[SCSI 160 ULTRA] slechte drives of controller ?

Pagina: 1
Acties:

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:12
Het zit zo. Ik heb al een tijd een aantal lastige problemen met een server op mijn stage plek. Het probleem was eerst dat de schrijf en lees snelheid van de server zo belabberd was als of je met een floppie over het netwerk met 10 man aan het delen was. Echter ben ik er dus achter gekomen dat dit dus door de hardeschijven komt, (dit is opzich wel vreem aangezien 1.5 jaar gelden de hdd's ook al ongeveer de zelfde klacht hadden en toen uiteindelijk totaal kapot zijn gegaan.) Echter er is toen een nieuwe server gekomen met 3x 36 gb scsi 160 ultra schijfjes. Nu stond voor vandaag in de planning om rustig de server uit het netwerk te halen en zo rustig de hdd's te kunnen testen, echter toen ik vanochtent aan kwam bleek de D drive (hier staat dus alle data van een database op ) overleden te zijn. na een hoop na gelopen te hebben ben ik er dus achter gekomen dat de controller hem gewoon niet meer herkende. Nou dacht ik van dat misterie opgelost hdd is dus gewoon dood. Ik nog even met de adaptec SCSI utility even de hdd gaan controleren. En de rest natuurlijk ook even he, echter na dus de probleem veroorzaker even los te hebben gehaald en weer aan gesloten te hebben. Bleek deze weer herkend te worden, :? Ik dacht dus van mooooi, maar nee hoor ik wil starten naar windows en ja hoor ik ben zeker 2 uur bezig waar na hij heel lanzaam een loginscherm tervoorschijn toverd + 20 verschillende malen de melding dat hij uitgestelde schrijfbewerkingen niet uit kan voeren op hdd01. en dan reset hij dood leuk.

Even een uitleg over de configuratie:
Erzitten 3 Quantum Atlas_V_36_WLS schijfjes in
Deze zijn dus :
C:\
D:\
En de derde schijf is een mirror van D:\
Deze kan ik dus ook niet benaderen met het adaptec tooltje. (of dit nu door de instelling komt of dat deze ook defect is kan ik dus niet zeggen )(wel zag hij hem gewoon in windows 2000 server als een mirror schijf maar daar stond wel een foutmelding bij :X weet dus ook niet of dat er bij hoort)

En zie ik bij de diag tool van de scsi controller heel leuk staan bij de eerste scsi schijf :
Medium error :X

De exacte beshrijving van wat de adaptec tool er van zegt

target scsi ID : 0
SCSI CDB Sent : 03 00 00 00 0E 00 70 00 03 00
Host Adapter Status : 00h - No host adapter error
Target Status : 02h - Chek condition
Sense Key :03h - Medium error
+ Sense Code : 19h
+ Sense COde Qualifier : 03h

Bij de 2e waar eerst dus eerst de problemen mee begonnen is die geeft geen fouten. als ik dan ook verify disk media doe dan gaat dit zonder problemen en ook best snel.

Bij de derde staat dus start unit request failed
en de exacte melding is

target scsi ID : 2
SCSI CDB Sent : 03 00 00 00 0E 00 70 00 02 00
Host Adapter Status : 00h - No host adapter error
Target Status : 02h - Chek condition
Sense Key : 02 - not ready
+ Sense Code : 40h
+ Sense COde Qualifier : 81h

Wat echter wel een vreemd iets is, in heel die server is geen enkele extra cooler te vinden, de hdd's waren ook verdomt heet als ze net aan hebben gestaan (en nu staat de kast nog open ook :X) Die drives worden dus nog veel warmer als de kast dicht zit. Ook zijn de molex stekkertjes een beetje geel uit geslagen op het stuk wat in de hdd gaat :X ook dat lijkt me niet goed.

even de totaal specs van de server waar het over gaat:

PIII 1000B
Intel G7ES7
640 mb pc 133 geheugen
250 W voeding atx
3x Quantum Atlas_V_36_WLS
SCSI controller AIC - 7899

wat heb ik allemaal geprobeerd :

drives los van elkaar testen en booten : geen verschil
tooltje van maxtor downloaden : doet het niet hij kan de controller niet vinden
zoeken in de faq : niets relevants gevonden

de uiteindelijke vraag in het kort:

hoe kan ik nu het beste kijken wat er kapot is (en nee ik heb niet zo maar nog een scsi controller liggen nog een andere scsi 160 ultra scijf ;) )

hoort het dat je de in raid 1 gezette schijf (de mirror dus) via de bios tool van de scsi controller niet zomaar meer kan benaderen ?

wie na 856 woorden nog zin heeft om wat meer te lezen kijk dan maar eens hier de vorige topics over mijn probleem (als je af vraagt waarom ik niet verder ga in die topics, wel omdat het nu van een software probleem naar een hardware probleem is gegaan ;) )

Dit is dus het eerste probleem (heeft hier niet zo zeer iets mee te maken maar is wel de aan zet geweest voor het volgende topic.
[rml][ w2k server] na een dag niet meer bij eigenschappen[/rml]/

Dit is het directe topic tegen over dit probleem.
[rml][ Win2K server]performance lezen en scrijven over netwerk[/rml]/

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

IK neem aan dat je die harddisks wel actief koelt ?

• Shunt
under-world schreef op 05 januari 2004 @ 14:14:
IK neem aan dat je die harddisks wel actief koelt ?
Ik weet dat het een inorme lap tekst is. maar nee deze zijn dus niet gekoeld (zoals ik al aan geef in deze lap tekst ;). Het vervelende is ik heb deze server niet zelf in elkaar gezet anders was dat zeker wel gedaan ;) . Ik zie dit ook zeker als een van de veroorzakers van het probleem alleen jah ik heb wel meerder scsi schijven gezien waar je de handjes aan brande na een uurtje te hebben gedraait. Die draaien nu nog steeds :P.

maar actieve cooling komt er zoizo al moet ik er zelf bij gaan staan blazen ;)

Game PC

• under-world

under-world

ooh-la dots

Koel eerst de boel eens actief want om 3x u160 10k in 1 kabinet niet te koelen vraagt vanzelfsprekend om problemen....

• Shunt
under-world schreef op 05 januari 2004 @ 14:22:
Koel eerst de boel eens actief want om 3x u160 10k in 1 kabinet niet te koelen vraagt vanzelfsprekend om problemen....
Lees eens ;) De kast staat open de schijven worden nu warm maar niet warm als in de zin heet ;). actief koelen moet dat weet ik maar dat lost mijn probleem niet op.

Game PC

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik heb gelezen (zelfs je andere topics) en mijn conclusie is dat die server gewoon brakjes in elkaar is gezet. Geen actieve koeling, slechts een 250 Watt PSU. Alleen deze 2 gegevens kunnen er al voor zorgen dat het niet draait. Je schijven kunnen al warm gelopen zijn en daardoor kapot zijn. "Geel uitgeslagen Molexjes" klinkt ook niet al te best. JE zal toch echt de basis goed in orde moeten hebben om te kunnen beoordelen of er verderop in het proces (software og instelling) een probleem zit.

Stappenplan:

>Haal een koeling voor die schijven
>Check alle schijven 1 voor 1 of ze niet stuk zijn
>Begin helemaal overnieuw met alles na te lopen qua SCSI ID's termination spin-off jumpers etc...
>Sluit ook je voeding niet uit!!! Als er 1 schijf er in raid uitklapt omdat ie te weinig stroom krijgt krijg je elke keer een corrupte index en/of partitietabel waardoor ie niet meer te benaderen is.

Dit probleem lijkt mij eerder een fysiek hardware iets dan een softwareprobleem.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Download de ASPI drivers voor je controller van de adaptec website, en laadt die voordat je het tooltje in DOS runt, dus laden in je config.sys.

Dan moet het wel werken.

Als het goed is heeft die 36 GB variant 2 platters dus nog veel meer hitte door platter-lucht wrijving dan een 18 GB versie. Grote kans dat de hitte je schijven sloopt, dat soort schijven moeten inderdaad gekoeld worden, met nadruk op moet, dat zegt maxtor zelf ook. (maar daar heb je natuurlijk even niks aan :) )

specs

• Shunt
under-world schreef op 05 januari 2004 @ 14:57:
Ik heb gelezen (zelfs je andere topics) en mijn conclusie is dat die server gewoon brakjes in elkaar is gezet. Geen actieve koeling, slechts een 250 Watt PSU. Alleen deze 2 gegevens kunnen er al voor zorgen dat het niet draait. Je schijven kunnen al warm gelopen zijn en daardoor kapot zijn. "Geel uitgeslagen Molexjes" klinkt ook niet al te best. JE zal toch echt de basis goed in orde moeten hebben om te kunnen beoordelen of er verderop in het proces (software og instelling) een probleem zit.

Stappenplan:

>Haal een koeling voor die schijven
>Check alle schijven 1 voor 1 of ze niet stuk zijn
>Begin helemaal overnieuw met alles na te lopen qua SCSI ID's termination spin-off jumpers etc...
>Sluit ook je voeding niet uit!!! Als er 1 schijf er in raid uitklapt omdat ie te weinig stroom krijgt krijg je elke keer een corrupte index en/of partitietabel waardoor ie niet meer te benaderen is.

Dit probleem lijkt mij eerder een fysiek hardware iets dan een softwareprobleem.
zoals ik zeg koeling komt maar in deze kast is dit dus onmogelijk
dat het ondeugelijke hardware is wist ik al een tijdje :+ (belgen btw :P ) mare voeding :S kom op zeg het is een singel P3 1 ghz met 4 scsi schijfjes en verder niets dus ik denk niet dat dit echt een punt zal zijn 8)7 ik denk dat 40 / 60 W voor een hd ongeveer tog wel zo standaard is voor zon ding (hoger lijkt me niet anders zou er een nog grotere koeler op moeten als een p4 of xp :P

ik ben zelf van plan om alles in een andere kast te gooien (de nieuwe hardware aan gzien die hdd's tog echt wel rot zijn en ik durf daar niet echt mee verder te gaan) en die met goede koeling voorzien. ook wil ik kijken naar een 2e P3 1000B aangezien de server nu een stuk zwaarder belast word.

Game PC

• under-world

under-world

ooh-la dots

Kijk die voeding zou genoeg moeten zijn dat ben ik met je eens. Toch is bijvoorbeeld zo'n 250 Watt lang niet altijd in staat om 250 Watt continue 24/7 0f 12/7 te leveren. Sommige no-name el-cheapo PSU's van 300 Watt smelten al als je er een uurtje 200 Watt opzet. :'( Piekvermogen is iets anders als continue vermogen en die gele molexjes....dat moet ergens door komen lijkt me... :+ Niet omdat het het zo'n topPSU is die je daar te pakken hebt lijkt me... No offence maar wij kunnen niks voor je doen als je niet eerst zorgt dat problemen door secundaire zaken als koeling en vermogen van de PSU uitgesloten zijn. Als je in raid gaat draaien zorg dan ook voor een betrouwbare PSU want als ie klapt kun je misschien alsnog al je schijven inclusief data vaarwel zeggen. ALs je bedrijf zuinig is op de data wat is dan 100 euro voor een kwaliteitsvoeding ? Nu heeft het probleem al meer gekost door jouw manuren dan dat ze gelijk betrouwbaar spul neerzetten.. P.S. Die server.. welke 8)7 bouwt er nu een server met 250 Watt noname PSU en Raid 10k zonder koeling ??

[ Voor 4% gewijzigd door under-world op 05-01-2004 16:05 ]

• Shunt
under-world schreef op 05 januari 2004 @ 16:04:
Kijk die voeding zou genoeg moeten zijn dat ben ik met je eens. Toch is bijvoorbeeld zo'n 250 Watt lang niet altijd in staat om 250 Watt continue 24/7 0f 12/7 te leveren. Sommige no-name el-cheapo PSU's van 300 Watt smelten al als je er een uurtje 200 Watt opzet. :'( Piekvermogen is iets anders als continue vermogen en die gele molexjes....dat moet ergens door komen lijkt me... :+ Niet omdat het het zo'n topPSU is die je daar te pakken hebt lijkt me... No offence maar wij kunnen niks voor je doen als je niet eerst zorgt dat problemen door secundaire zaken als koeling en vermogen van de PSU uitgesloten zijn. Als je in raid gaat draaien zorg dan ook voor een betrouwbare PSU want als ie klapt kun je misschien alsnog al je schijven inclusief data vaarwel zeggen. ALs je bedrijf zuinig is op de data wat is dan 100 euro voor een kwaliteitsvoeding ? Nu heeft het probleem al meer gekost door jouw manuren dan dat ze gelijk betrouwbaar spul neerzetten.. P.S. Die server.. welke 8)7 bouwt er nu een server met 250 Watt noname PSU en Raid 10k zonder koeling ??
erm een bels bedrijf dat hier het software paket levert :D
nogmaals ik heb deze server niet zelf neer gezet. dan zou er minimaal een dual P3 staan (is ook mogelijk met dat mobo ) en tog wel een beter kast en coolers. dat over die voeding ( ik kan er nu niet bij omdat ik weer thuis ben) maar dat is echt een goeie voeding hoor ;) hij heeft er al 1.5 jaar nonstop(letterlijk 24/7/370 mee gedraait zonder problemen. en de die gele molexjes heeft niets met de voeding te maken maar dat die hdd's te heet zijn.

ik weet dat het anders moet maar daar gaat het hier nu niet om. het gaat mij er alleen om dat ik er achter kom welke drive nu echt defect is en of dat het normaal is dat je een raid 1 mirror drive niet kan benaderen onder de tool van de controller

Game PC

• Shunt
nou we hebben contact gehad met het bedrijf dat de server leverde. die hebben weer aan gegeven dat het hier om een brother server. en bij brother geven zij aan dat ze nooit actieve cooling op deze servers zetten |:(

brother }:O

geef mij maar een DELL of een IBM desnoots een HP

Game PC

• Shunt
update
server is trug gegaan naar brother en we hebben 3x Maxtor Atlas 10K IV 36,7GB (10.000rpm, Ultra320, SCA) terug gekregen :P dus ipv 160 schijfjes 320 }) nu nog even een leuke controller daar voor uit zoeken zodat we echte raid 5 kunnen gaan draaien :P

btw bij broter blijven zeggen dat actieve cooling niet nodig is bij deze schijven |:(
en die vergeelde stekkers schreven ze af als dat dat normaal is bij oude voedingen :+

agja ik gaat nu 3x Bodyguard 525 kopen zit een temp sensor in + warning functie en alles dus jah dat lijkt me wel handig ook gooi ik een of 2 Papst 8412NGL 8x8 cm fan in. ik zit nu alleen nog mee dat de kast waar het geheel in staat ook nog een beetje normaal geventieleerd moet worden er zijn nu namelijk mensen die steeds het kastje af sluiten 8)7

eigenlijk wou ik er 4 van deze in zetten :P
Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.com/ai/cfk08-g.jpg

en deze hdd cooling

Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.com/ai/dhc-u43s.jpg

alleen de baas vond dit niet zo'n goed plan :P

Game PC

• maratropa
  • Niet online
Serieus wat een apen, dat soort schijven moet je gewoon koelen, punt. Dus gewoon lekker doen wat je van plan bent.

Let op dat scsi drives soms niet gesupport worden in van die koel racks, die vaak voor ide enzo zijn.

Je hebt SCA schijven terug gekregen, waarom koop je dan geen SCA rack, die in 3 cdrom cloten past. Daar zit vaak een grote koeler achterop en nog meer extra's.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 13-01-2004 11:55 ]

specs

• Shunt
gladiool schreef op 13 januari 2004 @ 11:55:
Serieus wat een apen, dat soort schijven moet je gewoon koelen, punt. Dus gewoon lekker doen wat je van plan bent.

Let op dat scsi drives soms niet gesupport worden in van die koel racks, die vaak voor ide enzo zijn.

Je hebt SCA schijven terug gekregen, waarom koop je dan geen SCA rack, die in 3 cdrom cloten past. Daar zit vaak een grote koeler achterop en nog meer extra's.
past niet in de kast :'( heb er ook al naar staan kijken maarjah baas vond dit ook wel goe :P en komt er nog eens bij dat die racks inorm luidruchtig nu de hdds weer stiller zijn (vorige waren straal jagers) is het plan om de kast gewoon open te houden omdat de actieve cooling die er in zit tog niet werkt (de kast waar de server in staat that is he) ik heb btw gebeld met het bedrijf waar ik ze bestel. deze zijn dus zonder achter kant (open dus).

btw lees prestaties van die schijven zijn van 20 kbs naar 60 mb's gegaan :P

heb jij meschien een linkje naar nog meer van die racks ik kan er maar 2 ofzo vinden :X

[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 13-01-2004 11:59 ]

Game PC

• maratropa
  • Niet online
Nou je hebt racks met 1 grote 90 of 120 mm fan en die zijn heel stil. Maar zorg iig voor wat airflow, het mag gewoon niet stil staan.

Enlight maakt ze en Supermicro, en er zullen er nog wel meer zijn. Intel geloof ik ook. Ik had er vroeger 1 van chieftec maar die worden niet meer gemaakt. Ze kosten iig een hoop pieken maar ik zou ze wel aanraden voor in een bedrijf. Ik zou het zowiezo nu goed oplossen. Zo'n rack past niet doordat je niet genoeg 5 1/4 sloten meer hebt?

specs

• Shunt
gladiool schreef op 13 januari 2004 @ 12:08:
Nou je hebt racks met 1 grote 90 of 120 mm fan en die zijn heel stil. Maar zorg iig voor wat airflow, het mag gewoon niet stil staan.

Enlight maakt ze en Supermicro, en er zullen er nog wel meer zijn. Intel geloof ik ook. Ik had er vroeger 1 van chieftec maar die worden niet meer gemaakt. Ze kosten iig een hoop pieken maar ik zou ze wel aanraden voor in een bedrijf. Ik zou het zowiezo nu goed oplossen. Zo'n rack past niet doordat je niet genoeg 5 1/4 sloten meer hebt?
heb 6 bays maar die zijn om de 2 bays zit daar een fking stuk metaal tussen om de stevigheid van de kast te verserken. maar jah over een jaar of zo willen ze over stappen op een nieuwe server (waarschijnlijk gaat dat of een dell of een ibm worden. dus jah heeft het niet veel zin om er nu nog een compleet nieuwe kast voor te gaan kopen als deze oplossing ook werkt :P

Game PC

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
gladiool schreef op 05 januari 2004 @ 14:58:
Download de ASPI drivers voor je controller van de adaptec website, en laadt die voordat je het tooltje in DOS runt, dus laden in je config.sys.

Dan moet het wel werken.

Als het goed is heeft die 36 GB variant 2 platters dus nog veel meer hitte door platter-lucht wrijving dan een 18 GB versie. Grote kans dat de hitte je schijven sloopt, dat soort schijven moeten inderdaad gekoeld worden, met nadruk op moet, dat zegt maxtor zelf ook. (maar daar heb je natuurlijk even niks aan :) )
Het is een Atlas V, dat is een oudje, die heeft 9,1 GB per platter (4 platters dus), en geeft dus meer hitte dan je denkt ;)

• Shunt
Lennieboy83 schreef op 13 januari 2004 @ 13:00:
[...]

Het is een Atlas V, dat is een oudje, die heeft 9,1 GB per platter (4 platters dus), en geeft dus meer hitte dan je denkt ;)
hmmz kan dit dan nog gewoon een standaard grote hebben (even groot als een standaart hdd? ik dacht dat je dan een hogere hdd kreeg.
of ben ik nu onzin aan het spuien ? :P

Game PC

• maratropa
  • Niet online
hij bedoelt dus dat de atlas V 4 platters boven elkaar heeft, en dus ook 4 lees en schrijf koppen. Das nog meer dan ik dacht dus, vandaar dat ze dus zo heet werden.

ah wacht ik begrijp nu wat je bedoelt, blijkbaar niet, als mrbiggles gelijk heeft. Maar ja had inderdaad vroeger wel van de grote scsi behuizingen, met 2 keer de hoogte ja. (dacht dat ze nog wel af en toe gebruikt worden voor hele grote schijven)

[ Voor 44% gewijzigd door maratropa op 13-01-2004 13:58 ]

specs

• Shunt
gladiool schreef op 13 januari 2004 @ 13:57:
hij bedoelt dus dat de atlas V 4 platters boven elkaar heeft, en dus ook 4 lees en schrijf koppen. Das nog meer dan ik dacht dus, vandaar dat ze dus zo heet werden.

ah wacht ik begrijp nu wat je bedoelt, blijkbaar niet, als mrbiggles gelijk heeft. Maar ja had inderdaad vroeger wel van de grote scsi behuizingen, met 2 keer de hoogte ja. (dacht dat ze nog wel af en toe gebruikt worden voor hele grote schijven)
heb btw nog thuis een scijf van 4 gb staan die 30 cm bij 40 bij 30 is :D cms that is he :P

mare morgen krijg ik de zooi binnen ga ik lekker instaleren
maar ik heb nog wel een vraagje. hoe kan ik kijken of die hdd's niet te warm worden (dus via de temp sensors van dat ding zelf (ik neem aan dat die dingen ook iets als s.m.a.r.t hebben ?))

Game PC

• maratropa
  • Niet online
ja als het goed is hebben ze smart en een temp sensor. SMART bij scsi is wat anders dan bij IDE, waar je allerei waardes krijgt, SMART bij scsi geeft alleen status OK of NIET OK.

Die temp sensor moet je kunnen uitlezen met bijvoorbeeld Ariolic Active Smart SCSI, alleen licht het een beetje aan of hij de schijven door de controller heen ziet. Een adaptec 39160 is geen probleem hier, maar misschien dat RAID kaarten meer problemen geven. Al denk ik dat een beetje scsi raid kaart wel zelf een utility heeft.

specs

• Shunt
ik zal eens gaan zoeken op de adaptech site of daar niet een tooltje staat ofzo
ik ga in ieders geval wel de resultaten hier posten en ik ga nog even met brother heen en weer mailen waar het op lsaat dat er geen koeling in zou hoeven te zitten :P

Game PC

• Shunt
schop onder de kont
ik heb de cooldrives bevestigd
Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.com/ai/cooldrive4.jpg
3 van deze dus :P

temps blijven nu van onder naar boov

29 31 en 34 graden en dit onder een full load.
heb btw ook 2 papst fans bij geplaatst die controlled worden door de cool drives
echt het werkt nu als een zonnetje

Game PC

Pagina: 1