Toon posts:

Linux Mandrake 9.2 met SATA?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem ik heb Mandrake 9.2 op CD en wil deze naast mijn Windows XP installeren op mijn SATA schijf ik heb 27,5 Gb vrije ruimte en daarnaast een gewone 80Gb HDD maar deze is voor een ander doeleind en staat ook vol

als ik met de mandrake CD opstart ziet hij mijn SATA schijf gewoon en partities maken gaat ook prima... de install echter nooit volledig hij komt niet met een MBR selectie scherm en tevens waneer ik servers installeer hangt ie tijdens de install

zonder servers installeerd hij wel maar heb ik het MBR probleem hij zegt dan dat ik veilig kan rebooten maar start daarna meteen windows zonder LILO

systeem:
AMD 2500+ @ 2000MHz (stabiel als een huis al tijden en tijden)
Abit NF7-S (rev 2.0 bios 2.1)
LAN (onboard)
Soundstorm 5.1 (onboard)
2 x 256Mb PC3200 in dual
Maxtor 80Gb 8Mb cache (SATA)
Maxtor 80Gb 2Mb cache (ATA)
Liteon DVD ROM
NEC 1300A DVD brander
Floppy

***edit***
heb op google wel meerdere mensen gevonden die dit probleem ook hebben maar geen oplossing :'( :'( :'(

ik meende wel (weet zo geen bron en ben er ook niet zeker van) dat SATA pas vanaf kernel 2.6 wordt gesupport.. is het mogelijk om mijn Mandrake 9.2 aan te passen zodat hij meteen werkt met kernel 2.6... en zou het dan wel werken ???

extra probleem mijn onboard netwerkkaart kan ik niet gebruiken omdat Linux Mandrake 9.2 dat niet standaard goed herkent

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 19:15 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 18:49:
Ik heb het volgende probleem ik heb Mandrake 9.2 op CD en wil deze naast mijn Windows XP installeren op mijn SATA schijf ik heb 27,5 Gb vrije ruimte en daarnaast een gewone 80Gb HDD maar deze is voor een ander doeleind en staat ook vol

als ik met de mandrake CD opstart ziet hij mijn SATA schijf gewoon en partities maken gaat ook prima... de install echter nooit volledig hij komt niet met een MBR selectie scherm en tevens waneer ik servers installeer hangt ie tijdens de install

zonder servers installeerd hij wel maar heb ik het MBR probleem hij zegt dan dat ik veilig kan rebooten maar start daarna meteen windows zonder LILO

systeem:
AMD 2500+ @ 2000MHz (stabiel als een huis al tijden en tijden)
Abit NF7-S (rev 2.0 bios 2.1)
LAN (onboard)
Soundstorm 5.1 (onboard)
2 x 256Mb PC3200 in dual
Maxtor 80Gb 8Mb cache (SATA)
Maxtor 80Gb 2Mb cache (ATA)
Liteon DVD ROM
NEC 1300A DVD brander
Floppy

***edit***
heb op google wel meerdere mensen gevonden die dit probleem ook hebben maar geen oplossing :'( :'( :'(

ik meende wel (weet zo geen bron en ben er ook niet zeker van) dat SATA pas vanaf kernel 2.6 wordt gesupport.. is het mogelijk om mijn Mandrake 9.2 aan te passen zodat hij meteen werkt met kernel 2.6... en zou het dan wel werken ???

extra probleem mijn onboard netwerkkaart kan ik niet gebruiken omdat Linux Mandrake 9.2 dat niet standaard goed herkent
Heb je misschien ook de asus a7n8x? De netwerkkaart op dit mobo is van nvidia en men is bezig door reverse engeneering een open-source driver te maken voor deze nic. Zolang die nog niet volwassen is, gebruik ik de linux driver van nvidia zelf. De kans is groot dat Mandrake deze out of the box niet meelevert.

Over sata: Het werkt gewoon met de 2.4 kernels. Mij is (los van het feit dat ik raid0 gebruik) geen verschil bekend in de manier waarop het OS naar de schijf kijkt. Ik kan me hierin vergissen.

Tips:
* Let even op welke schijf de bootloader en /boot staan
* Zorg ervoor dat de schijf waarop de bootloader staat ook in het bios als eerste schijf staat ingesteld om van te booten.
* Als de bootloader geïnstaleerd is in de eerste sector van de /boot partitie moet deze ook als actief zijn ingesteld. Een normaal mbr laadt namelijk van de eerste primaire partitie die actief is.

suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
Tips:
* Let even op welke schijf de bootloader en /boot staan
* Zorg ervoor dat de schijf waarop de bootloader staat ook in het bios als eerste schijf staat ingesteld om van te booten.
* Als de bootloader geïnstaleerd is in de eerste sector van de /boot partitie moet deze ook als actief zijn ingesteld. Een normaal mbr laadt namelijk van de eerste primaire partitie die actief is.
* de bootloader staat op de SATA schijf
* de SATA schijf staat als 1e boot device
* moet ook op de MBR staan als het goed is

dat kan wel zijn maar ik heb net de Mandrake 9.1 geprobeerd en die doet exact hetzelfde ik kan in het gunstigste geval door de HELE install lopen maar na een reboot kom ik in windows zonder een LILO gezien te hebben :'(

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 20:42 ]

• irondog

irondog

Kies voor het maken van een bootdisk. Er moet toch iets mis zijn met je bootconfig denk ik.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet wel 100% zeker dat het aan de ontbrekende support ligt van SATA

als je eens mee googled zie je vanzelf meerdere malen mijn probleem ALLEMAAL met SATA... ik waardeer je reacties maar wil een echte oplossing want ik wil Linux op mijn SATA schijf die andere is om te downen en te rippen (en dergelijk) en daar heb ik (wil ik zo) 80Gb voor nodig op 1 partitie die ik vanuit Linux en XP kan benaderen

flippen niet normaal zo nieuw is SATA niet vind het echt raar dat een redelijk nieuwe distro hier niet mee om kan gaan :(

Verwijderd

Topicstarter
niemand die hulp kan bieden ???

ik baal hier goed van wil het graag draaiend krijgen

als ik alleen maar wist of er al aan gewerkt wordt en wat de status is ben ik al heel blij, ook wil ik wel dingen testen als iemand ermee bezig is om het werkend te krijgen weet helaas niet erg veel van linux ben een newbie :o :o :o

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 00:13 ]

Verwijderd

Misschien is een oplossing om een andere distro te nemen.
Ik draai red hat 9 (met standaard kernel) gewoon op mijn s-ata schijf en dat geeft geen problemen :)

Fedora heb ik nog niet getest erop.

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 10:23

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Legolas_1973

Zoek is op google of er drivers voor je Sata controller is voor Linux, want ik heb hier een Asus P4C800 Deluxe MoBo met Promise!! Sata controller, maar die Idioten van Promise willen hun drivers niet open-source aanbieden aan Linux programmeurs :( :( :( ..
Als dit niet het geval is niet heb je gewoon pech of iemand moet bereidt voor je zijn of het ff te compileren (misschien is dat zelfs al gebeurd)

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Verwijderd

Topicstarter
AzN_cRzY schreef op 07 januari 2004 @ 09:15:
Legolas_1973

Zoek is op google of er drivers voor je Sata controller is voor Linux, want ik heb hier een Asus P4C800 Deluxe MoBo met Promise!! Sata controller, maar die Idioten van Promise willen hun drivers niet open-source aanbieden aan Linux programmeurs :( :( :( ..
Als dit niet het geval is niet heb je gewoon pech of iemand moet bereidt voor je zijn of het ff te compileren (misschien is dat zelfs al gebeurd)
ja zal eens kijken wat ik kan vinden maar dan nog werkt het denk ik niet want ik moet (volgens mij weet het niet zeker) vanaf begin kernel 2.6 hebben

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem en ik was net van plan het volgende te posten:

Vannacht heb ik Mandrake 10 (cooker) gedownload, deze heeft standaard kernel 2.6.nogwat aan boord. Deze wil ik installeren op een PC met een Asus A7N8X Deluxe moederbord met 2x een WD 120 GB S-Ata schijf. De setup start gewoon, de 1e paar stappen kun je doorlopen maar nadat je je muis hebt ingesteld en er o.a. de firewire driver is geinstalleerd hangt het systeem. De normale 9.2 doet het ook niet. Op mn laptop werkt Mandrake 10 wel, dus het ligt niet aan de CD's.

Op google heb ik gezocht naar drivers voor de SiL 3112 S-Ata drivers maar die geven alleen een kernel patch voor 2.4.19, en ik zou niet weten hoe ik een kernel moet compilen. De drivers zijn ook verouderd, en ik heb geen zin aan een corrupte raid1. En eigk is het ook de bedoeling dat de 2.6 kernel wordt gebruikt.

Debian 3.0r1 herkent de hele nforce 2 chipset niet en herkent de s-ata controller ook niet. Meer cd's heb ik niet liggen, maar ik zou evt knoppix nog kunnen downen maar als Cooker hem niet kan benaderen denk ik dat het met knoppix ook niet lukt.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de S-Ata schijven toch kan gebruiken icm Cooker ?

Hier valt dus uit te halen dat:
-Er geen officiele SiL 3112 drivers zijn
-De 2.6 kernel er ook niet uitkomt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 19:53:
Ik zit met hetzelfde probleem en ik was net van plan het volgende te posten:

Vannacht heb ik Mandrake 10 (cooker) gedownload, deze heeft standaard kernel 2.6.nogwat aan boord. Deze wil ik installeren op een PC met een Asus A7N8X Deluxe moederbord met 2x een WD 120 GB S-Ata schijf. De setup start gewoon, de 1e paar stappen kun je doorlopen maar nadat je je muis hebt ingesteld en er o.a. de firewire driver is geinstalleerd hangt het systeem. De normale 9.2 doet het ook niet. Op mn laptop werkt Mandrake 10 wel, dus het ligt niet aan de CD's.

Op google heb ik gezocht naar drivers voor de SiL 3112 S-Ata drivers maar die geven alleen een kernel patch voor 2.4.19, en ik zou niet weten hoe ik een kernel moet compilen. De drivers zijn ook verouderd, en ik heb geen zin aan een corrupte raid1. En eigk is het ook de bedoeling dat de 2.6 kernel wordt gebruikt.

Debian 3.0r1 herkent de hele nforce 2 chipset niet en herkent de s-ata controller ook niet. Meer cd's heb ik niet liggen, maar ik zou evt knoppix nog kunnen downen maar als Cooker hem niet kan benaderen denk ik dat het met knoppix ook niet lukt.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de S-Ata schijven toch kan gebruiken icm Cooker ?

ik heb dus hetzelfde met de NF7-S van abit (complete systeem staat in openings post) en die heeft ook een silicon Image Sil 3112 SATA raid controller

hoop dat er snel een oplossing komt !

• irondog

irondog

Legolas_1973 schreef op 07 januari 2004

ik heb dus hetzelfde met de NF7-S van abit (complete systeem staat in openings post) en die heeft ook een silicon Image Sil 3112 SATA raid controller

hoop dat er snel een oplossing komt !
Ik verwacht dat het nog even gaat duren voordat bijna alle ('normale') distro's deze controller out-of-the-box gaan ondersteunen en zeker in raid 0 of raid 1 wordt het moeilijk. Met een beetje pech zal deze gein alleen weggelegd blijven voor mensen die net wat meer tijd en moeite in dit soort zaken willen steken aangezien firmware raid oplossingen qua performace niet bijster interessant zijn.

Het goede nieuws:
Fedora doet het iig al met deze serial ata (raid-)controller en ik geloof dat Redhat werkt als je de drivers en instructies van de Asus site gebruikt. :) Ik heb hier zelf nog niet naar gekeken, maar heb al meerdere succes verhalen gelezen over raid en non-raid.

De laatste 2.4 kernel die ik geprobeerd heb (2.4.22) heeft van huis uit (www.kernel.org) geen ondersteuning voor de controller.
edit:
Dit voorgaande is dus niet waar: support is er, maar raid 0 werkt nog niet in alle gevallen.

Er is iemand bezig met patches voor raid 0 op de Sil 3112 controller en deze werken dus ook al prima: http://www.infowares.com/linux/

De 2.6 kernel is welliswaar officieel uit, maar wordt nog niet door gebruikelijke distro's meegeleverd.
Er van uitgaan dat 2.6 voor jou op dit moment de oplossing is met je exotische hardware en beperkte kennis is ietwat naif denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door irondog op 08-01-2004 17:51 ]

Verwijderd

Is een s-ata controller en nforce 2 dan zo exotisch ? Ik heb de schijven in raid1 (mirroring) staan en pas sinds ik in winxp de .40 drivers heb geinstalleerd werkt het een beetje naar behoren. En ik heb geen zin om dmv oude drivers in een linux-distro mn mirroring om zeep te helpen, aangezien er een aantal videobestanden opstaan waar veel werk in zit maar behalve op een mirror-schijf nergens te backuppen is door het formaat

• irondog

irondog

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 16:33:
Is een s-ata controller en nforce 2 dan zo exotisch ?
Het is vrij nieuw en in raid misschien exotisch omdat het alternatief (=software raid) net zo goed is. Er is dus geen haast bij het programmeren van drivers denk ik.
Ik heb de schijven in raid1 (mirroring) staan en pas sinds ik in winxp de .40 drivers heb geinstalleerd werkt het een beetje naar behoren. En ik heb geen zin om dmv oude drivers in een linux-distro mn mirroring om zeep te helpen, aangezien er een aantal videobestanden opstaan waar veel werk in zit maar behalve op een mirror-schijf nergens te backuppen is door het formaat
Dan moet je zelf iig nooit zover in de kernel code duiken dat je zelf je drivertje probeert te schrijven :) Verder is er helemaal niets mis met de drivers die er tot nu toe zijn voor linux.

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
Op google heb ik gezocht naar drivers voor de SiL 3112 S-Ata drivers maar die geven alleen een kernel patch voor 2.4.19, en ik zou niet weten hoe ik een kernel moet compilen.
Ik heb ook eens wat gegoogled en kwam op deze posting uit:

http://archives.mandrakel...oker/2003-09/msg06817.php

Heb je dat al geprobeerd?
Bugreports indienen op http://qa.mandrakesoft.com/ als het echt niet werkt!
Pagina: 1