PC boot niet meer na overklok

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Misschien tevens een onderwerp voor overklokken en cooling maja.

Ik heb een Gigabyte 7VTXE moederbord met 2400+ processor en 512 MB 266 mhz geheugen.

Nu zag ik toevallig in mijn bios laatst dat mijn bussnelheid ineens naar de 200 kon als max, nu weet ik dat mijn 2400 goed over te klokken is, dus dacht ik laat ik eens 160 mhz busspeed kiezen. Niet echt slim met dat geheugen maja sindsdien krijg ik totaal geen beeld meer op mijn pc. Kan het nu zijn dat mijn videokaart gewoon de kloten op is of iets dergelijks?

Ik druk de powerknop in. Fans draaien, maar geen beeld ook geen piep van er is iets fout.
Ik haal het geheugen eruit dan hoor ik na een tijdje 3 lange piepen met een interval van ongeveer 10 seconden.

Nu staat op de site dat ik 3 seconden insert moet inhouden direct na boot, maar dit heb ik al 5 keer geprobeerd en doet niets in tegenstelling tot de website waar staat dat dan de optimized instellingen geladen zouden moeten worden.

Ik heb mijn videokaart er al eens uitgehaald en dan proberen te booten, maar dan krijg ik een soort van hele zachte tikjes uit mijn pc speaker, en dan doet hij verder ook niks. Normaal moet je pc toch nog reageren op het keyboard. Ik heb ook al een ander keyboard geprobeerd, maar de lichtjes gaan niet 1 keer aan.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:40
Clear je CMOS eens :+
Om daar maar ff mee te beginnen.

[ Voor 44% gewijzigd door Hoyden op 05-01-2004 23:07 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
Zoals SandeR al aangaf is het raadzaam eerst je bios te resetten, hiermee reset je de FSB naar zijn normale waarden, waarna je pc het waarschijnlijk wel weer doet. Hoe je precies je bios moet resetten kun je in de handleiding van je mobo nalezen, maar over het algemeen houd het in dat je de 'Clear CMOS' jumper opzoekt en verbind en een keertje boot met de batterij verwijdert :)

Daarnaast: om even te testen donder je er maar een overclock van 20% overheen? Je mag blij zijn als je dat met goed geheugen, voltageverhoging en zwaardere CPU koeling haalt, alhoewel een FSB van 150 met je huidige config een realistischer streefgetal is. Dit had je overigens ook kunnen nalezen in de FAQ van het DOC forum.

Mocht je PC het nog niet doen na de bios reset kun je het beste de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen, en je bevindingen eventueel hier posten :)

//edit
Ik heb de moeite genomen wat reviews op te zoeken van jou moederboard, schijnt dat de meeste mensen hier niet hoger komen dan een FSB van 141, zelfs met duur merkgeheugen niet. Niet zo'n overclockbord dus ;)

Overigens schijn je een dual bios te hebben lees ik net, klinkt handig, zoek't eens op in je handleiding zou'k zeggen :+

[ Voor 24% gewijzigd door FragFrog op 05-01-2004 23:46 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep .. Even de BIOS resetten :) Of in geval van serieuze nood de troubleshooter doornemen (zie ook het Beleid van dit subforum).

En voor de rest is het nooit slim om ineens in grote stappen te overclocken. Neem gewoon stapjes van 1 à 5 MHz. De overclockbaarheid hangt niet alleen van de CPU af, maar van jouw hele systeem. Maargoed, lees eens de overclocking basics in de FAQ van het juiste subforum door ;)

/basic

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 06-01-2004 06:32 ]

Dit topic is gesloten.