[digicam] hulp bij keuze A80 of Z1

Pagina: 1
Acties:

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:42
Ik weet dat dit misschien ook onder een ander topic had gekund. Als de admin die mening toebedeeld is, dan zie ik het slotje wel verschijnen. Ik heb echter een paar specifieke vragen.

Ik wil voor ik op wintersport ga een goede digicam kopen. Na veel lezen op alle review sites heb ik de keuze weten te reduceren tot 2 camera's:
de canon A80 en de Minolta z1. Ik heb ook de bijbehorende draadjes uitvoerig gelezen.

Eisen die ik aan de camera stel:

snel --> dus zo min mogelijk shutter lag.
de best mogelijke kwaliteit foto's binnen het budget.

Qua snelheid komt de Z1 als beste naar voren. Helaas heeft deze net als andere zoom camera's een probleempje met CA.(en meer dan gemiddeld heb ik begrepen)

De A80 maakt enorm mooie plaatjes, maar is trager dan de Z1.

Naast het gewone kiekjes schieten wil ik in ieder geval fotootjes kunnen trekken van mijn 2 halfzusjes van 3 jr....en die zitten niet bepaald stil. Een keer mijn vriendin en teamgenootjes op de plaat zetten bij het volleybal moet ook kunnen.

Ik vind foto's waar flink gebruik wordt gemaakt van scherptediepte vaak erg mooi.

Mijn vragen die de doorslag moeten gaan geven bij de keuze:
- Hoe snel is de A80? Weet dat ie trager is dan de Z1, maar hoe erg is het?
- Is het zo dat ik met de Z1=meer zoom makkelijker met scherptediepte kan spelen dan bij de A80
- Ga ik in de sneeuw het gemis van de optie om een polarisatie filter te plaatsen missen bij de Z1?
-Hoe erg is de CA bij foto's van de Z1 zichtbaar op printjes (een enkele foto bewerken in photoshop ok...maar niet allemaal)

Wie kan me overtuigen van de juiste keuze?
Ik heb hele lijsten plus en minpunten van beide camera's opgeschreven, maar kom er niet uit.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:50

Floor-is

5.2

1. De A80 is echt een heel eind trager dan de Z1, dat beantwoord alvast je 1e vraag :)
2. Meer zoom wil over het algemeen aangeven dat je meer scherptediepte verkrijgt, maar wat dit betreft zal je met een dergelijke cam toch niet echt een soortgelijk resultaat kunnen behalen als met een SLR. De Z1 wint op dit punt overigens wederom ;)
3. Nee hoor, je moet er alleen wel flink rekening mee houden dat je sluitertijd echt heel kort moet kunnen zijn. Pola ga je missen als je met water en lucht werkt, met sneeuw is het niet echt meer dan een soort zonnebril vind ik.
4. Kan ik weinig over zeggen, maar op een monitor is het echt ontzettend anders dan op een stuk fotopapier, daar valt het echt een stuk minder op.

Hmm ik ben zelf een canon-aanhanger, maar de Z1 wint hier toch wel overduidelijk :P

Bericht hierboven

Verwijderd

Voordat je begon met het stellen van vragen was voor mij al duidelijk welke camera voor jou het meest geschikt was, namelijk de z1. Ken je dat je bij iemand op de bank zit om foto's te kijken van de wintersport en je zit naar platen te kijken met daarop heeeeeel veel sneeuw en heel weinig skieer. Zo van "kijk, dat ben ik!". Das dus niks en dat komt door de beperkte hoeveelheid zoom van een camera. Voor wintersport gaat bij mij per definitie een grote tele mee.

Daarnaast wil je hem gebruiken voor sportwedstrijden. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor de wintersport. Lekker inzoomen op de spelers en derhalve sporters beeldvullend in beeld hebben. Mooier dan dat worden je sportfoto's bijna niet ;) . Daarnaast idd de kortere onstpanvertraging dan bij die iiiiiiiiiixxxxxxxuuuuuuusssssss (<--- duurt wat langer begrijp je :+ ). Ben wel benieuwd hoe je die pola op die a80 schroeft! Gaat dat gewoon via die adapter die je ook gebruikt voor de voorzetlenzen?

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2025
Ik ben ook op zoek naar een cam en over de Z1 wordt vrij veel besproken. Maar iedere keer ik deze op foto zag leek me dit een kanjer van een toestel.
Tot ik deze vanmorgen in de winkel zag staan. Hij is helemaal niet zo groot dan ik dacht (wel iets groter dan bv een compact, maar valt vrij goed mee)

Waarschijnlijk gaat het dus deze cam worden of 1 an van fujifilm met zo'n 10x optische lens.

Maar wat is die CA nu? En als je 10x inzoomt zit er dan een stabilisator op?

[ Voor 7% gewijzigd door Gizmoke op 06-01-2004 11:33 ]

• kmf
  • Niet online

kmf

Gizmoke schreef op 06 januari 2004 @ 11:32:
Ik ben ook op zoek naar een cam en over de Z1 wordt vrij veel besproken. Maar iedere keer ik deze op foto zag leek me dit een kanjer van een toestel.
Tot ik deze vanmorgen in de winkel zag staan. Hij is helemaal niet zo groot dan ik dacht (wel iets groter dan bv een compact, maar valt vrij goed mee)

Waarschijnlijk gaat het dus deze cam worden of 1 an van fujifilm met zo'n 10x optische lens.

Maar wat is die CA nu? En als je 10x inzoomt zit er dan een stabilisator op?
Er zit geen stabilisator op.
CA wordt ook wel purple fringing genoemd, een ongunstig effect waarbij licht teveel verspreid wordt en er paarse/blauwe randen bij contrastrijke foto's komen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:12
misschien kon dit toch in de reeds bestaande z1 thread?
nu ja, ik zal je een antwoord geven

Voluit voor de z1 gaan ! geen twijfel mogelijk

1. de z1 is heeeeeeeeel snel
2. 10x zoom is enorm leuk en makkelijk en zal je niet meer kunnen missen 1x je het hebt, scherptediepte heeft niks te maken met zoom, die krijg je door je diafragma te veranderen, hier wint de z1 weer
3. wat betreft sneeuw, je kan dit mooi maken door je witbalans of EV aan te passen, een polaristatiefilter zal er idd niet veel aan veranderen
bovendien is het wel mogelijk een polarisatiefilter te plaatsen op de z1 maar je hebt wel die adapterring nodig die ook bij de breedhoekadapter zit
die kan je trouwens apart verkrijgen
4. wat betreft CA, dit valt heeeeeeeel erg mee hoor, je moet je niet zo laten misleiden, bovendien heb je enkel CA in beperkte toestanden en dan nog valt het mee, ik heb nog geen enkele foto waarbij CA duidelijk zichtbaar is, en dan nog, als je het dan nog hebt, kan je het achteraf nog altijd bijwerken in photoshop, hoewel dit zelden voorkomt

dus ik zou idd voor de z1 gaan ,zonder twijfel, hij is enorm snel, ligt goed in de hand, en heeft een goeie flits, ook voor acties is de camera goed geschikt,

Gizmoke, zeker niet voor de fuji gaan die is ook nog slechter :(
een stabilisator zit er niet op, ook niet bij de fuji noch de canon
gebruik van tripod kan helpen :)

Verwijderd

Punt 2 is niet correct. Bij een grotere brandpuntsafstand met hezelfde diafragma zal de scherptediepte kleiner zijn! Scherptediepte en zoom hebben dus wel degelijk met elkaar te maken!

• Floor-is

Floor-is

5.2

skank schreef op 06 januari 2004 @ 11:44:
nu ja, ik zal je een antwoord geven

Voluit voor de z1 gaan ! geen twijfel mogelijk

1. de z1 is heeeeeeeeel snel
2. 10x zoom is enorm leuk en makkelijk en zal je niet meer kunnen missen 1x je het hebt, scherptediepte heeft niks te maken met zoom, die krijg je door je diafragma te veranderen, hier wint de z1 weer
3. wat betreft sneeuw, je kan dit mooi maken door je witbalans of EV aan te passen, een polaristatiefilter zal er idd niet veel aan veranderen
bovendien is het wel mogelijk een polarisatiefilter te plaatsen op de z1 maar je hebt wel die adapterring nodig die ook bij de breedhoekadapter zit
4. wat betreft CA, dit valt heeeeeeeel erg mee hoor, je moet je niet zo laten misleiden, bovendien heb je enkel CA in beperkte toestanden en dan nog valt het mee, ik heb nog geen enkele foto waarbij CA duidelijk zichtbaar is, en dan nog, als je het dan nog hebt, kan je het achteraf nog altijd bijwerken in photoshop, hoewel dit zelden voorkomt

dus ik zou idd voor de z1 gaan ,zonder twijfel, hij is enorm snel, ligt goed in de hand, en heeft een goeie flits, ook voor acties is de camera goed geschikt,
Niet rot bedoelt ofzo, maar je geeft geen onbevooroordeeld advies, alles behalve zelfs. Jij bent helemaal weg van de Z1 en geeft hierdoor de 'concurrentie' geen enkele kans. Wees een beetje eerlijk in je advies als dat kan, of geef duidelijk aan dat je dat niet kunt.

Ik vind de Canon veel mooiere plaatjes maken, maar de eisen die TS neerzet zijn op veel andere vlakken overwonnen door de functies die de Z1 bied. Over de 'chromatic abberation' van het toestel kan ik te weinig zeggen, mede omdat er een 2e serie of een nieuwe firmware onderweg schijnt te zijn die dit beter afvangt. :)

[edit] Ennuh dat 2e puntje... dat klopt wel, maar dat zei de persoon boven mij ook al ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 06-01-2004 13:41 ]

Bericht hierboven

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04-2025
[b][message=19659512,noline]Over de 'chromatic abberation' van het toestel kan ik te weinig zeggen, mede omdat er een 2e serie of een nieuwe firmware onderweg schijnt te zijn die dit beter afvangt. :)
2e versie van de Z1? Heb je daar een bron voor? :D

• kmf
  • Niet online

kmf

Floris schreef op 06 januari 2004 @ 13:40:
[...]
Ik vind de Canon veel mooiere plaatjes maken, maar de eisen die TS neerzet zijn op veel andere vlakken overwonnen door de functies die de Z1 bied. Over de 'chromatic abberation' van het toestel kan ik te weinig zeggen, mede omdat er een 2e serie of een nieuwe firmware onderweg schijnt te zijn die dit beter afvangt. :)
Even wat duidelijkheid hierover. Op dpreviewfora's werd bewezen dat het CA van Z1 helemaal geen CA is, maar blooming. (Dit kon worden aangetoond door een fotosoeptruukje. Hoe exact weet ik niet meer, volgens mij de saturation hoog opschroeven en zo. Je moet even zoeken op dpreview)
Blooming is makkelijk door middel van een nieuwe firmware nihil te maken, CA niet.

Voor de Japanse versies is er een nieuwe firmware uitgekomen die het "CA"-probleem vrijwel geheel oplost. Minolta werd ondergebeld/maild door een leger Z1-bezitters, maar zij kregen allemaal tegenstrijdige berichten. De ene keer zegt minolta dat er een europese firmware aankomt, een andere keer weet minolta van niks.
Dumb Ass Durruk schreef op 06 januari 2004 @ 14:03:
[...]

2e versie van de Z1? Heb je daar een bron voor? :D
Een 2e serie met de nieuwe firmware, niet een nieuwe versie (geen Z2 of zo dus)
[edit] Ennuh dat 2e puntje... dat klopt wel, maar dat zei de persoon boven mij ook al ;)
Je bedoelt dat ie niet klopt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• durkagain
Een 2e serie met de nieuwe firmware, niet een nieuwe versie (geen Z2 of zo dus)
Oké! Goed nieuws! Bedankt!

Ik heb hier de link over de firmware: http://forums.dpreview.co...orum=1024&message=6436640

Deze is misschien ook wel handig: http://forums.dpreview.co...orum=1024&message=6438422

Het schijnt dat de nieuwe firmware nog een aantal verbeteringen met zich meebrengt!

[ Voor 105% gewijzigd door durkagain op 06-01-2004 14:29 ]

Verwijderd

athlonkmf schreef op 06 januari 2004 @ 14:14:

Dat klopt!

• kmf
  • Niet online

kmf

Dumb Ass Durruk schreef op 06 januari 2004 @ 14:23:
[...]

Oké! Goed nieuws! Bedankt!

Ik heb hier de link over de firmware: http://forums.dpreview.co...orum=1024&message=6436640

Deze is misschien ook wel handig: http://forums.dpreview.co...orum=1024&message=6438422

Het schijnt dat de nieuwe firmware nog een aantal verbeteringen met zich meebrengt!
Je ziet het probleem gelijk als je de datum van die posts ziet. Bijna twee maanden later is er nog steeds geen nieuws of duidelijkheid.

Maar tegenwoordig wordt de Z1 vrij goed verkocht denk ik (iig bij de mediamarkten waar ik langs ben gegaan zijn deze uitverkocht. Veel webwinkels hebben deze ook niet meer op hun voorraad, maar 2 weken levertijd. Dus misschien dat er later toch een nieuwe batch uitkomt)

• durkagain
Je ziet het probleem gelijk als je de datum van die posts ziet. Bijna twee maanden later is er nog steeds geen nieuws of duidelijkheid.
Yep, ik zou net iets posten over de datum! :o
Maar tegenwoordig wordt de Z1 vrij goed verkocht denk ik (iig bij de mediamarkten waar ik langs ben gegaan zijn deze uitverkocht. Veel webwinkels hebben deze ook niet meer op hun voorraad, maar 2 weken levertijd. Dus misschien dat er later toch een nieuwe batch uitkomt)
Laten we het hopen! Ik wil eigenlijk heel binnenkort 1 bestellen.

Verwijderd

Buiten de vragen van de topicstarter, heb ik nog een andere vraag (ik zit namelijk ook te twijfelen tussen de A80 en de Z1)

a. Wat zijn nou echt de pluspunten van de A80 tegenover de Z1
b. Wat zijn nou echt de plusputen van de Z1 tegenover de A80
c. Bij welke camera is de fotokwaliteit nou het hoogste?
d. Willen mensen met de A80 en Z1 foto's posten die ze zelf gemaakt hebben. Ik vind namelijk dat de gepubliseerde foto's op internet (door reviewtesters) tegen vallen.

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 15:28:
Buiten de vragen van de topicstarter, heb ik nog een andere vraag (ik zit namelijk ook te twijfelen tussen de A80 en de Z1)

Sorry hoor, dat had je echt zelf kunnen vinden, als je de reviews hebt doorgelezen. Wat voor de een een voordeel is, is voor een ander een nadeel.

En foto's die gemaakt zijn door GOTers zijn hier volop te vinden in de juiste topics.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 15:28:

c. Bij welke camera is de fotokwaliteit nou het hoogste?
d. Willen mensen met de A80 en Z1 foto's posten die ze zelf gemaakt hebben. Ik vind namelijk dat de gepubliseerde foto's op internet (door reviewtesters) tegen vallen.
ad a. zie side by side van dpreview.
ad b. zie ad a.
ad c. Canon camera heeft een iets beter lensje. Niet heel vreemd als je bedenkt dat de lens van de Minolta een zombereik heeft van 10*. Dat gaat natuurlijk ten koste van het eea.
ad d. kan ik je niet aan helpen

Vrijwillige bijdrage aan a en b. (je mag zelf uitzoeken wat voor welke camera geldt)
Groot optisch zoombereik.
Draaibaar LCD scherm.
hogere resolutie
zeeeeeer energie zuinig.
meer functies.
grotere ccd
lichtsterke lens!
flitsschoentje
CF in tegenstelling tot SD
optische zoeker tov een EVF
grootte.

Ik begrijp dat hetgen dat ik hierboven heb geschreven nogal onduidelijk is, maar ik heb geen zin het verder uit te werken. Zoals gezegd, pak de side by side van dpreview erbij en zie de verschillen.

edit: normaal zou ik zeggen: i'm with stupid, maar aangezien het nu een modje betreft! :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 15:43 . Reden: reactie op athlonkmf ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

athlonkmf schreef op 06 januari 2004 @ 14:14:
[...]
Ik bedoel dat hij poep praat en ik niet :Y)

Thomas1985: Lees de reviews eens door, pak de side-by-side van DPreview en doe je best.
Persoonlijk zeg ik dat de Canon mooiere foto's maakt, maar beide toestellen hebben hun voor- en nadelen. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

ik heb verschillende reviews gelezen, maar de één vind de Z1 geweldig en de andere vind hem matig. Is er iemand hier die de Z1 heeft en mij mooie foto's kan sturen van de Z1?

BDW bedankt voor de reply's

• sanderb
  • Laatst online: 19:42
Hartelijk dank voor de reacties!

Ik neig nu meer naar de Z1, en dan maar hopen dat er inderdaad een keer nieuwe firmware aankomt.

Ik weet dat de A80 mooiere foto's kan maken, maar inderdaad heb ik meer eisen dan kwaliteit van de foto's. Ik weet dat ik compromissen moet sluiten en dat is al moeilijk genoeg.
skank schreef op 06 januari 2004 @ 11:44:
Ik wilde graag objectieve reacties, en mensen die zoveel geld uitgeven voor hun cam zijn niet meer objectief(zou ik ook niet zijn)
Ik heb de adapterring nog nergens los gezien, als je mij kan vertellen waar die te krijgen is...graag (maar zal dat wel in het Z1 draadje gaan vragen)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 16:55:
ik heb verschillende reviews gelezen, maar de één vind de Z1 geweldig en de andere vind hem matig. Is er iemand hier die de Z1 heeft en mij mooie foto's kan sturen van de Z1?

BDW bedankt voor de reply's
Je moet reviews/ervaringen ook met een kritisch oog bekijken. Heel vaak lees ik berichten van
"Die XXX is een rotcam!, werkte vanaf het begin al niet goed!!" Ruil dan om, want dan heb je een defect model.. maar nee... ze willlen gelijk geld terug en gaan hun "objectieve mening" overal rondbazuinen.
"Die XXX heeft waardeloze ruis/ca/af/etc". Zet dat ding dan ook in de juiste stand...

Het gaat om de argumenten die worden gegeven, niet om uitspraken als "perfecte/slechte cam". Als iemand zegt dat de Z1 verdomd snel is, en je leest ergens in een review dat de tijdwaardes geeft, dan is het ook een verdomd snel camera.

Foto's van de Z1 zijn bij de Z1threads terug te vinden (heb je die al gelezen eigenlijk? lijkt van niet dus)
sanderb schreef op 06 januari 2004 @ 17:00:

Ik wilde graag objectieve reacties, en mensen die zoveel geld uitgeven voor hun cam zijn niet meer objectief(zou ik ook niet zijn)
En wie denk je dat hier je antwoorden gaat beantwoorden? Ook veel van de eigenaars dus.
Ik heb de adapterring nog nergens los gezien, als je mij kan vertellen waar die te krijgen is...graag (maar zal dat wel in het Z1 draadje gaan vragen)
dan beantwoord ik het daar wel.

Hier begon het hele firmware verhaal dus mee.
http://forums.dpreview.co...orum=1024&message=6415781

Tip dus: alle Z1-eigenaars even een meeltje sturen naar minolta NL

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 06-01-2004 17:27 ]

• durkagain
Tip dus: alle Z1-eigenaars even een meeltje sturen naar minolta NL
Dan moet ik 'em maar snel kopen dan, anders ben ik geen eigenaar! :+

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:12
Dumb Ass Durruk schreef op 06 januari 2004 @ 20:38:
[...]

Dan moet ik 'em maar snel kopen dan, anders ben ik geen eigenaar! :+
inderdaad, gewoon doen !

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Floris schreef op 06 januari 2004 @ 03:11:
1. De A80 is echt een heel eind trager dan de Z1, dat beantwoord alvast je 1e vraag :)
2. Meer zoom wil over het algemeen aangeven dat je meer scherptediepte verkrijgt, maar wat dit betreft zal je met een dergelijke cam toch niet echt een soortgelijk resultaat kunnen behalen als met een SLR. De Z1 wint op dit punt overigens wederom ;)
1. Is dit nu echt zo? Als ik dit

Canon A80
Shutter lag, full autofocus 0.83/1.24
First time is for wide angle, second for telephoto. Average to slower than average. (Average ranges from 0.8 to 1.0 second.)

Shutter lag, prefocus 0.100
Time to capture, after half-pressing Shutter button. Very fast.

(bron: http://www.imaging-resource.com/PRODS/A80/A80DATA.HTM)

vergelijk met:

Minolta Z1
Shutter lag, full autofocus 0.77/0.48
First time is for wide-angle, second is for telephoto. Unusual in that the wide-angle delay is longer than that for telephoto, but both numbers are faster than average. (Unusual in a long-zoom digicam.)

Shutter lag, prefocus 0.090
Time to capture, after half-pressing Shutter button. Much (!) faster than average.

(bron: http://www.imaging-resource.com/PRODS/Z1/Z1DATA.HTM)

Dan is er helemaal niet zoveel verschil (0.01 s bij prefocus).

2.
Is er iemand met een A80 of een Z1 die een foto heeft van hetzelfde object zonder zoom en met volledige zoom. Dan kan ik het verschil een beetje zien.

• kmf
  • Niet online

kmf

te(X)en schreef op 07 januari 2004 @ 16:23:
[...]

1. Is dit nu echt zo? Als ik dit

Canon A80
Shutter lag, full autofocus 0.83/1.24
First time is for wide angle, second for telephoto. Average to slower than average. (Average ranges from 0.8 to 1.0 second.)

Shutter lag, prefocus 0.100
Time to capture, after half-pressing Shutter button. Very fast.

(bron: http://www.imaging-resource.com/PRODS/A80/A80DATA.HTM)

vergelijk met:

Minolta Z1
Shutter lag, full autofocus 0.77/0.48
First time is for wide-angle, second is for telephoto. Unusual in that the wide-angle delay is longer than that for telephoto, but both numbers are faster than average. (Unusual in a long-zoom digicam.)

Shutter lag, prefocus 0.090
Time to capture, after half-pressing Shutter button. Much (!) faster than average.

(bron: http://www.imaging-resource.com/PRODS/Z1/Z1DATA.HTM)

Dan is er helemaal niet zoveel verschil (0.01 s bij prefocus).

2.
Is er iemand met een A80 of een Z1 die een foto heeft van hetzelfde object zonder zoom en met volledige zoom. Dan kan ik het verschil een beetje zien.
Tja. het lijkt weinig verschil te zijn, maar die tienden van een secondes zijn voor fotografie dus wel heel lang he. En het gaat niet alleen maar om de shutterlag, ook de tijd dat tussen 2 foto's zit is belangrijk, zo ook de tijd van off->foto nemen.

• te(X)en
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-10-2024

te(X)en

plons...

Ja, dat snap ik, inderdaad zit er bij full autofocus enkele tienden van seconden tussen, maar bij prefocus is dit maar 1 honderste van een seconde. Dit lijkt me toch niet merkbaar.

Omdat ik hier al een aantal keren heb gelezen dat de A80 zo langzaam is vroeg ik me af of deze waarden dan wel (ongeveer) kloppen, of dat mensen andere ervaringen hebben.
Pagina: 1