Scheduled en automatisch clonen van disk bij boot *

Pagina: 1
Acties:

• nimmolon
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 16:44
En dan niet het maken van een Ghost image ;)

Situatie: Ik heb 1 werk PC waar belangrijke data op staat, naast het maken van een standaard backup(uiteraard) wil ik er een 2de schijf bij plaatsen, 2de 40GB. Nu wil ik graag het complete systeem clonen, zodat mocht het voorkomen dat 1 schijf crashed, ik simpel op de andere verder kan. Nu weet ik dat dit kan door bijvoorbeeld Ghost of Drive Image te gebruiken ik er redelijk simpel een copy van kan maken.

Kan ik dit ook automatiseren, zodat als ik bijvoorbeeld vrijdag de PC opstart, er voordat ik in Windows kom, een image gemaakt word op de 2de schijf ? Ik dacht dat Drive Image dit kon, maar weet het niet zeker. Dit duurt maar een paar minuten, dat is geen probleem. Ikvind het ook prima als ik maar op een icoontje hoef te dubbel klikken, dat er een schedule word klaargezet voor de volgende reboot van het systeem.

Enige adviezen over hoe ik dit het beste kan doen, en met wel stukje software ?

PIII 1000Mhz met Windows 2000 Pro.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:28

momania

iPhone 30! Bam!

Wat je kan doen is als eerste de opties uitzoeken om met bv Ghost de clone unattended te maken.

Dan kan je een bootmenuutje maken die maar een paar sec. blijft staan met als default een windows boot.
Daar doe je dan een 2e optie bij om de clone uit te voeren.

kleine titel fix ;)

[ Voor 7% gewijzigd door momania op 05-01-2004 15:29 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik denk dat je beter aan een RAID1 configuratie kunt beginnen. Hoef je nooit iets meer in te stellen en je kunt altijd doorwerken als er een HD uitvalt.

Meer over RAID zie de FAQ in OM

ARME AOW’er

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 11:52

ajhaverkamp

gewoon Arjan

GuardianAngel schreef op 05 januari 2004 @ 15:28:
Ik denk dat je beter aan een RAID1 configuratie kunt beginnen. Hoef je nooit iets meer in te stellen en je kunt altijd doorwerken als er een HD uitvalt.

Meer over RAID zie de FAQ in OM
Hij wel hem als backup gebruiken, als bv een virus Windows vernaggelt, dan kan hij via de image op de andere PC terug. RAID lost dit niet op.

Ik zou 1x per week opstarten van diskette en clonen naar andere HD.

Is ook niet 100x veilig, want een opgeblazen voeding, kan dan nog steeds bij HD's vernaggelen.

Wel veilig: externe USB2/firewire schijf aansluiten, 1x per week clonen en externe schijf loskoppelen en buiten bedrijf/woning opslaan. (Ghost 2003 kan een USB opstartdiskette maken die voor de meeste USB chips werkt, gebruik ik altijd voor maken van restore CD's als de PC geen CD/DVD brander heeft)

[ Voor 10% gewijzigd door ajhaverkamp op 05-01-2004 15:36 ]

This footer is intentionally left blank

• nimmolon
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-08 16:44
Ik zit inderdaad ook te denken aan een RAID oplossing, alleen is mijn ervaring daarmee dat dit niet zo fail safe is als men beweert. Is het ook niet een heel gehannes om een mirror werkend te krijgen nadat 1 schijf gecrashed is ? Of draait men bij wijze van spreken vrolijk verder op een meldinkje na bij het opstarten ?

Ik denk dat ik gewoon voor de wekelijkse HD backup ga bij het booten.
Welke: Ghost of Drive Image ? :)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 11:52

ajhaverkamp

gewoon Arjan

nimmolon schreef op 05 januari 2004 @ 15:41:
Degene die jij betaalbaar vindt, of waar je al een licentie voor hebt. Ik werk al jaren met Norton/Symantec Ghost.

This footer is intentionally left blank

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

nimmolon schreef op 05 januari 2004 @ 15:41:
Ik zit inderdaad ook te denken aan een RAID oplossing, alleen is mijn ervaring daarmee dat dit niet zo fail safe is als men beweert. Is het ook niet een heel gehannes om een mirror werkend te krijgen nadat 1 schijf gecrashed is ? Of draait men bij wijze van spreken vrolijk verder op een meldinkje na bij het opstarten ?

Een schijf na een crash weer werkend krijgen is heel erg simpel. Hang een nieuwe schijf erin en automatisch begint er een rebuild.

Een nadeel is inderdaad dat als je Windows "kaputt ist" je een probleem hebt maar sinds de restore in XP draai ik nu al > 1,5 jaar zonder enig probleem in RAID1 terwijl ik in die tijd toch ook wel wat crashes (SW en HW) heb gehad. (zie mijn specs voor de configuratie)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 05-01-2004 15:46 . Reden: typo ]

ARME AOW’er

Pagina: 1