[knoppix] gebruiken als dual OS

Pagina: 1
Acties:

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:55

EgoPro

Time is an illusion.

Topicstarter
Ik heb recent de ISO van knoppix gedownload, hij draait leuk op mijn systeem en ik denk dat het voor een linux leek als ik zeer geschikt is om linux te leren kennen maar ik vraag me af kan ik de ISO niet op een partitie zetten van mijn HDD en zo een dualboot systeem maken met XPpro?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Das perfect mogelijk, zoek eens op de site van knoppix hoe je het juist moet doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:57
Maar ja, waarom zou je gaan zitten kloten met Knoppix. Kan je net zo goed iets van RedHat installeren.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:53
Nee, je kunt een ISO bestand niet starten vanuit je BIOS.
Hij kan alleen van een device starten. Dus een CD, HD, Floppy.

Je zult Knoppix dan moeten installeren. Een partitie hier speciaal voor vrijmaken en dan het systeem daarheen kopieren/installeren. Daar zijn vele handleidingen voor.

let the past be the past.

Verwijderd

Ja dat is mogelijk (heb dit zelf ook gedaan). Op de knoppix CD is een programmatje te vinden dat een HD installatie verzorgt.
Ik zit momenteel niet achter mijn eigen PC en kan het exacte commando dus even niet noemen, maar als je met

find / -name "*hdinstall*"

zoekt moet je het wel kunnen vinden (staat volgens mij in /usr/local/in, maar weet het niet zeker). Script als root uitvoeren (sudo knx-hdinstall) daarna kun je allerlij opties opgeven en gaat alles verder vanzelf (let op standaard instellingen als taal en schermresolutie worden overgenomen van je huidige knoppix omgeving).

Verwijderd

Spee, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? :)

Knoppix levert hiervoor een eigen installer mee. Op:
http://www.fnl.nl/ct-nl/archief2003/ct2003-05/knoppix4.pdf
en
http://home.nedlinux.nl/~chromisx/knoppix-hd.php
staan 2 nederlandstalige handleidingen. Suc6!

Ik vond knoppix zelf overigens langzaam. Mocht je iets meer ervaring hebben opgedaan dan kun je misschien overstappen op morphix lite, veeeel sneller

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 09:20
wat je ook kunt doen is alleen de KNOPPIX directory van de cdrom naar je harde schijf kopieren. Als je die in de root van een van je partities zet (behalve als het NTFS is ofzoiets vaags) dan word knoppix automatisch vanaf de harde schijf geboot. Alleen moet je dan wel opstarten met de knoppix cdrom of met de knoppix opstartdiskette.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Wirf schreef op 06 januari 2004 @ 12:58:
wat je ook kunt doen is alleen de KNOPPIX directory van de cdrom naar je harde schijf kopieren. Als je die in de root van een van je partities zet (behalve als het NTFS is ofzoiets vaags) dan word knoppix automatisch vanaf de harde schijf geboot. Alleen moet je dan wel opstarten met de knoppix cdrom of met de knoppix opstartdiskette.
Dan moet die partitie dus wel een *nix filesystem hebben. Anders gaat het niet werken. Niet alleen op NTFS werkt het niet, maar ook vanaf VFAT en dergelijke kun je nl. geen *nix binaries uitvoeren.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 09:20
wzzrd schreef op 06 januari 2004 @ 20:43:
[...]

Dan moet die partitie dus wel een *nix filesystem hebben. Anders gaat het niet werken. Niet alleen op NTFS werkt het niet, maar ook vanaf VFAT en dergelijke kun je nl. geen *nix binaries uitvoeren.
dat heb je dus mooi fout.. Knoppix draait namelijk dan niet direct de linux binaries van de vfat schijf (wat trouwens ook wel werkt, alleen heeft vfat een beetje moeite met hard en soft links, fifo's, device files en dat soort dingen) maar in plaats daarvan staat alleen het cloop bestand op de vfat schijf, net zoals die normaal op het ISO 9660 bestandssysteem van de cdrom staat. Het cloop bestand is weer geformatteerd in ext2, dus alles werkt prima daarmee (alleen is schrijven een beetje een probleem omdat het op een cdrom staat, maar daarvoor gebruiken ze een soort ramdisk)

edit:
in dit artikel staat onder punt 1.4 beschreven hoe je dit precies kunt doen. er staat dat het alleen werkt met vfat, maar volgens mij werkt het tegenwoordig ook met ext2, het werkt ook met alle andere filesystems die knoppix ondersteund (xfs, reiser etc.) , maar dan moet je een shellscriptje aanpassen op de cdrom en knoppix remasteren en dat is een beetje veel werk (misschien moet ik eens een patch opsturen naar klaus ofzo, zodat dat er standaard inzit)

[ Voor 24% gewijzigd door Wirf op 06-01-2004 21:36 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:55

EgoPro

Time is an illusion.

Topicstarter
Thanks allemaal ik heb weer genoeg te doen de komendetijd ik ga het eens proberen, bedankt!
Pagina: 1