Toon posts:

[Alg] Goed boek over x86 assembly *

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was laatst aan het zoeken naar een goed assembly boek. Tot ik in de bruna het volgende boek vond:

Titel Easy computing gids assembler programmer
Auteur Auteur onbekend
Genre Computerboeken: programmeertalen
ISBN 904563421X
Uitgever Easy computing
Bindwijze Ingenaaid
Trefwoorden MASM 6.1 (programmeeromgeving)
Prijs 14,95 euro
Annotatie Vert. van: Assembler Programmierung. - Poing : Franzis, cop. 2000. - (Professional series). - Oorspr. Nederlandse uitg.: 2001. - (Grand cru). - Met index.

Ik kan op internet geen echte info over dit boek vinden, maar kent iemand hier het boek, zo ja wat vind je ervan?

bedankt

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik kijk meestal even op amazon of een boek goeie referenties heeft gekregen. En verder.. waarom zou je in assembler willen proggen? Ben je al thuis in c,c++,pascal of iets anders?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er zijn een paar standaardwerken maar die worden niet meer verkocht (na 15 jaar :) ). Verder kan je vrij veel informatie op het internet vinden (met Google), zonder dat het je een cent kost.
Oudere werken zijn vaak te verouderd om er iets nuttigs mee te kunnen doen, zeker de moderne CPU's werken heel anders en een optimalisatie in assembly op de 'oude' manier werkt soms juist vertragend ivm pipelines en andere hardware optimalisaties.

Voor wat voor platform wil je assembly leren? x86 of misschien wel een PIC controller?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er niet echt een speciaal doel voor ofzo, het is gewoon een soort hobby. Ik wilde er mee beginnen omdat ik nog geen ervaring heb met low level programmeren, en het kan nog wel eens handig zijn omdat het zo direct is.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik ben er vroeger wel eens me aan de slag geweest met pascal en c (320x200 pixels.. en 64 kb woei).. Maar ik ben blij dat ik me niet meer met die ellende bezig hoef te houden :) *progt fijn in java*

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 06 januari 2004 @ 17:25:
Voor wat voor platform wil je assembly leren? x86 of misschien wel een PIC controller?
Inderdaad op x86

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Art of assembly is een aanrader!

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat dacht je van "Art Of Assembly Language"? http://webster.cs.ucr.edu/Page_AoAWin/aoapdf.zip B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er veel op internet over is te vinden... en dat heb ik ook gevonden :)
Maar uit een boek leest gewoon lekkerder, vind ik. Daarom d8 ik van he een assembly boek die goedkoop is, eens kijken of het wat is.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt :*)

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Kijk anders eens op mijn site. Het is meer gericht op assembly in windows, niet voor DOS ofzo maar er staat een complete beginners tutorial op (ookal heb ik die al tijden niet meer bijgewerkt). Art of Assembly is ook goed, al begon het op een gegeven moment wel erg HLA specific te worden de laatste keer dat ik keek.
Dat assembly 'lower level' is geldt overigens tegenwoordig alleen voor de taal zelf, je kan er absoluut niets meer mee dan met C ofzo, alleen geef je directere instructies. Vroeger kon je in DOS nog direct hardware benaderen tegenwoordig gaat dat niet meer. Windows programma's gebruiken de API en DOS interrupts enzo worden een soort van geemuleerd.

www.madwizard.org

• Dr. Malsain
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 17:34:
Ik weet dat er veel op internet over is te vinden... en dat heb ik ook gevonden :)
Maar uit een boek leest gewoon lekkerder, vind ik. Daarom d8 ik van he een assembly boek die goedkoop is, eens kijken of het wat is.
The Art Of Assembly is ook in boekvorm verkrijgbaar (zoals hier te lezen is: http://webster.cs.ucr.edu/Page_asm/ArtOfAsm.html) of je kunt het uiteraard uitprinten >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Malsain op 06-01-2004 18:33 ]

Verwijderd

De laatste 'The Art Of Assembly' die nu in boekvorm beschikbaar is gaat enkel nog over HLA.
Is wel makkelijker, maar je leert er niet echt ASM mee imho.

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Assembly Language for Intel-Based Computers - 4th Edition
Author: Kip R. Irvine
Publisher: Prentice-Hall Inc. (Pearson Education)
ISBN: 0130910139

Ik kwam een paar aanraders van deze tegen, tijdje terug, weet niet meer waar... maar had em dus iig genoteerd

http://www.amazon.com/exe...-2674981-3936105?v=glance

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Voor de liefhebbers is trouwens de complete IA-32 Intel Architecture Software Developer's Manual helemaal gratis te bestellen (zelfs geen verzendkosten).
Zie http://www.intel.com/design/pentium4/manuals/index2.htm (allemaal aanklikken en dan bestellen)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/ia32.jpg

Ik heb ze ook besteld, binnen 5 dagen had ik ze, maar het kan soms ook veel langer duren geloof ik. Is wel meer compleet referentiemateriaal dan echt een goed boek om uit te leren, voor de serieuze asm-er wel handig en iig leuk voor de heb ;).

www.madwizard.org

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-05 14:17
madwizard schreef op 06 januari 2004 @ 23:45:
Voor de liefhebbers is trouwens de complete IA-32 Intel Architecture Software Developer's Manual helemaal gratis te bestellen (zelfs geen verzendkosten).
Zie http://www.intel.com/design/pentium4/manuals/index2.htm (allemaal aanklikken en dan bestellen)

[afbeelding]

Ik heb ze ook besteld, binnen 5 dagen had ik ze, maar het kan soms ook veel langer duren geloof ik. Is wel meer compleet referentiemateriaal dan echt een goed boek om uit te leren, voor de serieuze asm-er wel handig en iig leuk voor de heb ;).
Geweldig, al is het alleen maar voor de heb :).

zeroxcool.net - curity.eu

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Ik heb zelf uit dit boek assembly leren programmeren, en vond 't een heel fijn boek:

Assembly Language for the PC, Third Edition. John Socha & Peter Norton, Brady, ISBN 1-56686-016-4

Dit boek leert je programmeren door je, door de hoofdstukken heen, een applicatie te laten schrijven. Deze aanpak vond ik erg prettig werken omdat assembly relatief weinig taalelementen kent en vooral leunt op 'good practises' (en natuurlijk veel oefenen, maar dat geldt voor elke taal).

Wat mij betreft een aanrader, ik weet alleen niet of ie nog te krijgen is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 17:18:
Ik was laatst aan het zoeken naar een goed assembly boek. Tot ik in de bruna het volgende boek vond:

Titel Easy computing gids assembler programmer
Auteur Auteur onbekend
Genre Computerboeken: programmeertalen
ISBN 904563421X
Uitgever Easy computing
Bindwijze Ingenaaid
Trefwoorden MASM 6.1 (programmeeromgeving)
Prijs 14,95 euro
Annotatie Vert. van: Assembler Programmierung. - Poing : Franzis, cop. 2000. - (Professional series). - Oorspr. Nederlandse uitg.: 2001. - (Grand cru). - Met index.

Ik kan op internet geen echte info over dit boek vinden, maar kent iemand hier het boek, zo ja wat vind je ervan?

bedankt
Ik heb dit boek zelf ook en ben er wel te tevreden over.
Het gaat niet te diep, maar het is goed genoeg voor een basis denk ik.
Vooral de appendix met commando-overzicht is best handig.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Allereerst, excuses voor deze BELACHELIJK HARDE topic kick, maar ik heb een soortgelijke vraag, en haal hieruit een nog geen bevredigend antwoord ;).

Wat ik zoek, een boek (dat rijmt :p) dat mij Assembly/Assembler/ASM leert, op een niveau dat ik bij wijze van spreken mijn eigen OS schrijf(dwz, niet voor een OS, maar als een OS). Ik heb ffies rondgegoogled, maar kwam op niks Nederlands uit (ja, is wel vereiste als ik er wat aan wil hebben :p) De boeken hierboven zijn eigenlijk voornamelijk op ASM voor MS-Dos gebaseert, en dat willik dus niet. Wie weet toevallig wat?

[ Voor 4% gewijzigd door RSpliet op 02-04-2004 14:10 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Lol, als jij een Operating system wilt schrijven zou ik je aanraden om eerst maar eens te kijken hoe dat in elkaar zit. Zoek bijvoorbeeld naar Tanenbaum, Operating Systems op amazon. Wel prijzig boek maar dan weet je iig een hoop over hoe operating systems in elkaar zetten.

Bij mij weten kan je ook best een Operating System schrijven in C of C++. Je zult natuurlijk de bootloader in Assembly moeten proggen.

Zie vooral:
[rml][ Alg] Hoe werkt een OS en hoe schrijf ik er zelf een?[/rml]
Hoe en in welke taal programmer je een Os

[ Voor 12% gewijzigd door AaroN op 02-04-2004 17:33 ]

JayGTeam (213177)

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
AaroN schreef op 02 april 2004 @ 17:30:
Lol, als jij een Operating system wilt schrijven zou ik je aanraden om eerst maar eens te kijken hoe dat in elkaar zit. Zoek bijvoorbeeld naar Tanenbaum, Operating Systems op amazon. Wel prijzig boek maar dan weet je iig een hoop over hoe operating systems in elkaar zetten.
Of je tikt 'm op de kop bij een 2e hands boeken winkel voor minder als € 10 :*)
Bij mij weten kan je ook best een Operating System schrijven in C of C++. Je zult natuurlijk de bootloader in Assembly moeten proggen.

Zie vooral:
[rml][ Alg] Hoe werkt een OS en hoe schrijf ik er zelf een?[/rml]
Hoe en in welke taal programmer je een Os
en [linux/c++]linux kernel schrijven/posten

• .oisyn
  • Laatst online: 01:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

madwizard schreef op 06 januari 2004 @ 23:45:

[afbeelding]

Ik heb ze inmiddels ook _o_, maar dat duurde wel wat langer dan 5 dagen (3.5 maanden eerder ;))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:34

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

bij mij ook, was het eigenlijk helemaal vergeten dat ik ze besteld heb, interresante kost iig ik ga me er tzt eens in verdiepen, eerst nog wat andere "projectjes" afronden. "Hoe werkt een os" gaat bij de bookmarks in.

Are you following me, Are you following me?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
.oisyn schreef op 02 april 2004 @ 18:53:
[...]

Ik heb ze inmiddels ook _o_, maar dat duurde wel wat langer dan 5 dagen (3.5 maanden eerder ;))
Ik geil bijna op dit soort boeken :9~ Maar ik kan helaas niet zo snel zien waar ik de papieren versies kan bestellen? :X
Printed copies of the Intel® IA-32 Architecture Software Developer Manuals are not available at this time.
:'( :'(

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 02-04-2004 19:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 22-05 23:31
Ik heb hier misschien nog ergens een boekje liggen dat 'De kleine assembly language gids' heet. Als je 't wilt hebben (voor nop) probeer ik 't voor je op te zoeken... (als ik 'm al niet weggedonderd had, dus 't is even onder voorbehoud)

Verwijderd

http://savannah.nongnu.org/projects/pgubook/ - "Programming from the Ground Up" is mischien ook wel interesant hier - zowel beschikbaar onder GNU Free Documentation License als in boekvorm.
This is an introductory book to programming and computer science using assembly language. It assumes the reader has never programmed before, and introduces the concepts of variables, functions, and flow control. The reason for using assembly language is to get the reader thinking in terms of how the computer actually works underneath. Knowing how the computer works from a "bare-metal" standpoint is often the difference between top-level programmers and programmers who can never quite master their art.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

*sjeezus, wat een reply's :)*

OK, met boek bedoel ik dus in papiervorm. In t Nederlands, en uitgebreid :). Ik heb op http://www.osdever.net wat tutorials gelezen over ASM op dit niveau, en de werking van die code is redelijk duidelijk(dat wil NIET zeggen dat ik t makkelijk vind... zie het als een uitdaging). Dus ik denk dat dit wel een taal is die ik onder de knie kan krijgen :). Dan moeten er alleen nog 'leraren' zijn, en coden met 6 browser windows vind ik niet zo prettig werken als coden met n pak papier op m'n broek. Daarnaast is de printer leeg(en me pa weigert nieuwe toner te kopen) dus is printen ook geen optie. T moet dus echt een nederlandstalig papieren boek zijn, die ik in ruil voor mijn pincode en 2 seconden zelfs mijn pinpas kan krijgen. IIG, tnx voor alle reply's alvast :)

[ Voor 8% gewijzigd door RSpliet op 05-04-2004 20:17 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Pagina: 1