[linux] KDE crasht bij het opstarten

Pagina: 1
Acties:

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
Ik heb de laatste nieuwe mandrake (Linux 2.6.0, kde 3.1.94 or XFree86 4.3.99) gedownload en geinstalleerd op men amd xp 2000+. Bij de installatie gekozen om KDE als GUI te installeren en dat werkte allemaal. Maar vandaag had KDE er ineens minder zin in. Ik was net bezig mijn netwerk fatsoenlijk te configureren, en ik kreeg volgende error:

"Could not generate a backtrace as the debugger 'gdb' was not found"

Waarna ik terug naar de konsole geflikkerd word.

En sindsdien krijg ik telkens dat bericht bij het opstarten van X. Ik kreeg deze eerste melding trouwens onder een gewoon user account, ook als root kan ik X niet starten. Rebooten verhelpt het probleem ook niet.

Omdat ik niet zo'n linux guru ben en nog niet zo verschrikkelijk vertrouwd ben met de konsole weet ik niet wat ik hier mee moet. (zoeken op GOT leverde trouwens niets op)

offtopic:
Ik draai linux pas 5 dagen en het is echt :7

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien is het handig als je een log post, hier kan je niks mee... Het kan nu vanalles zijn :)

• mr_star
'k zal eens zoeken hoe ik een log te zien krijg en het dan nog op deze pc kan krijgen ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

De kans dat linux 'opeens' ophoudt met werken is vrij klein. Persoonlijk had ik altijd iets stoms gedaan als dat gebeurde, hoewel ik daar soms pas veel later achter kwam. Wat je in ieder geval eens kan doen is vanaf je console startx &2 > ~/startx.log, zodat in je home directory de output, inclusief de errors, van de opdracht 'startx' komt te staan en die ouput hier posten (bij voorkeur enigszins ingekort; veel informatie is niet zo relevant; je kan zelf wel deels bedenken welke denk ik :)).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Je hebt een cooker snapshot gedownload en niet de laatste Mandrake. Dat is een beta en dan kan je dit soort dingen verwachten.

Als je nog niet zo vertrouwd bent met Linux kan je beter een gewone release installeren (Mandrake 9.2).

Als je toch hier verder mee wilt kijk dan in de cooker mailinglist (http://archives.mandrakelinux.com/cooker).

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
* capedro heeft ook zo'n probleemje gehad (althans lijkt er veel op)

[rml][ KDE][ RH9] Werkt niet meer na up2date[/rml]

suc6

My weblog

• mr_star
Confusion schreef op 06 januari 2004 @ 19:50:
De kans dat linux 'opeens'....
Heel goed mogelijk dat ik iets mis gedaan heb, ik was een hele hoop instellingen aan het veranderen ;)

Als ik uw commando uitvoer krijg ik een leeg bestand startx.log :?
bash: command 2 not found of iets in die aard
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:55:
Je hebt een cooker snapshot gedownload en niet de laatste Mandrake. Dat is een beta en dan kan je dit soort dingen verwachten.
Dit had ik niet door, ik vond het al raar dat ik een distributie had met de laatste kernel :P

anyay, ik ben een grote newbee en ik zal maar eens eerst beginnen met een stabiele versie te installeren, ik ken nog te weinig van linux om dit op te lossen vrees ik.

in elk geval bedankt om te helpen, ik ga de 9.2 installeren en daar dan verder mee prutsenm de linux-wereld is in ieder geval 1 gebruiker rijker :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Confusion schreef op 06 januari 2004 @ 19:50:
Wat je in ieder geval eens kan doen is vanaf je console startx &2 > ~/startx.log, zodat in je home directory de output, inclusief de errors, van de opdracht 'startx' komt te staan en die ouput hier posten (bij voorkeur enigszins ingekort; veel informatie is niet zo relevant; je kan zelf wel deels bedenken welke denk ik :)).
Maak daarvan het volgende, dat werkt beter :).
code:
1
startx &> ~/startx.log

Overigens crasht KDE niet als er geen debugger gevonden kan worden. Wel wordt er naar een debugger gezocht als een KDE-programma crasht; je krijgt dan een scherm met de melding dat je programma gecrasht is, zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

mr_star schreef op 06 januari 2004 @ 21:09:
Als ik uw commando uitvoer krijg ik een leeg bestand startx.log :?
bash: command 2 not found of iets in die aard
Zie Odysseus. Wat ik bedoelde was was een verkorte schrijfwijze voor

startx > ~/startx.log 2>&1

maar ik weet niet meer wat de correcte schrijfwijze was en kan het ook niet meer verzinnen of terugvinden (NB. Die van Odysseus is een verkorte schrijfwijze, maar ik had er eentje met een '2' in m'n hoofd).

(linux schrijft 'normale' output naar pipe 1 en errors naar pipe 2 en het laatste commando geeft aan dat je pipe 2 aan 1 toevoegt (een zogenaamde redirection), terwijl je pipe 1 al had doorverwezen naar ~/startx.log in plaats van de commandline.)
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:55:
Ja, maar niet nadat het al een tijdje gewerkt heeft (althans, dat zou ik niet verwachten).

[ Voor 26% gewijzigd door Confusion op 07-01-2004 18:08 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1