Hoe alleen bepaalde MAC-adressen toestaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 23:46

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Ik heb dit al vaker gedaan op andere routers, maar vandaag wil het mij niet lukken op mijn eigen router een LinkSys BEFSR41.

Op het netwerk staan een x-aantal PC's en laptops met een netwerkkaart en dus ieder een vast eigen MAC-adres. Ik dacht dit in te kunnen stellen op de router zodat iemand anders met z'n PC niet zomaar op het netwerk kan. Dus alleen de PC's waarbij ik het adres op het netwerk heb toegestaan in de router.

Ik ben even kwijt hoe dit moet en hoe dit heet, ik kan er ook geen informatie over vinden. Kan iemand mij even helpen? ;) TNX.

• shockme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06-2022
Ligt eraan of je router dit ondersteunt natuurlijk, maar dan zit er gewoon een ingebakken optie in om mac adressen toe te voegen. Durf uit me hoofd niet precies te zeggen hoe het heet, maar als je alle instellingen even naloopt lijkt het me niet al te moeilijk om te ontdekken waar dat staat.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Mac adres filtering, "mac filter settings" bij linksys volgens mij

[ Voor 4% gewijzigd door Icey op 05-01-2004 16:07 ]

• Eusebius
  • Niet online
Kan dit Mac filteren ook softwarematig? Met een pc met een router erop (bv freesco?)

==
hoi

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Icey schreef op 05 januari 2004 @ 16:07:
Mac adres filtering, "mac filter settings" bij linksys volgens mij
Dat heb ik wel gevonden. Maar ik had het idee erbij dat ik ook in kon stellen welke PC welk IP erbij zou krijgen... Dat vind ik wel handig zodat ik weet welke PC welk IP nu heeft.

Ik zou ook natuurlijk static IP's kunnen doen, maar dat is weer lastig voor de laptops die ook wel eens aan een ander netwerk hangen.

Mooiste is 'dynamic' IP die de router uitdeelt aan de hand van de MAC-adressen. Zou heb ik twee vliegen in één klap. Er worden alleen IP's adressen uitgedaald aan de PC's die ik wil en ik weet welke PC's welk IP hebben.

Of is dit onmogelijk?

• Icey
Mac adres filter wat er in die linksys zit is volgens mij enkel de optie om mensen buiten te houden die geen geaccepteerd mac adres hebben (beveiligings funcitie dus). Voor wat jij wilt zul je eventjes diep in de dhcp settings moeten kijken. Staat er niet wat in de manual? Anders zal ik vanavond ff kijken.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Eusebius schreef op 05 januari 2004 @ 16:09:
Kan dit Mac filteren ook softwarematig? Met een pc met een router erop (bv freesco?)
natuurlijk kan dit ;)
softwarematig kan je in principe "alles" doen :P

Verwijderd

Doe gewoon DHCP, kan je de IP adres range vastleggen, zorg dat de router GEEN dhcp signaal naar buiten zend (voor zover dit mogelijk is). Zo heb je een vast toegestaan IP range....

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 17:00:
Doe gewoon DHCP, kan je de IP adres range vastleggen, zorg dat de router GEEN dhcp signaal naar buiten zend (voor zover dit mogelijk is). Zo heb je een vast toegestaan IP range....
ja, maar dan nog kan je door een vast ip in te stellen op je netwerk komen ;)
of zelfs gewoon even met een sniffer op je netwerk een tijdje zitten, heb je zo alle ip info die je nodig hebt ;)

Verwijderd

Erkens schreef op 05 januari 2004 @ 16:56:
[...]

natuurlijk kan dit ;)
softwarematig kan je in principe "alles" doen :P
Weet je ook hoe ongeveer? Of waar ik dat kan vinden hoe dat moet?
Ik vind het namelijk ook wel interresant :)

• Icey
Lees je eigen stukje eens,

DHCP aan, maar DHCP uit zodat hij geen ips uitdeeld... Naar buiten voor een router is er niet, naar buiten = iedereen. Dus ook de eigenaar (in dit geval de TS).

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Klopt... Maar dan kan ik nog niet zeggen wie welke IP krijgt... Vandaar die koppeling aan MAC-adressen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Icey schreef op 05 januari 2004 @ 17:06:
[...]

Lees je eigen stukje eens,

DHCP aan, maar DHCP uit zodat hij geen ips uitdeeld... Naar buiten voor een router is er niet, naar buiten = iedereen. Dus ook de eigenaar (in dit geval de TS).
ik neem aan dat hij met buiten de internetkant van de router bedoelde ;)
martinweb.nl schreef op 05 januari 2004 @ 17:08:
[...]

Klopt... Maar dan kan ik nog niet zeggen wie welke IP krijgt... Vandaar die koppeling aan MAC-adressen.
ehm, via dhcp kan je ook ip's uitdelen aan bepaald MAC adressen, of jouw hardware router dat wel of niet kan weet ik niet.

offtopic:
dat is ook precies de reden waarom ik geen hardwarerouter wil, veel te weinig mogelijkheden :P
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 17:04:
[...]

Weet je ook hoe ongeveer? Of waar ik dat kan vinden hoe dat moet?
Ik vind het namelijk ook wel interresant :)
met iptables: --mac-source
staat in de man-pages ;)

Verwijderd

Erkens schreef op 05 januari 2004 @ 19:14:
met iptables: --mac-source
staat in de man-pages ;)
Ok, thnx.

't is toch altijd wel handig om een startpunt te hebben :)

Verwijderd

BEFSR41
firmware: 1.45.6, Jun 24 2003

in setup klik op:

tabblad "Advanced"
tabblad "Filters"
knop "Edit MAC filter settings" (helft van de pagina)
Pagina: 1