[Pin Layout] AMI bios

Pagina: 1
Acties:

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
Jaja, ik heb weer een vaag idee >:)

Ik ben op zoek naar de pin layout van een ami bios :)
Getalletjes die op de bios staan:

code:
1
2
3
4
5
686
AMIBIOS
Copyright 1999
bt22
4775

Ik heb alle bekende sites (hardwarebook ed), google en GoT al afgezocht maar geen succes helaas :(

Dus hierbij probeer ik het bij jullie :)

Ik heb alleen de pinnetjes nodig waar de 3 (:?) volt op de bios staat om zijn data vast te houden :) Graag met + en - ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Trek de sticker eraf en zoek de nummers op die op het chipje staan.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gemiddeld BIOS is bij mijn weten gewoon een EEPROM...en daar zijn er genoeg van. En daar volgens mij een EEPROM lezer altijd op de zelfde manier gebruikt wordt, zou ik dan mogen veronderstellen dat voor iedere EEPROM de pin-layout hetzelfde is.

Ergo: zoek eens naar de pin-layout van een EEPROM

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 12:42

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Om wat voor moederbord gaat het? (hoe oud vooral). Bij P1's ne ouder zag je meestal EPROM's (27cxxx). Meestal zijn nieuwere moederborden EEPROM (28cxxx) of flash (29cxxx). Dit zijn standaard chips die door een heleboel fabrikanten worden gemaakt. De xxx staan dan voor het aantal kilobits erop, bijvoorbeeld 256. Nieuwe moederborden (minder dan 4 jaar oud ofzo) hebben meestal chips van 2 mbit.

edit:

valt dit niet onder CME? (Wat is je doel van deze actie?)

[ Voor 11% gewijzigd door Dr Nix op 06-01-2004 17:04 ]

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Atlas, ik denk dat je een idee hebt dat niet gaat werken. Een BIOS systeem werkt globaal gezien als volgt:

1. De firmware zelf is opgeslagen in (tegenwoordig) een Flash-rom. Het welbekende flashen is dus het opnieuw programmeren van dit snoepje met de nieuwe BIOS-versie.

2. De instellingen worden op een ander snoepje opgeslagen (een eprom). De data in dit eprom worden in stand gehouden door Vbat (3V). Je bent dus waarschijnlijk op zoek naar de pinout van dit eprom, en niet van het BIOS (flashrom) zelf. Het lastige is: eproms zijn er tientallen verschillende, dus zal je op het mobo zelf op zoek moeten gaan naar waar het ding ergens zit. Een globale kennis van fabrikanten/typenummers van eproms is daarbij zeer handig.
emiddeld BIOS is bij mijn weten gewoon een EEPROM
Ik geloof niet dat eeproms gebruikt worden, maar flash-roms. Voor de consument en de gemiddelde tweaker komt dit zo'n beetje op hetzelfde neer.

[ Voor 13% gewijzigd door koraks op 06-01-2004 17:09 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topicstarter
De nummers:

Op 3e stickertje
code:
1
2
3
A6557
IMS310
S3

Op bios:
code:
1
2
3
49LF004A
33-4c-NH
0246052-B

Het gaat om een so478 mobo van msi :)
Type MS 6557

@ Koraks,
Ik zit hier met een mobo die zijn instellingen niet meer vasthoudt. De bios batterij is niet leeg. Dus mijn idee was om er dan 3volt over de bios te zetten, maar dat gaat dus niet werken :(

Misschien hangt dit samen met het feit dat ik dmv de powerpinnen op het moederbord ook de PC niet kan laten booten. Zou dit door hetzelfde IC geregeld worden?

[ Voor 52% gewijzigd door Atlas op 06-01-2004 17:10 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@ Atlas: waarschijnlijk is dan het eprommetje waarin de data worden opgeslagen defect; dit komt regelmatig voor bij tv's (verliezen dan alle zenders na uitzetten) en monitoren (vergeten settings na uitzetten). Je beste kans is het eprommetje zoeken en vervangen.

[edit]: Ik heb eens een willekeurig mobo'tje erbij gepakt om uit te vissen hoe het nou precies zit. Op dit mobo (AOpen MX3W, S370, Intel chipset) zit een Intel N82802AB firmware hub. Dit is in feite een 4Mbit flash geheugen met wat toeters en bellen om netjes te interfacen met een (Intel) chipset. Daarnaast zit een klein 24c02 eeprommetje (zoek de datasheet bv. bij Atmel) waarin blijkbaar de BIOS settings gesaved worden. Vrij eenvoudige topologie dus.
Overigens rijst er bij mij dan weer een vraag: als op dit bordje een eeprom zit om de settings te bewaren, waar is dan nog de batterij op het mobo nodig? Eeprom is non-volatile, dus een batterij zou in principe niet nodig zijn...

@TS: met een beetje mazzel zie je een vergelijkbare topologie op je MSI bordje. Zoek naar een eeprommetje (meestal 24cXX, 8 pinnetjes); goeie kans dat dat de boosdoener is. Zo'n ic-tje is meestal nog wel te vervangen ook, met een beetje geduld.

[ Voor 65% gewijzigd door koraks op 06-01-2004 17:47 ]

Pagina: 1