Toon posts:

[Win2K] Probleem met internet, msn-outlook werken wel! DNS ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op men werk hebben we net een nieuwe adsl verbinding gekregen. Als modem/router gebruik ik een Draytek Vigor 2500. Nu heb ik alle werkstations en de server aangesloten op de vigor, waarna internet overal werkt behalve op 1 werkstation. Ik heb een aantal opties geprobeerd om internet ook op dit laatste werkstation werkend te krijgen.

Optie 1 :
IP adres via de server (Win2K Server, DHCP)
Internet werkt niet, verder werkt alles wel
Ipconfig ---> ws krijgt een goed ip adres (dhcp werkt), tevens krijgt hij de goeie gateway
Ipconfig /displaydns ---> lijst staan maar 2 entry`s in, alleen van de ws zelf
ping naar servers op naam of ip werkt perfect

Optie 2 :
IP adres via de router (Draytek Vigor 2500, DHCP enabled, DHCP op Win2K disabled)
Internet werkt perfect alleen opstarten van Windows 2000 (Applying computer settings) duurt vele malen langer. Verder werkt alles perfect, alle netwerkverbindingen werken ook.
Ipconfig ---> ws krijgt een goed ip adres (dhcp werkt)
Ipconfig /displaydns ---> Alle dns servers aanwezig
ping naar servers op naam of ip werkt perfect

Optie 3 :
Vast ip adres [192.168.0.4]
Gateway ingesteld op 192.168.0.2 (draytek)
Systeem start op normale snelheid op, maar internet werkt niet.
Ipconfig /displaydns ---> lijst blijft leeg

Enkele extra gegevens :

Server : Windows 2000 Server, 192.168.0.1
Router : Draytek Vigor 2500, 192.168.0.2
Werkstations : Windows 2000 Pro, DHCP

Op de andere werkstations werkt internet gewoon altijd perfect, tevens gaat het opstarten gewoon snel zoals je gewent zou moeten zijn van windows 2000.

Wat ik dus wil, internet op de laatste werkstation ook werkend zonder dat de tijdsduur voor het opstarten verlengd wordt.

Verwijderd

Het niet werken van het WWW duidt in eerste instantie op het ontbreken van de DNS-servers.

Als ik je bericht zo lees, zou optie 3 moeten voldoen, indien daar ook de DNS-servers bekend zouden zijn.
Als je in de configuratie van je router kijkt heb je daar vaak een STATUS scherm. Hier kun je zien welke DNS-servers hij gebruikt.

Aangezien je in optie 3 de router als gateway hebt ingegeven, moet je daaronder ook wel de in de statuslijst van de router aangegeven DNS-servers ingeven.

Ik had hetzelfde probleem met een netwerkje thuis en door de in de statuslijst gevonden DNS servers handmatig in te voeren, net zoals je een vast IP-adres hebt ingegeven, werkte bij mij alles weer perfect.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 19:21:
Het niet werken van het WWW duidt in eerste instantie op het ontbreken van de DNS-servers.

Als ik je bericht zo lees, zou optie 3 moeten voldoen, indien daar ook de DNS-servers bekend zouden zijn.
Als je in de configuratie van je router kijkt heb je daar vaak een STATUS scherm. Hier kun je zien welke DNS-servers hij gebruikt.

Aangezien je in optie 3 de router als gateway hebt ingegeven, moet je daaronder ook wel de in de statuslijst van de router aangegeven DNS-servers ingeven.

Ik had hetzelfde probleem met een netwerkje thuis en door de in de statuslijst gevonden DNS servers handmatig in te voeren, net zoals je een vast IP-adres hebt ingegeven, werkte bij mij alles weer perfect.

Succes
Heel raar, internet werkt nu wel met deze dns servers. Maar helaas doet het opstarten er nu net zo lang over als wanneer ik de dhcp van de router gebruik :?

Verwijderd

Topicstarter
Heb de dhcp service op de server weer aangezet. Heb nu de externe dns servers in de dhcp server opgenomen. Heb de dhcp service van de vigor weer gedisabled. Internet op de werkstation werkt nu ook via de dhcp van de server. Alleen het opstarten blijft zo lang duren.

Heb net even de event log op het werkstation bekeken, hij heeft daar een aantal meldingen staan van userenv.

Event ID: 1000
Event Source: Userenv
Description:
Windows cannot determine the user or computer name. Return value (1722).

Ik heb deze event opgezocht bij microsoft, hier zeggen ze dat het ligt aan verkeerde dns servers en dat ik deze opnieuw in moet stellen. Ik weet alleen 100% zeker dat deze dns server correct zijn.

De dns servers die ik heb gebruikt zijn :

195.241.48.33
195.241.49.33

Deze heb ik overgenomen van de router. Het gekke vind ik nog steeds dat de andere werkstations deze melding niet geven.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Event Type: Warning
Event Source: DnsApi
Event Category: None
Event ID: 11153
Date: 5-1-2004
Time: 20:01:39
User: N/A
Computer: SANDRA
Description:
The system failed to register network adapter with settings:

Adapter Name : {26AFEA8F-D5E5-4B5F-9666-E61ACB0CAD61}
Host Name : sandra
Adapter-specific Domain Suffix : krt.nl
DNS server list :
195.241.48.33, 195.241.49.33
Sent update to server : 194.159.73.6
IP Address(es) :
192.168.0.10

The reason it could not register was because the DNS server refused the dynamic update request. This could happen for the following reasons: (a) current DNS update policies do not allow this computer to update the DNS domain name configured for this adapter, or (b) the authoritative DNS server for this DNS domain name does not support the DNS dynamic update protocol.

To register a DNS host (A) resource record using the specific DNS domain name for this adapter, contact your DNS server or network systems administrator.
Data:
0000: 2d 23 00 00 -#..

Kreeg net deze melding op het werkstation.