[Linux] mencoder haalt fps niet na upgrade

Pagina: 1
Acties:

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:48
Gister had ik een probleem, maar nu ik dat heb opgelost wil ik graag de oplossing geven aan mensen die het zoeken...

Ik had eerst een Duron 600@800 op een Abit KT-7 met VIA-chipset, daarop Mandrake 9.1 en gebruikte mencoder (van PLF) om van de TV opnames te doen in DivX 4.
TVkaart = BT878, geluidskaart = SB128

vb van cmd-line:
mencoder tv:// -tv driver=v4l:freq=793.25:width=512:height=384:adevice=/dev/dsp:forceaudio -o /home/userdir/enterprise.avi -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4 -oac mp3lame -lameopts cbr:br=128 -endpos 2:00:00 -vf pp=lb

De kwaliteit was redelijk tot matig, mede omdat het ontvangst van Veronica (793.25 MHz) nogal veel ruis geeft op de TV-kaart... :(

De upgrade bevat nieuw mobo + proc...
Namelijk T-Bred 2500+, MSI K7N2 Delta mobo met nVidia 2 chipset (onboard LAN, USB2, FireWire, 5.1 kanaals geluid)
ff nieuwe install gedaan, gelijk Mandrake 9.2 erop...
Echter bij de eerste test opnames met mencoder, leek het net alsof mencoder de framerate niet haalt, terwijl de CPU-load een stuk lager is dan eerst (<25% ipv >50%)
Gemiddeld haalde ik nog maar 19-21 fps ipv 25 fps...
Een minuut opnemen leverde dus 1169-1174 frames op, ipv 1500 frames.... :(

Na veel zoeken kwam ik bij het probleem... De geluidskaart... Of (meer waarschijnlijk) de driver ervan...
De nVidia onboard geluidskaart (aangestuurd met nvaudio) is hier het probleem gebleken... 8)7
Nadat ik de SB128 had teruggeplaatst en de opnames op de SB liet lopen (driver van de SB: es1371) was alles weer terug bij het oude.... :)

Nu weet ik niet precies hoe het komt, maar ik weet wel dat er veel barebones zijn met deze nVidia chipset... Als je zo'n bakkie dus gebruikt voor opname van de TV kan je met dezelfde problemen komen te zitten...

Overigens gebruik ik nu de volgende cmd-line:
mencoder tv:// -tv driver=v4l:freq=793.25:width=512:height=384:adevice=/dev/dsp:forceaudio -o /home/userdir/enterprise.avi -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg4:vbitrate=900 -oac mp3lame -lameopts cbr:br=128 -endpos 2:00:00 -vf pp=lb,hqdn3d

Bitrate iets omhoog (beeld blijft toch slecht van TV, vooral Veronica...) en de HQ denoise3D zou het beeld iets op moeten poetsen... Alleen de vorige bak was niet snel genoeg voor dit filter...

Anyway, zie hier een oplossing en geen probleem :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Als je bak niet snel genoeg is, maar wel een grote hd heeft kun je ook gaan voor het opnemen met rawyuv (video) en pcm (audio) en deze later langzaam/non-realtime maar met hoge kwaliteit comprimeren (met vhq).

Edit: Tussen twee haakjes: zelf compileren is beter dan de plf versie gebruiken vanwege compiler optimalisaties oid. Tegenwoordig is dat gelukkig ook supersimpel met configure, make, make install.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 10:22 ]