[fbsd-4.9] portsupgrade vraagje

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik heb nog niet zo lang geleden portsupgrade geinstalleerd..
Vanaf fbsd5.x zit de -c optie niet meer in pkg_version dus dan maar een andere manier zoeken om niet alles handmatig te hoeven upgraden..

Maar nu start ik dus portversion, en die geeft:

Stale dependency: adodb-3.60_1 --> mod_php4-4.3.3,1 -- manually run 'pkgdb -F' to fix, or specify -O to force.

naja geen probleem, ik draai pkgdb -F
Maarja, wattan? Leuk hij vind die dependency, en nog wel meer dan die ook..
Maar wat moet ik daar nou aan fixen?
Moet ik die dependency gewoon weggooien? (nouja niet de prog zelf, maar alleen de link tussen de twee pakketten)
Die zit er toch niet voor de kat z'n viool lijkt me....

Een andere package aangeven is ook niet echt nuttig, aangezien er niet echt iets tussen staat wat een 'logische' dependency kan zijn..

Allee manpages die ik tegen kom die zeggen me "ja dat moet je oplossen met pkgdb -F".. Maar WAT ik nou eigenlijk op moet lossen en HOE dat kom ik dus mooi nergens tegen |:(

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
klopt, manpages geven vaak geen 8ergrondinfo. deze links wel:
http://www.onlamp.com/lpt/a/1385
http://www.onlamp.com/lpt/a/4057

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Hee, vooral die 1e is erg handig..
mooie uitleg
Bedankt!

Verwijderd

possamai schreef op 05 januari 2004 @ 20:42:
Hi,

Ik heb nog niet zo lang geleden portsupgrade geinstalleerd..
Vanaf fbsd5.x zit de -c optie niet meer in pkg_version dus dan maar een andere manier zoeken om niet alles handmatig te hoeven upgraden..
Ik weet niet of je inmiddels al een oplossing hebt gevonden. Wat ik altijd doe om een overzicht te krijgen van ports waarvoor een nieuwe versie beschikbaar is, is dit:

pkg_version -v | grep '<'

pkg_version -v laat alle geinstalleerde packages zien met daarachter een <, = of > teken om aan te geven of de geinstalleerde port of package verouders is of niet. | grep '<' haalt dus uit die lijst alle verouderde packages/ports.

Dit doe ik in FreeBSD 4.9, maar ook al in 4.7 en daarvoor in 4.6.
De -c optie heb ik nog nooit gebruikt.

Of je met de daardoor gekregen informatie automatisch alles kunt upgraden weet ik niet. Zoiets zal misschien wel bestaan, of het is even sleutelen aan een of ander bash-script.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 08:15 ]

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-01 09:14

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 08:13:
[...]
Of je met de daardoor gekregen informatie automatisch alles kunt upgraden weet ik niet. Zoiets zal misschien wel bestaan, of het is even sleutelen aan een of ander bash-script.
Door is portupgrade dus voor :) (dus zonder "s")

Verder kun je idd met pkgdb -F de boel goed fixen.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• xzenor

xzenor

Topicstarter
"pkg_version -c " geeft gewoon een script als output.
Hij gooit alleen kale text over je scherm die je naar een file kan directen..
dit is de output van pkg_version -c op mijn 4.9 systeempie..
ik vind het persoonlijk perfect en snap niet waarom het er uit gehaald is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
bash-2.05b# pkg_version -c
echo "The commands output of pkg_version cannot be executed without editing."
echo "You MUST save this output to a file and then edit it, taking into"
echo "account package dependencies and the fact that some packages cannot"
echo "or should not be upgraded."
exit 1
#
#  mpd
#  needs updating (port has 3.16)
#
cd /usr/ports/net/mpd
make clean && make && pkg_delete -f mpd-3.15_1
make install clean

#
#  mysql-client
#  needs updating (port has 3.23.58)
#
cd /usr/ports/databases/mysql323-client
make clean && make && pkg_delete -f mysql-client-3.23.56
make install clean

Nou dit pomp je gewoon naar een file, maak'm executable, en dan ff editten (eerste 5 regels vooral weghalen) en uitvoeren...

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ik heb toch liever portupgrade dan - dan wordt er namelijk ook een backup gemaakt in het geval de installatie misgaat (de backup wordt in dat geval ook automatisch teruggezet).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• xzenor

xzenor

Topicstarter
oh dat is inderdaad best handig ja....
alleen dat portsdb -Uu duurt echt achterlijk lang man.. dat is echt niet leuk meer..
als je dat iedere keer moet doen na dat cvsup gedraait heeft........... en dat moet volgens de manpage :r

Dat is echt een minpunt hoor.....
Ik kreeg trouwens die -m optie niet aan de praat..
snort upgraden met de -m '-DWITH_MYSQL' werkte dus niet..
maak ik'm met -M "WITH_MYSQL='YES'" dan werkt het weer wel...
vreemd, vreemd, vreemd.....

Hoe gaat portupgrade eigenlijk om met installaties als php enzo?
Als je die normaal installeert dan krijg je zo'n scherm waar je de opties uit kan kiezen waarmee je php wilt installeren (mysql, gd, etc.).. laat portupgrade die ook gewoon zien?
Ik heb het nog niet aangedurft om die te updaten met portsupgrade namelijk....

[ Voor 7% gewijzigd door xzenor op 07-01-2004 17:37 ]

Verwijderd

possamai schreef op 07 januari 2004 @ 17:01:

Als je die normaal installeert dan krijg je zo'n scherm waar je de opties uit kan kiezen waarmee je php wilt installeren (mysql, gd, etc.).. laat portupgrade die ook gewoon zien?
Bij portupgrade zit ook pkgtools.conf daar kun je aangeven welke opties je wilt hebben bij een port. Hier kan je ook de opties definieren voor PHP sinds ik dit heb gedaan update portupgrade ook PHP zonder dat ik de door mij gewenste packages moet selecteren.

Let er overigens wel op dat je portupgrade draait met de opties: "-Rr" op deze manier update hij ook de dependencies van files die moeten worden geupdated en ook de dependencies van die files. Dan krijg je tenminste ook geen brakke dependencies wat anders zo nu en dan helaas nog wel eens wilt voorkomen.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

possamai schreef op 07 januari 2004 @ 17:01:
oh dat is inderdaad best handig ja....
alleen dat portsdb -Uu duurt echt achterlijk lang man.. dat is echt niet leuk meer..
als je dat iedere keer moet doen na dat cvsup gedraait heeft........... en dat moet volgens de manpage :r
Dat is niet per se nodig. Als je een portupgrade uitvoert, kijkt portupgrade namelijk niet alleen in de portsdb, maar gaat-ie ook gewoon even lekker in de directory van de port kijken of hij up-to-date is of niet, zodat het alsnog goed komt. Dit is dus meestal niet nodig.
Dat is echt een minpunt hoor.....
Ik kreeg trouwens die -m optie niet aan de praat..
snort upgraden met de -m '-DWITH_MYSQL' werkte dus niet..
maak ik'm met -M "WITH_MYSQL='YES'" dan werkt het weer wel...
vreemd, vreemd, vreemd.....
Dit is heel makkelijk te verklaren; '-D' is een optie van make om environment variables te declareren, niet van portupgrade. Met de '-M' optie zet je het argument van deze optie voor het make commando -- dan is het dus geen optie voor make. Een environment variable declareren, wat je met WITH_MYSQL=YES doet, kan echter wel voor make. Om een lang verhaal kort te maken: je zoekt de optie '-m' van portupgrade (kleine m), deze zet zijn argument achter elke make, en dan werkt het in beide gevallen.

Dit kun je overigens veel beter oplossen door WITH_MYSQL=yes in /etc/make.conf te zetten, anders moet je het bij elke portupgrade weer intoetsen. Of als je het maar voor een port wil laten gelden, moet je in pkgtools.conf zijn.
Ja, die krijg je te zien, behalve als je de environment variable 'BATCH' definieert (dit is handig om te doen, vooral als je veel ports gaat upgraden - je wilt echt niet dat hij blijft hangen op het PHP configuratieschermpje terwijl je weg bent :)). Als je BATCH gebruikt, gebruiken interactieve ports hun standaardopties, of eventuele opties die je hebt ingesteld in /etc/make.conf of pkgtools.conf.

Wat het makkelijkste is (in het geval van PHP) is om je opties in /etc/make.conf te zetten, bv.
code:
1
PHP4_OPTIONS=CTYPE MYSQL OVERLOAD PCRE POSIX SESSION TOKENIZER XML ZLIB GD IMAP

Vervolgens kan je met 'portupgrade -ra -m BATCH=yes' al je ports in een keer upgraden en wordt je niets gevraagd :).

[ Voor 19% gewijzigd door AVL op 08-01-2004 17:08 ]

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• xzenor

xzenor

Topicstarter
hoe kom ik er achter naar welke opties php4 luistert in pkgtools.conf dan?
ik neem aan dat iedere port z'n eigen opties heeft om mee te geven...
Of kan je gewoon de prut uit de makefile halen?

Verwijderd

Dit zijn gewoon dezelfde opties die je als make argrumenten kunt meegeven. Voor PHP4 kun je bijvoorbeeld alle toegestane opties vinden in:
/usr/ports/lang/php4/scripts/php4_options
Pagina: 1