Sapphire 9800XT voorkomt hogere OC

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01 17:22
Hiya´ll :)

Ik heb een probleem, naja probleem, eerder iets irritants wat ik niet 123 kan verklaren.
Heb onlangs state of the top hardware gekocht, w.o. P4 3,2 Ghz, 2 * 512 Mb reepjes Corsair TwinX PC4000 RAM en ook een Sapphire 9800XT 256 Mb. Driver=Catalyst Omega 3.10.

Ook al heb je snel spul, overclocken zal het en zo gezegd zo gedaan.
Ik heb op stock aircooling een FSB van 234 Mhz kunnen behalen wat resulteert in deze piccies:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/cpu1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/cpu2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~mrombout/memory.JPG

Met deze OC is mijn systeem wel stabiel, maar kan ik niet gamen! Ik word binnen 10 seconden weer teruggegooid op m´n desktop. :(

Ik had voorheen ff een spare videokaartje in dit systeem gebouwd (Ati MX400) omdat m´n Sapphire nabesteld moest worden. Aanvankelijk probeer je es wat in het BIOS en gebruikte ik de AI overclock functie (jaja, ik weet dat dat anti-tweakers is). Eerst 10%, toen 20% en dat ging prima. Effectieve overclock van 3841 Mhz en de temps bleven acceptabel laag.
Toen m´n Sapphire ingebouwd. Hoppa, daar was de eerste BSOD tijdens het booten. Daarna ben ik maar handmatig de snelheid beetje voor beetje gaan opvoeren.

De setting waarbij ik probleemloos zonder lockups kan gamen heeft een FSB van 226 Mhz. Dat scheelt dus ff 8 Mhz vanwege het feit dat me videokaart over de zeik gaat. Ik heb RivaTuner gebruikt om de hardware te monitoren, en tijdens een gamepje NFS Underground loopt de core temp van mijn 9800XT op van 42 naar 49 graden. Niet echt schokkend lijkt me. Ik moet er wel bij vertellen dat dit is bij de stabiele gamestand van 226 FSB.

Ik verdenk mijn videokaart dus van de magere OC resultaten. Weet iemand of hier iets aan te doen is? Andere koelelement op de 9800XT misschien, en zo ja welke dan?

Thnx :)

Edit:
Owh ja, nog iets. Ik heb de core en memspreed van m´n 9800XT verlaagd naar ±300 Mhz, maar dat maakte niets uit. Als ik met 226 FSB draai kan ik naar 425 core en 433 mem.

[ Voor 7% gewijzigd door DaCootMeister op 06-01-2004 14:55 . Reden: vergeten! ]

Check da Specz

Verwijderd

Zalman ZM80C-HP?

• DaCootMeister
Wil ik best aanschaffen, maar kun jij me garanderen (ofwel, heb je bewijzen) dat dit het probleem oplost?

})

Check da Specz

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:09

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 134% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:36 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• DaCootMeister
henri8096 schreef op 06 januari 2004 @ 00:18:
Hoeveel watt voeding gebruik je???
Als het een standaard 300Watt is dan is dit waarschijnlijk de oorzaak.

**Hou de voltages ff in de gaten als je gaat benchen. (3dmark ofzo)**

Zodra je gaat overclocken kun je maar beter zorgen dat je een zware voeding hebt, want die P4's slurpen stroom als je ze OC'ed.
En die 9800XT is ook al geen kleine jongen.
Ik gebruik een Antec 430W TruePower PSU. Ruim voldoende toch? Zie m´n sig voor alle meuk ;)

Check da Specz

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 90% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:36 ]

Verwijderd

Heb dezelfde kaart nu in bestelling met atlon 64 3000+ en msi mobo.. je hebt er idd veel schijven aan hangen, ben benieuwd hoe het gaat zonder al die dingen, en hoop stiekem dat het daaraan ligt want ik ben ook van plan om de boel te oc-en ;)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
De kaart kan het denk ik gewoon niet aan om op doe kloksnelheid te lopen, immers je AGP/PCI clock gaat gewoon nog mee?
Zit er geen AGP/PCI Lock op dat mobo zodat je die op 66mhz kan zetten?
Dan loopt ie wel door, mocht dit niet kunnen heb je toch echt pech.
De voeding is zoals ik het lees wel prima in orde.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Nou.... ik denk toch dat voor deze hardware een 500 watt voeding wel verstandig is.

1 x Intel IC5HR met 2 * WD740GD, 74 GB p.s. + 1 x Fasttrak PT378 met 1 * IBM 180GXP, 180GB + 1 x Fasttrak TX2 met 1 * IBM 120GXP + 1 * 120GXP, 80 en 40 GB + 1 x Adaptec 29160 met 1 * Fujitsu, 18,2 GB (totaal 465,2 GB)
+ 2x cdrom

daarbij nog een flink overklokte processor en een beest van een videokaart..

Ik verdenk je voeding er van. Probeer eens wat apparaten los te koppelen, Dvd en brander en een aantal schijven, desnoods de casefans ff uit en case open laten.

Als je probleem dan verholpen is, zit het in de voeding. Kwestie van een sterkere kopen. Antec truepower 550watt lijkt me de ideale voor jou.. zeker gezien dat je niet op een paar centen let ;)

Had je overigens wel gegamed met die MX400 kaart?
Je kan je voltage op je cpu nl nog ff proberen te verhogen.
Memtest86 wel stable?

edit:
Op dat mobo zit echt wel een agp/pci lock.. dat zit zelfs op mijn asus P4PE al!
Tenzij je deze verkeerd heb ingesteld kan er niet veel mis zijn.

Edit 2:
Heb je na die Geforce kaart wel de drivers goed verwijderd?
Of zelfs een schone windows install gedaan? Dat wil nog wel eens de boosdoener zijn met nvidia <--> ati kaarten

Edit 3:
Probeer eens motherboard monitor, dat asus proggie vertrouw ik niet helemaal. Je voltages zijn wel goed, maar je 12v lijn is wel wat laag.. maar blijft wel binnen de marge

[ Voor 36% gewijzigd door Race Eend op 06-01-2004 00:47 ]

• DaCootMeister
Oke, om het voordeel van de twijfel te bewijzen zal ik vanavond eea loskoppelen zodat ik ipv 5 maar 2 disks gebruik (moet 2, want is stripeset).

Check da Specz

• DaCootMeister
Race Eend schreef op 06 januari 2004 @ 00:41:
Nou.... ik denk toch dat voor deze hardware een 500 watt voeding wel verstandig is.
Okee, ik zal vanavond eea loskoppelen om te zien of dat helpt.

-knip-
Ik verdenk je voeding er van. Probeer eens wat apparaten los te koppelen, Dvd en brander en een aantal schijven, desnoods de casefans ff uit en case open laten.

Als je probleem dan verholpen is, zit het in de voeding. Kwestie van een sterkere kopen. Antec truepower 550watt lijkt me de ideale voor jou.. zeker gezien dat je niet op een paar centen let ;)
Jaja, dat denk jíj :> Maar ach, als dat dè oplossing is, so be it.
Memtest86 wel stable?
Nee, heb met de MX400 niet gegamed, leek er nl niet op dat ie dat zou trekken.
Als ik m´n CPU meer prik geeft wil m´n systeem niet meer goed booten, dus heb ik deze waarde lekker op Auto staan in mijn BIOS.
edit:

Edit 2:
Of zelfs een schone windows install gedaan? Dat wil nog wel eens de boosdoener zijn met nvidia <--> ati kaarten

Edit 3:
Probeer eens motherboard monitor, dat asus proggie vertrouw ik niet helemaal. Je voltages zijn wel goed, maar je 12v lijn is wel wat laag.. maar blijft wel binnen de marge
Mijn AGP/PCI clock is fixed op 66/33 Mhz.
Na de MX400 heb ik al zeker 3 keer mijn OS van scratch geïnstalleerd, een achtergebleven driver is dus onmogelijk.
Ik zal MBM es gebruiken, kijken of deze geheel andere getallen laat zien. Overigens corresponderen de waarden wel met de BIOS waarden. De 12V is ook daar wat krap.

Check da Specz

Verwijderd

VGA kaart is het niet.. Terugbooten naar de desktop wijst om memory fouten en dus moet je de Vmem omhoog zetten en/of je timings wat minder strak zetten..

de AGP is locked dus het kan je vga kaart niet zijn. Voeding betwijfel ik al helemaal aangezien het een geringe OC is en er een dikke voeding in hangt.

Edit:

Als een 430 Antec dat systeem niet trekt dan is er serieus wat mis met die voeding!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 13:03 ]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:03

MaDLiVe

.-Observer-.

Neem anders gewoon es een kijkje naar je voltages, stressen en kijken hoe stabiel ze blijven. Ik zelf vind 430Watt wat aan de magere kant voor een systeem met zoveel hdd's.

Maar zoals serenity hierboven als zegt het quit to desptop probleem ligt meestal niet aan de voeding (dat resulteert meestal in een reboot).

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• SileX
  • Niet online
[ter info]

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn systeem.

Als ik mijn systeem op 3200+ draai, dan wil Desert Combat wel eens eruit knallen naar de desktop. Gebeurt ongeveer een keer per map (+/-20 mins).

Als ik standaard op 2500+ is er niets aan het handje... Vdimm heb ik al verhoogd naar 2.8 dan draait DDR400 ook prima.
En ook ter info draai ik met een 355W Enermax voeding. Zelf zal ik eens kijken naar mijn voltage waarden.

[/ter info]

Verwijderd

Als ik ff snel kijk dan zijn de voltages gewoon goed. Onder load kan dit natuurlijk flink anders zijn. Je kan het snel zien door gewoon ff de meter aan je voeding te hangen en het systeem dan te belasten met wat benchmarks. Het lijkt mij heel sterk dat het de voeding is, maar goed..het kan natuurlijk wel.

Het probleem dat beschreven word is 9 van de 10x memory. Ofwel te strakke timings of te weinig volts of een instabiele Vmem. Aangezien je memory hebt wat absoluut geen strakke timings aankan verdenk ik die als eerste.

VGA koeling lijkt mij onzin..de kaart is niet overgeklokt toch?

Edit:

Verder kan ik niet ontdekken op welke snelheid het mem draait. Welke divider draai je bijv?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 13:29 ]

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je de Turbo-like modes (er zijn er 2) al eens op disabled, waar mogelijk en anders op Auto, geprobeerd?

Dus 'Performance Acceleration Mode' ff disabled, hoewel die aan zou moeten kunnen staan (is PAT).

En / of 'Performance Mode' (niet te verwarren met bovengenoemde) op Auto (heeft geen disabled stand, maar zet in andere standen soms je geheugen te strak).

[ Voor 93% gewijzigd door _XipHiaS_ op 06-01-2004 14:23 ]

• DaCootMeister
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 13:27:
Als ik ff snel kijk dan zijn de voltages gewoon goed. Onder load kan dit natuurlijk flink anders zijn. Je kan het snel zien door gewoon ff de meter aan je voeding te hangen en het systeem dan te belasten met wat benchmarks. Het lijkt mij heel sterk dat het de voeding is, maar goed..het kan natuurlijk wel.

Het probleem dat beschreven word is 9 van de 10x memory. Ofwel te strakke timings of te weinig volts of een instabiele Vmem. Aangezien je memory hebt wat absoluut geen strakke timings aankan verdenk ik die als eerste.

VGA koeling lijkt mij onzin..de kaart is niet overgeklokt toch?
Eeuh, een beetje maar. 425 Mhz core en 435 Mhz memory. Ga ik hoger, dan krijg ik missing artifacts. Overigens gebruik ik de standaard snelheid van 412/360 (en lager) als ik m´n systeem op 234 FSB laat draaien (zonder gewenst resultaat overigens).
Edit:

Verder kan ik niet ontdekken op welke snelheid het mem draait. Welke divider draai je bijv?
Memory draait met 1:1 devider en strakke timings:
CAS: 2.5
RAS/CAS delay: 3
RAS Precharge: 3
Cycle time TRAS: 6

De defaults zijn 3-4-4-8

Ik zal de SPD settings eens gebruiken, maar ik dacht me te kunnen herinneren dat ik dat al es geprobeerd had.

[ Voor 12% gewijzigd door DaCootMeister op 06-01-2004 18:54 ]

Check da Specz

• Halo_Master
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2024

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Ik zie dat je een asus moederbord hebt.Is op zich goed, maar er is 1 ding.Die temps, daar kloppen geen hol van, dus als jij die temps acceptabel vindt kan het wel betekenen dat hijh in het echt nog zo een 12C warmer is.Is heel wat hoor,
luchtkoeling en dan zo hoog op kunnen fokken.Niet elke intel cpu haalt dit, zelfs met waterkoeling.

Ik kan ook booten en in windows komen op 3.9 GHz, maar gamen lukt mij echt niet meer dan, op 3.7Ghz kan ik ook gamen.Dus het lijkt me stug dat je met stock aircooling ook op 3.8+ Ghz kan gamen. 3.6 a 3.7 is meestal het meximale wat je eruit kan halen met goede aircooling.

[ Voor 30% gewijzigd door Halo_Master op 06-01-2004 16:54 ]

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

• DaCootMeister
Halo_Master schreef op 06 januari 2004 @ 16:50:
Ik zie dat je een asus moederbord hebt.Is op zich goed, maar er is 1 ding.Die temps, daar kloppen geen hol van, dus als jij die temps acceptabel vindt kan het wel betekenen dat hijh in het echt nog zo een 12C warmer is.Is heel wat hoor,
luchtkoeling en dan zo hoog op kunnen fokken.Niet elke intel cpu haalt dit, zelfs met waterkoeling.

Ik kan ook booten en in windows komen op 3.9 GHz, maar gamen lukt mij echt niet meer dan, op 3.7Ghz kan ik ook gamen.Dus het lijkt me stug dat je met stock aircooling ook op 3.8+ Ghz kan gamen. 3.6 a 3.7 is meestal het meximale wat je eruit kan halen met goede aircooling.
Ik accepteer vanzelfsprekend dat er een max verbonden zit aan OC´cen met lucht, maar ik heb ervaren dat de CPU en het memory 20% OC aankan. De beperking zit ´m nu dus imho in de videokaart.
Waar baseer je je uitspraak op dat er geen hol klopt van me temps? MBM5 laat precies dezelfde waarden zien. Heb toch niet voor niets een probe in me CPU zitten?

Check da Specz

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Race Eend schreef op 06 januari 2004 @ 00:41:

1 x Intel IC5HR met 2 * WD740GD, 74 GB p.s. + 1 x Fasttrak PT378 met 1 * IBM 180GXP, 180GB + 1 x Fasttrak TX2 met 1 * IBM 120GXP + 1 * 120GXP, 80 en 40 GB + 1 x Adaptec 29160 met 1 * Fujitsu, 18,2 GB (totaal 465,2 GB)
+ 2x cdrom

daarbij nog een flink overklokte processor en een beest van een videokaart..

Memtest86 wel stable?

edit:

Edit 2:

Edit 3:
Tja ik draai ook met een 461 watt die 430 antec zal denk ik niet het probleem zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 06-01-2004 17:28 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:18
om de cpu/mem uit te sluiten (of juist het probleem te vinden) kan je ff prime95 (voor de proc) en memtest86 voor het mem draaien, want ik kan niet uit jou posts opnemen of je dat al gedaan hebt of niet.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
DaCootMeister schreef op 06 januari 2004 @ 17:24:
[...]

Ik accepteer vanzelfsprekend dat er een max verbonden zit aan OC´cen met lucht, maar ik heb ervaren dat de CPU en het memory 20% OC aankan. De beperking zit ´m nu dus imho in de videokaart.
Waar baseer je je uitspraak op dat er geen hol klopt van me temps? MBM5 laat precies dezelfde waarden zien. Heb toch niet voor niets een probe in me CPU zitten?
Let wel op dat als je een voodoo banshee in je p4 gooit en je gaat gamen je cpu nix te doen heeft omdat de vga kaart te traag is daar moet de cpu op w8ten. Als je dan een snelle 9800 xt hebt wordt de cpu weer de limmit en wordt i zwaarder belast dus het kan zijn dat je oc nooit stabiel is geweest.

Test anders een prime met je oude kaart waar je wel je hoge oc mee haalde als i 10 uur draait mag je wel zeggen dat het stabiel is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Waarom stel je alle waarden niet zelf in? Niks performance mode!
Dat had ik ook ja en het werkt echt bagger (mijn mening). Gewoon zelf alles instellen,
vcore en vmem iets omhoog gooien, en 3,8 Ghz is wel veel voor lucht, vind je niet ;)

• DaCootMeister
M1lamb3r schreef op 06 januari 2004 @ 17:29:
om de cpu/mem uit te sluiten (of juist het probleem te vinden) kan je ff prime95 (voor de proc) en memtest86 voor het mem draaien, want ik kan niet uit jou posts opnemen of je dat al gedaan hebt of niet.
Prime95 @ 3744Mhz

Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.20GHz
CPU speed: 3744.74 MHz
CPU features: RDTSC, CMOV, PREFETCH, MMX, SSE, SSE2
L1 cache size: 8 KB
L2 cache size: 512 KB
L1 cache line size: 64 bytes
L2 cache line size: 128 bytes
TLBS: 64
Prime95 version 23.7, RdtscTiming=1
Best time for 384K FFT length: 9.553 ms.
Best time for 448K FFT length: 11.358 ms.
Best time for 512K FFT length: 12.924 ms.
Best time for 640K FFT length: 15.503 ms.
Best time for 768K FFT length: 18.816 ms.
Best time for 896K FFT length: 22.339 ms.
Best time for 1024K FFT length: 25.035 ms.
Best time for 1280K FFT length: 32.928 ms.
Best time for 1536K FFT length: 40.524 ms.
Best time for 1792K FFT length: 48.095 ms.
Best time for 2048K FFT length: 54.439 ms.

Dat memtest proggie rapporteerd veel, voornamelijk fouten :?
Snap er geen reet van, want in XP is alles stabiel, dus als mijn memory gaar zou zijn zou ik nieteens mogen booten.

Check da Specz

• DaCootMeister
Oguz286 schreef op 06 januari 2004 @ 17:50:
Waarom stel je alle waarden niet zelf in? Niks performance mode!
Dat had ik ook ja en het werkt echt bagger (mijn mening). Gewoon zelf alles instellen,
vcore en vmem iets omhoog gooien, en 3,8 Ghz is wel veel voor lucht, vind je niet ;)
Zoals je had kunnen lezen ben ik al ff van automatic OC afgestapt en ben ik aan het bitneuken geslagen :)
Tuurlijk is 3,8 Ghz veel, maar dat heeft ie wel gedraaid zonder probs.....

Check da Specz

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

DaCootMeister schreef op 06 januari 2004 @ 17:24:
[...]

Hoi,

Asus staat erom bekend dat ze lagere temps weergeven dan het in werkelijk is(op het moederbord) , sla maar na op www.procooling.com, www.overclockers.com.
De probe geeft signalen af naar de hardware monitor(meestal een winbond chip op het moederbord of een ander merk), deze hardware monitor maakt een rekenslag en vertaald dit naar Celsius en Fahrenheit, daarna wordt het weergeven in het BIOS en mbm of Asus probe haalt de gegevens daar ook vandaan. Asus staat erom bekend dat de berekening niet correct of "anders" is zodat het geen goede weerspiegeling is van de werkelijkheid.Ik praat niet zomaar uit mijn nek of zo.Lees die sites maar.Abit geeft bijv. weer veel te hoge temperaturen aan in het BIOS omdat ze daar de instellingen ook niet goed hebben gezet.
En een systeem heeft altijd een beperkende factor.Als je alles maximaal zou kunnen oc'en in je systeem zou dat natuurlijk super zijn, maar alles is met elkaar verbonden.Ik denk dat e de meeste kans hebt met de voeding te verruilen voor een zwaardere.
Je hebt prime gedraaid, alleen deze belast je videokaart natuurlijk voor geen meter(alleen 2d), met games of 3dmark wel, daarin wordt je hele systeem belast en dan pas kan je zeggen of iets stabiel is.met prime kan je idd zeggen dat je CPu en je geheugen stabiel zijn.Niet je gehele systeem, die bestaat uit veel meer onderdelen(oa ook videokaart).
Voorbeeld om mijn standpunt uit te leggen:
Als ik mijn creative audigy eruit haal, haal ik ook 30 Mhz meer uit mijn cpu.Maar dat wil niet zeggen dat ik een andere soundcard ga halen, helpt waarschijnlijk niets.Ook ga ik mijn soundcard er niet uit halen, want dan heb ik geen geluid.
Jij gaat ook niet je radeon 9800XT inruilen voor die MX, wordt je totale systeem niet echt sneller van, al kan je dan met een snellere cpu draaien.Je systeem is zo snel en stabiel als je "zwakste"schakel aankan.(radeon 9800xt zwakke schakel?)

BTW agp/pci op fixed gezet?

en wat is doorgaans de temperatuur op je kamer?(kamer waar de pc staat?)

[ Voor 5% gewijzigd door Halo_Master op 06-01-2004 19:03 ]

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

• DaCootMeister
Halo_Master schreef op 06 januari 2004 @ 18:19:
[...]
Hoi,

Asus staat erom bekend dat ze lagere temps weergeven dan het in werkelijk is(op het moederbord) , sla maar na op www.procooling.com, www.overclockers.com.
De probe geeft signalen af naar de hardware monitor(meestal een winbond chip op het moederbord of een ander merk), deze hardware monitor maakt een rekenslag en vertaald dit naar Celsius en Fahrenheit, daarna wordt het weergeven in het BIOS en mbm of Asus probe haalt de gegevens daar ook vandaan. Asus staat erom bekend dat de berekening niet correct of "anders" is zodat het geen goede weerspiegeling is van de werkelijkheid.Ik praat niet zomaar uit mijn nek of zo.Lees die sites maar.Abit geeft bijv. weer veel te hoge temperaturen aan in het BIOS omdat ze daar de instellingen ook niet goed hebben gezet.
En een systeem heeft altijd een beperkende factor.Als je alles maximaal zou kunnen oc'en in je systeem zou dat natuurlijk super zijn, maar alles is met elkaar verbonden.Ik denk dat e de meeste kans hebt met de voeding te verruilen voor een zwaardere.
Ik geloof je gelijk vwb de omrekeningsfactor. Een paar graden verschil met de realiteit is acceptabel, toch? Gegeven dat dit zo is, fikt er nog steeds niets af bij ±40 graden.
Je hebt prime gedraaid, alleen deze belast je videokaart natuurlijk voor geen meter(alleen 2d), met games of 3dmark wel, daarin wordt je hele systeem belast en dan pas kan je zeggen of iets stabiel is.met prime kan je idd zeggen dat je CPu en je geheugen stabiel zijn.Niet je gehele systeem, die bestaat uit veel meer onderdelen(oa ook videokaart).
Dat ben ik helemaal met je eens, maar wat ik met deze crunch wilde bewijzen is dat mijn CPU en memory wel stabiel kunnen opereren tegen de 3,8 Ghz. Ik test de algehele performance met Aquamark3, wat realistischer is. Desalniettemin heb ik alle adviezen van vandaag zojuist uitgeprobeerd, wwz geboot met maar 2 HD´s, memory timings op basis van SPD en Turbo mode uit. Helaas, niets wat Aquamark3 door laat lopen tot het einde :(
Heb gisteren toch maar een Zalman ZM80C-HP + Fan besteld. Kwaad kan het iig niet.
-knip-
Jij gaat ook niet je radeon 9800XT inruilen voor die MX, wordt je totale systeem niet echt sneller van, al kan je dan met een snellere cpu draaien.Je systeem is zo snel en stabiel als je "zwakste"schakel aankan.(radeon 9800xt zwakke schakel?)
Argh.. ja, zoals je het omschrijft begin ik het bijna te geloven... brrr :r

Om nog ff op je edit terug te komen:
AGP/PCI staat fixed op 66/33 Mhz, en de temp in mijn kamer is momenteel 17,5 C (ja, het is f**king koud)

[ Voor 4% gewijzigd door DaCootMeister op 06-01-2004 19:13 ]

Check da Specz

Verwijderd

DaCootMeister schreef op 06 januari 2004 @ 18:06:
[...]

Dat memtest proggie rapporteerd veel, voornamelijk fouten :?
Snap er geen reet van, want in XP is alles stabiel, dus als mijn memory gaar zou zijn zou ik nieteens mogen booten.
Onzin.. Wie heeft jou verteld dat je systeem dan niet boot? Wat je nu zegt is dus eigenlijk wanneer je systeem boot dat hij dan stabiel is.. right!! 8)7
DaCootMeister schreef op 06 januari 2004 @ 18:07:
[...]

Zoals je had kunnen lezen ben ik al ff van automatic OC afgestapt en ben ik aan het bitneuken geslagen :)
Tuurlijk is 3,8 Ghz veel, maar dat heeft ie wel gedraaid zonder probs.....
Waarschijnlijk dus niet zonder probs. Uit al je posts maak ik op dat je nog nooit hebt gekeken of je sys stabiel is.. Wat jou betreft is het stabiel als het gewoon draait en daar ga je dus gruwelijk de fout in. Men kan nu absoluut-helemaal-niks zeggen over je systeem omdat je eigenlijk niet eens weet wat _wel_ stabiel is.

Edit:

Om een lang verhaal kort te maken: Zoals je nu bezig bent kom je er nooit. Er zijn teveel dingen die nu meespelen. Je draait met vanalles OC'ed en wat er wel en niet stabiel is valt niet te zeggen..

Hoe dan wel? Je moet per component kijken. Dat doe je door 1 component helemaal max te zetten terwijl je de andere zo min mogelijk belast. Als je dus je CPU wil testen moet je zorgen dat je mem niet voor problemen kan zorgen...en andersom. Bijv door de timings hoog te laten en 5:4 te draaien. Om je mem te testen draai je dan 1:1 bijv..

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 19:28 ]

• Halo_Master

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Als je op je eerste post de temps ziet(screenshot) dan staat je moederbord(lees northbridge) op 19C, terwijl je kamertemperatuur 17,5C is.Dat is 1,5C verschil en je hebt ook je CPU nog overclocked op deze temps.Je cpu staat ook maar op 32C, dus maar een verschil van 14,5C tussen kamertemperatuur en je cpu die op 3,8Ghz staat en op standaard intel koeling?daar is menig waterkoeler nog jaloers op.Scheelt bij jou volgens mij wel meer dan een graadje of 10.

Zeker met hoge oc's wordt de temperatuur steeds belangerijker.
Als je een mx op je moederbord hebt aangesloten hoeft die cpu niet zo hard te werken, want je bent gelimiteerd door je videokaart, dus hoeft de cpu minder snel gevens naar je videokaart te sturen omdat de videokaart niet in zo een hoog tempo gegevns vraagt van de cpu.even simpel gezegd krijgt de videokaart de gegevens van de cpu aangeleverd via de northbridge, die in het geval van de mx het dus ook niet zo druk heeft.
Die XT is veel sneller, verwerkt gegevns sneller en moet dus ook in een hoger tempo gegevens verwerken.Dit belast je CPU en je northbridge veel meer als in het geval van de mx.
Vergeet niet dat een XT in je kast veel meer warmte afgeeft dan een mx.Met luchtkoeling wordt je CPU en northbridge veel warmer.

• DaCootMeister
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 19:21:
Onzin.. Wie heeft jou verteld dat je systeem dan niet boot? Wat je nu zegt is dus eigenlijk wanneer je systeem boot dat hij dan stabiel is.. right!! 8)7
Nou ik weet wel dat wanneer je memory defect is, of ook maar een bitje laat vallen, NT/XP echt niet boot, of met een BSOD komt tijdens het booten.
Waarschijnlijk dus niet zonder probs. Uit al je posts maak ik op dat je nog nooit hebt gekeken of je sys stabiel is.. Wat jou betreft is het stabiel als het gewoon draait en daar ga je dus gruwelijk de fout in. Men kan nu absoluut-helemaal-niks zeggen over je systeem omdat je eigenlijk niet eens weet wat _wel_ stabiel is.
Ik ervaar stabiliteit als ik uren lang kan gamen, internetten en DVD´s rippen of ben ik nou raar?!
Edit:

Om een lang verhaal kort te maken: Zoals je nu bezig bent kom je er nooit. Er zijn teveel dingen die nu meespelen. Je draait met vanalles OC'ed en wat er wel en niet stabiel is valt niet te zeggen..

Hoe dan wel? Je moet per component kijken. Dat doe je door 1 component helemaal max te zetten terwijl je de andere zo min mogelijk belast. Als je dus je CPU wil testen moet je zorgen dat je mem niet voor problemen kan zorgen...en andersom. Bijv door de timings hoog te laten en 5:4 te draaien. Om je mem te testen draai je dan 1:1 bijv..
Oke, je hebt wel enigzins gelijk. Ik wil ook teveel in 1 keer :) Moet je mij nog 1 plezier doen en dat is me vertellen hoe ik die mem devider op 5:4 krijg. Ik kan natuurlijk ook ff searchen.... :+

Check da Specz

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:25
WinXP kan best booten met onstabiel mem hoor. 'T gaat alleen daarna vrij snel mis. Om te kijken of je mem 100% ok is zul je toch echt ff memtest moeten gaan laten draaien.
Als je uren kan gamen enz. betekent dat nog niet dat je systeem stabiel is. Je PC'tje kan heel wat rekenfoutjes maken voordat een game ermee ophoudt :P
Prime95 is de enige echt goeie manier om erachter te komen of de zooi echt stabiel is :o

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
DaCootMeister schreef op 06 januari 2004 @ 20:04:
[...]

Nou ik weet wel dat wanneer je memory defect is, of ook maar een bitje laat vallen, NT/XP echt niet boot, of met een BSOD komt tijdens het booten.

[...]

Ik ervaar stabiliteit als ik uren lang kan gamen, internetten en DVD´s rippen of ben ik nou raar?!

[...]

Oke, je hebt wel enigzins gelijk. Ik wil ook teveel in 1 keer :) Moet je mij nog 1 plezier doen en dat is me vertellen hoe ik die mem devider op 5:4 krijg. Ik kan natuurlijk ook ff searchen.... :+
echt stabiel is minstens 3 a 4 uur prime , 1000x sifost cpu test of 100x pifasten aan een stuk >:)

Verwijderd

DaCootMeister schreef op 06 januari 2004 @ 20:04:
[...]

Kapot en instabiel is wat anders he.. Windows kan echt wel draaien met instabiel mem.
Ik ervaar stabiliteit als ik uren lang kan gamen, internetten en DVD's rippen of ben ik nou raar?!
Ik zie het idd wat anders. Gamen, internetten en DVD's rippen hebben allemaal geen fout detectie.
Ik heb nog nooit een P4 systeem gehad, maar het lijkt mij dat de mem opties in de bios zitten. Kan nooit moeilijk zijn.

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 99% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:35 ]

Pagina: 1