Toon posts:

[Linux] Sleeping processes

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van slapende procesjes op mijn Debian bak. Met name bij qmail (vdeliver en checkvpw), maar ook weleens tijdens compilen. Ze blijven staan en het worden er steeds meer, wat voor problemen zorgt.

Wanneer ik strace -f -p PID doe loopt het proces ineens weer. De WCHAN(?) geeft aan "signal".

Kan iemand mij wat verder helpen?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

95% van de processen slaapt meestal ... dat lijkt me dus niet het probleem.

Dat er steeds meer processen bijkomen, kan dus een bug of configuratiefout zijn.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn echt processen met een T ervoor. In het begin nog niet zoveel, maar dan staan er ineens weer een stuk of 20.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 17:15 ]

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

beschrijf "problemen"

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
Bijvoorbeeld dat mijn POP3 server niet meer reageert. En dat die sleeping processes niet verdwijnen. Ze hopen zich op en als ik me niet vergis heb je een limiet in het aantal processen. Het zijn dus absoluut geen gezonde "Sleeping processes"

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Met een T ervoor, zei je? Bedoel je daarmee dat ze status T hebben? Dan slapen ze niet - dat is status S - maar zitten ze in Traced/Stopped mode :). Overigens zou het handig zijn als je eens de uitvoer plaatst van 'ps auxef', dan is het makkelijker te zien waar het probleem ligt - en of het probleem inderdaad ligt bij die processen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je hier wat aan?

code:
1
2
3
root     28728  0.0  0.0  1244  284 pts/4    S    09:44   0:00  \_ /usr/sbin/qmail-popup xxx.xxx.nl /usr/local/bin/checkvpw /
root     28729  0.0  0.0  1484  276 pts/4    T    09:44   0:00  |   \_ /usr/local/bin/checkvpw /usr/sbin/qmail-pop3d Maildir PWD=/va
root     28741  0.0  0.0  1244  284 pts/4    S    09:45   0:00  \_ /usr/sbin/qmail-popup xxx.xxx.nl /usr/local/bin/checkvpw /

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Eerlijk gezegd zie ik daar niet zoveel problemen aan af...qmail-popup start checkvpw en dat doet zijn werk wel, lijkt me...tenzij je tientallen van dergelijke processen hebt, zonder dat er veel mee gebeurt. Om het proces af te sluiten kan je ook het bovenste proces proberen af te schieten, met iets als 'kill 28728' in dit geval (eventueel kill -9 28728 als het niet lukt) :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
odysseus schreef op 09 januari 2004 @ 10:14:
Eerlijk gezegd zie ik daar niet zoveel problemen aan af...qmail-popup start checkvpw en dat doet zijn werk wel, lijkt me...tenzij je tientallen van dergelijke processen hebt, zonder dat er veel mee gebeurt. Om het proces af te sluiten kan je ook het bovenste proces proberen af te schieten, met iets als 'kill 28728' in dit geval (eventueel kill -9 28728 als het niet lukt) :).
Dat is inderdaad het geval, ze doen niks meer. En killen kan wel, maar dat is natuurlijk een paardenmiddel en als ik dat twee dagen niet doe krijg ik problemen omdat er teveel van die procesjes zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 16:20

Super_ik

haklust!

heb je dat programma wel goed geconfigureerd?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

zombie processen zijn een probleem,

slapen mag best :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en het is niet altijd bij qmail (wel bijna altijd), maar soms ook bij het analyseren van een logbestand met grep en awk bijvoorbeeld.

--
Nog even ter herinnering het zijn processen met een T ervoor, en als ik er een stuk of 40 a 50 heb en ik telnet naar poort 110 krijg ik mijn POP3 banner niet meer.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 13:01 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 11 januari 2004 @ 12:58:
Ja, en het is niet altijd bij qmail (wel bijna altijd), maar soms ook bij het analyseren van een logbestand met grep en awk bijvoorbeeld.

--
Nog even ter herinnering het zijn processen met een T ervoor, en als ik er een stuk of 40 a 50 heb en ik telnet naar poort 110 krijg ik mijn POP3 banner niet meer.
Processen komen niet spontaan in T state te staan, maar alleen door een ptrace() aanroep. Indien die bak direct aan het internet hangt is de kans vrij groot dat je d'r een rootkit op hebt staan, dit zijn typische symptomen van een brakke rootkit kernel module.
Pagina: 1