Toon posts:

Analoge camera : alleen body aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik fotografeer nu met een Minolta X-500 body ( die ik van pa gekregen heb )... Maar die begint wat af te takelen ( problemen met sluiter ontspannen enzo ). Daarom wil ik met mijn nieuwjaarsinkomsten een nieuwe body kopen ( nieuw , niet tweedehands ), geen nieuwe lens want ik heb er nog één die optimaal presteert ( ik heb me laten vertellen dat een lens het duurste onderdeel is , vandaar )

het probleem : * in allerlei folders van fotowinkels staan er alleen maar camera's inclusief lens, ik wil alleen de body, kan dat ook ?
* alle camera's zijn tegenwoordig autofocus enzo, maar die minolta X-500 heeft et nog allemaal manueel, kan ik dan die lenzen nietmeer gebruiken ?

eisen: indien dit dus wel kan , zou ik graag hebben dat de body aan enkele dingen voldoet ( maar ik denk dat de meeste camera's dat doen )

* shuttertime : 15 - 1/2000 ( of ruimer )
* iso bereik : minstens ISO 100 - 600
* zelfontspanner in te stellen van 1 tot 10 seconden ( dit is niet noodzakelijk )

ik hoop dat er wat repliek komt op mijn problemen

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 17:17 . Reden: interpunctie ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je moet er rekening mee houden dat lenzen van een bepaald merk alleen maar bij een camera van datzelfde merk passen. Zo kan een Nikon lens niet op een Canon en omgekeerd. Je zal dus goed moeten uitzoeken of de lezen die je nu hebt op een volgende camera nog passen. Daarbij komt nog dat deze lenzen waarschijnlijk al wat jaren oud zijn, en dat moderne lenzen vaak een computertje bevatten voor scherpstellen e.d. Dat kan ook een reden zijn om geheel nieuwe lezen te kopen.

Wat betreft een camera: spit eens door dit forum. Veel genoemde camera's zijn toch wel de Canon EOS300 en de Nikon F65.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Een Minolta body lijkt me dus het beste voor deze jongen. Ik heb onlangs even met een Dynax 9 mogen schieten, wat erg fijn werkt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:51
Alleen camerabody's kan ook, alleen voor de 'low-budget' SLR's zit vaak een lens op die niet veels kost, dus prijsverschil is weinig.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Verwijderd

Goed even resumeren. Een dynax 9 is een professionele body vergelijkbaar met een F5 van Nikon of een 1D van Canon. Zo'n ding kost ongeveer 1500 euro. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Probleempje met de camera die je nu hebt is dat je een objectief hebt met een MD vatting. Deze vatting past niet meer op de huidige serie bodys dus dat kun je vergeten, tenzij je een goede tweedehands body aanschaft met een dergelijke vatting.

Geef even aan of je, gezien deze nieuwe informatie, nog steeds met je huidige objectieven wilt blijven fotograferen of dat je nu een body met lens wilt. Bodys zijn uiteraard los verkrijgbaar, maar als je een nieuwe body plus lens wilt dan kunnen we je beter adviseren. Geef daarnaast even je budget aan!

Verwijderd

Topicstarter
Een camera van 1000 euro is nu ook niet echt de bedoeling. Mijn oude lenzen kan ik dus vergeten ? :( tja da's jammer :'( maar helaas, ik zal dan toch een nieuwe lens moeten kopen

Mijn budget: tja , ik ben 13 dus mag nog niet werken enzo... Ik wil er wel echt voor gaan sparen maar toch blijft het zo goedkoop mogelijk. ... ik weet niet juist wat er voor welke prijs te krijgen is... met 250 € kan ik niet veel , zeker ? :s

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 19:48 ]

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
De Minolta X370s MF camera wordt nog daadwerkelijk gemaakt, dus die zou je in theorie ergens nieuw moeten kunnen kopen. Ik zie hem alleen nergens in prijslijsten staan. Informeren bij fotowinkel?

Overigens kan je voor 250 euro ook nieuw de Dynax4 of de Dynax5 kopen. Beide AF camera's, dus dan moet je ws wel nieuwe lenzen kopen. Zie voor alleen een body bijvoorbeeld www.geengeld.nl

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen|IA op 05-01-2004 20:25 ]

Verwijderd

Wat je het beste kunt doen is op sites als e-bay kijken of er wat voor je bij zit (tweedehands dus). Hier zit voor heel weinig geld hele mooie dingen tussen.

Voorbeeldje! Deze Minolta x-700 (volgens mij de professionelere versie van de x-500) voor weinig geld. Nu wordt deze aangeboden in Amerika, maar er zijn er zat te vinden, met name in Duitsland. Je bent dan voor nog geen 100 euro klaar en je hebt een perfecte camera. Daarnaast zijn MD lenzen ook voor een happakrats te koop op e-bay. Ware toplenzen gaan er weg voor een schijntje omdat iedereen tegenwoordig AF wil!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu echt zwaar aan het twijfelen, ik kan nu iets kopen als de X-500 en X-700 ofzo

nadelen : vaak maar sluitertijden van 1 tot 1/1000
manual focus

Ik weet niet , wat zijn de echte voordelen aan een 'nieuwere' camera? Hebben die betere beeldkwaliteit? Dat ik zelf moet focussen vind ik zo erg nog niet...

Wat ik dus zou kunnen doen , is weer een X-500-look'a'like ding kopen en dan nog vb 100 euro uitgeven aan een mooie macro lens ofzo? Of denken jullie dat ik beter gewoon een nieuwe equipment kan kopen ?

pls help me ! dilemma :p

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:57

Wuursj

want worst is al bezet

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 20:47:
Wat je het beste kunt doen is op sites als e-bay kijken of er wat voor je bij zit (tweedehands dus). Hier zit voor heel weinig geld hele mooie dingen tussen.

Voorbeeldje! Deze Minolta x-700 (volgens mij de professionelere versie van de x-500) voor weinig geld. Nu wordt deze aangeboden in Amerika, maar er zijn er zat te vinden, met name in Duitsland. Je bent dan voor nog geen 100 euro klaar en je hebt een perfecte camera. Daarnaast zijn MD lenzen ook voor een happakrats te koop op e-bay. Ware toplenzen gaan er weg voor een schijntje omdat iedereen tegenwoordig AF wil!
Precies, zo heeft mijn vader ook een 2e Nikon body en een aantal lenzen er bij gekocht voor wel wat meer geld (nikon freak om een of andere reden). Maar dan niet via ebay oid maar via een goeie winkel die ook geod 2e hands spul verkoopt. Kost stukken minder dan nieuw en vaak even goed.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Een tweedehands X-700 schijnt ook een goede optie te zijn. Ik hoor van veel mensen dat deze toch nog behoorlijk in trek is.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Nadeel van sluitertijden tot 1/1000 zijn er alleen als je met een lichtsterke objectief fotografeert met het diafragma vol open bij omstandigheden met heel veel licht. Dan ga ik er dus vanuit dat je lichtsterke objectieven hebt, hetgeen impliceert dat je professionele apparatuur hebt.

Als je tevreden bent met de X-500 dan moet je nu niet veel geld investeren in een nieuwe electronische camera! Leer nu te fotograferen met "oudere" apparatuur en je wordt een geweldige fotograaf als je ouder bent, werkt en centen hebt. Koop dan tweedehands een goede AF body en ga dan goede AF objectieven verzamelen, maar houdt het nu gewoon nog bij MF! Dan bespaar je jezelf heel veel geld wat je weer kunt uitgeven aan objectieven, belteslecht of x-box games....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 21:01:
Nadeel van sluitertijden tot 1/1000 zijn er alleen als je met een lichtsterke objectief fotografeert met het diafragma vol open bij omstandigheden met heel veel licht. Dan ga ik er dus vanuit dat je lichtsterke objectieven hebt, hetgeen impliceert dat je professionele apparatuur hebt.

Ik had het vooral over sluitertijden van meer dan 1 seconde , kan soms leuke effecten geven ik het donker , maja da's nu ook niet zo belangrijk ...

Als je tevreden bent met de X-500 dan moet je nu niet veel geld investeren in een nieuwe electronische camera! Leer nu te fotograferen met "oudere" apparatuur en je wordt een geweldige fotograaf als je ouder bent, werkt en centen hebt. Koop dan tweedehands een goede AF body en ga dan goede AF objectieven verzamelen, maar houdt het nu gewoon nog bij MF!

Ik ben echt in de wolken met de X-500 ( maar ik heb nog nooit met een beter toestel geschoten , vandaar ) , ik denk niet dat ik later iets in de fotografie ga doen... Ik vind het gewoon zalig als hobby ( dure hobby :( )

Dan bespaar je jezelf heel veel geld wat je weer kunt uitgeven aan objectieven, belteslecht of x-box games....
offtopic:
ah kijk , dat krijg je dan, zo'n gedachtengangen bij de ouwe rotten :p :
13 jarig pubertje => breezah en console games.... kword er zo :'( van.
gsm heb ik wel maar niet om te smsen ...

Ik zal dus niet echt nadelen ondervinden als ik verderga met MF ? slechtere pics ofzo? zijn er eigenlijk wel voordelen ? ( kwestie van motivatie :+ )
Zijn er nog mensen die regelmatig eens MF schieten ? al was het maar voor de nostalgie bij de oudjes :*)

Verwijderd

Br3z4h, damn natuurlijk helemaal vergeten! Dacht dat dat pas vanaf 14 was :+

Wat betreft je nieuwe vragen: je begrijpt mij verkeerd. Je krijgt absoluut geen slechtere foto's met MF, niets dan lof over MF zelfs. Je kunt beter leren te schieten met MF dan met AF, want dan leer je nooit "echt" fotograferen! MF heb je eigenlijk alleen nodig bij sportfotografie en fotografie met snel bewegende onderwerpen (dan is de beweging zo snel dat je dat niet bij kunt houden met MF). AF is verder alleen erg makkelijk voor luie mensen. Je foto's worden er niet slechter van!

Mijn advies: koop gewoon een X-700 (bijvoorbeeld) of een opvolger hiervan (ik heb alleen geen idee wat de laatste MF camera is!). Opvolgers zijn 7000xi, 7000si en de gewone 7000 als ik mij niet vergis. Ik weet alleen niet in welke volgorde en met welke specs. Dat mag je zelf even uitvogelen.
Koop van het geld dat je bespaart gewoon andere leuke dingen! Veel plezier!

Verwijderd

Topicstarter
eum , ik veronderstel dat je bedoelt dat je AF alleen nodig hebt bij actiefotografie ?

wel ik ga je raad opvolgen , bedankt voor het advies en lang leve br3z4h :p :+

Verwijderd

Kijk voor tweedehands camera's op:

www.ebay.nl
www.kamera-express.nl
www.geengeld.nl
www.fotoapparatuur.net
www.marktplaats.nl

Voordat je wat koopt, plaats dan nog ff een linkje hier. Kunnen we inschatten of het bedrag ok is ;)

Ik neem nog een biertje als je het goedvindt 8)

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
En vergeet niet wat gescande foto's hier te plaatsen ;) We zijn natuurlijk stiknieuwsgierig.

Verwijderd

Topicstarter
WOEHOEWWW mensen , ik ben onwijs happy nu !!
Een kennis van me had nog een X-500 die hij niet veel meer gebruikte, mocht ik houden voor 40 € :D:D nu hou ik geld over voor een mooie (MD-) lens

Daar had ik nog een vraagje rond, en om daar dan een nieuw draadje voor te openen is btje overkill ...

Ik hou van fotograferen in de natuur , niet alleen van landschappen maar ook van bloemen enzo van heel dichtbij... Dat heet dan macro denk ik?
Bestaan er ook van die speciale macro lenzen die alleen daarvoor dienen ?
Waarop moet ik letten ? Wat raden jullie aan ? ( het gaat dus om een MD lens , munal focus , geen auto ! )

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of een kick hier op z'n plaats is , of open ik beter een nieuw topic ?
via google is er niets te vinden over mn vraag id post hietr boven , bijna alle lenzen zijn AF

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 16:00:
ik weet niet of een kick hier op z'n plaats is , of open ik beter een nieuw topic ?
via google is er niets te vinden over mn vraag id post hietr boven , bijna alle lenzen zijn AF
Als ik eerlijk ben denk ik dat je over dat soort dingen best zelf eerst wat op internet kunt zoeken. Photo.net staat bijvoorbeeld al vol met info over de meest uiteenlopende zaken in de fotografie. Verder:

Ja er zijn speciale macrolenzen.
Je moet leten op mechanische kwaliteit en symmetrie/afwijkingen/schimmel, als je een tweedehands lens moet je er in ieder geval doorheen kijken en als er een diafragma inzit dat gebruiken....... Laat je gewoon adviseren in een winkel, en als je onzeker bent over de prijs, zoek dan wat informatie op internet. Als je macrofotografie wilt doen is een statief trouwens ook wel handig.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 10-01-2004 16:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op 10 januari 2004 @ 16:05:
[...]

Als ik eerlijk ben denk ik dat je over dat soort dingen best zelf eerst wat op internet kunt zoeken.

Misschien zou ik idd wat beter onderzoek doen maar ik zie door de bomen et bos niemeer

Photo.net staat bijvoorbeeld al vol met info over de meest uiteenlopende zaken in de fotografie.

photonet had ik al bekeken , de site gaat hoofdzakelijk over digitale fotografie en lenzen met autofocus , ik veronderstel dat dat een verschil maakt ...

Verder:

Ja er zijn speciale macrolenzen.
Je moet leten op mechanische kwaliteit en symmetrie/afwijkingen/schimmel, als je een tweedehands lens moet je er in ieder geval doorheen kijken en als er een diafragma inzit dat gebruiken....... Laat je gewoon adviseren in een winkel, en als je onzeker bent over de prijs, zoek dan wat informatie op internet. Als je macrofotografie wilt doen is een statief trouwens ook wel handig.
De lens die ik nu heb , kan ik focussen vanaf 1 meter , en dat vind ik btje ver voor bloemen enzo, dus ik kan een lens kopen die vanaf bv 10 cm kan focussen ?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 16:21:
[...]

De lens die ik nu heb , kan ik focussen vanaf 1 meter , en dat vind ik btje ver voor bloemen enzo, dus ik kan een lens kopen die vanaf bv 10 cm kan focussen ?
Ik denk dat je, als je photo.net vooral over digitale fotografie en autofocus lenzen vind gaan, de site wat te vluchtig hebt bekeken, neem er de tijd voor. Tuurlijk gaat het vaak over autofocus en digitale dingen, maar veel dingen die daarvoor gelden gelden ook voor manualfocus. Autofocus is gewoon het meest gebruikte systeem op het moment. Er zijn ook zat artikelen en topics op de forums over specifiek manualfocus dingen.

Kijk gewoon eens hier en hier. En zoek. Fotografie heeft vaak met geduld en zoeken te maken....

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op 10 januari 2004 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat je, als je photo.net vooral over digitale fotografie en autofocus lenzen vind gaan, de site wat te vluchtig hebt bekeken, neem er de tijd voor. Tuurlijk gaat het vaak over autofocus en digitale dingen, maar veel dingen die daarvoor gelden gelden ook voor manualfocus. Autofocus is gewoon het meest gebruikte systeem op het moment. Er zijn ook zat artikelen en topics op de forums over specifiek manualfocus dingen.

Kijk gewoon eens hier en hier. En zoek. Fotografie heeft vaak met geduld en zoeken te maken....
ja , nu je het zegt... ik had niet zoveel op dat moment , sorry , ik ga die site eens helemaal doorspitten vanavond !!

oja , die pagina over macro http://www.photo.net/macro/primer is ofwel down ofwel ligt et aan mij / mn provider. iig bedankt voor de tips

Verwijderd

Ik ben alleen bang dat een echt macro objectief misschien toch nog iets te duur voor je wordt. Je moet rekenen op bedragen van rond de 150 euro (misschien kun je nog afdingen). Ik praat dan overigens over een 100 mm macro.

Er zijn nog twee andere oplossingen!
1. je kunt werken met tussenringen. Deze verkorten de instelafstand van het objectief!
2. je kunt werken met voorzetlenzen. Deze vergroten de afbeelding. Geen idee waar je deze kunt vinden, maar goed zoeken op bovenstaande links is een goed idee.

Verwijderd

Snel zijn!
Of deze

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
zware_jongen , bedankt voor je hulp maar ik heb geen zo'n vertrouwen en goede ervaringen in de post, vooral als het om dingen uit de usa gaat , dan betaal ik liever 20 € meer ... maarja , dan zal ik nog moeten wachten met een macrolens , jammer maar life goes on :p
Pagina: 1