[XP] "net send" werkt niet meer*

Pagina: 1
Acties:
  • 2.340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10-2025

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zit met een probleem die ik niet kan oplossen. Ik heb seach goed gezocht maar heb nog geen oplossing kunnen vinden voor mijn probleem.

Probleem:
Tot paar maanden terug kon ik via cmd-> net send {computernaam} berichten
sturen naar andere pc's in ons huis, maar sinds aantal weken, lukt t niet
meer. Ik krijg het volgende melding:

net send {computerX} hoi dit is een test

En dan krijg ik dit:

Kan de berichtenalias niet vinden op het netwerk

typ NET HELPMSG 2273 voor meer hulp

En dan typ ik: net helpmsg 2273

En dan krijg ik dit:

Kan de berichtenalias niet vinden op het netwerk

UITLEG

Kan de berichtenalias niet vinden.

ACTIE

Controleer de spelling van de berichtenalias. Als de spelling juist is, is
de computer die uw bericht moet ontvangen mogelijk bezet. Probeer het
bericht later opnieuw te versturen.

------------

Namen van pc zijn juist, er is niks veranderd sinds dat ie wel werkt en nu dat ie neit werkt. Ik gebruik winxp sp1 ned. prof. Met vigor 2200 router.

Met lantalk xp (prog.), lukt wel een bericht te sturen naar alle pc's in netwerk,
maar niet naar 1 pc. Berichten sturen naar mezelf lukt meestal wel.

Ik heb ook met ip-adres geprobeerd, meer t zelfde resultaat. Nu ben ik achter gekomen dat het waarschijnlijk door een patch komt, van microsoft. Waaschijnlijk is dat deze LINK PATCH MICROSOFT Alleen wil ik niet meteen de patch eraf pluren, als ik he top een andere manier voor elkaar kan krijgen.

Ik heb via systembeheer en dan services -> messenger, effe uit gezet en dat weer aangezet (dat op alle pc's thuis gedaan) en dan werkt het wel. Maar als ik of anderen hun pc's in netwerk reseten, dan moet ik het handmatig weer aanzetten. Nu heb ik batch gemaakt en in map opstarten gezet met volgonde tekst:

echo .....

Net start messenger

echo...

exit

Hij zegt dat messenger service gestart is, maar sturen van net send lukt niet. doe ik dat handmatig via services, dan lukt het wel 8)7

Er is een progie die dat doet, maar uiteindelijk is het handmatig http://grc.com/stm/shootthemessenger.htm

Ik kom er niet meer uit, zijn er mensen die misschien me kan helpen aan een oplossing?

[ Voor 12% gewijzigd door Zhadum op 06-01-2004 01:39 ]

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

JoeBlack2k

I Love Hilary

denk dat het wel de patch is...

haal hem er eerst es af :)

Hilary Duff 4-Life

Verwijderd

Volgens de site van MS doet die patch niet zoveel:
What does the patch do?
The patch eliminates the vulnerability by insuring that the Messenger Service properly validates the length of a message before passing it to the allocated buffer.
Behalve die vulnerability eruit halen; hij zou 'm dus niet moeten disablen.

Maar dat weet je pas echt als je die patch even deïnstalleerd.

Verwijderd

2273 The message alias could not be found on the network. NERR_NameNotFound

services.msc -> messenger moet in ieder geval op handmatig óf automatisch staan om te kunnen werken, anders blijf je die error krijgen. Tevens moeten UDP poorten 135, 137, 138; en TCP poorten 135, 139, 445 beschikbaar zijn tussen zender en ontvanger.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 05:06 ]

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geef eens de output van nbtstat -a naamcomputer of nbtstat -A ipadres ?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 05:01:

services.msc -> messenger moet in ieder geval op handmatig óf automatisch staan om te kunnen werken, anders blijf je die error krijgen. Tevens moeten UDP poorten 135, 137, 138; en TCP poorten 135, 139, 445 beschikbaar zijn tussen zender en ontvanger.
Messenger staat op automatisch. Het maakt niet uit of die op auto. of handmatig staat. De resultaten zijn t zelfde

Ga ik vanmiddiag doen :) en laat ik je weten. maar als ik al die poorten open zet, maak ik mezelf niet kwetsbaar. Ik heb daarvoor ook nooit die poorten opengezet op mijn router en toen werkt ie namens wel. Ik draai trouwens alleen firewall van mijn router. Verder heb ik geen firewall.

[ Voor 9% gewijzigd door Zhadum op 06-01-2004 09:42 ]

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
blackd schreef op 06 januari 2004 @ 05:03:
Geef eens de output van nbtstat -a naamcomputer of nbtstat -A ipadres ?
LAN-verbinding:
IP-adres van knooppunt: [192.168.1.13] Scope-ID: []

Tabel met NetBIOS-externe computernamen

Naam Type Status
---------------------------------------------
MASTER <00> Uniek Geregistreerd
WERKGROEP <00> Groep Geregistreerd
MASTER <20> Uniek Geregistreerd
MASTER <03> Uniek Geregistreerd
WERKGROEP <1E> Groep Geregistreerd

MAC-adres = 00-50-8D-F1-7E-E8

Master is naam van mijn pc. ;)

Verwijderd

ping die machine eens op naam? werkt dat wel?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 10:47 ]

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 10:46:
ping die machine eens op naam? werkt dat wel?
Tuurlijk, anders zou ie niet werken wanneer ik messenger service opnieuw start.

[ Voor 3% gewijzigd door Zhadum op 06-01-2004 12:24 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas even je topic titel aan zodat het os tussen vierkante haakjes staat en wat duidelijker is (zie ook de WOS Policy bovenaan dit forum).

Verder - ik vermoed dat blackd de nbtstat van je andere PC wou zien (degene die niet kan ontvangen) :)

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
elevator schreef op 06 januari 2004 @ 11:02:
Ik pas even je topic titel aan zodat het os tussen vierkante haakjes staat en wat duidelijker is (zie ook de WOS Policy bovenaan dit forum).
Dankje wel
Verder - ik vermoed dat blackd de nbtstat van je andere PC wou zien (degene die niet kan ontvangen) :)
Opzich is hetzelfde denk ik, want als ik op andere pc (ook xp sp1) ook t zelfde doe, dus naar service en messenger is het exact het zelfde resultaat. Ik kan ook in eerste instantie geen bericht naar mezelf sturen, pas nadat ik service -> messenger heb opnieuw gestart, kan ik wel dat doen. Idem dito op andere pc's, t zelfde geval.

Verwijderd

kan je wel een net send naar vanaf die comp sturen naar zichzelf?

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 13:02:
kan je wel een net send naar vanaf die comp sturen naar zichzelf?
Ja dat kan eenmaal ik via services -> messenger heb opnieuw gestart. Dan kan het via elke pc naar zich zelf en ook naar andere pc's

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Ik heb je link gelezen, maar de fix moet ik dus aanvragen via support van microsoft. Nu heb ik mijn windows versie als OEM dat is dus weer een andere ellende. Niemand die deze fix heeft in ned. versie?

Verwijderd

Ja dat kan eenmaal ik via services -> messenger heb opnieuw gestart.
Begrijp ik nu goed dat je messenger in services.msc op automatisch hebt staan, maar dat hij zichzelf terminate en dus niet meer actief is na boot?

In dat geval zou je in je logs moeten kijken wat de reden van terminatie is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 14:39 ]

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 14:39:
[...]
Begrijp ik nu goed dat je messenger in services.msc op automatisch hebt staan, maar dat hij zichzelf terminate en dus niet meer actief is na boot?

In dat geval zou je in je logs moeten kijken wat de reden van terminatie is.
Dat klopt. Als ik pc opstart zegt ie ook bij services dat messenger gestart is. Ik heb immers al mijn pc 2 x opnieuw geinstalleerd en elke keer t zelfde probleem. Andere pc's hebben ook t zelfde probleem, terwijl daarvoor niet was en niks ook aan die pc's is veranderd.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zhadum schreef op 06 januari 2004 @ 12:03:
Opzich is hetzelfde denk ik, want als ik op andere pc (ook xp sp1) ook t zelfde doe, dus naar service en messenger is het exact het zelfde resultaat.
Ik hoop toch dat de computernaam, en dus deze waarde:
code:
1
MASTER <03> Uniek Geregistreerd

anders is op de beide PC's ?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Waarschijnlijk is het opgelost. IK heb nu een batch bestand gemaakt maar dan zonder echo ...etc... en hij werkt echt bizaar.... Maar mocgt er iemand die patch hebben die microsoft heeft, wil ik hem alsnog graag hebben. Bedankt voor al jullie hulp.

Verwijderd

Ik heb een paar maandjes geleden zelf iets gemaakt om netsend te vervangen (ik vind het namelijk een nogal irritant programma).

Misschien vind je dit iets:

http://home.tiscali.nl/pwiv/NextPages/PCA.html

• Zhadum

Zhadum

Folding & Einstein@home

Topicstarter
Effe ter aanvulling; Ik ben er achter gekomen, dat op moment dat je die patch eraf gooid, dat alles weer naar behoren werkt. Dus die patch is zeker wel de oorzaak van t probleem.

Verwijderd

HELP

We hebben 2 XP computers, op beide is de messenger sevice ingesteld. Op beide PC's kunnen we berichten naar de "localhost" sturen. We kunnen echter niet van PC1 naar PC2 sturen.

De PC's zijn aan elkaar gekoppeld door een Wire-less LAN, er zit dus een Router tussen. Kan dit het probleem zijn? Zo ja, hoe is dit op te lossen, is dat een kwestie van het open zetten van poorten??? :?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp,

appelboom +m

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

de PC's kunnen elkaar wel pingen?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2004 @ 05:01:

tsssk tsssk port 135 en 445 is voldoende. de netbios porten zijn verleden tijd (niet meer nodig als je win2k of hoger gebruikt, zit er alleen nog in voor backwards compatibility)

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 17:10:
HELP

We hebben 2 XP computers, op beide is de messenger sevice ingesteld. Op beide PC's kunnen we berichten naar de "localhost" sturen. We kunnen echter niet van PC1 naar PC2 sturen.

De PC's zijn aan elkaar gekoppeld door een Wire-less LAN, er zit dus een Router tussen. Kan dit het probleem zijn? Zo ja, hoe is dit op te lossen, is dat een kwestie van het open zetten van poorten??? :?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp,

appelboom +m
Gebruik je SP2? Zo ja, schakel dan de windows firewall uit. Werkt het nu wel?

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:34
magnifor schreef op zondag 06 maart 2005 @ 14:50:
[...]

Gebruik je SP2? Zo ja, schakel dan de windows firewall uit. Werkt het nu wel?
Windows firewall staat hier ook uit, en werkt ook nogsteeds niet.

Voor sp2 werkte het wel.. Ik ga niet al die poorten opengooien om het te laten werken, daar gaat de tegenpartij niet aan meewerken. ;)

offtopic:
Was altijd grappig, een netsend sturen naar ieman die zat te gamen, moest ie eerst alttabben voor weg te kunnen klikken :+

Conclusie, iedereen moet weer sp1 gaan gebruiken 8)

[ Voor 1% gewijzigd door enira op 07-03-2005 08:50 . Reden: entertjes weggehaald ]

Twitch: Phyloni1

Pagina: 1