wel heeft die 3.3v lijn een veel te grote afwijking, wat misschien ook wel gelijk de grote boosdoener is :)
Nou weet je wat het is, 58 idle is idd te doen, waar je je meer zorgen over moet maken is hoe dat ding dan stressed draait, en dan kijk ik echt niet gek op van een 68 of hoger hoor ;) Zeker aangezien deze temp, ook met een boxed fan, absoluut gewoon veel hoger is dan nodig voor die proc. Klinkt mij dus gewoon in de oren als slecht contact tussen core en hsf... verkeerd om misschien? Teveel koelpasta ofzo?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:59

Meneer aard

Porsche rulez!

December schreef op 06 januari 2004 @ 20:39:
[...]
Dat komt wel vaker voor en dat komt meestal omdat er dan gewoon niks aan die lijnen hangt waardoor er geen/weinig weerstand is en de metingen raar uitvallen.
Ow, mij blijven ze altijd netjes iets erboven (chieftec 360watt).

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

December schreef op 06 januari 2004 @ 20:39:
[...]
Ik denk eerder toch aan het uitlezen van de verkeerde sensoren :). Bij een vio van 1.66 volt zou het mijn systeem bijvoorbeeld niet eens opstarten (leest mbm af als waarde) en dat zie ik wel als waarde in mbm.

Kijk anders eens in het bios wat de voltages zijn. Dan weet je zeker dat niet de verkeerde sensoren worden afgelezen :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 00:42 . Reden: subtiele verbetering, het == mijn ]

• Shunt
  • Laatst online: 22:02

Shunt

Boe

die 2.6 van je 3.3 klopt gewoon
bij de nforce 2 meet hij ipv je 3.3 je mem voltage ;)

mare ik zou het eerder zoeken in de richting van mobo en cpu zet al je andere hardware eens in een andere pc en kijk eens wat er dan gebeurt ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Ankh
hmmm idd die 65C is wat te hoog voor mij :P
okay ik heb de Voltage op 1.75V gezet, want hij leek dan wel stabieler.

maar heb ff een foto gemaakt van me bios wat daar staat, is naar mijn idee beter dan mbm :)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20639/thumb.jpg

ik ga morgen ff checken waarom hij zo hoog staat.. en anders maar eens een goeie koeler kopen terwijl deze goed was (zeiden ze :P)

en anders maar waterkoeling ofzo hehe

[edit]
ik had gewoon gelezen dat het niet erg was dat als je - lijnen niet goed waren .. die waren niet echt belangrijk, zolang je vcore en vdim en vagp enzo goed zijn :)

de v3.3+ raadsel is dus ook opgelost :)

[edit2]
PS, ja ik heb gezien dat me warning en shutdown temps zo staan, dat is waarschijnlijk het probleem :)

[ Voor 32% gewijzigd door Ankh op 06-01-2004 23:11 ]

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

de processorcooler meteen vervangen is wel drastisch he?

Misschien eerst eens even goed schoonmaken?

*cooler even uit je kast halen
*stof verwijderen (indien aanwezig liefst met perslucht, maar buiten de kast kan een stofzuiger ook weinig kwaad)
*alle koelpasta verwijderen (proc en heatsink)
*nieuwe pasta dun aanbrengen
*zootje weer monteren (ter overvloedige overbodigheid NIET verkeerd om je zou ze de kost moeten geven..... )

nogmaals testen

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• rvanlooijen
Ik zou als ik jou was mn vcore ook weer gewoon op 1,6 of 1,65 zetten, dat scheelt echt behoorlijk in temps, en stabieler hoort hij dan echt niet te zijn hoor ;) aangezien die proc daar gewoon perfect stabiel op kan draaien in principe, en hij dr "alleen maar" heter van wordt in principe. Ookal heb je dit nergens specefiek genoemd ga ik ervan uit dat je gewoon de boxed AMD koeler gebruikt? Die moet namelijk gewoon prima voldoen en in dat geval had de winkel gelijk ;)

• Ankh
Caesartje schreef op 07 januari 2004 @ 00:47:
Ik zou als ik jou was mn vcore ook weer gewoon op 1,6 of 1,65 zetten, dat scheelt echt behoorlijk in temps, en stabieler hoort hij dan echt niet te zijn hoor ;) aangezien die proc daar gewoon perfect stabiel op kan draaien in principe, en hij dr "alleen maar" heter van wordt in principe. Ookal heb je dit nergens specefiek genoemd ga ik ervan uit dat je gewoon de boxed AMD koeler gebruikt? Die moet namelijk gewoon prima voldoen en in dat geval had de winkel gelijk ;)
nee het is niet de boxed cooler van AMD, die wilde ik wel. Maar was uitverkocht.. :(

heb nu een vaag 3 kleuren koelertje :P opzich lekker stil maar koelen ho maar :)

• Ankh
igg schreef op 06 januari 2004 @ 23:26:
de processorcooler meteen vervangen is wel drastisch he?

Misschien eerst eens even goed schoonmaken?

*cooler even uit je kast halen
*stof verwijderen (indien aanwezig liefst met perslucht, maar buiten de kast kan een stofzuiger ook weinig kwaad)
*alle koelpasta verwijderen (proc en heatsink)
*nieuwe pasta dun aanbrengen
*zootje weer monteren (ter overvloedige overbodigheid NIET verkeerd om je zou ze de kost moeten geven..... )

nogmaals testen
ja dat zal ik wel ff doen, mareh hoe krijg je de koelpasta eraf? want ik heb artic silver :P

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Ankh
:z :z :z :X

ik zeg niets ;) Thanks haha ik ga het zo meteen ff proberen

• Ankh
cpu en koelbrok is schoon :)
zo ff opnieuw er opzetten

ik snap het enkel niet, ik heb geen actieve koeling maar heb wel een rev1.1 wat klopt hier niet?

[edit]

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20657/thumb.jpg

woei gaat lekker nu :)

de temp was dus hopelijk het probleem

[edit2] hij is nu idle 51C nog altijd wat te hoog naar mijn mening..

[ Voor 139% gewijzigd door Ankh op 07-01-2004 16:47 ]

• Ankh
en jammer, hij liep net weer vast, heb snel in de bios gekeken en cpu was volgens dat ding 57C... heel apart.. dus naar mijn idee kan het daar niet aan liggen...

Verwijderd

SCaRaBaeuS schreef op 07 januari 2004 @ 18:43:
en jammer, hij liep net weer vast, heb snel in de bios gekeken en cpu was volgens dat ding 57C... heel apart.. dus naar mijn idee kan het daar niet aan liggen...
Bios zit er soms royaal langs. Ligt aan de sensor onder core. Als die niet goed staat zl ie altijd te lage temperaturen aangeven (of de cpu kan niet gemonteerd worden als het andere uiterste). Bij mij knalt ie eruit als de temp boven de 52.5 komt. Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat bij het moteren van de cpu al zag dat de sensor ruimte had na het plaatsen van de chip, dus ik had kunnen weten dat die sensor iets omhoog gewrikt moest worden. Weet het nu inmiddels wel maar ben te lui om alles weer los te halen.

• Ankh
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 20:25:
[...]

Bios zit er soms royaal langs. Ligt aan de sensor onder core. Als die niet goed staat zl ie altijd te lage temperaturen aangeven (of de cpu kan niet gemonteerd worden als het andere uiterste). Bij mij knalt ie eruit als de temp boven de 52.5 komt. Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat bij het moteren van de cpu al zag dat de sensor ruimte had na het plaatsen van de chip, dus ik had kunnen weten dat die sensor iets omhoog gewrikt moest worden. Weet het nu inmiddels wel maar ben te lui om alles weer los te halen.
dat is waar, dat zou het kunnen wezen. Alleen bij het monteren van cpu heb ik express de diode (zat op een beweegbaar velletje) omhoog gedaan toen de cpu er opgelegd deze werd dan ook omhoog geduwt. heb de cpu dus omlaag geduwt en vast gezet. dus lijkt het me dat deze wel goed er tegen aan zit. maar het zou naaturulijk kunnen wezen dat hij er goed naast zit :s

Verwijderd

Als de pc crashed wordt dan je bios gereset?

• Ankh
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 21:02:
Als de pc crashed wordt dan je bios gereset?
nee hij wordt niet gereset

• Ankh
okay denk dat ik nu het grote probleem gevonden heb... me videokaart wordt naar mijn idee VEELSTE te warm :) heb maar een heatpipe bestelt :) ik kan hem zeg maar niet aan raken en er komt nog meer warmte van dat ding af dan van mijn cpu :)

• Ankh
okay kleine update
ik heb een nieuwe cooler (zalman) bestelt voor me GFX kaart.. jammer maar helaas liep hij meteen na het opstarten van het eerste spel al meteen vast :r iemand nog een idee?

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Ik vind de snelheid van je cpu koeler eigenlijk wel laag, al ken ik het type niet.
Mijn Boxed koeler draait aan 6000 rpm volgens MBM, en mijn 12cm case fan aan 3600 rpm. cpu temp 41° C idle. (Barton 2500+ @ 2223 (3200+))
En in je eerste screenshot van je bios, is de snelheid van je chassis fan 2000 rpm en in die 2 de wordt er geen snelheid weergegeven. :?
Heb je mss je fans op 5V hangen?

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Ankh
ik heb een 3 kleuren koeler :P merk geen idee.. draait eigenlijk wel perfect is super stil hij maakt 2500rpm me chassis fan is die van me voeding volgens mij.. die draait altijd onder de mate (hij staat meestal in rood) en dus betekent dat hij gewoon niets hoeft te leveren :D
en ik gebruik altijd de aansluitingen van me moederboard :)

• Ankh
vandaag heb ik getest, mijn geheugen en mijn geluidskaart maar beide zijn het niet...

dus wat kan het zijn, videokaart, moederboard of CPU, ik zal morgen nog eens me videokaart testen.. heb er niet zo maar 1tje hier liggen om te testen :)

ik vind dit allemaal maar apart, straks zijn de drivertjes van me nvidia verkeerd ofzo

• Ankh
morgen krijg ik me oude rma moederboard weer terug dan ga ik de cpu en videokaart testen. anders gaat het moederboard terug naar alternate. dan ga ik wel ff verder met de oude kt400 setup :P

anders zou ik het toch ook niet weten.. heb trouwens heel verhaal met alternate gehad. welke versie rev ik nou wel niet had. want ik heb geen officiele rev 1.1 met actieve koeling... maar ik moest hem gewoon rma'en en dan vanzelf zien of hij wel of niet goed was.. :) alleen als hij naar epox verstuurd moest worden kon het wel 4~6 weken duren grrr :P

• Ankh
heel apart, ik denk laat ik eens bij eventlog kijken (was het vergeten dat dat ook kon) dus ik kijken zag er niets apart, hij was vandaag nog niet vast gelopen dus tsa. ik ga sim city 4 spelen (bij dat spel loopt hij normaal altijd on herroepelijk vast) nu dus niet.. volgens mij is het probleem weg.. het enige wat ik verandert heb is een nieuwe firmware voor mijn dvd brander :p misschien was dat het? :D

Verwijderd

Als het echt je temperatuur is kun je mischien de vcore in de bios verlagen van 1.75 naar 1.7. Scheelt toch al gauw een paar graden. Anders je fsb in je bios verlagen van 133 naar 125 of zo. De combinatie werkt natuurlijk ook. Vcore verlagen heeft geen effect op de performance, fsb natuurlijk wel.
Pagina: 1