Access telt niet goed?

Pagina: 1
Acties:

• Hennio
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-08-2025
Ik heb in Access 2000 een database opgezet met voorraadbeheer. Deze doet het over het algemeen goed. Ik heb hierin een tabel [Produkten], een tabel [Inkoop] en een tabel [Verkoop]. Deze tabellen zijn onderling gekoppeld door het unieke veld [ProduktID], die in alle tabellen voorkomt.

Ik heb een query gemaakt die de huidige voorraad moet weergeven;

Voorraad = [Inkoop]![Aantal inkoop] - [Verkoop]![Aantal verkocht]

Bij alle artikelen gaat dit goed, behalve bij 1 artikel. In de query zegt hij hij 1 keer verkocht is, terwijl hij geen 1 keer voorkomt in de tabel [Verkoop]. Dit is echt bij 1 artikel van de 160 artikelen dat hij deze fout maakt.

Kan het zijn dat er ergens verborgen een 1 ergens staat, zo ja, hoe kom ik daarachter?

• Hennio
Ik ben niet helemaal correct geweest in de bovenstaande post.

Van artikelnummer 110 tot 160 maakt hij er een zooitje van, verkocht en ingekocht kloppen allemaal niet meer. Hij maakt ook van aantal inkoop 2 terwijl het er 1 moet zijn. Ik heb gecheckt of er toevallig meerdere vermeldingen zijn die hij bij elkaar optelt (som()) maar dat is ook niet het geval.

Ik snap er echt geen bal van.......

Iemand?

• Hennio
Ik heb trouwens 4 databases met dezelfde bestandsnaam (backups e.d.). Kan het zijn dat hij daarmee gegevens uit verkeerde databases haalt?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
De edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) is erg handig als je wat wilt toevoegen, het is niet nodig of handig om binnen 24 uur je topic zo omhoog te 'kicken' ;)
Trouwens haal ik ,meteen wat ?!?! uit de topictitel, is wat te schreeuwerig :)
Ik heb trouwens 4 databases met dezelfde bestandsnaam (backups e.d.). Kan het zijn dat hij daarmee gegevens uit verkeerde databases haalt?
Lijkt me niet maar controleer het even?
Idem het rekenen; kijk eens naar de brondata, stat er iets vreemds?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hennio
Ik weet niet wat je met brondata bedoelt, maar ik heb alle tabellen nagelopen en daar zitten geen fouten in. Dit zijn wat gegevens ter illustratie;

Van produktID 105 is het aantal inkoop 1, het aantal verkoop is 2

Met de onderstaande query geeft hij;

Van ProduktID 105 is het aantal inkoop 2, het aantal verkoop is 2

ProduktID 105 komt maar 1x in tabel inkoop voor.

Query is:

SELECT Produkten.ProduktID, Sum(Inkoop.[Aantal inkoop]) AS [Aantal inkoop], Sum(Verkoop.[Aantal verkocht]) AS [Aantal verkocht]
FROM (Produkten LEFT JOIN Inkoop ON Produkten.ProduktID=Inkoop.ProduktID) LEFT JOIN Verkoop ON Produkten.ProduktID=Verkoop.ProduktID
GROUP BY Produkten.ProduktID;

[ Voor 3% gewijzigd door Hennio op 06-01-2004 16:44 ]

• Hennio
Ik ben erachter, maar nog niet helemaal. Als ik een tabel exporteer naar excel, dan zie ik dat ik meer records heb. Dus blijkt dat er een aantal verborgen records zijn.

Weet iemand hoe ik deze verborgen records weer zichtbaar krijg?

(Ik heb 'extra-opties-weergave-verborgen objecten' aangevinkt, en gecomprimeerd en hersteld..)

[ Voor 7% gewijzigd door Hennio op 06-01-2004 19:51 ]

Pagina: 1