[Delphi] Onder windows een linux programma maken

Pagina: 1
Acties:

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:36
Ik heb een programma in delphi 7 geschreven dat gebruik maakt van client server communicatie. Er is een serverprogje en iedereen kan daar met een clientprogje verbinding mee maken.
Om het via internet te laten werken zal dat serverding op een webserver moeten draaien. Nou is dat niet zo'n probleem maar de server waar ik rechtstreeks toegang tot heb is een linux server. Dat lijkt me niet zo'n goede combinatie met een exe bestand dat is gemaakt voor windows :)

Ik weet wel dat er Kylix is, maar daarvoor moet je zelf linux op je pc hebben staan en dat heb ik niet. Is het op 1 of andere manier mogelijk om een windowsprogramma om te zetten zodat het ook op linux werkt of is er ergens een compiler die dat op windows doet?

Iemand een idee hoe ik iets dat ik heb gemaakt op een linuxbak aan de gang krijg?

Oh en ik zal vast wel iets moeten herschrijven dat met de TClientSocket en TServerSocket te maken heeft, maar dat zien we dan wel weer...

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ja, gebruik VMWare of VirtualPC en installeer daar Linux en Kylix op. Anders gaat het gewoon niet.

Idd werkt TClientSocket en TServerSocket niet onder Kylix. Daarvoor gebruik je TtcpClient en TtcpServer of Indy.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Het ontwikkelen kun je dan nog wel onder windows doen, maar dan moet je dus geen Windows API, geen VCL en geen andere platform-specific units/symbols gaan gebruiken (dat laatste kan de compiler warnings over geven). In plaats daarvaan maak je gebruik van enkel de RTL die bij delphi zit en de CLX (vanaf delphi 6, kun je kiezen als je een nieuw project maakt).

Dan heb je IMO iets dat redelijk goed portable is naar linux.

[ Voor 7% gewijzigd door _Thanatos_ op 06-01-2004 17:35 ]

日本!🎌

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:23
Cygwin was ook een tooltje waarmee je een linux omgeving op je windows pc kon krijgen.
Dat gebruikte mijn broertje om er een linux applicatie op te draaien in windows.

let the past be the past.

Verwijderd

Virtual PC is het makkelijkst denk ik... http://www.microsoft.com/windowsxp/virtualpc/

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 19:30
Misschien kan het met de freepascal compiler? Je zou eens kunnen kijken...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:36
Voor degenen die misschien ook een dergelijk probleempje hadden:

De sockets in php doen wonderen...

Werkt zowel met windows als linux als je het maar via een command line achtig iets kunt starten.

Je kunt gewoon met een delphi clientsocket verbinden met de php server en alles komt goed :)
Pagina: 1