Met zo'n spacer ertussen kan de koeler veel minder kantelen, en dus kan er ook niet meer zo veel spanning op de core komen te staan.
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 13:36:
Spacers zijn voor lompe mensen.. Als je een core crusht dan doe je echt iets heel erg fout. Alle koelers die op mijn cpu komen (zowel water als lucht) zitten zo strak dat de plank nog net in de kast kan. Ik heb nog nooit wat gehad..niet eens een hoekje eraf.
Dan heb je het over mensen die niet goed in staat zijn om een koeler te monteren. Zodra een koeler zit kan het verder geen kwaad. Maar hier gaat het om het risico dat, door het hoge gewicht van de koeler, de koeler tijdens vervoer teveel hangt op een zijkant van de core... En
dat is een ander scenario... Silicium is wat dat betreft net glas: kan veel hebben als het gelijk verdeeld is. Een plaatselijke piek in spanning kan je juist problemen geven.
Het kan geen kwaad een spacer, maar ik vind het persoonlijk maar niks dat er dan iets tussen zit. Ik heb altijd het idee dat er dan een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de spacer het contact verslechterd. Maar das slechts een idee..
Zo'n ding is iig niet nodig want die cores zijn sterk zat.
Waartussen ?
Tussen core en koeler komt niets extra's als je een spacer monteert. Waar normaalgesproken lucht zit komt nu een stuk metaal te zitten (behalve boven de bruggen). Dat verandert er niets aan. En nogmaals, wat betreft de sterkte van cores: ja, sterk zat, maar ongelijkmatige belasting is een ander verhaal. En juist dat laatste kan je veroorzaken door schokken/trillingen tijdens vervoer.
Het is niet voor niets dat Zalman onderstaande waarschuwing bij de CNPS7000(A) Cu omschrijving zet:
* Specified maximum weight for a cooler is 450g for the Intel Pentium 4 and the AMD Athlon 64, and 300g for the AMD Socket 462 CPU. Special care should be taken when moving a computer equipped with a cooler exceeding the weight guideline. Zalman Tech is not responsible for any damage that occurs when moving a computer.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE