Games met multi cpu support?

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12 12:31
Gezocht maar, deze deed het niet.

Tegenwoordig is het zo dat de meeste games van de gpu snelheid afhangt, spellen die dit niet doen hebben een redelijk zware cpu nodig. Ik noem bijvoorbeeld strategy spellen, spellen met veel bots (battlefield, etc.).

Ik ben een strategy verslaafde en speel veelal tevel veel AI, omdat internet te traag is en slecht werkt en omdat niemand in ons lan hier veel van houdt. Mij pc heeft het nu redelijk zwaar met c&c generals, earth 2150 (ja die is oud weet ik), als er veel AI is, en dit is niet prettig.

Omdat generals een redelijk nieuw spel is vroeg ik me af op deze multi proc ondersteuning heeft en de vraag of er al spellen zijn die multi proc of hyperthreading ondersteunen, waarom de prestaties veel beter worden.

En spellen die nog gereleased moeten worden.

Verder wil ik ook de discussie op gang brengen over het fiet of dit effectief/ nuttig is en wat de consequenties voor de gamer zijn. Ik weet namelijk dat dual cpu erg prettig is onder windows (ik had een dual p3 800), en ik denk dat games hier ook veel profijt van kunnen hebben, mits goed gebruikt.

if broken it is, fix it you should

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Bij mijn weten ondersteunt alleen Q3 zo'n beetje dual-cpu. En daarbij komt dat ik niet het idee heb dat er de komende tijd opeens in hoog tempo dual-cpu games uit komen :).

Ondersteuning voor dual CPU is leuk, maar voor games gewoon niet van belang imho. Het percentage gamers dat een dual-cpu bak heeft lijkt me verwaarloosbaar klein.
Daarnaast gaan games in de toekomst veel meer afhangen van GPU dan van CPU power.

• elgringo
IceStorm schreef op 05 januari 2004 @ 19:48:
Bij mijn weten ondersteunt alleen Q3 zo'n beetje dual-cpu. En daarbij komt dat ik niet het idee heb dat er de komende tijd opeens in hoog tempo dual-cpu games uit komen :).

Ondersteuning voor dual CPU is leuk, maar voor games gewoon niet van belang imho. Het percentage gamers dat een dual-cpu bak heeft lijkt me verwaarloosbaar klein.
Daarnaast gaan games in de toekomst veel meer afhangen van GPU dan van CPU power.
Ja, maar AI kan de gpu niet doen en zal de cpu moeten doen, en hier kun je wel degelijk profijt hier uit halen.

Verwijderd

elgringo schreef op 05 januari 2004 @ 19:49:
[...]

Ja, maar AI kan de gpu niet doen en zal de cpu moeten doen, en hier kun je wel degelijk profijt hier uit halen.
Gameontwikkelaars houden geen rekening met dual cpu systemen dus je zal er weinig aan hebben. De game zal dus ook geen gebruik maken van die tweede cpu.

Dual cpu is leuk voor je server maar daar blijft het ook bij. En idd, quake3 is de enige game die ik ken die dual cpu support heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 19:51 ]

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:43

SD5k

>4&X

Een spel moet het wel ondersteunen, en buiten Q3 ken ik geen spel dat dit ondersteund. Misschien andere spellen op Q3 engine ook?

• elgringo
Goed game ontwikkelaars doen hier niets mee. Ook niet voor dedicated server doeleinden?

Want dan zou het mogelijk zijn dat je je server op cpu1 draait en je game op cpu0 zodat je er toch profijt van hebt.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03

IceStorm

This place is GoT-like!!!

elgringo schreef op 05 januari 2004 @ 19:49:
Klopt maar ik kan me voorstellen dat je als game-ontwikkelaar dat teveel tijd (dus geld) vind kosten om voor die paar man te ontwikkelen.
Voor zover ik weet is dual-cpu support niet echt simpel in te bouwen.

[edit]Dual-cpu support voor dedicated servers zou geen gek idee zijn, vooruit. Is dat neit al gewoon zo? (geen idee, ik ben niet zo'n gameservert :P).

[ Voor 16% gewijzigd door IceStorm op 05-01-2004 19:56 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
elgringo schreef op 05 januari 2004 @ 19:55:
Want dan zou het mogelijk zijn dat je je server op cpu1 draait en je game op cpu0 zodat je er toch profijt van hebt.
Dat kan sowieso al geloof ik. Dan draai je dus in feite 2 keer het spel, en kan je elk spel een eigen CPU toewijzen.

En zoals gezegd is Q3A de enige game met multi-CPU support voor zover ik weet. Misschien dat Doom 3 het ook gaat ondersteunen (zelfde makers enzo)?

• elgringo
Aikon schreef op 05 januari 2004 @ 20:04:
[...]

Dat kan sowieso al geloof ik. Dan draai je dus in feite 2 keer het spel, en kan je elk spel een eigen CPU toewijzen.

En zoals gezegd is Q3A de enige game met multi-CPU support voor zover ik weet. Misschien dat Doom 3 het ook gaat ondersteunen (zelfde makers enzo)?
Zijn parktijk voorbeelden van, en ervaring hierover; preformance winst ed.

• Aikon
  • Niet online
Is dat een vraag of wat bedoel je ermee :?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-12 21:44
volgens Valve zou HL2 optimalisering meekrijgen voor Hyper-treading.
maar valve heeft wel meer onzin verkocht.....

TheS4ndm4n#1919

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12 13:24

JoeBlack2k

I Love Hilary

tis ook een beetje uit he..

hp is de trend..

koop een nieuwe pc :P

Hilary Duff 4-Life

• elgringo
Aikon schreef op 05 januari 2004 @ 21:42:
Is dat een vraag of wat bedoel je ermee :?
voorbeelden van games die dit kunnen; server op cpu1 game op cpu0, en zo mutliplayer doen. Wat voor prestatie winst dit oplevert en andere ervaringen

(een vraag dus)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12 14:19

Bosmonster

*zucht*

Volgens mij heeft IEDERE game die draait onder een OS dat multithreading ondersteunt (bv Win2K/XP) en middels threads werkt (zon beetje allemaal dus :P) baat bij multi-processor of multi-threading. Of ze ervoor GEOPTIMALISEERD zijn blijft een ander verhaal uiteraard.

Het blijft echter zo dat je vaak meer baat zelf hebt bij een betere videokaart/lagre grafische setting, omdat dit ook de CPU ontlast. Oftewel, Generals zal niet beter draaien op een dual P4-3,2 met een Geforce 2 MX ofzo :)

[ Voor 45% gewijzigd door Bosmonster op 06-01-2004 09:35 ]

Verwijderd

De enige engine die er bij mijn weten gebruik van maakt, is de Q3 engine, maar heb ook ergens in een developer interview gelezen dat MP minder geschikt is voor games, omdat het moeilijk is een spel (of een engine) te splitsen in 2 onafhankelijke threads (die over meerdere processoren verspreid kunnen worden) die enigszins gebalanceerd zijn (zodat niet een processor op 99% draait, en de ander op 2%).

Vergeet niet dat games ook op single-processor machines goed moeten draaien, aangezien die nog steeds in de meerderheid zijn. Om een spel dusdanig te optimizen dat het goed op SP, EN goed op MP draait, is heel veel werk, vaak meer werk dan een developer/publisher tijd en geld voor (over) heeft.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

IceStorm schreef op 05 januari 2004 @ 19:48:
Hier ben ik het niet echt met je eens. Het aantal multi threaded systemen neemt imho explosief toe gezien de nieuwe P4s met HTT toch gemeengoed aan het worden zijn en het interessant zou zijn om hier games voor te gaan ontwikkelen.

Ik hoop dus dat ze eens wat games gaan ontwikkelen die gewoon met htt of smp kunnen werken, kan ik mijn dual duron ook eens lekker laten werken :P

• Aikon
  • Niet online
Bosmonster schreef op 06 januari 2004 @ 09:32:
Volgens mij heeft IEDERE game die draait onder een OS dat multithreading ondersteunt (bv Win2K/XP) en middels threads werkt (zon beetje allemaal dus :P) baat bij multi-processor of multi-threading. Of ze ervoor GEOPTIMALISEERD zijn blijft een ander verhaal uiteraard.
Maar 1 programma geeft maar 1 thread. Die thread wordt verwerkt door een CPU. En 1 thread kan je niet delen in 2 losse threads. Dus een programma moet minstens 2 threads geven om met 2 CPU's tegelijkertijd te kunnen werken.
Dat betekend automatisch dat als je 2 programma's hebt (server en game bijv.) dat je dan gebruik kan maken van de 2e CPU.
Prestatiewinst is duidelijk: elke thread heeft gewoon 1 CPU tot zijn beschikking, en zal een stuk sneller lopen.

Correct me if I'm wrong :)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 20:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Aikon schreef op 06 januari 2004 @ 10:15:
[...]

Maar 1 programma geeft maar 1 thread. Die thread wordt verwerkt door een CPU. En 1 thread kan je niet delen in 2 losse threads. Dus een programma moet minstens 2 threads geven om met 2 CPU's tegelijkertijd te kunnen werken.
Dat betekend automatisch dat als je 2 programma's hebt (server en game bijv.) dat je dan gebruik kan maken van de 2e CPU.
Prestatiewinst is duidelijk: elke thread heeft gewoon 1 CPU tot zijn beschikking, en zal een stuk sneller lopen.

Bij deze, games bestaan in 99% van de gevallen tegenwoordig uit meer threads. Echter is dit veelal de opsplitsing tussen sound en dergelijke niet veel cpu-vretende zaken, en de game-core, die extreem veel cpu vreet. Effectief zal een dual dus wel degelijk een game over 2 cpu's verdelen, echter staat dan inderdaad een op 99% en de ander op 2% te werken. Het is inderdaad zeer complex om deze verdeling uit te balanceren, want daarvoor moet je de core van een game multi threaded maken, wat gewoon niet rendabel is gezien het inderdaad kleine aantal dual cpu gamers. HTT is geen echte dual cpu, als je 100% cpu gebruikt met een thread, kun je nog niets met de rest, HTT is alleen een vieze manier om multi threading uit handen van het OS te nemen, qua ruwe CPU kracht wordt het er niet sneller op...

• Bosmonster
  • Laatst online: 28-12 14:19

Bosmonster

*zucht*

Aikon schreef op 06 januari 2004 @ 10:15:
[...]

Je gaat fout bij 'Maar 1 programma geeft maar 1 thread. ' :) Een programma kan zoveel threads gebruiken als je maar wilt. Normaal zitten alle losse activiteiten in losse threads, zoals cursor, verschillende monsters, etc, etc. Anders wordt het erg lastig ze dingen tegelijk te laten doen. (Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je cursor gaat haperen als je een zware actie uitvoert :))

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 06-01-2004 10:36 ]

• Aikon
  • Niet online
Ja precies, op zo'n manier. :)

Gaat idd om die 'core-thread', en das er maar 1, en daar ligt het probleem dan dus gelijk.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:22
Ieder redelijk opgezet systeem heeft toch wel een graphics loop en een game loop die gescheiden zijn, anders zijn er heel veel problemen bij verschillende FPS. Om een spel gelijk te laten reageren is de physics veelal losgekoppeld om op een vaste, aparte klok te laten lopen (zeg 50 of 100Hz), onafhankelijk van de grafische updates (mogelijk varierend van 30 tot 200Hz). Dat kan dus wel goed gescheiden worden, omdat er toch al een brug tussen gebouwd is om de data toegangsrechten van beide systemen goed te krijgen. Als het goed is werkt de physics module met de actuele wereld data waar hij lees en schrijf rechten heeft en werkt de grafische module met een alleen lezen kopie van die wereld data die gemaakt is tussen twee physics updates.

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 10:11
de Sega Saturn heeft 2 cpu's (zie sig) :p
Voor zover ik weet maken alle Saturn spellen behalve Alien Trilogy daarvan gebruik, dus zat SMP spellen :)

Trouwens, ik zat erom te denken om mijn C++ versie van Othello nog te gaan porten naar de Sat (leve een SuperH GCC en de SGL-lib), en dan kan de AI (die recursief is) natuurlijk over 2 cpu's worden verdeeld (aangezien het een soort boomstructuur is).

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

Verwijderd

AntiPasta schreef op 06 januari 2004 @ 12:49:
Trouwens, ik zat erom te denken om mijn C++ versie van Othello nog te gaan porten naar de Sat (leve een SuperH GCC en de SGL-lib), en dan kan de AI (die recursief is) natuurlijk over 2 cpu's worden verdeeld (aangezien het een soort boomstructuur is).
Hoe ga je een recursief proces verdelen over 2 cpu's? Een kenmerk van recursie is dacht ik wel dat elke stap voortboorduurt op de vorige, dus er kan niet parallel gerekend worden.

• elgringo
Bosmonster schreef op 06 januari 2004 @ 09:32:

Het blijft echter zo dat je vaak meer baat zelf hebt bij een betere videokaart/lagre grafische setting, omdat dit ook de CPU ontlast. Oftewel, Generals zal niet beter draaien op een dual P4-3,2 met een Geforce 2 MX ofzo :)
Ik denk dat jij grafisch niet al te veel wilt, trekt een gf 2mx het met gemak; generals ik ook niets echt zwaar te noemen volgens mij. En zoals later vermeldt is er is vaak maar 1 core thread, waardoor het niets uitmaakt.

Mocht je daarenetgen een dedicated server op cpu0 draaien en je game op cpu1, zal cpu0 alle ai doen en hoeft cpu1 veel minder hoeven te rekenen....

Pagina: 1