Toon posts:

[MySQL] Query opslaan á la

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
- mailingprogramma op werkstation (W2k)
- database met abonnementen op MySQL-server

Het mailingprogramma moet een lijst met mailadressen ophalen middels een ODBC-verbinding en daar een bepaald bericht naar versturen.

Nu bevat de database met adressen echter kolommen waar een 1 of een 0 in staat al naar gelang iemand interesse heeft in een bepaald product. Nu wil ik dus alleen naar de klanten voor ProductX een e-mailing sturen, een simpele query zou je zeggen. Echter, het mailingprogramma biedt zelf geen mogelijkheden tot filteren.

Hoe kan ik dit oplossen? Biedt MySQL een functie zoals Access die kent waarbij je een selectie (query) als het ware benaderbaar maakt als tabel?
En zoniet, heb je dan toevallig betere ervaringen op dit gebied (wel MySQL als database-server) met een ander pakket?

Verwijderd

Door middel van een DSN kun je een connectie met een database leggen, en daarbij een bepaalde SQL-query laten draaien. In deze query kun je dus alleen velden waar (bijv.) een 1 in de betreffende kolom staat laten meenemen.

In win2k of winXP kun je een DSN aanmaken via configuratiescherm -> systeembeheer -> gegevensbronnen (ODBC)

De MySQL-driver moet volgens mij wel geinstalleerd staan op het systeem, maar ik denk dat dat reeds het geval is.