PC in koude garage?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 10:08
Wij hebben hier garageblok (los van het huis) met 7 garage's.
Wij zitten ongeveer in het midden.
Daar willen we een computerhok van maken.
Maar dat moet natuurlijk wel goed geisoleerd worden.
Ten eerste voor het geluid, ten tweede voor de kou en ten derde voor het vocht.
En het moet warm worden gehouden.
Nu vraag ik me af wie hier ervaring mee heeft.
Er komt nl. wel apparatuur in te staan (pc's, stereo enzo).
Is het noodzakelijk om de temperatuur boven een bepaald aantal graden te houden ivm met de pc's enzo?
Of kan je gewoon een pc aanzetten die +/- 5 graden is (lijkt mij niet)
Ik zat al te denken aan een elektriche kachel.
Maar dat kost nogal veel om deze heel de winter te laten loeien.
Kan je het misschien zo goed isoleren, dat je helemaal geen kachel nodig hebt?

Ik hoop dat iemand ook zo iets heeft en mij tips kan geven.
Alle (bruikbare) tips zijn natuurlijk welkom!!

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als jeje pc 24u per dag aan laat staan kan hij niet zo snel condenseren want hij koelt niet af dan. Maar is het wel verzekerd in de garage ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Laatst online: 19:05
Een PC van tegenwoordig kan zo'n beetje bij elke temperatuur opstarten (denk ook aan fase-change koeling, zitten zo'n beetje in de -40 graden Celsius)

vroeger hadden wij wel een 268 die niet wou booten als het kouder dan 10 graden Celsius was. en die stond natuurlijk in een onverwarmde ruimte in een koud huis, magoed.

gewone isolatie en de kachel aanzetten als je er wil werken lijkt mij

[EDIT]
een ontvochtiger lijkt me overigens wel handig.

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 06-01-2004 17:10 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89384

Koude kan normaal geen kwaad voor elektriciteit op zich volgens mij. Het is vooral de vochtigheid. Ik heb op zolder ook nog een oud pctje staan, en daar is het ook imens koud en totaal geen problemen mee.

Als je de pc gewoon laat draaien als je er niet bent, lijkt me dat voldoende voor geen schade op te lopen.

Als je er bent gebruik je misschien best een petrolium kachel. Geeft heel vlug veel warmte en goedkoop. Nadeel: bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-05 12:24

Hu9o

Schokkend

Heb je al rekening gehouden met diefstal??

Lijkt me niet oz'n goed plan eigelijk. Grote kans ook nog dat als je lekker zit te gamen er zo'n groek kinderen jou duer als doel gaan gebruiken met hte voetballen :)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93167

Als je het nou eens heel goed isoleerd, en je hebt er 2 pc,s ofzo staan. Dan zal het daar echt niet gaan vriezen die pc,s geven ook warmte af. En in de pc kast zelf zal de temperatuur wel hoog genoeg zijn. (z,n 30 graden ofzo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12
Ik denk dat je PC wel goed tegen de kou kan. Die-hard overklokkers proberen hun processor zo koel mogelijk te houden door de temperatuur zo laag mogelijk te maken.

Ik denk dat je voor je PC wel de warmte in de gaten moet houden. Bij zo'n 60-70 graden zal hij niet echt meer lekker werken en sneller stuk gaan. Dus 's zomers moet je wel goed koelen.

Alleen ik weet niet hoe goed de andere apparatuur tegen kou kan. Een monitor kan bv. niet echt goed tegen kou, want dan gaat het beeld raar doen. Een stereo(toren) lijkt mij er ook niet tegen te kunnen.

Hoeveel vocht ontstaat er in die garage? Als er echt veel vocht komt, dan zul je waarschijnlijk wel een vochtvreter moeten gebruiken.

Een airco lijkt me wel het handigste voor zo'n ruimte, maar er kleven ook daar nadelen aan.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
Ik zat me net te bedenken om een kacheltje neer te zetten met een tijdschakelaar erin.
Zodat ie 1 keer in de 2 uur 10 minuten staat te blazen ofzo.
En zo lang is dat natuurlijk niet nodig.
Er zijn genoeg nachten waarbij het boven de 10 graden is.

Beveiling is inderdaad nog wel een punt van aandacht.
Ik denk nl. niet dat het onder de inboedel verzekering valt.
Misschien is hier een andere verzekering voor?

Dat van die kinderen zal wel meevallen denk ik.
Die zijn hier niet zo veel (en anders heb ik mijn mond altijd nog ;) )

Een "vochtvreter" kan je al voor zo'n 50 euri op de kop tikken.

Nog meer tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 16:19

FastBunny

Give it the Works !

Ik heb zelf ondertussen een maandje of 3 een pc in de garage staan. En die blijft prima werken, garage is niet verwarmd of iets dergelijks. Is overigens ook slechts een P200 met 32MB, dus mocht ie het toch begeven door vocht/kou etc, pak ik weer een andere en zet ik die er weg.

Wat doet die pc dan? Het is een webcam server :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78059

Het wordt ook op een gegeven moment lente en daarna zomer... heb je daar al rekening mee gehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
FastBunny schreef op 06 januari 2004 @ 17:25:
Ik heb zelf ondertussen een maandje of 3 een pc in de garage staan. En die blijft prima werken, garage is niet verwarmd of iets dergelijks. Is overigens ook slechts een P200 met 32MB, dus mocht ie het toch begeven door vocht/kou etc, pak ik weer een andere en zet ik die er weg.

Maar jou PC staat dus wel 24/7 aan?
Heb je het voor de rest nog geisoleerd?

Het mooiste is om een airco en verwarming in 1 te hebben.
Weet iemand of dat bestaat?
Waar kan ik dat vinden?

[ Voor 11% gewijzigd door Kitser op 06-01-2004 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-05 12:24

Hu9o

Schokkend

FastBunny schreef op 06 januari 2004 @ 17:25:

Wat is de url dan?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
KiTsEr schreef op 06 januari 2004 @ 17:27:
[...]

Waar kan ik dat vinden?
Zoiets hebben ze wel vaker in caravans ed. _/-\o_ ...fijn om de zomer in door te brengen! Mss iets/iemand wat die dingen verkoopt/maakt in de buurt??
Die dingen kunnen ook vaak ontvochtigen enzo ...tenminste dat was eens bij campinglife op tv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:29

psy

Een airco zal altijd ontvochtigen (dat is nu net een van de grote voordelen naast het koelen). Let wel op dat je geen nepperd koopt, er zijn airco's die geen echte airco zijn, en slechts lucht over koel water blazen. Dat moet je dus niet hebben (zie je ook aan de lage prijs). Een fatsoenlijke verrijdbare airco kost gauw zo'n 500 - 600 euro.

Meestal kunnen ze niet verwarmen, maar je koopt voor 30 euro een eenvoudige elektrische verwarming bij de gamma en met een beetje mazzel zit daar zelfs een thermostaatknop op zodat het niet gaat vriezen in je garage.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 16:19

FastBunny

Give it the Works !

KiTsEr schreef op 06 januari 2004 @ 17:27:
[...]

Waar kan ik dat vinden?
Ja staat 24/7 aan. Niets bijzonders geisoleerd. Gewoon standaard garage. Pc ook normaal zo weg gezet.
En geen airco, verwarming. Alleen de cpu, maar doe doet het zelf :+
Hu9o schreef op 06 januari 2004 @ 18:00:
[...]
Wat is de url dan?
Geen url, aangeziern het een prima webcam server is gericht op een koivijver.

Specs staan wel op mijn homepage. Zal eens een foto ervan maken voor het geval je het niet helemaal gelooft :Y)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Mijn server staat ook al een half jaar in een schuurtje, de luchtvochtigheid is hier meestal zo'n 80% en het is vaak onder de 10 graden.

Toch geen corrosie, ook niet op de koperen waterblokken dus daar kunnen pc's heel goed tegen.
Temps zijn op dit moment 12 graden voor de behuizing en 32 voor de processor. Athlon@2350Mhz, en fan op 5 volt

[ Voor 3% gewijzigd door procyon op 07-01-2004 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53365

ik hoor hier dat mensen zich zorgen maken over vocht!! maar vocht komt alleen op spullen die kouder zijn dan de omgeving!!!!! dus.... vocht is geen issue :P !!!!

afgelopen vrijdag nog me pc op de vensterbank gezet met het raam open!! buiten temp -8 :7 !!!!! geen last van condens! alleen als je hem vervolgens naar binnen zet dan vormen zich wat druppels!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik denk niet dat de koude een probleem gaat vormen maar wel temp veranderingen waardoor je electronica gaat afzien.

Het beste is een constante temp.

Because Great minds Think alike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Laatst online: 19:05
Anoniem: 53365 schreef op 07 januari 2004 @ 12:22:
ik hoor hier dat mensen zich zorgen maken over vocht!! maar vocht komt alleen op spullen die kouder zijn dan de omgeving!!!!! dus.... vocht is geen issue :P !!!!

afgelopen vrijdag nog me pc op de vensterbank gezet met het raam open!! buiten temp -8 :7 !!!!! geen last van condens! alleen als je hem vervolgens naar binnen zet dan vormen zich wat druppels!!!
tsja, tenzij je PC uistaat he...

en dat is nou juist het grootste probleem van de TS. hij wil hem ook wel eens uit kunnen zetten. lijkt me niet fijn als je hem dan weer aanzet na een weekje dat hij het niet meer doet

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OnTracK schreef op 07 januari 2004 @ 12:32:
[...]
tsja, tenzij je PC uistaat he...

en dat is nou juist het grootste probleem van de TS. hij wil hem ook wel eens uit kunnen zetten. lijkt me niet fijn als je hem dan weer aanzet na een weekje dat hij het niet meer doet
klopt! mischien is het een idee voor de kast heeeel goed te isoleren, en ervoor te zorgen dat de psu de enigste plaats is waar de lucht eruit kan!!! denk niet dat het vocht dan in staat is om ernstige schade aan te richten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:51
Anoniem: 53365 schreef op 07 januari 2004 @ 12:22:

Er zullen alleen druppels (condens) gevormd worden wanneer de computer kouder is dan de omgeving....
Als je je computer uitzet in de schuur koelt hij wel af maar hij zou nooit kouder worden dan de omgeving en dus ook nooit last kunnen hebben van condens..

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35917

Anoniem: 53365 schreef op 07 januari 2004 @ 12:48:
[...]

klopt! mischien is het een idee voor de kast heeeel goed te isoleren, en ervoor te zorgen dat de psu de enigste plaats is waar de lucht eruit kan!!! denk niet dat het vocht dan in staat is om ernstige schade aan te richten!
Er komt altijd lucht in de pc, anders trekt ie vacuum ofzo :), dus er komt ook altijd vocht in ( als dat in de lucht zit ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35917 schreef op 07 januari 2004 @ 12:56:
[...]

Er komt altijd lucht in de pc, anders trekt ie vacuum ofzo :), dus er komt ook altijd vocht in ( als dat in de lucht zit ).
je hebt 100procent gelijk! maar ik ben van mening dat de pc ertegen kan!!

een collega van me vader heeft een tuincentrum en daar is het een heel stuk vochtiger dan in een garage!! en die heeft al jarenlang een pIII550 en een pIII800 lopen zonder aanpassingen of nix.... nou stelde ik voor om de kast te isoleren, de voeding trekt heus niet de kast vacuum hij doet simpelweg de lucht een beetje eruit trekken, en door een heel klein kiertje aan de onderkant komt heus nog wel wat lucht in de kast... door deze aanpassing komt er gewoon een beetje minder vocht in de kast... althans, dat denk ik!!!

verhaal komt er eigenlijk op neer dat het zondermeer zou gaan zonder aanpassingen maar ik had gewoon zin om moeilijk te doen :+

over die versterkers durf ik nix te zeggen! maar denk dat het ook geen probleem zal vormen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90794

Je moet je alleen zorgen maken als in je garage of andere omgeving, de relatieve vochtigheidsgraad het damppunt bereikt. Je kan beter niet gaan verwarmen omdat je dan een temperatuurverschil krijgt bij afkoeling. Wat tot gevolg heeft dat er condensatie optreedt. Dus temperatuur constant op 20 graden C houden of temperatuur constant laag houden. Dit is het ideale voor de vochtigeheidsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:54
Op mijn werk, in een hal van 100 x 30, niet verwarmd, `s zomers heter dan buiten en `s winters iets warmer dan buiten, vriest binnen dus ook wel eens, staat ook een pc, die draait daar al een jaar of 3, zo`n Comprack ding, en gaat alleen in t weekend uit, maar die heeft nergens last van.
Pagina: 1