Hallo beste mensen, ik heb hier zo'n kapotte Socket A AK73 Pro a liggen, iemand had hem gemold (inclusief Duron 1,4 Ghz) tijdens cooler eraf halen. Nu zijn de printsporen stuk onder socket, waar je de clip van de cooler vastzet. Dus ik moet de hele Socket eraf halen, om het te maken. Ik heb de bovenste deel al eraf, moet ik de onderste deel eraf solderen of zo ? 462 Pins
Alvast bedankt.
je zult hem dan idd lost moeten gaan solderen, anders krijg je het ding er echt niet vanaf. Zijn idd veel pinnetjes, maar zit niet veel anders op.
mocht dat mobo definitief dood zijn, denk je dan aan mijn mobomuur
mocht dat mobo definitief dood zijn, denk je dan aan mijn mobomuur
Die krijg je er zelf niet af denk ik.
Dat moet je met een dipbak doen, waar je het mobo bovenlegt.
Dan haal je het socket er zo af, en zet je er zo een nieuwe op.
Dus maak iets waar vloeibaar tin (oid) inzit
Mobo met het socket erboven en alle pinnen laten los
Dat moet je met een dipbak doen, waar je het mobo bovenlegt.
Dan haal je het socket er zo af, en zet je er zo een nieuwe op.
Dus maak iets waar vloeibaar tin (oid) inzit
Mobo met het socket erboven en alle pinnen laten los
[ Voor 13% gewijzigd door Hoyden op 05-01-2004 19:29 ]
is het niet een iedee om gewoon een plaatje tengrote van de pins van je socket aan een hittebron vast te maken en die dan op de pinnen van de socked houden. wachten tot de soldeer tin is gesmolten en loshalen maar ?
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Verwijderd
ik denk dat je socket is gesmolten voordat je tin gesmolten is, de tin die fabrieken gebruik heeft vaak een veel hoger smeltpunt / tracject (m'n weller 120 watt soldeerpistool heeft er soms gewoon moeite mee)Shunt schreef op 05 januari 2004 @ 19:29:
is het niet een iedee om gewoon een plaatje tengrote van de pins van je socket aan een hittebron vast te maken en die dan op de pinnen van de socked houden. wachten tot de soldeer tin is gesmolten en loshalen maar ?
Verwijderd
Ik vraag me af of het theoretisch uberhaupt wel mogelijk is met een soldeerbout (en een heleboel geduld)... een mobo is immers toch wel minstens 4 lagen dik, en vast niet alle pinnetjes van een socket zullen op de onderste laag uitkomen. Hoe kun je er dan voor zorgen dat een pinnetje verbinding maakt met een spoortje in de juiste laag 
Bedenk me trouwens ook nog dat alle pinnetjes tegelijk los moeten komen...
best wel onmogelijk met een soldeerbout
Bedenk me trouwens ook nog dat alle pinnetjes tegelijk los moeten komen...
best wel onmogelijk met een soldeerbout
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 19:55 ]
Dat is niet mogelijk, om met een soldeerbout ff je socket eraf te halen.Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 19:48:
Ik vraag me af of het theoretisch uberhaupt wel mogelijk is met een soldeerbout (en een heleboel geduld)... een mobo is immers toch wel minstens 4 lagen dik, en vast niet alle pinnetjes van een socket zullen op de onderste laag uitkomen. Hoe kun je er dan voor zorgen dat een pinnetje verbinding maakt met een spoortje in de juiste laag
Lukt je nooit/never/niet.
Verwijderd
Ik zou toch willen zeggen, waar een wil is is een weg.SandeR schreef op 05 januari 2004 @ 19:50:
[...]
Dat is niet mogelijk, om met een soldeerbout ff je socket eraf te halen.
Lukt je nooit/never/niet.
Misschien lukt het wel met het juiste de-soldeer spul, maar zoals eerder gezegd zal de smelttemperatuur van het soldeer wel hoog liggen.
succes
Alle pinnen moeten er direct uit, die zitten aan je socket vast.Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 20:06:
[...]
Ik zou toch willen zeggen, waar een wil is is een weg.
Misschien lukt het wel met het juiste de-soldeer spul, maar zoals eerder gezegd zal de smelttemperatuur van het soldeer wel hoog liggen.
succes
Wil je je socket eraf halen, moeten alle pinnen op hetzelfde moment loslaten.
kun je mss ff een plaatje schieten? dan kunnen we zien hoe ernstig t is...
is je cpu nog wel heel?
is je cpu nog wel heel?
Met een soldeerbout of soldeer station gaat je dit niet lukken.
Ik heb alleens samen met een buurman (die mobiele telefoons repareerd) een chipset vervangen van een moederbord.
Hij doet dit met een hete lucht soldeer station.
Je verwarmt een bepaald oppervlak (in dit geval de chip aan bovenzijde moederbord) heel snel naar een bepaalde temperatuur, waardoor je de chip eraf kan halen. Daarna leg je de andere er weer op en weer verwarmen.
Op deze manier (ongeveer) maken de b.v. ook geheugen bankjes. Chippies op PCB door de oven heen en klaar is klara.
Dus als je gaat solderen... succes
dat is niet te doen.
Ik heb alleens samen met een buurman (die mobiele telefoons repareerd) een chipset vervangen van een moederbord.
Hij doet dit met een hete lucht soldeer station.
Je verwarmt een bepaald oppervlak (in dit geval de chip aan bovenzijde moederbord) heel snel naar een bepaalde temperatuur, waardoor je de chip eraf kan halen. Daarna leg je de andere er weer op en weer verwarmen.
Op deze manier (ongeveer) maken de b.v. ook geheugen bankjes. Chippies op PCB door de oven heen en klaar is klara.
Dus als je gaat solderen... succes
kered schreef op 05 januari 2004 @ 20:14:
kun je mss ff een plaatje schieten? dan kunnen we zien hoe ernstig t is...
is je cpu nog wel heel?
Die heeft dus waarschijnlijk zijn core gesloopt tijdens het verwijderen van z'n koeler.Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 19:24:
Hallo beste mensen, ik heb hier zo'n kapotte Socket A AK73 Pro a liggen, iemand had hem gemold (inclusief Duron 1,4 Ghz) tijdens cooler eraf halen. Nu zijn de printsporen stuk onder socket, waar je de clip van de cooler vastzet. Dus ik moet de hele Socket eraf halen, om het te maken. Ik heb de bovenste deel al eraf, moet ik de onderste deel eraf solderen of zo ? 462 PinsAlvast bedankt.
CPU is dus zo dood als het kan zijn...
If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.
IK heb geen Digitale cam, maar ik weet het wel zeker. Aan beide kanten (breedte) is vet veel afgebrokkeld. Verder zie ik printsporen die vet stuk zijn. Je kan zelf aan de socket en cooler zien dat die vet verkeerd heeft gedaan
Verwijderd
als je je socket er af haalt wat wou je er dan mee doen??
ik denk niet dat er een losse socket te koop is, en anders kan je voor al die moeite altijd een beter mobo halen is ook nie zo duur (50€)...
en ik denk ook niet dat het je zal lukken met een soldeerbout...
en er zal mss ook wel meer stuk zijn dan alleen je socket
ik denk niet dat er een losse socket te koop is, en anders kan je voor al die moeite altijd een beter mobo halen is ook nie zo duur (50€)...
en ik denk ook niet dat het je zal lukken met een soldeerbout...
en er zal mss ook wel meer stuk zijn dan alleen je socket
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 20:35 ]
Ja, nouja ik heb nog kapotte moederbord waarvan socket nog heel is. Maargoed ik doe het dan maar niet. Bedankt voor jullie hulp.
Je zou natuurlijk nog de Socket weg kunnen dremelen.
Daarna één voor één de pinnetjes loshalen. Vervolgens ga je op zoek naar een nieuwe Socket die je evt. van een defect Mama plank haalt. Hier volg je de omgekeerde weg. Ipv socket, dremel je de printplaat weg. Het is een takkewerk, maar het zou met geduld en beleid best wel's kunnen lukken.
Beetje hetzelfde idee als wanneer je een veelpotig IC moet vervangen. Waarbij ej dan de pootjes in één keer doorzaagt.
Daarna één voor één de pinnetjes loshalen. Vervolgens ga je op zoek naar een nieuwe Socket die je evt. van een defect Mama plank haalt. Hier volg je de omgekeerde weg. Ipv socket, dremel je de printplaat weg. Het is een takkewerk, maar het zou met geduld en beleid best wel's kunnen lukken.
Beetje hetzelfde idee als wanneer je een veelpotig IC moet vervangen. Waarbij ej dan de pootjes in één keer doorzaagt.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Verwijderd
Als je goeie de-soldeer spullen gebruikt. Dan kun je ieder pinnetje ook met een soldeerbout schoonmaken. Dan is het niet zo dat alle pinnetjes tegelijk verwarmd moeten worden.
Het duurt alleen heel heel lang. Het is niet de moeite waard.
Het duurt alleen heel heel lang. Het is niet de moeite waard.
ik heb voor de grap uit verveling wel eens op stage een 486 slot er af gesloopt met een soldeerbout met zon ingeboude tin zuiger. die werken zeer fijn
ik had btw weer de de proc trug gesoldeerd op het mobo zelf het werkte wel alleen was het mobo een beetje gaar
ik had btw weer de de proc trug gesoldeerd op het mobo zelf het werkte wel alleen was het mobo een beetje gaar
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Verwijderd
wij gebruiken wel eens een verfbrander om componenten te verwijderen. Dat werkt erg goed alleen weet ik niet of je de rest van je mobo beschadigd aangezien wij dit alleen doen om componenten te redden.. de printplaat zelf wordt vervangen.
Pagina: 1