IP-adres conflict in LAN *

Pagina: 1
Acties:

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 13:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Toen ik vanmorgen een computer opstartte kreeg ik de volgende melding:

------------------------------------------------------------------------------------------------------
The system has detected a conflict for 80.115.206.216 with the system having hardware adress 00:0D:54:9A:DF:D8. The interface has been disabled.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb geen idee wat er hier aan de hand is.

Ik ben begonnen om te kijken of dit ip-adres gebruikt door een andere pc in het netwerk, maar kon geen pc vinden met dit IP-adres.

Details:
Op het netwerk worden IP-adressen uitgedeeld door de server.
Behalve twee pc's deze hebben een vast IP-adres.
Op het netwerk komen verschillende windows systemen voor, waarvan het probleemgeval windows 95 draait.

Kan iemand mij vertellen wat er hier aan de hand is en eventueel hoe ik dit kan oplossen? De pc met het probleem is een belangrijke computer die eigenlijk (dagelijkse administratie enzo) onmisbaar is.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Workaround: de probleempc een statisch IP geven wat nog niet gebruikt wordt?

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

De eerste twee dingen die mij te binnen schieten zijn:

-Mogelijk een volle DHCP server. Kijk eens of er nog ip adressen overzijn die niet uitgedeelt zijn.

-Ook kan het zijn dat die 2 vaste ip-adressen ook voorkomen in de range van de DHCP server.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je hebt het IP adres *en* MAC adres van die PC die het conflict veroorzaakt .. lijkt me dat je toch genoegf info hebt zo :?

Kwestie van even pingen (geen idee hoe groot je LAN is) en kijken hoe en wat.
Als het een windows doos is, kun je gewoon een
code:
1
nbtstat -a IP Adres

Draaien, grote kans dat je dan de username ziet van de gebruiker die op die PC is ingelogd.
Beetje eigen innitiatief mag wel hoor ...

Tijd voor een nieuwe sig..

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Moet je ook maar geen internet reserved address op je lan gebruiken.
Dat nummer is in gebruik op het internet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Het is een 3Com, dus hoef je alleen de pc's met 3Com nic's na te lopen ;-)
Op je switches kun je geen mac-adressen opzoeken ?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 06:53
Het lijkt mij dat je de Ip-adressen die je zelf statisch ingesteld hebt moet excluden uit de range van IP-adressen die de DHCP server uitgeeft.

Als je dat gedaan hebt zou alles goed moeten zijn.

Hier heb ik het zo ingesteld:

x.x.x.1 - x.x.x.50 ==> voor alles wat een vast IP krijgt (servers en printers)
x.x.x.51 - x.x.x.200 ==> voor DHCP
x.x.x.201 - x.x.x.254 ==> overig

totaal geen problemen met 75 clients....

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
-als heb die code ingevoerd die "Koffie" zei.
Hij gaf aan "no host found"

-Een volle DHCP server zou kunnen. maar zou toch moeten kunnen inloggen als er weer een uitgezet is. want er staan zat pc's uit (op het moment) terwijl nog niet kan inloggen.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Beste R-V-R iedere computer heeft in dit netwerk een 3com nic dus dat lijkt me in dit geval overbodig werk, maar dat kon verder natuurlijk niet weten wat er in de pc's zaten.

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dat verwachtte ik al, vandaar de ;-)
Wanneer je behoorlijke managed switches gebruikt kun je meestal
een magisch commando inkloppen op 1 van de switches waar dan uit komt
rollen op welke poort van welke switch het mac-adres zich bevindt.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:49

Youk

Volvo For Life

Zerora schreef op 06 januari 2004 @ 14:26:
-Een volle DHCP server zou kunnen. maar zou toch moeten kunnen inloggen als er weer een uitgezet is. want er staan zat pc's uit (op het moment) terwijl nog niet kan inloggen.
Vergeet niet dat het uitstaan van computers niet voldoende is om IP adressen terug vrij te geven voor DHCP, denk maar aan de lease-termijn. Wat je wel kan proberen is op een aantal niet gebruikte toestellen expliciet een "ipconfig /release" (op win NT/2K/XP systemen, voor win9x winipcfg uivoeren en dan release kiezen) te geven en dan komt dat ip adres wel degelijk vrij voor DHCP.

Volvo Classic Club Belgium

Verwijderd

Hele stomme vraag natuurlijk maar eh...
Hoe groot is de kans dat het Mac adres wat jij ziet in de foutmelding de PC van één van mijn kennisnet gebruikende vriendjes of vriendinnetjes is?
Als je je netwerk configuratie met live Internet adressen uitvoert, hoop ik voor je dat die adres pool ook echt voor jou is. Gezien de eigenaar van de adrespoel 80.115.206.192 tot en met 80.115.206.255, Kennisnet, schat ik in dat je er in bent geslaagd een bestaand adres te pakken dat niet voor jou is. Als dat niet zo is en je op een educatieve instelling aan het systeembeheren bent, dan moet je mij toch eens vertellen waarom je je werkstations direct bereikbaar maakt via internet. In dat geval is het namelijk de hoogst mogelijke tijd om je DHCP server iets van 10.0.0.x adressen te laten uitdelen om dit soort ellende in de toekomst te voorkomen.

Pee-Es: als je inderdaad internet adressen in gebruik hebt op je eigen netwerk die niet van jou zijn is een excuus mailtje misschien handig: je loopt dan kans dat er hel iemand anders hetzelfde topic start als jij ;)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Omdat alles direct bereikbaar zijn via internet.
Ik ben een stagiaire systeembeheer en loop bij deze onderwijsinstelling stage. Toen ik hier aankwam was alles op deze manier ingesteld en het werkte op enkele problemen na. Ik ben ook maar een stagiaire dus ik ga niet alles lopen veranderen met hetb risico dat alles ineens niet meer werkt.

En weet niet wat jij, KnetterGek, loopt te zeggen, maar dat adres heeft wel altijd gewerkt.

Ik heb winipcfg uitgevoerd en dan release gekozen, maar het dat heeft niet geholpen.
Ik krijg nog steeds die foutmelding.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
Zerora schreef op 07 januari 2004 @ 14:02:
Omdat alles direct bereikbaar zijn via internet.
Ik ben een stagiaire systeembeheer en loop bij deze onderwijsinstelling stage. Toen ik hier aankwam was alles op deze manier ingesteld en het werkte op enkele problemen na. Ik ben ook maar een stagiaire dus ik ga niet alles lopen veranderen met hetb risico dat alles ineens niet meer werkt.

En weet niet wat jij, KnetterGek, loopt te zeggen, maar dat adres heeft wel altijd gewerkt.

Ik heb winipcfg uitgevoerd en dan release gekozen, maar het dat heeft niet geholpen.
Ik krijg nog steeds die foutmelding.
Een ip-adres conflict kun je ook krijgen als er ergens een verkeerd geconfigureerde router draait proxy-arp ondersteunt.

Om daar achter te komen moet je het netwerkverkeer sniffen op het moment dat deze pc opstart. Dan kun je zien of de betreffende arp-reply echt van dat andere systeem komt, of van een ander systeem dat met proxy-arp werkt en denkt dat het ip-adres al in gebruik is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen dit probleem zich voordoet nadat een bepaald aantal systemen aanstaan. Weet niet precies hoeveel pc's. Ik dacht iets van 15. Maar wat ik wel weet is dat (heb ik nagevraagd) 45 ip-adressen tot mijn beschikking heb.
Heb nog niet de routers gecontroleerd.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12 08:25
je hebt inderdaad 45 adressen tot je beschikking. Maar je zegt dat je server ipadresssen uitdeelt. Wat is je scope daar van ?

Volgens mij is dit niks anders dan dat je DHCP server een ipadres uitgeeft terwijl je er 1 vast hebt ingevuld.

Zet dat werkstation op DHCP of vul desnoods een adres in uit de niet afschermde reeks ( de eerste zal het adres van je server zijn als het goed is)

Netwerkadres: 80.115.206.192
Netwerkmasker: 255.255.255.192
Router/default gateway: 80.115.206.193
Start DHCP: 80.115.206.195
Eind DHCP: 80.115.206.239
Aantal DHCP: 45
Start niet afgeschermde servers: 80.115.206.240
Start afgeschermde servers: 80.115.206.248
DNS-servers: 212.178.5.4 - 212.178.5.5

Geef wat meer info over je DHCP server....

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Pagina: 1