Toon posts:

Rare op eenvolging van problemen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Via MS 6199VA moederbord met een PIII 600 met 128mb ram.

Het begon laatst dat ie bleef hangen en dat toen de pc steeds niet altijd wilde opstarten. Dan weer wel, dan weer niet. Nu heb ik dan kunnen oplossen door hem eens helemaal open te maken, schoon te maken en de kabels opnieuw erin te prikken.
Hij deed het weer... MOOI

Nu heb ik het volgens, ik heb gisteren een 120gb hd gekocht op een beurs (nieuwe hd van Seagate)

Deze erin geknald -> BIOS blijft hangen tijdens het weergeven van de summary van al het geheugen.

De nieuwe hd is dus de master op IDE2 (op de andere IDE zit een 20gb)
Nu blijkt dus dat de BIOS 120gb niet herkend. Nu kun je een jumper omzetten zodat ie lijkt dat het een 32gb hd is. Gedaan. Doorstart naar windows maar windows zegt ook dat het een 32gb is (volgens handleiding moet XP er toch 120 van maken maar helaas) Dus dan denk ik dan bios flashen, hij is inmiddels al van 1999. Nu heb ik dus de chipset etc bij elkaar gezocht en toen vond ik er eentje bij
maxdata. Toen heb ik dus de bios geflasht, dat ging allemaal goed... SUCCESS... en toen heb ik hem gereboot. Dat werkte ook, alleen toen ging ie dus naar windows en bleef ie hangen op 32 gb in XP. TOen dacht dan zoek ik nog een nieuwe bij maxdata, ook gevonden en toen had ik het idee dan flashen we de bios nog maals. Okay even in de bios de boot-squence omzetten naar A C Scsi en dan weer op nieuw proberen. Dat dus gedaan en sindsdien start de pc niet meer op.

Mij is wel op gevallen dat er diagnose ledjes op het mobo zitten en daar staat bij,
led 5 led 4 led 3 led 2 (waar 1 heen is weet ik niet)
en dan is led 5 en led 2 rood
en led 4 en led 3 zijn groen en daar blijft ie op hangen. Zelfs tot een uur lang en toen heb ik hem maar van ellende uitgezet.

Ik heb inmiddels al op GOT gezocht en kwam alleen maar deze dingen allemaal tegen, heb ook al gegoogled. Heb op de site van de mobo-fabrikant gekeken en bij www.unicore.com of www.esupport.com of hoe ze zich ook noemen. Maar ik om nu geen steek meer verder. Heb ook alles weer 1 voor 1 er in geprikt maar hij blijft gewoon niets doen. De fans van de processor en de voeding starten op. En ik hoor ook de harde schijven aan slaan maar dan is het NIX meer.

Ik weet het even niet meer....

Verwijderd

Misschien is er gewoon iets fout gegaan bij de tweede flash en is je bios nu gewoon naar de eeuwige tweakvelden?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus nog geen tweede flash gedaan. Hij wilde gewoon niet meer opstarten!
Kon geen tweede flash uitvoeren omdat ik dus de boot sequence niet veranderen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:38
Volgens mij is je 1e bios flash niet goed gegaan en als je je pc niet volledig uitzet, dan neemt hij soms de bios die hij nog in zijn geheugen heeft staan. Daarna echt opnieuw starten resulteert in het lezen van de bios die blijkbaar niet goed was/flash die niet goed gegaan is, daardoor start hij niet meer.

Als je dat jumpertje omzet naar 32 Gb, dan zal het een 32 Gb schijf worden en kun je hem nooit en te nimmer als 120 Gb gebruiken! Niet in Dos, niet in Windows, nergens in. Het is dan fysiek volgens de schijf zelf een 32 Gb schijf.

Op: http://drivers.hogdata.se/Bios/MSI/6199va/ staat een bios van 2 oktober 2000.

Wat ik zou doen is als eerste mijn harddisks eraf halen, dan kan hij daar niet meer van starten, dus pakt hij je floppy. Als het goed is doet hij dan een poging om naar een floppy te kijken. Maak zoals gezegd in het filetje wat je via bovenstaande link hebt gedownload een floppy en flash daarmee je bios. Als dat niet lukt omdat je niets ziet, dan zou je een ISA grafische kaart in je systeem kunnen stoppen, die wil soms wel eens beeld geven. Jumpertje van je schijf van de 32 Gb limiet halen and of you go.

Anders even de trucs uit deze link proberen:
Asus A7M-266 met verkeerde bios geflashed

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 06-01-2004 00:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
jamaar die Bios link die je opgeeft, de 6199VA die heb ik bij maxdata vandaan gehaald en die heeft hij dus succesvol weggeschreven op mijn bios. De pc heeft daarna wel uitgestaan. :S

Maar ik ga wel even proberen opnieuw te flashen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er dus een ISA kaart in gestopt. (newbie vraag-> zwarte slots?!) maar ik krijg nog steeds geen beeld?!

1:33

Nu start ie wel door.
Alleen als ik in de BIOS wijzig dat ie eerst naar de a moet zoeken dan wil ie niet meer opstarten. Als ik dat niet aan geef dan blijft ie vragen voor een system disk.

2:14

de geflashte bios accepteert geen wijzigingen. Maak ik een wijziging dan start het systeem helemaal niet meer op en kan dan alleen maar verder gaan als ik de batterij er uit haal.

2:52

na lang pielen dan toch eindelijk het systeem werkende gekregen en ook verder naar een opstartende floppy. Systeem weer kunnen flashen en het werkt weer naar behoren. Nu even de hd bij gaan plaatsen, volgens de specs van de bios moet het kunnen!

3:00

Yepz, alles werkt! Eindlijk kan ik gaan genieten van mijn 120gb hd!
Jongens bedankt voor het luisteren naar mijn klaaggezang en de handige tips!

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 03:00 ]

Pagina: 1