[VirtualDub] Ziet geen vrije HDD ruimte

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik gebruikte altijd VirtualDub 4.1.0 om video te capturen op mijn E:\ drive. Omdat dit een FAT32 schijf is, moet ik de multisegment capture aanzetten.
Virtualdub gaat dan na 4 GB automatisch verder met het volgende bestand.

Ook had ik bij de stop conitions ingesteld dat Virtualdub stopt met capturen wanneer er minder dan 600 MB vrije ruimte over is.

Probleem is nu sinds vandaag, dat Virtualdub geen vrije schijfruimte meer ziet. Hij zegt simpelweg 0 bytes, en stopt dus meteen met capturen omdat hij onder de 600 MB zit.
Zet ik die stop condition dan uit, dan gaat hij wel capturen, maar werkt de multisegment capture ook niet meer. Dus na 4 GB aan bestandsgrootte stopt Virtualdub met de melding dat ik geen files groter dan 4 GB mag maken.

Ik heb ook nog een C:\ en een D:\ uiteraard, maar hiermee zegt Virtualdub ook 0bytes vrij, en buiten dat heb ik hier niet genoeg ruimte om een complete video van een uur op te capturen.

Ik heb ook nog geupgrade naar een nieuwe Virtualdub, versie 1.5.9, maar die heeft niet geholpen. Nandub heeft er geen last van, maar daarmee kan ik niet in MJPEG capturen. Een andere codec in Virtualdub maakt ook geen verschil.
OS is Windows 2000 SP4.

Hoe krijg ik mijn vrije ruimte weer zichtbaar voor Virtualdub?

[ Voor 3% gewijzigd door dreeke op 06-01-2004 13:45 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Probeer je HD eens te defragmenteren met bv PerfectDisk of Diskeeper, wellicht dat daarmee het probleem weg is.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Even gedaan, maar heeft helaas niet geholpen.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-06 21:45

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Virtualdub gebruikt een tijdelijke schijf, en een uiteindelijke schijf. Dit kunnen de zelfde schijven zijn, maar dat hoeft niet. Als het verschillende schijven zijn, dan moet er in jouw geval dus op BEIDE schijven minimaal 4GB vrij zijn. WAarschijnlijk heb je op je capture drive wel genoeg ruimte, maar op je temp-schijf niet. Weet je zeker dat zowel bij de file/"set capture file" als onder capture/preferences naar de Eschijf wordt verwezen?.
Via het menu file/"allocate diskspace" kan je eventueel ruimte voor je capture reserveren, heb je dat ook al geprobeerd?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Mijn capturefile is inderdaad een naam op E:\, en daar is momenteel 38 GB vrij.

Bij "allocate space" zegt hij eveneens dat er 0kb vrij is. Ik kan wel van alles toewijzen (bijv. 30GB), maar dan gebeurt er niets.

Het bestand wat hij op E:\ gebruikt werd normaal gesproken bij capturen aangemaakt en werd automatisch genummerd op volgorde na 4 GB.

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

VirtualDub 4.1.0? das knap, wat ze zitten nu bij 1.5.4 :)

Ik zou zeggen, haal die versie die je nu hebt eraf, en install een oudere. Als dat ook niet helpt, vraag het even op 't forum van divxstart.com of ondertitels.nl.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Sorry, moet 1.4.0 zijn (was al een redelijk oude, maar ik geloof in "if it ain't broke, don't fix it").

Wat je zegt is wel een goed idee. Ik ga daar eens neuzen :)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-09 15:38
Verder zien al je andere proggies wel gewoon de juiste vrije schijruimte?
Dan lijkt het er op dat VDub niet echt kijkt of er schijfruimte is, maar een waarde uitleest uit een bestand?
Misschien wel in een log-file, dat een keer verkeerd is gesloten of zo?
Ik weet niet of VDub logfiles aanmaakt, maar misschien moet je die maar eens weggooien?

ps: ik heb VDub nog nooit gebruikt, -ook nog nooit wat gecaptured- dus als het compleet bullshit is wat ik zeg, dan edit ik het wel weer weg :)

[ Voor 4% gewijzigd door zetje01 op 07-01-2004 04:31 ]

• Luxx

Luxx

Nouja, als ik allocate disk space doe, zegt virtualdub keurig dat er x gb vrij is. Als het daar al fout gaat, moet er toch iets raars aan de hand zijn.. Zeker omdat het op al je schijven zo is, lijkt het niet een foutje in het filesystem te zijn, maar moet het bijna wel iets virtual-dub achtigs zijn. (Er vanuit gaande dat andere programma's wel diskspace kunnen vinden.) Ik gebruik overigens alleen NTFS, maar ik denk niet dat dat het verschil kan maken. Ik heb zelf alle instellingen van virtualdub nogmaals nagelopen (gebruik het al weer een tijdje op mijn eigen standaard instellingen) maar ik kon niets vinden... Ook heb ik nog even op het virtualdub forum gekeken, maar daar zag ik ook niets staan. Misschien dat je daar een topic kan openen? Mocht je er alsnog uitkomen, laat dan even horen wat het nou was....

Heb je virtualdub overigens geupgrade (eroverheen gekopieerd), er naast gezet, of helemaal verwijderd (geen uninstaller aanwezig, maar regedit kan helpen). Ik denk niet dat het iets oplost, maar niet geschoten enzo....

[offtopic] 4GB files maken gaat je oveirgens niet lukken, aangezien Virtualdub zich aan een/de avi standaard houdt die niet meer dan 2GB/file toestaat.. maar das van later zorg, denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Luxx op 07-01-2004 17:07 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Topicstarter
4 GB is me tot nu toe altijd gelukt :)
Met NTFS kun je zelfs een oneindig grote AVI maken, bij wijze van spreken. Ik dacht dat met de codec te maken had, uncompressed AVI wil niet groter dan 2 GB (correct me if I'm wrong).

Wat ik raar vind is dat Nandub, een gemodificeerde Virtualdub, nog wel goed werkt. Het moet dus haast wel in het prog. zelf zitten.

• Ed.

Ed.

Wat leverde het op om met een nieuwere versie te werken? Die je nu hebt is echt oud. Volgens mij doet ie zo vreemd omdat er onderdelen al groen gekleurd zijn ;)

De nieuwste versie kun je btw halen van www.virtualdub.org. En omdat ik in een goeie bui ben, hoef je alleen hier te klikken :)

En over de grootte van de avi's: Ik heb hier wel avi's van over de 10gb gehad. Of je avi wel of niet groter kan worden dan 2gb hangt naast je partitie indeling ook af van je AVI muxer. Deze kan simpelweg wel of niet extended AVI (aka openDML) headers schrijven. Zo ja: > 2 GB, zo nee: 2 GB limiet.

• Luxx

Luxx

Saegos schreef op 07 januari 2004 @ 22:00:
Wat leverde het op om met een nieuwere versie te werken? Die je nu hebt is echt oud. Volgens mij doet ie zo vreemd omdat er onderdelen al groen gekleurd zijn ;)
De nieuwste versie kun je btw halen van www.virtualdub.org. En omdat ik in een goeie bui ben, hoef je alleen hier te klikken :)
Anders lees je eerst even, de nieuwste versie leverde het zelfde probleem op....
n over de grootte van de avi's: Ik heb hier wel avi's van over de 10gb gehad. Of je avi wel of niet groter kan worden dan 2gb hangt naast je partitie indeling ook af van je AVI muxer. Deze kan simpelweg wel of niet extended AVI (aka openDML) headers schrijven. Zo ja: > 2 GB, zo nee: 2 GB limiet.
De grootte is officieel vastgelegd op maximaal 2GB, later is de standaard inderdaad een paar keer veranderd... Dus tegenwoordig is het geen probleem meer. (sorry, ik had even een half verhaal gelezen)

• Ed.

Ed.

*verkeerde topic*

[ Voor 96% gewijzigd door Ed. op 08-01-2004 00:09 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-09 15:38
dreeke schreef op 07 januari 2004 @ 21:00:
Wat ik raar vind is dat Nandub, een gemodificeerde Virtualdub, nog wel goed werkt. Het moet dus haast wel in het prog. zelf zitten.
Dat zei ik dus al.
Hij kijkt niet echt op je schijf of er ruimte is, maar ergens in een logfile of ini of register o.i.d. waar hij bijhoudt wat hij de laatste tijd zoal gedaan heeft. Althans, daar lijkt het heel sterk op.
Pagina: 1