[kde3] Installatie Qt probleem

Pagina: 1
Acties:

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Ik zal het er maar meteen uitgooien, ik ben best wel een linux noob :) Ik ben sinds kort weer een beetje aan het kloten met debian en na mijn geluid,netwerk en internet gefixed te hebben wil ik graag kde3 installeren. In plaats van kde 2.2.2 dus.

Ik heb deze 3 bestanden uitgepakt:
Kde-base-3.1.3
Kde-libs-3.1.3
Arts-3.1.3

Ik ben nu dus begonnen met Kde base. Ik typ netjes ./configure en vervolgens schiet er zoals gewoonlijk een hoop tekst voorbij tot dat ik dit krijg:

checking for Qt...... configure: error: Qt (>= Qt 3.1.0 and < Qt 3.2.0) (library qt-mt) not found. Please check your installation.

Dus ik netjes Qt geinstalleerd, gecompiled met thread support. Alle qtlibs erin ge apt-get... maar nee hoor. Kan iemand mij hier mischien mee helpen :?

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus ik netjes Qt geinstalleerd, gecompiled met thread support. Alle qtlibs erin ge apt-get...
Dit snap ik niet. Als je het zelf gecompileerd hebt, waarom dan nog apt-getten?

Verder, waarom per se zelf compileren? Zeker als je zelf aangeeft nog geen ruime ervaring te hebben. Misschien eerst eens beginnen met het compileren van een wat minder omvangrijk iets.

In unstable zit dacht ik wel KDE 3.x, maar sowieso zijn er (niet-debian) servers waarvan je KDE 3.x kunt apt-getten. De adressen daarvan staan vast wel ergens op dit forum, of op google.

---
De oplossing voor jij probleem is waarschijnlijk dat het configure script je zelf gecompileerde Qt niet kan vinden. Heb je de environment variabele QTDIR juist gezet? De juiste volgorde is overigens arts -> kdeLibs -> kdebase, maar Arts mekkert waarschijnlijk net zo hard over een niet gevonden Qt.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 10:48
Dat ik die qtlibs met apt-get heb gedaan komt omdat ik eerst apt-cache search had gedaan om qt mee te vinden, toen ik die niet vond heb ik iig alvast die libraries erbij gezet. Ik had op google ook al iets gevonden over dat de kde installer waarschijnlijk die qt niet kan vinden, hoe kan ik die evironment variable instellen?

[ Voor 12% gewijzigd door Freek op 06-01-2004 18:59 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Met iets als 'export QTDIR=/mijn/dir/waar/qt/staat', maar ik vermoed dat dat je probleem niet is :). Je hebt het hierboven niet geplaatst, maar je had ook nog uitvoer waarin stond dat je voor meer informatie in config.log kon kijken. Zou je daar eens kunnen kijken wat er zoal mis is? Het is een vrij lang bestand en je kunt het best van onder naar boven gaan zoeken naar de plaatsen waar het mis gaat :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.