Toon posts:

Vraag over geheugen en Hard disc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit al een tijdje met twee vragen waar ik maar geen duidelijk antwoord op krijg.
Mijn eerste vraag is ik heb 2 geheugen modules in mijn pc zitten van corsair van 256 MB DDR die draait op 333 Mhz front size bus. Toen ik een tijdje terug mijn pc upgrade hadden ze dit mij aangeraden. Maar mijn moederbord een Asus A78nX-Deluxe ondersteund 400 mrz geheugen.
Als ik mijn geheugen nu vervang naar die 400 mhz zou ik dan vee performance verschil zien?

Mijn tweede vraag gaat over mijn hard disc. Ik heb twee aparte harddisks in mijn pc zitten 1 van 40 GB die draait op 5400 rounds per minute en 1 van 80 GB die draait op 7200 RPM, en daar zet ik al mijn games op. Op die kleinere schijf staat mijn windows XP. Ik heb dit gister tegen een vriend verteld en die zei dat dat erg jammer is omdat dat de performance ook omlaag haalt. Is dat ook zo?

Mijn systeem is:
Windows XP home nl
AMD Athlon 2700+
512 MB RAM DDR
Ati Radeon 9800 Pro

Hopelijk kan iemand me meer duidelijkheid geven op mijn vragen.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
• Nee, want je CPU communiceert op 333MHz effectief met je mobo. Dus nu loopt het synchroon. Luxer geheugen is geen directe winst, wel als je gaat OC'en. Synchroon en FSB staat uitgelegd in de FAQ, plus tig topics.

• Beetje, maar je kan altijd nog je windows swapfile op de 7200RPM schijf zetten.

{signature}

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Een 7200rpm harde schijf is iets sneller dan een 5400rpm.
En het is inderdaad zo dat als je de mogelijkheid hebt je de swap en de windows installatie best op verschillende HD's zet.

Die ram zul je niet merken in het echte leven, mss dat je een paar punten meer haalt in een benchmark.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 klein vraagje erbij mijn moederbord ondersteund dual channel ik heb ooit gelezen (pc gameplay mag) dat je dan een speciaal matched pair geheugen moet hebben. Ik heb gewoon twee dezelfde geheugen bankjes erin zitten en de winkel waar ik het haalde zei dat dit ook dual channel ondersteund is dat zo?

Bedankt voor je reactie voutloos.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
Het verschil zul je niet echt merken van 333 mhz naar 400 mhz. Zeker als je in gedachte houd dat als je overstapt naar 400 mhz geheugen, het 333 mhz reepje niet meer in je systeem gaat werken. Dus handiger is het gewoon om een 333 mhz reepje erbij te kopen (256 mb is wel weining:))
Het is wel slimmer om je OS -in jou geval windows XP- op de snellere schijf te zetten. Je bootschijf kan in mijn opzichte nooit snel genoeg zijn...

edit:
ooh.... toch 512 mb ram.... dat zit wel goed :)

[ Voor 8% gewijzigd door -krekel- op 06-01-2004 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen idee hoe ik de swap file op mijn andere harde schijf moet zetten. Moet ik dan alles opnieuw installeren?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 13:11:
Ik heb geen idee hoe ik de swap file op mijn andere harde schijf moet zetten. Moet ik dan alles opnieuw installeren?
Nee, nofi maar dan moet je zelf wat langer zoeken. :)
OK, ik ben weer aardig (maar dan moet je me wel weer bedanken met _o_ zo he):
Systeemeigenschappen>Geanvanceerd>Prestaties-Instellingen>Geavanceerd.

Verder zal je heus wel als dualchannel werken nu hoor.

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 06-01-2004 13:19 ]

{signature}

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
veel te laat....
Stel dus een swap in van 767MB begingrootte EN maximumgrootte (anders moet ie soms je swap vergroten wat ook vertraagd) op een partitie van je 2e schijf.

[ Voor 110% gewijzigd door naftebakje op 06-01-2004 13:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb gewoon twee dezelfde geheugen bankjes erin zitten en de winkel waar ik het haalde zei dat dit ook dual channel ondersteund is dat zo?
Twee identieke streepjes kunnen gewoon in DC mode draaien. Zelfs onderling verschillende streepjes moeten dat kunnen, mits de specs voldoende overeen komen, maar gebruik liever identieke modules. Matched pairs zijn IMO totaal niet nodig, tenzij je flink gaat overclocken.

offtopic:
Het hele matched-pair gebeuren begint te lijken op de trend die in de buizen-audiowereld bestaat. Voor je buizenversterker kun je op veel plaatsen matched pairs of matched quads eindversterkerbuizen kopen. In de audio wereld heeft dit nog enige zin, omdat bij veel electronenbuizen van hetzelfde merk+type onderling nogal eens wat verschillen willen zitten. Bij pc geheugen zijn de toleranties echter zó klein en de specificaties (en de naleving daarvan) zó nauwkeurig dat het hele concept van matching bijna onzinnig is...Het wordt pas interessant als je gaat overclocken, omdat je dan de specs van de geheugenmodules overschrijdt. Het is dan fijn om twee modules te hebben die je even ver kan 'pushen'.

[ Voor 52% gewijzigd door koraks op 06-01-2004 14:50 ]

Pagina: 1