DVI kabel probleem

Pagina: 1
Acties:

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb een probleem bij het gebruiken van mijn DVI kabel op mijn TFT Acer AL1721 (17inch.). Ik gebruik een GeforceFX 5600XT. Ik heb last van het volgende.

Als ik mijn DVI kabel aansluit:
Dan krijg ik bij het instellen van mijn beeld op hoger dan 1024x768 van die rare knipperende pixels op mijn scherm. Ik kan de vernieuwingsfrequentie niet hoger dan 60hz instellen.

Als ik mijn standaard VGA kabel aansluit:
Alles doet het perfect. zowel het instellen van de resolutie als het instellen van de fernieuwingfrequentie verloopt zonder problemen.

Ik heb alle drivers al geprobeerd voor zowel mijn scherm als mijn videokaart. (ook de zogenaamde 60hz drivers). Voorlopig gerbuik ik gewoon mijn VGA kabel, maar het nadeel is dat ik het zonder veel van die gave opties moet doen die je met een DVI kabel wel kan.

Verwijderd

Ik heb een GForce 4 MX440 met een Belinea 101741 beeldscherm, ook met DVI. Ik heb verder geen problemen ofzo maar mijn refreshrate kan ik ook niet hoger dan 60 hertz zetten.
Zelfs niet met de juiste drivers bla bla bla...

Ik ben ook benieuwd naar een oplossing daarvoor...

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 07:05

boesOne

meuh

De refreshrate hoort op TFT's ook niet hoger te gaan dan 60Hz. Je kan niet eens van refreshrate spreken op een TFT..

Wat betreft Diamonds Acer scherm. 1024x768 is niet eens de native reso van een 17inch TFT. Ik ben beniuwd of het aan je kaart ligt of aan het scherm.. Er lijkt iets mis te zijn met de DVI van je kaart.....

edit > of je kabeltje is niet ok!

[ Voor 8% gewijzigd door boesOne op 06-01-2004 17:53 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

Uhm, volgens mij hebben TFT's geen refreshrate. Dit komt omdat een TFT heel anders werkt dan een CRT.

Het enige vervelende is dat als V-Sync aan staat in spellen dat je maar max. 60 FPS krijgt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Tasminos
  • Niet online
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden:

Powerstrip (van Entech).

Hiermee kun je meer opties selecteren dan alleen resolutie en vernieuwingsfrequentie. Ik heb gekozen voor een bestaande profiel voor TFT 1280 x 1024.

Wat is eigenlijk het verschil tussen DVI en VGA. Ik heb namelijk ook een stekkertje met een VGA ingang en DVI uitgang.

Allen bedankt voor de hulp.

Verwijderd

DVI = Digitaal
VGA = Analoog

(niet helemaal waar, want een paar pinnen op de DVI zijn voor analoge video, welke door zo'n converter worden omgezet naar D-sub VGA)
dit slaat nergens op...
En ook dat is niet helemaal waar.
Nee hé, daarom noemen mensen dat ook geheugensteuntjes, iedereen begrijpt best wel dat Gerrit met zijn rode rozen niet verantwoordelijk was voor de weerstandkleurcodering. ;)

Maar om jou en vele andere mierenneukers gelukkig te maken:
- DVI = Digitaal - Digital Visual Interface
- VGA = Analoog - Video Graphics Adapter (75 ohm, 0.7 V p-p)
(niet helemaal waar, want de C1, C2, C3, C4, C5 pinnen op de DVI-I zijn voor analoge video, welke door zo'n converter worden omgezet naar D-sub VGA - dit in tegenstelling tot een DVI-D welke alleen digitale signalen heeft. Conclusie: het primaire signaal welke op een DVI aanwezig is, is digitaal en op een VGA D-sub is dat analoog. - lees nu de eerste 2 zinnen van deze post nog eens :z en vraag je af of het mierengeneuk de topicstarter met zijn probleem helpt ;) )

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 02:45 ]

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 18:54:
DVI = Digitaal
VGA = Analoog

(niet helemaal waar, want een paar pinnen op de DVI zijn voor analoge video, welke door zo'n converter worden omgezet naar D-sub VGA)
En ook dat is niet helemaal waar. Dit hangt van de DVI kabel af. Sommigen zijn voor Digitaal alleen. Anderen zijn zowel analoog als digitaal. Deze kan met een convertor omgezet worden naar D-Sub.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Tasminos
  • Niet online
Diamond AT schreef op 06 januari 2004 @ 18:33:
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden:

Powerstrip (van Entech).

Hiermee kun je meer opties selecteren dan alleen resolutie en vernieuwingsfrequentie. Ik heb gekozen voor een bestaande profiel voor TFT 1280 x 1024.

Wat is eigenlijk het verschil tussen DVI en VGA. Ik heb namelijk ook een stekkertje met een VGA ingang en DVI uitgang.

Allen bedankt voor de hulp.
Het werkt toch niet zoals gehoopt. Ik kwam na een uur terug en zag links benenden toch weer twee pixels knipperen. Ik heb Powerstrip maar verwijderd en gebruik nu gewoon de VGA kabel weer icm het stekkertje. Wel vaag allemaal. Dus wie me kan helpen heel graag.

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

hm ik heb dezelfde monitor, aangesloten op DVI via n kabel van Belkin, 3 meter lang. (kostte 19 € )
Ik heb nooit last gehad met instellen of wat dan ook.
Het zou dus gelijk goed moeten werken. (Geforce 4 ti 4200, detonator 40.xx tn 52.xx getest)
Probeer:
een andere videokaart met DVI
een andere kabel (ruilen)? of gebruik je de bijgeleverde?

edit: het DVI-D-sub verloopje gebruiken levert geen voordelen op t.o.v. je vga-aansluiting. Volgens mij zet ie gewoon het digitale signaal om naar analoog, en je monitor zet het weer terug. Niet nuttig imho.

[ Voor 27% gewijzigd door bratos op 06-01-2004 22:44 ]

eerst kijken dan zeiken

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 12:01

Acheron

updatepack.nl

Ik heb een Acer AL712, ook op 75 Hz heb ik soms rare bijeffecten op DVI (TV-kijken op PC), gewoon de refreshrate op 60 Hz instellen en er is niks aan de hand

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Tasminos
  • Niet online
Ik gebruik de kabel die bij de monitor is meegeleverd.
Ik heb al een andere VGA kaart geprobeerd. De Radeon 9600SE deed het perfect met DVI. Ik heb deze omgeruild omdat ik iedere keer problemen kreeg met TV-out.

Het staat allemaal gewoon standaard op 60 hz. Je kan met TFT geen andere keuze maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Tasminos op 07-01-2004 13:26 ]

• bratos

bratos

Meh.

je zou kunnen proberen je monitordriver te installeren, alhoewel hij het behoort te doen met de standaard driver.
http://support.acer-euro.com/drivers/monitor/al1721.html
toch kan ik die van mij op 75 Hz zetten....

maar als je n andere vga kaart hebt geprobeerd dan ligt het daar toch aan? Mishcien moet je wat meer prutsen met de tvout van Ati.

eerst kijken dan zeiken

• Tasminos
  • Niet online
bratos schreef op 07 januari 2004 @ 16:50:
je zou kunnen proberen je monitordriver te installeren, alhoewel hij het behoort te doen met de standaard driver.
http://support.acer-euro.com/drivers/monitor/al1721.html
toch kan ik die van mij op 75 Hz zetten....

maar als je n andere vga kaart hebt geprobeerd dan ligt het daar toch aan? Mishcien moet je wat meer prutsen met de tvout van Ati.
De Acer driver heb ik inderdaad al geprobeerd. Maar prutsen met de ATI luk niet meer omdat ik die heb omgeruild voor de Geforce.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 18:54:
DVI = Digitaal
VGA = Analoog

dit slaat nergens op... (okee, t klopt wel, maar VGA betekent niet ANALOOG... DVI is ook VGA hoor...)

vga betekent VIDEO GRAPHICS ARRAY

duh...

btw, tft monitor HOORT op 60hz, anders gaat ie alleen maar wazig doen, en krijg je rollende strepen over je scherm en dat soort onzin

• bratos

bratos

Meh.

OverSoft schreef op 08 januari 2004 @ 00:48:
[...]

knip

btw, tft monitor HOORT op 60hz, anders gaat ie alleen maar wazig doen, en krijg je rollende strepen over je scherm en dat soort onzin
Ik heb daar geen last van moet ik zeggen. ik draai al 5 maanden fijn op 75 Hz.
Zoals in de monitor driver is gespecificeerd. Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt....
Gebaseerd op mijn ervaringen met TFT schermen is dat nl. kul.

eerst kijken dan zeiken

• Tasminos
  • Niet online
ik gebruik nu gewoon de VGA kabel. Ga ik er nou op achteruit? Wat zijn nou de extra voordelen van de DVI kabel. Als ik er veel op achteruit ga dan moet ik waarschijnlijk weer mijn videokaart ruilen.

Verwijderd

je merkt het verschil wel degelijk maar dat is alleen als het gewoon goed werkt.
ik hen ook een fx5600 met een iiyama tft scherm en het verschil is er wel degelijk met een dvi kabel

• Tasminos
  • Niet online
Heeft niemand dan last van knipperende pixels bij 60hz en 1280x1024??

:?

Verwijderd

Diamond AT schreef op 07 januari 2004 @ 23:44:
[...]

De Acer driver heb ik inderdaad al geprobeerd. Maar prutsen met de ATI luk niet meer omdat ik die heb omgeruild voor de Geforce.
<<zeurmodus>>
8)7 een ATI ruilen voor een Geforce.... in één woord ZONDE.... maarja
<<einde zeurmodus>>

Maarrrr ik gebruik zelluf een DVI kabel tussen de Radeon en een Acer AL712 => pas de problemas...oftewel... helemaal ok. 1280x1024 op 60Hz...(hoger gaat niet) en kmoet zeggen dat een eventuele FPS beperking nog niet heb gezien (NFS underground, SoldierOfFortuneII... Dussss :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 23:20 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 12:01

Acheron

updatepack.nl

Ik heb ook even de driver geinstalleerd van de Acer-site, maar dat helpt niet veel. Wel worden extra kleurprofielen geïnstalleerd

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

Je bent niet de enige hoor. Ik heb zelf al een tijd een Acer 732 (ook 17") en ik had het zelfde probleem. Rare knipperende pixeltjes, afhankelijk van wat er op je scherm staat. Met bijv een hoog resolutiefoto had ik er echt honderden... anders een stuk of wat. Ik draaide een Sparkle Ti4200 toen. Na vele posts in het groot TFT topic niet verder gekomen. En geloof me, ik heb echt alle drivers en bende geprobeerd. Toen een FX5600 met 128 mb gekocht en ik had nog maar een paar van die pixeltjes!!! Vooruitgang! Maar nog niet van het probleem af. Later kwam ik aan een FX5600 met 256 mb en nu ben ik ervan af. Lag het nu echt aan die kaarten? Ik denk het wel. Mijn monitor is nu 100%. Waarschijnlijk is de DVI connectie tussen bepaalde kaarten en de monitor niet helemaal zo als ie zou moeten zijn.

Belangrijk: aard je PC ook even!!!!! Desnoods aan de CV.

• Tasminos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 23:26:
Je bent niet de enige hoor. Ik heb zelf al een tijd een Acer 732 (ook 17") en ik had het zelfde probleem. Rare knipperende pixeltjes, afhankelijk van wat er op je scherm staat. Met bijv een hoog resolutiefoto had ik er echt honderden... anders een stuk of wat. Ik draaide een Sparkle Ti4200 toen. Na vele posts in het groot TFT topic niet verder gekomen. En geloof me, ik heb echt alle drivers en bende geprobeerd. Toen een FX5600 met 128 mb gekocht en ik had nog maar een paar van die pixeltjes!!! Vooruitgang! Maar nog niet van het probleem af. Later kwam ik aan een FX5600 met 256 mb en nu ben ik ervan af. Lag het nu echt aan die kaarten? Ik denk het wel. Mijn monitor is nu 100%. Waarschijnlijk is de DVI connectie tussen bepaalde kaarten en de monitor niet helemaal zo als ie zou moeten zijn.

Belangrijk: aard je PC ook even!!!!! Desnoods aan de CV.
Had jij dat ook met een XFX of was het van een andere merk? En wat bedoel je met aard je PC.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
In de ATi Catalyst drivers zit een optie (beeldschermeigenschappen -> geavanceerd -> tab ati opties) om "alternatieve DVI-werkingsmodus" aan of uit te vinken. Bij mij maakt het geen verschil (werkt allebei goed), maar je zou het eens kunnen uitproberen als je problemen hebt.

Wat het aantal Hz betreft: zie de handleiding van je TFT. Mijn Belinea 19" kan syncen van 56 - 75Hz. Het heeft echter geen enkel nut je TFT op 75Hz te zetten, ook al kan deze dat aan. Het beeld wordt er niet stabieler door en in games krijg je ook niet meer FPS. Maar als je er een snel en 1337 gevoel van krijgt, ga gerust je gang.. :P

_██_
(ಠ_ృ)

• Tasminos
  • Niet online
Atomsk schreef op 10 januari 2004 @ 16:03:
In de ATi Catalyst drivers zit een optie (beeldschermeigenschappen -> geavanceerd -> tab ati opties) om "alternatieve DVI-werkingsmodus" aan of uit te vinken. Bij mij maakt het geen verschil (werkt allebei goed), maar je zou het eens kunnen uitproberen als je problemen hebt.

Wat het aantal Hz betreft: zie de handleiding van je TFT. Mijn Belinea 19" kan syncen van 56 - 75Hz. Het heeft echter geen enkel nut je TFT op 75Hz te zetten, ook al kan deze dat aan. Het beeld wordt er niet stabieler door en in games krijg je ook niet meer FPS. Maar als je er een snel en 1337 gevoel van krijgt, ga gerust je gang.. :P
Wat is dat eigenlijk de Catalyst driver. Ik heb ook van de Detonator driver gehoord. Ik heb alleen geen ATI maar een XFX Geforce kaart dus ik vraag me af of dit wel handig is.

Verwijderd

Het toeval wil dat allebij de videokaarten (Ti4200 en FX5600 128mb) van Sparkle waren. Nu zit er een MSI in waar ik geen problemen mee heb. Ik ben ervan overtuigd dat het A: een hardware probleem is, of B: een aarde probleem.

Je computer aarden doe je door de 220v stekker in een geaard stopcontact te steken. Probleem is vaak dat je die dingen alleen in de keuken en de meterkast hebt. Ik heb het opgelost door een draad aan een metalen gedeelte van de PC te klemmen en die draad aan een buis van de CV te schroeven. Ik heb nog een oud huis met van die koperen pijpen dus dat is geen probleem.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 21:46
Diamond AT schreef op 10 januari 2004 @ 16:26:
[...]

Wat is dat eigenlijk de Catalyst driver. Ik heb ook van de Detonator driver gehoord. Ik heb alleen geen ATI maar een XFX Geforce kaart dus ik vraag me af of dit wel handig is.
Nee een ATi driver op een NVidia kaart gaat niet werken.
Misschien ligt het aan je DVI kabel. Ik kan me voorstellen dat een slechte kwaliteit kabel bij wat hogere resoluties niet voldoende bandbreedte geeft voor een stabiel beeld.
Mijn PC is niet geaard en ik heb geen problemen met de DVI aansluiting.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem met vrijwel dezelfde configuratie:
asus geforce fx 5600 256mb en een acer 1731

wat me opvalt is dat het voornamelijk voorkomt bij afbeeldingen met veel detail (pixels) het lijkt dan wel of de videokaart óf het beeldscherm het niet kan weergeven en dan beginnen er een aantal pixels te knipperen, net alsof hij niet kan kiezen

ik zal kijken of ik er een foto van kan maken of kort filmpje zodat het misschien wat duidelijk is

• Tasminos
  • Niet online
Ik ga denk ik de kaart gewoon ruilen voor een andere. Alleen hebben ze bij mycom niet echt veel keus. Ze doen in ieder geval niet moeillijk wat ruilen betreft.

Verwijderd

Laat ff weten of het hielp! Bij mij werd het naar de tweede kaart een stuk minder en na de derde kaart was het weg.

• Tasminos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 15:10:
Laat ff weten of het hielp! Bij mij werd het naar de tweede kaart een stuk minder en na de derde kaart was het weg.
Ik weet zeker dat het helpt. Want ik had hiervoor een Radeon 9600SE 128mb en daar had ik geen problemen mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Tasminos op 11-01-2004 15:36 ]

Verwijderd

Heb vandaag ook de Acer AL1721 ontvangen en bij mij doet ie het goed. Ik gebruik de bijgeleverde DVI kabel en heb een Radeon 9700 videokaart.
(als ik zou willen kan ik ook de refreshrate instellen op 60, 70 of 75)
Pagina: 1