Toon posts:

max zendvermogen wifi

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnekort een senao wireless acces point van 200mw.
Zie www.wifishop.nl

Nu las ik alleen dat dit niet mag in Nederland; wie heeft hier ervaring mee?
Link:
http://www.agentschap-tel...sbrieven/nb_0403_fis.html

Frequentie-band Maximaal vermogen
2400 – 2483.5 MHz 100 mW e.i.r.p. 1
5150 – 5350 MHz 2 200 mW e.i.r.p. 3
5470 – 5725 MHz 2 1 W e.i.r.p. 3

Equivalent Isotropically Radiated Power (e.i.r.p.) is het effectief uitgestraalde vermogen van de zendinrichting ten opzichte van een isotrope straler. Het uitgestraalde vermogen is het uitgangsvermogen van de radiozendapparatuur verminderd met o.a. kabeldemping, connectoren etc. en vermeerderd met de antenneversterking.
1 ) Voor ‘direct sequence spread spectrum’ is de maximum spectrale vermogensdichtheid begrensd op -20 dBW/1 MHz. Voor ‘frequency hopping spread spectrum’ is de maximale vermogensdichtheid begrensd op -10 dBW/100 kHz.
2 ) Apparatuur die werkt in de band 5470 - 5725 MHz en/of in de band 5250 - 5350 MHz , moet beschikken over zogenaamde ‘Transmitter Power Control’ en een vorm van ‘Dynamic Frequency Selection’.
Transmitter Power Control betekent dat het systeem in staat moet zijn het gemiddelde uitgangsvermogen in de up- en downlink met 3 dB te verlagen indien het propagatiepad dit mogelijk maakt.
Door toepassing van een vorm van Dynamic Frequentie Selection moet de apparatuur in staat zijn co-channel gebruik door andere diensten (bijvoorbeeld radarsystemen) te detecteren en op basis hiervan een andere frequentie te selecteren en te gebruiken. Bij gebruik van zowel de 5150 – 5350 MHz als de 5470 – 5725 MHz band moet het vermogen verspreid worden over minimaal 330 MHz, indien alleen gebruik wordt gemaakt van de 5470 – 5725 MHz band moet het vermogen over 255 MHz verspreid worden.
3 ) Dit is het maximum gemiddelde e.i.r.p. Met gemiddelde e.i.r.p. wordt bedoeld de e.i.r.p. gemiddeld over een burst uitzending met de hoogste instelling van het uitgangsvermogen van de zender.

Overtreding van de voor-waarden.
De gebruikers van RadioLAN’s dienen zich te houden aan de gestelde voorwaarden. Om medegebruikers te beschermen ziet het Agentschap Telecom er op toe dat de gebruikers zich houden aan de voorwaarden. Ingeval van overschrijding van het uitgestraald zendvermogen en gebruik van andere frequentiebanden loopt de gebruiker het risico van strafrechterlijke en/of bestuursrechtelijke sancties, waarbij de apparatuur in beslag kan worden genomen.

Wie heeft hier ervaringen mee?

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Wat is er niet duidelijk dan? Genoemd accespoint van 200 mW is waarschijnlijk bedoeld voor export doeleinden zoals bij veel 200 mW producten staat vermeld op wifishop.
Je overtreedt dus de regelgeving. Als je wordt opgepikt krijg je een boete. Net als op de snelweg te hard rijden in je Ferrari die wel 300 kan waar je maar 100 mag.....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
BN schreef op 06 januari 2004 @ 12:24:
Wat is er niet duidelijk dan? Genoemd accespoint van 200 mW is waarschijnlijk bedoeld voor export doeleinden zoals bij veel 200 mW producten staat vermeld op wifishop.
Je overtreedt dus de regelgeving. Als je wordt opgepikt krijg je een boete. Net als op de snelweg te hard rijden in je Ferrari die wel 300 kan waar je maar 100 mag.....
Wat ik graag zou willen weten is of mensen hier al ervaring mee hebben; wie heeft er zoiets draaien en wat zijn de gevolgen?

• Area53
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10-2025

Area53

I'am lost in space!!

Hellejoep schreef op 06 januari 2004 @ 12:15:

Ingeval van overschrijding van het uitgestraald zendvermogen en gebruik van andere frequentiebanden loopt de gebruiker het risico van strafrechterlijke en/of bestuursrechtelijke sancties, waarbij de apparatuur in beslag kan worden genomen.
Is erg duidelijk. |:(

Je mag er alleen eentje in je bezit hebben, maar NIET gebruiken.
Zodra je hem gebruikt zie quote hier boven.

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmmm, lijkt me dat er eerst maar eens gevraagd moet worden op welke frequenties deze AP werkt.
Op de 5 GHz mag dit dus (blijkbaar) wel (mits er een rondstraler gebruikt wordt).

Als er een richtantenne gebruikt wordt, dan ligt de zaak iets ingewikkelder.

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gevolgen:
Gevolgen heb je pas als er iemand loopt te klagen, die last van jou heeft, en gegronde redenen heeft om jouw te verdenken van het overtreden van de (uitstralings)wet.
Dus: als jij je netjes gedraagd; geen storing veroorzaakt; niemand tot last bent, dan zal jij nooit last krijgen met het agentschap telecom.

• Area53
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10-2025

Area53

I'am lost in space!!

Behalve als ze natuurlijk in de buurt zijn en de buurt aan het doormeten zijn.
Dan hang je en dan is het :'(

Trouwens ze stellen de regels/wetten niet voor niets in. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Maar iemand al ervaringen/aanvaringen met betrekking tot deze wet?
O-)

Verwijderd

alexcj schreef op 06 januari 2004 @ 18:57:
Hmmm, lijkt me dat er eerst maar eens gevraagd moet worden op welke frequenties deze AP werkt.
Op de 5 GHz mag dit dus (blijkbaar) wel (mits er een rondstraler gebruikt wordt).

Als er een richtantenne gebruikt wordt, dan ligt de zaak iets ingewikkelder.
Volgens mij gaat het normaal gesproken (net als Bluetooth) over de 2.4 GHz.

Verwijderd

Area53 schreef op 06 januari 2004 @ 21:34:
Behalve als ze natuurlijk in de buurt zijn en de buurt aan het doormeten zijn.
Dan hang je en dan is het :'(

Trouwens ze stellen de regels/wetten niet voor niets in. 8)7
welnee het is uberhaupt niet exact te meten en de kans dat je gepakt wordt is nihil. Of er moeten mensen écht last van je hebben en gaan klagen maar dat kan ik me weer niet voorstellen :)

Wireless Leiden maakt er gebruik van, het staat zelfs op de site. Geen hond die er moeilijk over doet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 18:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 18:51:
[...]

welnee het is uberhaupt niet exact te meten en de kans dat je gepakt wordt is nihil. Of er moeten mensen écht last van je hebben en gaan klagen maar dat kan ik me weer niet voorstellen :)
Of ze moeten toevallig met een meetwagen in de buurt rondrijden om een radio-piraat te zoeken ofzo. En dan toevallig dicht genoeg in de buurt van je huis komen.

Verwijderd

Ik neem aan dat ze dan in de FM-range zitten te zoeken, voor wifi worden hele andere freq's gebruikt. Maar zolang je er geen overlast mee veroorzaakt zal er niet moeilijk worden gedaan. Zie Leiden :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 18:51:
[...]

Wireless Leiden maakt er gebruik van, het staat zelfs op de site. Geen hond die er moeilijk over doet.
Nice,
Dan zal ik het ook maar eens even moeten gaan opzetten; lijkt me erg mooi.
Ik zal jullie op de hoogte houden en misschien wat pics online zetten als het allemaal werkt! :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m draaiende; echt heel erg goed!
Je kan de SSid verbergen en mac adres filtering doen.
Wat ik wel heb gemerkt is dat je het beste als ontvanger ook een senao kan gebruiken, want bij een Netgear kaartje wat ik ook heb is het bereik toch echt een stuk kleiner (zo'n 35%).
Maar dit is echt een aanrader! :9

Verwijderd

Hoeveel mwatt doe je? :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pakkans is relatief klein imho .. is identiek aan de frequentie van de meeste magnetrons en die zijn toch (wel afgeschermd) zo'm 750 watt ..
maximum dielectric loss lies higher than the 2.45 GHz (0.0817 cm-1) produced by most microwave ovens. This is so that the radiation is not totally adsorbed by the first layer of water it encounters and may penetrate further into the foodstuff, heating it more evenly; unabsorbed radiation passing through is mostly reflected back, due to the design of the microwave oven, and absorbed on later passes.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
200mWatt en de ontvanger is een senao wireless usb van 65mWatt :Y)

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 15:38
Wat moet je dan met 200Mw als je client maar 65mw doet?
tenzij je meerdere clients hebt verderop die wel de 200 mw nodig hebben en zelf kunnen zenden op dat vermogen lijkt mij dit een beetje nutteloos en alleen maar onhandig ....

Verwijderd

Topicstarter
JaNuZz schreef op 01 februari 2004 @ 16:57:
Wat moet je dan met 200Mw als je client maar 65mw doet?
tenzij je meerdere clients hebt verderop die wel de 200 mw nodig hebben en zelf kunnen zenden op dat vermogen lijkt mij dit een beetje nutteloos en alleen maar onhandig ....
Anders haalt de zender de afstand niet eens; dan zal een reciever het nooit kunnen oppakken; zoals ik ook al aangaf redde mijn netgear kaartje zo'n 35% minder qua afstand.
Volgens mij maakt dit dus wel degelijk uit. ;)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:46
Het is niet alleen het uitgangsvermogen dat telt, maar ook de ontvangstgevoeligheid, wat naar mijn mening veel belangrijker is.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 02-02-2004 11:25 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 11:20:
[...]

Anders haalt de zender de afstand niet eens; dan zal een reciever het nooit kunnen oppakken; zoals ik ook al aangaf redde mijn netgear kaartje zo'n 35% minder qua afstand.
Volgens mij maakt dit dus wel degelijk uit. ;)
Je hebt te maken met bi-directionele communicatie, dus eigenlijk is er geen "zender" of "ontvanger". Als je met een station van 200 mW zend, kun je het signaal wel oppikken op de maximale afstand, maar niet terugzenden als je andere station minder dan 200 mW is.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:46
Als de ontvangstgevoeligheid hoger ligt kan dat prima :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

FatalError schreef op 02 februari 2004 @ 11:37:
Als de ontvangstgevoeligheid hoger ligt kan dat prima :)
Mijn gedachte exact :)

Maar een beetje extra power is ook nooit weg :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 13:37:
[...]

Mijn gedachte exact :)

Maar een beetje extra power is ook nooit weg :)
Helemaal mee eens, maar ik was al blij te zien dat ie op deze afstand goed werkte!
toch bijna 80 meter door een straat en niet in the line of sight.....
Senao heeft me aangenaam verrast! :*)

Verwijderd

Is het vermogen van de Senao wifi instelbaar? Dus bijvoorbeeld geen 200 maar 100.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:06

Xof

Nee die is niet instelbaar, staat niks in het menu van mijn bridge/AP van senao met de nieuwste firmware.

Verwijderd

80 meter maar? dat haal ik ook met mijn asus 300g w-lan. dan is die senao ook niet zo bijzonder.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:06

Xof

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 17:33:
80 meter maar? dat haal ik ook met mijn asus 300g w-lan. dan is die senao ook niet zo bijzonder.
En weet jij de externe factoren van Hellejoep? 80 meter zonder line of sight is veel (vanuit gaande dat er veel dingen tussen zitten)
Ik haal met mijn senao 80m makkelijk is geen probleem, ik kom ong. zo'n 200-250 meter :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 21:08
Dit is 'n oud topic, en de nieuwe vraag was dmv google en/of de downloadbare manual goed te beantwoorden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.