Toon posts:

[FreeBSD] Laptop stopt alles als ik scherm dichtklap

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu FreeBSD op mijn laptop staan, maar onder Debian had ik dezelfde problemen. Zodra ik het scherm van mijn laptop dichtklap 'bevriezen' alle programma's / services. Ik kan dan niet meer SSH'en etc. Zodra ik het scherm weer open doe lijkt het of alle commando's gebuffered zijn en snel achterelkaar worden uitgevoerd. Wat kan hier een oplossing voor zijn? Ik wil gewoon dat alles doordraait als ik m'n scherm dichtklap.
APM heb ik draaien, ik hoorde dat dit het zou moeten verhelpen. Maar dat deed het niet.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Het lijkt wel of je harrdware alles stopt. Werken andere OSsen wel door?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien moet je APM juiste NIET draaien ;) de apm deamon checkt immers op het scherm en doet dan wat. zet apmd uit, of kijk ff in de config file daarvan..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP Pro draait iig gewoon door.

Ook met APM nog niet in de kernel gebeurt precies hetzelfde.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Asus Notebook. Ik denk dat het een acpi probleem is. Als je APM hebt zou je ACPI uit kunnen schakelen ? (mijn notebook heeft geen apm, alleen acpi)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een Asus (L3800C)
Wat heb je gedaan om het op te lossen? (Als je dit al gedaan hebt)

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 14:27:
Ik heb ook een Asus (L3800C)
Wat heb je gedaan om het op te lossen? (Als je dit al gedaan hebt)
Ik heb een L3800S dus zal ook wel geleden voor die van jou.
Wat draai jij? 4.x of 5.x, mijn lappie draai 5.2-RELEASE.
Ik heb met 5.x geen problemen met mijn laptop,
na nog wat specefieke sysctl aanzetten werkt alles behalve de modem :)

Met acpi is het heel simpel op te lossen.
Zet de volgende regel in /etc/sysctl.conf
code:
1
hw.acpi.lid_switch_state=NONE

Ik zou niet weten hoe je het met apm oplost, afgezien van niet apmd te draaien.

[ Voor 2% gewijzigd door MadCow* op 06-01-2004 19:43 . Reden: typos && stuff ]

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Lijkt op Suspend to Ram. Ik weet niets over *BSD, maar de L3800C ondersteunt ieg suspend to RAM, en je hebt ervoor APM nodig, met ACPI werkt dat niet.

hth.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Al die dingen zijn het niet, aangezien hij erg snel weer verder gaat etc. In windows duurt dat suspend to RAM toch zeker 1 minuut afsluiten.
Ik draai FreeBSD 4.9
edit:
Ik las op freebsd website dat acpi niet beschikbaar is onder 4.9, dus graag wel een apm oplossing

Zonder APM meegecompiled had ik dit probleem ook al, dus apmd niet draaien lijkt me weining verschil.

Alle fancy opties van apm hoeven niet te werken, als m'n (web)server gebeuren maar door draait met klep/scherm dicht (laptop fungeert zo nu en dan ff als server)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 21:43 ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Hebben we hier niet te maken met een extreme CPU-throttling o.i.d.?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• sebas
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 21:41:
Al die dingen zijn het niet, aangezien hij erg snel weer verder gaat etc. In windows duurt dat suspend to RAM toch zeker 1 minuut afsluiten.
Suspend to Ram gaat vrijwel onmiddelijk, het kost niet merkbaar tijd. Wat je waarschijnlijk bedoelt is Suspend To Disk, dat kan inderdaad een minuut duren.

Verwijderd

Topicstarter
sebas schreef op 06 januari 2004 @ 22:31:
Suspend to Ram gaat vrijwel onmiddelijk, het kost niet merkbaar tijd. Wat je waarschijnlijk bedoelt is Suspend To Disk, dat kan inderdaad een minuut duren.
Mja, suspend to disk is waarschijnlijk waar ik mee te maken heb gehad. Maar als ik APM niet in m'n kernel heb lijkt het mij dat dit niet gebeurt. Wat denk jij?
NaliXL schreef op 06 januari 2004 @ 22:08:
Hebben we hier niet te maken met een extreme CPU-throttling o.i.d.?
Wat is dit? Hoe kan ik kijken of ik hiermee te maken heb?

• ajvdvegt
CPU-throttling: het regelen van de snelheid van je processor. De meeste laptops hebben tegenwoordig een processor die op verschillende snelheden kan lopen (met bij behorende verschillende stroom-verbruiken). Mijn laptop kan bv. op 530 Mhz en 1530 Mhz werken (en wat snelheden daartussen :)).
Het idee is nu dat jouw laptop de snelheid van je processor terug schroeft naar 0 Mhz, of misschien 1Mhz ofzo. Dat zal in ieder geval het gedrag geven wat jij nu ziet.
Hoe je dat uit kan zoeken is een ander probleem. In Linux kan je bv /proc/cpuinof catten, maar ja, dat gaat niet als je CPU stil staat :+. Staat er niets over in de handleiding van je laptop :?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb een P4 mobile. Deze heeft die functie wel. In windows kan je verschillende snelheden kiezen, maar niet 0 :S
Enig idee hoe ik dat CPU-throttling uit zet? Misschien is dat het.

• ajvdvegt
In Linux is het cpufreqd project juist al maanden hard bezig om het AAN te zetten, dus het zou juist standaard uit moeten staan. Als dit het is (lijkt me niet, maar goed) moet je er iets over kunnen vinden in je kernel configuratie (ik ken FreeBSD niet).

Verwijderd

Topicstarter
Dan is dat het duidelijk ook niet, het is gewoon een standaard kernel.

Verwijderd

Ik heb het toen niet opgelost. Ik had het probleem alleen met 5.x . Met 4.x was het geen probleem (die heeft geen acpi ondersteuning en mijn notebook heeft geen apm. )

Ik heb toen lekker 4.x gedraaid

• sebas
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 19:09:
[...]
Mja, suspend to disk is waarschijnlijk waar ik mee te maken heb gehad. Maar als ik APM niet in m'n kernel heb lijkt het mij dat dit niet gebeurt. Wat denk jij?
Mee eens. Zonder APM is er op dit moment geen werkende Suspend to Ram voor Linux.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 15:52:
Ik heb het toen niet opgelost. Ik had het probleem alleen met 5.x . Met 4.x was het geen probleem (die heeft geen acpi ondersteuning en mijn notebook heeft geen apm. )

Ik heb toen lekker 4.x gedraaid
Je kan toch ook ACPI uitzetten dan ;).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Pagina: 1