16 Ohm speakers op 8 Ohm uitgang

Pagina: 1
Acties:
  • 936 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Topicstarter
Mocht dit niet het juiste forum zijn, dan graag schopje naar juiste forum.

Ik heb een (gitaar)versterker met 2x8 Ohm (L-R) uitgang voor luidsprekers. Op de uitgang staat '8 Ohms/side only.' Het cabinet waar ik over wil spelen heeft echter een 16 Ohm en een 4 Ohm ingang en heeft een maximaal vermogen van 360 W (Mijn versterker is 2x50W).

Kan ik zonder problemen over de 16 Ohm ingang spelen? Klopt het dan dat ik maximaal 50W zal kunnen uitsturen van mijn versterker (of dat de geluidsdruk op 10 even hard zal zijn als op 5 bij een 8 Ohm luidspreker) ?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Luidsprekers met een hogere impedantie aan je versterker aansluiten is nooit een probleem. Het enige nadeel is dat de versterker niet z'n maximale vermogen zal kunnen uitsturen en dat de eventueel aanwezige vermogensuitlezing (afhankelijk van de constructie) niet correct meer is.

Een lagere impedantie aansluiten doe je best enkel als expliciet vermeld staat op de versterker of de handleiding dat dit mag. Als je enkel bij lage vermogens speelt kan het doorgaans geen kwaad, maar bij hoge vermogens kan de stroom hoger worden dan goed is voor de versterker wat natuurlijk tot schade kan leiden. Sommige versterkers zijn wel uitgerust met beveiligingscircuits hiertegen, maar toch vermijd je best om luidsprekers met een te lage impedantie aan te sluiten.

Je versterker zal bij een 16 Ohm belasting inderdaad nog maar half zo hard spelen als met een 8 Ohm belasting (*). Met welke draaipotentiometerstand dat overeenkomt kan ik niet zometeen zeggen, want die gebruiken een logaritmische schaal.

*: Afhankelijk van de constructie en de opgave van de fabrikant, ligt het geleverde vermogen bij een dubbele impedantie vaak hoger dan exact de helft van de opgave. Maar dit even terzijde.

[ Voor 10% gewijzigd door satcp op 06-01-2004 13:49 . Reden: update ]

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Topicstarter
Bedankt! Dat wou ik even zeker weten.

Rock on! :P