[FreeBSD] Stresstest / loadtest

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Howdi,

Wellicht dat iemand mij hier kan helpen. Ik ben aan het zoeken geweest wat de "load" van een server nou precies inhoud. Gelukkig stond hierover wel het een en ander in de faq van dit forum, echter wordt er heel weinig genoemd over de load van dual processor systemen.

Ik heb er wel wat topics over gevonden, echter die blijven heel erg vaag.

Heeft iemand hier meer ervaring mee? Op de servers draaien een aantal gameservers. Die moeten 100% lagvrij blijven draaien. Echter ik wil proberen het meeste uit de bak te halen zonder dat de gameservers beroerd gaan draaien.

De procs die erin zitten zijn 2 x Intel(R) Xeon(TM) CPU 2.40GHz (2405.47-MHz 686-class CPU) en 1 gb aan memory. FreeBSD is uiteraard geinstalled met MP ondersteuning. Dat draait allemaal wel, maar ik wil weten wat hij maximaal aankan zonder daarvoor 10 servers op te zetten en die langzaam vol te laten lopen.

Heeft iemand suggesties? Het moet dus een stresstest zijn waarbij ik zelf kan bepalen hoe hoog de load wordt. Dus de perl-oneliner scriptjes hebben geen zin :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

de load is afhankelijk van de lengte dat jij een maximale load vraagt. Als je een perl oneliner 10 seconden laat lopen is je load hoger dan als je hem 1 seconden laat lopen. Je zult zelf moeten onderzoeken tot welke load je lagvrij blijft. Hoe bedoel je trouwens dat je het maximale uit je server wil halen; en waarom heb je daar de load voor nodig?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• -W0kk3L-
Uit ervaring met single processor systemen bleek dat load boven de 1.00 lag veroorzaakt op de server. Ik GOK (net zoals men deed in de andere topics) dat dit voor dual processors bij de 2.00 zal zitten, echter ik weet dit niet zeker.

Wel weet ik zeker dat de load nu af en toe 1.35 is en dat er geen lag is. Echter ik wil em dus stressen net onder de 2.00 en kijken of het dan lagt... Ik kan het alleen constateren als de load STABIEL net onder de 2.00 blijft hangen.... Vandaar de stresstest-op-maat, zeg maar :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

werken de perl one-liners wel? Dan kun je daar toch een controle inbouwen dat hij een .01 seconden sleep doet oid als de load boven de 2 komt? Zodra hij eronder komt start de stress test automatisch :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• -W0kk3L-
Ik heb zelf 0,0 ervaring met perl... et was 1 regel met een "while blabla fork" commando ofzo. Mij totaal onbekend...echter uit het verhaal begreep ik dat je hier je load echt ENORM mee opfokte.. en dat is dus niet wat ik zoek.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je kan ook een programma zoals seti@home, rc5 (dnetc client) ofzo laten draaien en daar meerdere instanties van ... die geven meestal een load van 1.00!
Ik heb echter alleen ervaring met de dnetc client....

Zoek anders ff op het DPC forum meer info

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
-W0kk3L- schreef op 06 januari 2004 @ 00:00:
Uit ervaring met single processor systemen bleek dat load boven de 1.00 lag veroorzaakt op de server. Ik GOK (net zoals men deed in de andere topics) dat dit voor dual processors bij de 2.00 zal zitten, echter ik weet dit niet zeker.
Umm...ik heb hier op me stage een Dual Xeon 2.4 GHz met FreeBSD 5.1 (wel eens waar met 2 gig ram), maar die loopt vaak op een load van 8.35 en dan loopt Apache en de shell e.d. nogsteeds als een trein. Dat is de monitoring bak die van ongeveer 200 servers SNMP meuk moet binnenhallen, pings en TCP checks e.d. moet uitvoeren, constant CGI en Perl scripts runnen dus die wordt wel redelijk zwaar belast, maar toch performt ie nogsteeds goed. Op zich is dat wel een redelijke "stresstest" als je veel dingen heb om te monitoren, maar anders staat ie waarschijnlijk als nog uit z'n neus te vreten ;) Mocht je toch geintreseert zijn, het programma is in de ports-tree te vinden: /usr/ports/net/nagios.

Wat voor verbinding heb je trouwens voor je game-servers? Ik denk eerder dat je lag krijgt door een matige verbinding dan door je server load. Een server load van 1 is tenstotte niet zo heel veel.

Success

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

-W0kk3L- schreef op 06 januari 2004 @ 00:10:
Ik heb zelf 0,0 ervaring met perl... et was 1 regel met een "while blabla fork" commando ofzo. Mij totaal onbekend...echter uit het verhaal begreep ik dat je hier je load echt ENORM mee opfokte.. en dat is dus niet wat ik zoek.
Da's een forkbomb. Die wil je niet draaien op een productieserver ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• -W0kk3L-
silentsnake schreef op 06 januari 2004 @ 08:41:
[...]
Wat voor verbinding heb je trouwens voor je game-servers? Ik denk eerder dat je lag krijgt door een matige verbinding dan door je server load. Een server load van 1 is tenstotte niet zo heel veel.

Success
De servers hangen aan een 100 mbit verbinding. De verbinding is dus niet echt een probleem.

Verwijderd

CyBeR schreef op 06 januari 2004 @ 08:44:
[...]

Da's een forkbomb. Die wil je niet draaien op een productieserver ;)
Beetje machine is beveiligd tegen fork(en andere soorten)bommen.

Overigens, een load van 1.00 op een uni cpu bak betekend volgens mij dat alles meteen door de cpu kan worden afgehandeld. Als de load hoger dan 1.00 is, dan kan het dus zijn, dat een proces die cpu nodig heeft, even in de wacht komt te staan voordat ie cputijd krijgt.

Verder, in smp bakken, heeft dus elke cpu een aparte load.
Als beide cpu's max worden belast, zonder dat er processen in de wacht hoeven te staan voor cpu tijd, hebben beide bakken een load van 1.00.

Een seti@home of dcp client doen dit bijvoorbeeld (geven precies 1.00 load, op elke cpu als je smp bak hebt).

In theorie (ff niet het OS in acht nemende), kan je met een dual bak een load hebben van 20: de zware processen op cpu0, en cpu1 kirijgt niks.
Dan heb je een load van 10 (gemiddeld) en toch zijn nieuwe shells e.d. die door cpu1 worden afgehandeld snel.
dan

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 17:01 ]

Pagina: 1