DIMM connector reparatie ?

Pagina: 1
Acties:

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 13:58
Heb een DDR266/512MB strip die tot m'n stomme verbazing :( een aansluitvlakje mist.
Je weet wel, zo'n klein vierkant vlakje waar normaliter de connector contact mee heeft. Met een vergootglas zie je duidelijk een printspoortje lopen naar dat het vlakje dat is weggebrand. Ook zie je heel vaag wat vonksporen.

Het W2K3 hobby systeem van die strip was sinds de uitbreiding al enige tijd instabiel :X . Vervolgens memtest86 gedraait en bij test#6 zagen we ineens fouten. Vanaf het eerste moment konden we het systeem ook niet draaien op een hoge(re) snelheid. Alleen bij een snelheid van 2.5T werkte het systeem, bij 2T werd het geheugen niet gezien en bij 3T allerlei vastlopers.

Het zekere vermoeden is nu dat die (nieuwe) strip al vanaf het begin gewoon kaduuk was. Garantie is tot de hoek, zo is nu gebleken.

Weet iemand hoe je zo'n een connector vlakje het beste zou kunnen repareren ?
Het is toch zonde van die ca 95 euro.

Een maat van me, bedacht iets met zilverlijm dat je ook gebruikt om printsporen te repareren. Alternatief 2 is om een stukje (koper)folie met secondenlijm te plakken. Alternatief 3 is om vanaf de mamaplank connector een draadje door te solderen, de SIM kan dan niet zomaar meer verwijderd worden.

Andere ideeën ?

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

tja je kan proberen om met een silver pen ofzo dr een hokje bij te kleuren deze pennen kan je geleidende spoortjes mee maken
maar of ie dan weer stabiel zal lopen is een kwestie van uitproberen ben ik bang

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:53

Lief Adje

Love is in the air

die 'strip' heeft er verkeerdom in gezeten.... --> boem --> kaduuk strip

[ Voor 32% gewijzigd door Lief Adje op 06-01-2004 10:41 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• PtrO
Lief_Adje schreef op 06 januari 2004 @ 10:40:
die 'strip' heeft er verkeerdom in gezeten.... --> boem --> kaduuk strip
Daar lijkt het inderdaad errug veel op. Alleen hebben ze die (4 weken geleden)zeker weten, zo wel aan mij verkocht :( .

Ik heb nog 's zitten loeren en het is toch een lastig werkje. Omdat die strip in een 24/7 server komt gaan we toch maar een nieuw stripje kopen. Anders blijf je je zorgen maken of (bepaalde) problemen ms door brak memory worden veroorzaakt.

Wat ik me wel afvraag hoe mensen het überhaupt voor elkaar krijgen om een SIMstrip verkeerd om in in een connector te frutten 8)7 .

THX

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
PtrO schreef op 07 januari 2004 @ 11:11:
[...]

Daar lijkt het inderdaad errug veel op. Alleen hebben ze die (4 weken geleden)zeker weten, zo wel aan mij verkocht :( .

Ik heb nog 's zitten loeren en het is toch een lastig werkje. Omdat die strip in een 24/7 server komt gaan we toch maar een nieuw stripje kopen. Anders blijf je je zorgen maken of (bepaalde) problemen ms door brak memory worden veroorzaakt.

Wat ik me wel afvraag hoe mensen het überhaupt voor elkaar krijgen om een SIMstrip verkeerd om in in een connector te frutten 8)7 .

THX
t lijkt misschien een beetje nutteloos, maar het is DIMM strip... we leven niet meer in de jaren 80...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:50

The Third Man

The Third Jellyfish

Als de module er echt verkeerd om inzat lijkt het me sterk dat het systeem überhaupt nog opstartte. Je maakt bruutweg kortsluiting en daar werkt een moederbord liever niet aan mee.

De oorzaak lijkt me eerder een slecht contact, misschien door een fabrieksfout (te dun laagje) of een vies contactpuntje. Je krijgt dan een stuk hogere weerstand en dus ook een hogere temperatuur op dat punt, wat in het ergste geval (nu dus) voor een weggebrand puntje kan leiden.

• PtrO
Lekkere Kwal schreef op 07 januari 2004 @ 11:52:
Als de module er echt verkeerd om inzat lijkt het me sterk dat het systeem überhaupt nog opstartte. Je maakt bruutweg kortsluiting en daar werkt een moederbord liever niet aan mee.

De oorzaak lijkt me eerder een slecht contact, misschien door een fabrieksfout (te dun laagje) of een vies contactpuntje. Je krijgt dan een stuk hogere weerstand en dus ook een hogere temperatuur op dat punt, wat in het ergste geval (nu dus) voor een weggebrand puntje kan leiden.
Believe mij, piefje 109 is echt weggebrand. Kan zelfs de verkoolde onderlaag met een scalpel wegschrapen.

Ik geloof meer dat ik een DIMM heb die idd verkeerd om was gemonteerd. Kapotte rotzooi voor nieuw verkopen dus.

Wanneer de DIMM verkeerd om wordt gemonteerd zal een forse kortsluting ontstaan via/over de volgende pennen:
code:
1
2
3
4
5
    042-VSS  <-> 143-VDD
    077-VDDQ <-> 108-VDD
    081-VSS  <-> 104-VDDQ
    085-VDD  <-> 100-VSS
    089-VSS  <-> 096-VDD

In mijn geval heeft dus piefje van contact 108 (contactbrug) het begeven. Doordat piefje 108 'dood' is, zal het interne circuit ws. wat vreemd omgaan met de spanning verdeling en/of is er intern (chipwise) ms wel meer verschroeit.

Kortom een reden te meer om maar een nieuwe strip aan te schaffen.

[ Voor 34% gewijzigd door PtrO op 08-01-2004 01:52 ]

• PtrO
OverSoft schreef op 07 januari 2004 @ 11:15:
[...]
t lijkt misschien een beetje nutteloos, maar het is DIMM strip... we leven niet meer in de jaren 80...
Je heb nl. gelijk maarre give me a break please. :)
Ben net aan wennen, vorig jaar zat ik nog (memory)kraaltjes te rijgen.

Overigens, zover ik weet werd de SIMM in begin 1990 (1992 ??) geïntroduceerd, dus het zou de jaren 90 moeten zijn :>

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:50

The Third Man

The Third Jellyfish

PtrO schreef op 07 januari 2004 @ 23:59:
[...]

Je heb nl. gelijk maarre give me a break please. :)
Ben net aan wennen, vorig jaar zat ik nog (memory)kraaltjes te rijgen.

Overigens, zover ik weet werd de SIMM in begin 1990 (1992 ??) geïntroduceerd, dus het zou de jaren 90 moeten zijn :>
Nee dat was al veer eerder met 30 pins geheugen, dat waren de eerste SIMM modules en daarvoor had je nog SIPP, met losse pinnen die in gaatjes staken. Die 30 pins modules kwamen zo rond '84-'85 op de markt.

• junkbuster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-08 10:20

junkbuster

Try 2 Hack Me...

Nee dat was al veer eerder met 30 pins geheugen, dat waren de eerste SIMM modules en daarvoor had je nog SIPP, met losse pinnen die in gaatjes staken. Die 30 pins modules kwamen zo rond '84-'85 op de markt.
Klopt. Die heb ik rond die tijd nog in m'n Atari St zitten solderen. Eerst 512 kB aan losse dram-chips piggybacken bovenop de bestaande, later 2x1 MB SIMMs toevoegen door die dingen (de connectors) met een hoop draadjes op het bord te solderen. Dat waren nog eens tijden. ;)

Maareh, in een modern systeem en zeker in een 24x7 server zou ik dat niet meer flikken. En als die geheugenreep verrot gebrand is, dan zou ik zowieso even goed uitzoeken of dat verdwenen vlakje (metaal) niet ergens in een connector op het moederbord rondzwerft en alsnog kortsluiting veroorzaakt. :X

[ Voor 25% gewijzigd door junkbuster op 08-01-2004 01:03 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1