1 netwerk met 2 routers en dus 2 DHCP servers

Pagina: 1
Acties:

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik hang met mijn notebook en PCs via een Draytek 2200E aan het Internet. Mijn buurman die een eigen internetaansluiting en ook meerdere PCs heeft, gebruikt een SMC router. Onze routers hangen aan elkaar om onze netwerken te koppelen. Beiden draaien we DHCP servers (en willen dat heel graag zo houden). Dit ging lange tijd goed, maar vandaag kreeg ik ineens een adres en gateway van zijn DHCP server met alle gevolgen van dien. Is er een manier om ervoor te zorgen dat een DHCP request vanaf mijn netwerk NIET op zijn netwerk komt en vice versa?

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 18:01

japaveh

Jield BV

Soms kun je in de router een ip adres koppelen aan een specifiek MAC adres. Dan worden ze niet meer 'random' uitgedeeld.

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Muyz schreef op 05 januari 2004 @ 20:28:
[...] Is er een manier om ervoor te zorgen dat een DHCP request vanaf mijn netwerk NIET op zijn netwerk komt en vice versa?
Ja hoor: dan moet je er een router tussen hangen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op 05 januari 2004 @ 22:11:
[...]

Ja hoor: dan moet je er een router tussen hangen
Precies, hij heeft nu wel 2 routers maar niet in het interne netwerk. Ze schermen de beide netwerken niet van elkaar af. Ze zitten zeg maar op gelijke hoogte.

Eigenlijk moet je er dus een router tussen jullie 2 netwerken hangen, en niet alleen routers tussen de internet connecties. Zo scherm je de dhcp broadcasts af. Kwestie van een P200 met een stel 3com's of intel's erin (NIC). Die trekken dan aardig wat verkeer.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
De goedkoopst oplossing is statische dhcp.

Dus de mac`s van buurman 1 in router 1
en de mac`s van buurman 2 in router 2.

Of samen een router nemen met 2 interfaces (Nexland Turbo 800) en de internet verbinding loadbalancen en in 1 netwerk gaan zitten