Toon posts:

Koelpad en passieve northbridgekoeler - Goed idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag van dat irritante veel te kleine ventilatortje op mn northbridge af. Heb al eens zo'n Zalman hooivorkje gehaald, maar kwam er toen achter dat mijn Gigabyte 7DXR niet die gaten heeft die je nodig hebt. Deze heb ik dus op mn Geforce2 gezet en dat lijkt aardig goed te gaan (na 2 maanden nog niet doorgebrand :-) )

Op het moederbord is het huidige koelgevalletje ook al met plakband vastgemaakt.
Nu weet ik dat er koelpads ook los te krijgen zijn, dus wil ik nog een hooivorkje kopen en dan dat proberen. Maar ik vraag me af of dit net zo goed geleid als waarmee Gigabyte de huidige 'oplossing' op mn moederbord gedaan heeft en hoe ik kan zien dat de koeling wel voldoende is.

ideëen?

Verwijderd

voel hoe warm tie nu wordt en uit proberen, dat is op elke mobo anders. Maar als je koelprut gebruikt die meteen ook plakt dan zou je geen problemen moeten krijgen omdat de NB meestal niet zo heel erg warm wordt daardoor zou een passief koelblokje wel moeten kunnen.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:29
Epoxy gebruiken :) Zelfde effect (krijg je van Zalman, Artic Silver etc), alleen plakt het dan vast =]

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Ik heb gewoon het fannetje losgehaald van mijn oude gigabyte mobo en de koelpasta vervangen. Muisstil! :+ Het ging hier wel om het KT266A chipset...

Maar even serieus. Als ik jou was zou ik kijken naar mobos met gelijksoortige chipsets zonder actieve cooling. Als je er eentje ziet, betekent het dat de kans groot is dat die van jou ook zonder fan werkt en dan kan je het proberen met de aanwezige vin. De actieve cooling wordt vaak ingezet om het board aantrekkelijker te maken voor overclockers. Als je systeempje hangt, dan zal je een alternatief moeten verzinnen.

Epoxy is idd ook een optie, maar persoonlijk vind ik het nogal prijzige aanschaf als je het alleen hiervoor wilt gebruiken. Ik zou epoxy wel alleen gebruiken voor een passief koelsysteem of als de fan gemakkelijk vervangbaar en verkrijgbaar is.

specs

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:25
Arctic Silver heeft zo'n thermal adhesive, die he'k hier gebruikt om een videoplank te repareren waar de heatsink vanaf viel (damn those noname TNT2's) 't prutje kostte me 8 euro geloof ik (op kosten van m'n pa, zijn videokaart :D) en't is echt rielekste zooi, plakt geweldig en geleidt warmte goed :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Ik zou zeggen koop zo'n zalman koelblokje. Dan krijg je namelijk de thermal adhensive lijm van zalman er gratis bij :) en dat voor iets van 4 euro :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 07:47:
Ik zou zeggen koop zo'n zalman koelblokje. Dan krijg je namelijk de thermal adhensive lijm van zalman er gratis bij :) en dat voor iets van 4 euro :)
Niet per se!

Zalman heeft ook passieve koelblokjes waar die 'thermal compound' niet meer bijgeleverd wordt. Ik kan het weten, ik moest 2 maanden terug 3 van die dingen installeren.

Een alternatieve methode is als volgt, je hebt nodig:
  • passief koelblok naar keuze
  • warmtegeleidende pasta naar keuze
  • secondenlijm naar keuze
Eerst koelblok en chip goed ontvetten. Dan doe je een kleine hoeveelheid (minder dan een halve rijstkorrel aan volume) op het midden van de chip. Druk het koelblok erop en schuif het blok over de chip heen, ongeveer een halve centimeter heen en weer. Een beetje heen en weer draaien helpt ook. Daarna haal je het blok er weer vanaf.

ALS je dit nu goed gedaan hebt zit er een min-of-meer ronde uitgesmeerde laag pasta in het midden en zijn de hoekpunten van de chipset nog schoon!

Je moet de procedure herhalen, en eventueel iets aan pasta toevoegen, tot de hoekpunten nog een paar mm aan onbedekt oppervlak overhebben. Hier doe je secondenlijm op, en dan kan je je koelblok voor de laatste keer plaatsen en vastlijmen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:25
Dan loop je wel het risico dat je koelblokje na verloop van tijd lossmelt, omdat secondelijm vaak dat soort temperaturen niet kan hebben (vooral bij een hoge oc, anders wordt de NB daar niet heet genoeg voor :P)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Wormaap schreef op 05 januari 2004 @ 22:42:
Arctic Silver heeft zo'n thermal adhesive, die he'k hier gebruikt om een videoplank te repareren waar de heatsink vanaf viel (damn those noname TNT2's) 't prutje kostte me 8 euro geloof ik ...
wow... Ik heb er 21 euro voor betaald bij de oc-shop.nl.. |:(

specs

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Wormaap schreef op 06 januari 2004 @ 17:09:
Dan loop je wel het risico dat je koelblokje na verloop van tijd lossmelt, omdat secondelijm vaak dat soort temperaturen niet kan hebben (vooral bij een hoge oc, anders wordt de NB daar niet heet genoeg voor :P)
Lossmelten ? :? :? :?
Ook een NB komt niet boven de 90 °C uit hoor, en al helemaal niet op de hoekpunten, in contact met de heatsink. Grapjas :P Dus dat zal niet loskomen. ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1