[showcase] Vakantie Edinburgh

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Ik ben afgelopen december naar de mooie stad Edinburgh in Schotland geweest (oudejaars feest) en ik heb daar o.a. de volgende foto's gemaakt.

Ik zou graag opbouwende kritieken krijgen, dus niet " :r ", maar een verhaal waarom de foto om te kotsen is.

(De paar luchtfoto's zijn niet helemaal scherp omdat de KLM de ramen nooit lijkt schoon te maken, maar ik vind ze toch mooi genoeg om ze hier neer te zetten).

edit:

De selectie iets verkleind, de oude was inderdaad te groot.

Showcase
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20551/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20556/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20557/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20561/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20565/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20569/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20573/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20575/thumb.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Beaves op 05-01-2004 21:12 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben echt niet te beroerd om kritiek te leveren en dat ga ik nu ook doen. Zet nooit meer dan een paar foto's tegelijk op internet ter beoordeling want dan vraag je teveel van mensen. Mijn advies: pak er een paar uit die je zelf erg mooi vind en vraag daar kritiek op!

[edit] nog een puntje van kritiek. Misschien heten nachtfoto's wel nachtfoto's omdat ze 's nachts worden genomen, maar het mooiste resultaat krijg je in de (late) schemering als de lucht nog doortekend is. Er staan nu een aantal nachtfoto's bij die genomen zijn tijdens volledige duisternis. Je mist hierdoor een groot deel van de inhoud van de foto. Als je door je foto's kijkt, zie je er een aantal die genomen zijn in de schemering. Deze zijn veel mooier dan de foto's die genomen zijn tijdens volledige duisternis! En ja ik weet het, het is heel frustrerend, maar de duisternis duurt maar kort.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 16:46 . Reden: foto's eens bekeken, had ik nog niet gedaan! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Ik kan me vergissen, maar de foto's zien er bij mij allemaal hetzelfde uit... allemaal -X- namelijk. Ze doen et niet echt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier ook allemaal kruisjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Jongens, even geduld, de foto's staan op 1 van de T.net-servers en zullen binnen korte tijd prima te bewonderen zijn. Ik heb de foto's van Beaves vanmiddag al in dit topic gezien, en er zitten een paar hele mooie tussen - zeker de foto met de zonsondergang op de achtergrond (dorpje oid?) en boom in het midden :) Een aantal vanuit de lucht zijn ook best gelukt, zelfs met die vieze ramen van de KLM ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
maar, geen kritiek, mooie kruisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
ReemF schreef op 05 januari 2004 @ 18:51:
Ik heb de foto's van Beaves vanmiddag al in dit topic gezien, en er zitten een paar hele mooie tussen - zeker de foto met de zonsondergang op de achtergrond (dorpje oid?) en boom in het midden :)
Dat dorpje is een deel van Edinburgh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zitten wel een paar leuke foto's tussen, maar ook heel veel 'niet zo bijzonder'

maar zo zijn het er te veel om per foto kritiek te geven. Zoals al gezegt, bij minder als 20 foto's kan je van mensen verwachten dat ze gericht kritiek geven.

Zo is het wel een leuke set foto's..... meer kan ik er ook niet van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Njah aangezien de foto's het weer doen, kunnen jullie eindelijk kritiek leveren op de foto's zelf en als ik heel eerlijk ben dan verwacht ik ook wel wat inhoudelijke kritiek ipv aardige foto's. Vertel dan wat er beter moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 22:51
Misschien is het ook handig om te weten wat voor camera je hebt gebruikt en welke settings (aangezien de EXIF informatie kwijt is geraakt?) je hebt ingesteld waarmee de foto's zijn gemaakt :? .

Verder ben ik zelf ook nog een beginneling qua digitale fotografie, dus ben ik iedere dag driftig hier op het forum op zoek naar meer tips en adviezen van de gevorderden :*) . Dus kan ik (nog) niet echt goede kritiek leveren op je foto's.

edit:
Vage zinsbouw 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door InsjaHH op 05-01-2004 21:56 ]

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik nummer je foto's van links naar rechts, dus links boven is 1, daarnaast 2 & 3, etc!

Foto 1, mooi silhouet, maar te weinig tekening in het midden en rechterkant. Waarschijnlijk een aantal rijtjes met huizen maar niet precies duidelijk. Kortom een ander standpunt!
Foto 2, mooie belichting, maar de camera is licht omhoog gericht. Hierdoor staat de bebouwing aan de linkerkant scheef. Vind ik niet zo mooi. Wel juiste timing qua tijd van de dag erg mooi. Probeer deze opname ook eens in portret stand te maken met een reepje grond aan de onderkant en veel lucht aan de bovenkant---> erg dramatisch!
Foto 3, mooie compositie, mooie foto, iets verder diafragma dichtdoen voor een mooier belichtingsresultaat!
Foto 4, vind ik geen mooie foto qua compositie. Foto spreekt mij niet aan, maar das persoonlijk. Wel weer ietsje meer diafragmeren!
Foto 5, aardige foto, ik zou kiezen voor iets meer groothoek en proberen om meer lucht op de foto te krijgen.... Weet niet goed wat ik er verder mee zou doen. Misschien een lager standpunt opzoeken!
Foto 6, geen mooie foto. Weet niet wat je ermee wilt laten zien.
Foto 7, wederom iets diafragmeren en ik zou aan de rechterkant het huis er niet opzetten. Dus tot aan de kerk op de foto en niet meer. Daarnaast zou ik in de richting van het pad fotograferen en niet naar de kerk, hoewel ik niet weet wat er links van je stond!
Foto 8, bovenkant is onderbelicht, jammer. Daarnaast mist er een deel dat goed belicht zou zijn aan de onderkant. Het lijk nu op een persoon zonder voeten. Misschien dat je beter de foto binnen in de verlichte gang had kunnen nemen!

Bij deze alsnog mijn commentaar! Had je wel recht op aangezien ik je verweet teveel foto's in de eerste post :)

Succes met het verwerken ervan en veel fotoplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Dank je voor je kritieken, dat ik voortaan iets meer met het diafragma moet spelen i.p.v. met sluitertijden is een handige tip, zoals je ook al zegt komt de belichting dan veel beter tot zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dergelijke donkere omstandigheden moet je toch van statief fotograferen. Kies daarom liever het juiste diafragma dan de sluitertijd (die boeit toch niet). Gebruik dan wel de zelfontspanner of een draadontspanner om toch kleine bewegingsonscherpte te voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 10:21:
Met dergelijke donkere omstandigheden moet je toch van statief fotograferen. Kies daarom liever het juiste diafragma dan de sluitertijd (die boeit toch niet). Gebruik dan wel de zelfontspanner of een draadontspanner om toch kleine bewegingsonscherpte te voorkomen!
Ik heb een goed statief, alleen had niemand de moeite genomen om me te vertellen waar we heen gingen met als gevolg dat ik die niet mee had jammer genoeg. Als ik geweten had dat we die dag naar het kasteel gingen had ik die wel meegenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Beaves op 06-01-2004 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 20:56:
Njah aangezien de foto's het weer doen, kunnen jullie eindelijk kritiek leveren op de foto's zelf en als ik heel eerlijk ben dan verwacht ik ook wel wat inhoudelijke kritiek ipv aardige foto's. Vertel dan wat er beter moet!
sorry hoor...... maar jij gaat ons vertellen wat wij moeten vertellen over iemand anders zijn foto's... gaat mij wel erg ver.

Wat niet wil zeggen dat ik geen kritiek ga leveren
(zelfde nummering)
1.) uhhmm jah leuk silhouet maar ten eerste ligt je horizon exact in t midden en kan dezelfde foto gemaakt worden bij iedere heldere zonsondergang. Niet echt speciaal dus.
2.) Ik heb geen flauw idee wat ik zie maar de kleuren irriteren me eerder als dat ik ze mooi vind. Het grote rode vlak krijgt teveel nadruk waardoor de rest van de foto eigelijk achterwege gelaten wordt..... en dat rode ding is juist NIET interessant.
3.) Vette foto! alleen die auto leidt erg veel af... zelf had ik t met iets meer zoom geprobeerd waarschijnlijk.
4.) hmmm tsjah wel leuk maar ik zie een aantal lichtjes in 1 kleur en de rest is allemaal schaduw. De boom zelf had wat mij betreft wat meer aandacht mogen hebben maar ik geef toe, wel lastig onder die omstandigheden.
5.) leuk city-shot.... maar heeft geen focus punt. Die rookpluimen misschien maar die zijn niet echt duidelijk aanwezig
6.) uhhhhh WTF? een boom met tegelicht in t midden van een foto??? compositie?
7.) weer je horizon in t midden ipv 1/3 of 2/3... en voor de rest is de sfeer saai, niet depressief genoeg om indruk te maken.
8.) onderbelicht en voor mijn gevoel zit hier geen enkel beetje compositie in.

als ik eerlijk mag zijn :) er zaten bij die hele berg fotos die je eerst had staan leukere tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 12:52:
[...]

sorry hoor...... maar jij gaat ons vertellen wat wij moeten vertellen over iemand anders zijn foto's... gaat mij wel erg ver.

Wat niet wil zeggen dat ik geen kritiek ga leveren
(zelfde nummering)
Hmm, alleen deze opmerking was blijven hangen bij het lezen:
zitten wel een paar leuke foto's tussen, maar ook heel veel 'niet zo bijzonder'
De zinnen eronder had ik niet duidelijk gelezen, maar ik vind het jammer als ik dingen lees waar mensen geen moeite hebben gedaan voordat ze posten, zoals 'allemaal kruisjes' (en dat voor de derde keer). Daarnaast ben ik voor opbouwende kritiek en niet voor alleen :r oid. Maar goed, sportief dat je de moeite hebt genomen om de selectie te becommentarieren.
En inderdaad ik sluit me aan bij je kritiek om te fotograferen op 1/3 of op 2/3 van de hoogte en/ of de breedte van je foto. Dat maakt de foto spannender!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, dan zal ik ook ff snel wat kritiek geven, misschien dat je er wat aan hebt, het is opbouwend bedoeld, dus wees niet offended :)

Over het algemeen moet ik zeggen dat ik de foto's niet intressant genoeg vind, het zijn meer gewoon vakantiekiekjes (maar dan zonder de vrienden en vriendin erop :P )

- Foto 1: Een silhouette is leuk als de contouren ook nog iets leuks vormen of iig een beetje vorm hebben. Ik zie nu wat takken, in het midden bossen (ik weet het niet) en rechts een huis.. misschien als de voorgrond meer verlicht was dat het dan intressanter zou zijn. Of gewoon een ander standpunt dat er meer leven in de horizon komt.
- Foto 2: Ik vind de compositie niet geweldig, er zou iets in het midden of juist aan de zijkant moeten zijn met een groot 'wow' effect, maar dat ontbreekt. Het kleurcontrast vind ik wel aardig. Onder zou nog wat weggesneden kunnen worden, nu leid het alleen maar af. En het loopt allemaal een beetje schuin enzo, recht van voor was mooier geweest.
- Foto 3: Lucht vind ik erg mooi, maar het kasteel is veel te rood. Later op de dag zou de foto mooier zijn geweest omdat dan de mensen en waarschijnlijk de auto weg waren. Contrast vind ik daarintegen geslaagd, alhoewel het stuk bij de auto belicht is en deze totaal onintressant is.
- Foto 4: Imho een snapshot.
- Foto 5: Er is hier TE veel te zien, lucht vind ik wederom wel weer mooi, alhoewel er wel een witte waas overheen hangt.
- Foto 6: Juist zonder die boom die er maar half op staat zou dit een stuk mooier zijn.
- Foto 7: Te donker, omgeving te smerig, standpunt wel goed.
- Foto 8: Jammer dat die lamp zo prominent aanwezig is, jammer dat de foto nergens begint want hij eindigd wel mooi in de shaduw partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan B
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12-2023
Edinburgh is een heel mooie stad. Helaas komt dat op deze foto's niet tot uitdrukking. Foto 3 van Edinburgh castle vind ik wel mooi.

Loeibaar.nl

Pagina: 1