Toon posts:

documenten Word gedeeltelijk of helemaal voor laten lezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een opdracht gekregen vanuit school om een soort automatisering te maken met Word. Kort gezegd moet er een template gemaakt worden met bepaalde tekst vakken. Zodat er maar 1 vorm document is, en niet anders. Dat word gecreeerd met tekstvakken in word als ik het goed heb.
Het enige probleem is dat er ook alleen een gedeelte moet worden weer gegeven, ofwel er is een document met voorkant, inleiding, kern, slot. En dan moet er mbv macro's ? of vbs ? alleen de inleidingen worden weer gegeven van een serie documenten of 1 document. Heb op google en forums af lopen zoeken, maar kom er echt niet uit.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 09:18 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat bedoel je precies met voorlezen?

Voorlezen als in "geluid"?
Voorlezen als in preview op beeld? (latere word versies hebben dit dacht ik)

[ Voor 6% gewijzigd door Mike Jarod op 06-01-2004 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
voorlezen in beeld (als tekst)

dus zonder dat je het opent dat je de inleiding al kan zien.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de vraag een beetje aangepast (1e post) zodat het wat duidelijker allemaal is. Hoop dat het nu gaat lukken :S ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dat is toch heel eenvoudig te doen?
code:
1
2
3
4
5
Set inlTextbox = Shapes.AddTextbox _
   (msoTextOrientationHorizontal, _
    50, 50, 200, 100)
inlTextbox.TextFrame.TextRange = "Boe"
inlTextbox.Name = "Inleiding"

En dan doen wat je wilt met de textboxes (zie F1 voor alle mogelijkheden van een TextBox).

Nu kan je van een lijst bestanden steeds alleen de inhoud van bijv. de Inleiding textbox nemen.
Heb op google en forums af lopen zoeken, maar kom er echt niet uit.
Wat heb je dan al? Als je VBA hoort te gebruiken, neem ik aan dat je docent VBA al wel heeft behandeld.

En inderdaad kan je met VBScript Word ook automatiseren om 'vanuit Windows' de Inleidingen op te vragen.

offtopic:
Het is trouwens IMHO redelijk fout om daar Word voor te gaan misbruiken, voor dit soort zaken zijn veel handigere (tegenwoordig veelal web-based) apps te vinden :o
Maar natuurlijk wel leuk om al het geleerde in de praktijk te brengen. (Afhankelijk van over welke Office versie we het hebben trouwens).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
In het begin heb ik al met tekstvakken gekloot (Invoegen -> Tekstvak). Vervolgens heb ik die geconverteerd naar een frame (Rechtermuis klik op tekstvak ->Tekstvak Opmaken ->Tab: tekstvak -> Converteren naar frame). Dit werkt goed. Echter ik moet een naam of een ID aan die tekstbox geven om deze vanuit VBA aan te spreken. Wanner ik naar jouw code kijk, dan zie ik dat jij er wel een ID aan hebt gegeven. Ik wil dit ook kunnen, maar het tekstvak mag niet vanuit een macro in het bestand worden gezet (zoals dat nu gebeurt), want het tekstvak is al aanwezig in de template.

Ik gebruik overigens frames en geen tekstvakken. Een tekstvak blijft altijd dezelfde grootte, hoeveel regels je er ook in typt. Een frame 'groeit' mee. Veel beter dus.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Oeh, dat ze al bestaan maakt het vervelender :P

Je kan misschien alle frames opvragen en aan de hand van de relatieve begins bepalen welke de inleiding is (oftewel: pak de bovenste).
code:
1
2
3
For Each fr In ActiveDocument.Frames
    Debug.Print fr.VerticalPosition
Next

Misschien wil je ook even kijken naar de fr.RelativeVerticalPosition.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ja bedankt voor de reactie, maar ben vandaag bij mijn leraar langsgeweest :S en de opdracht gaat niet meer door !! :S:S:S wat wel een beetje gaar is maar ok ik ben er wel blij mee. Maar hij gaat niet door omdat het niet zou kunnen in office 2000 omdat scripting is afgeschermd en geblokt :S mja wel een beetje vaag... maar bedankt nog!!
Pagina: 1