Toon posts:

[shell programming] openen en sluiten van een programma

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet !

Graag zou ik aan allen die me kunnen verwijzen of naar het heilige graal kunnen voeren verzoeken het volgende even in beschouwing te nemen.

Ik wil mozilla via een shell script regelen.
Dat wil zeggen:

Wanneer het script wordt uitgevoerd wordt mozilla gestart.
Deze laadt zijn homepage, hetgeen ook de bedoeling is.

Na een ingestelde tijd (bijvoorbeeld 20minuten) stopt het script het desbetreffende mozilla proces, en vat het zichzelf van voor weer aan.

Ik zou graag meer leren over het accessen van programma's door middel van shell scripts en het lijkt me een goed idee om te beginnen met iets dat ik *moet* hebben en absoluut wil doorgronden.

Wat is het startpunt, dat me vlug in de richting zet zonder overbodige zaken ?
Moet er met PID(Proces identification) referenties gewerkt worden ?

Als er iemand de laat-tijdige Sinter-Klaas/Kerstman of de vroeg-tijdige Paashaas kan belichamen en me het functionerende script kan bezorgen zou ik enorm dankbaar zijn!

P.S.: Ik gebruik mandrake als internet/mail console en ik kan momenteel nog net een java viewing client installeren op deze linux distributie met de nodige instructies.

Dank bij voorbaat voor uw tijd !

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Als dat elke 20 minuten moet gebeuren zou je natuurlijk gewoon een cronjob aan kunnen maken die dat script start, met daarin slechts 2 dingen:

killall mozilla
mozilla &

Zoals je in de FAQ had kunnen lezen doen we hier op GoT trouwens niet aan scriptrequests. Ook niet heel sneaky! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses

en toch bedankt !
Uiteraard heb ik de [rules] te vlug doorgenomen, althans kan ik het niet laten op te merken dat mijns inziens shell programming een belangrijk aspect is van het linux gebeuren.

Groeten

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash
while 1; do
  /pad/naar/mozilla &
  pid=$! # zet process-ID van laatst gestarte commando in variabele 'pid'
  sleep $[20*60] # Wacht 20 minuten
  kill $pid # kill programma
  sleep 5 # Wacht even voor de zekerheid
done

Enne: een RTFM is hier eigenlijk ook wel op z'n plaats:

BASH Programming - Introduction HOW-TO
Advanced Bash-Scripting Guide

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
En deze kan ook wel dicht, met die introducties moet je echt een heel eind komen :)

Dit topic is gesloten.