Het zit zo. Ik heb al een tijd een aantal lastige problemen met een server op mijn stage plek. Het probleem was eerst dat de schrijf en lees snelheid van de server zo belabberd was als of je met een floppie over het netwerk met 10 man aan het delen was. Echter ben ik er dus achter gekomen dat dit dus door de hardeschijven komt, (dit is opzich wel vreem aangezien 1.5 jaar gelden de hdd's ook al ongeveer de zelfde klacht hadden en toen uiteindelijk totaal kapot zijn gegaan.) Echter er is toen een nieuwe server gekomen met 3x 36 gb scsi 160 ultra schijfjes. Nu stond voor vandaag in de planning om rustig de server uit het netwerk te halen en zo rustig de hdd's te kunnen testen, echter toen ik vanochtent aan kwam bleek de D drive (hier staat dus alle data van een database op ) overleden te zijn. na een hoop na gelopen te hebben ben ik er dus achter gekomen dat de controller hem gewoon niet meer herkende. Nou dacht ik van dat misterie opgelost hdd is dus gewoon dood. Ik nog even met de adaptec SCSI utility even de hdd gaan controleren. En de rest natuurlijk ook even he, echter na dus de probleem veroorzaker even los te hebben gehaald en weer aan gesloten te hebben. Bleek deze weer herkend te worden,
Ik dacht dus van mooooi, maar nee hoor ik wil starten naar windows en ja hoor ik ben zeker 2 uur bezig waar na hij heel lanzaam een loginscherm tervoorschijn toverd + 20 verschillende malen de melding dat hij uitgestelde schrijfbewerkingen niet uit kan voeren op hdd01. en dan reset hij dood leuk.
Even een uitleg over de configuratie:
Erzitten 3 Quantum Atlas_V_36_WLS schijfjes in
Deze zijn dus :
C:\
D:\
En de derde schijf is een mirror van D:\
Deze kan ik dus ook niet benaderen met het adaptec tooltje. (of dit nu door de instelling komt of dat deze ook defect is kan ik dus niet zeggen )(wel zag hij hem gewoon in windows 2000 server als een mirror schijf maar daar stond wel een foutmelding bij
weet dus ook niet of dat er bij hoort)
En zie ik bij de diag tool van de scsi controller heel leuk staan bij de eerste scsi schijf :
Medium error
De exacte beshrijving van wat de adaptec tool er van zegt
target scsi ID : 0
SCSI CDB Sent : 03 00 00 00 0E 00 70 00 03 00
Host Adapter Status : 00h - No host adapter error
Target Status : 02h - Chek condition
Sense Key :03h - Medium error
+ Sense Code : 19h
+ Sense COde Qualifier : 03h
Bij de 2e waar eerst dus eerst de problemen mee begonnen is die geeft geen fouten. als ik dan ook verify disk media doe dan gaat dit zonder problemen en ook best snel.
Bij de derde staat dus start unit request failed
en de exacte melding is
target scsi ID : 2
SCSI CDB Sent : 03 00 00 00 0E 00 70 00 02 00
Sense Key : 02 - not ready
+ Sense Code : 40h
+ Sense COde Qualifier : 81h
Wat echter wel een vreemd iets is, in heel die server is geen enkele extra cooler te vinden, de hdd's waren ook verdomt heet als ze net aan hebben gestaan (en nu staat de kast nog open ook
) Die drives worden dus nog veel warmer als de kast dicht zit. Ook zijn de molex stekkertjes een beetje geel uit geslagen op het stuk wat in de hdd gaat
ook dat lijkt me niet goed.
even de totaal specs van de server waar het over gaat:
PIII 1000B
Intel G7ES7
640 mb pc 133 geheugen
250 W voeding atx
3x Quantum Atlas_V_36_WLS
SCSI controller AIC - 7899
wat heb ik allemaal geprobeerd :
drives los van elkaar testen en booten : geen verschil
tooltje van maxtor downloaden : doet het niet hij kan de controller niet vinden
zoeken in de faq : niets relevants gevonden
de uiteindelijke vraag in het kort:
hoe kan ik nu het beste kijken wat er kapot is (en nee ik heb niet zo maar nog een scsi controller liggen nog een andere scsi 160 ultra scijf
)
hoort het dat je de in raid 1 gezette schijf (de mirror dus) via de bios tool van de scsi controller niet zomaar meer kan benaderen ?
wie na 856 woorden nog zin heeft om wat meer te lezen kijk dan maar eens hier de vorige topics over mijn probleem (als je af vraagt waarom ik niet verder ga in die topics, wel omdat het nu van een software probleem naar een hardware probleem is gegaan
)
Dit is dus het eerste probleem (heeft hier niet zo zeer iets mee te maken maar is wel de aan zet geweest voor het volgende topic.
[rml][ w2k server] na een dag niet meer bij eigenschappen[/rml]/
Dit is het directe topic tegen over dit probleem.
[rml][ Win2K server]performance lezen en scrijven over netwerk[/rml]/
Even een uitleg over de configuratie:
Erzitten 3 Quantum Atlas_V_36_WLS schijfjes in
Deze zijn dus :
C:\
D:\
En de derde schijf is een mirror van D:\
Deze kan ik dus ook niet benaderen met het adaptec tooltje. (of dit nu door de instelling komt of dat deze ook defect is kan ik dus niet zeggen )(wel zag hij hem gewoon in windows 2000 server als een mirror schijf maar daar stond wel een foutmelding bij
En zie ik bij de diag tool van de scsi controller heel leuk staan bij de eerste scsi schijf :
Medium error
De exacte beshrijving van wat de adaptec tool er van zegt
target scsi ID : 0
SCSI CDB Sent : 03 00 00 00 0E 00 70 00 03 00
Sense Key :03h - Medium error
+ Sense Code : 19h
+ Sense COde Qualifier : 03h
Bij de 2e waar eerst dus eerst de problemen mee begonnen is die geeft geen fouten. als ik dan ook verify disk media doe dan gaat dit zonder problemen en ook best snel.
Bij de derde staat dus start unit request failed
en de exacte melding is
target scsi ID : 2
SCSI CDB Sent : 03 00 00 00 0E 00 70 00 02 00
Sense Key : 02 - not ready
+ Sense Code : 40h
+ Sense COde Qualifier : 81h
Wat echter wel een vreemd iets is, in heel die server is geen enkele extra cooler te vinden, de hdd's waren ook verdomt heet als ze net aan hebben gestaan (en nu staat de kast nog open ook
even de totaal specs van de server waar het over gaat:
PIII 1000B
Intel G7ES7
640 mb pc 133 geheugen
250 W voeding atx
3x Quantum Atlas_V_36_WLS
SCSI controller AIC - 7899
wat heb ik allemaal geprobeerd :
drives los van elkaar testen en booten : geen verschil
tooltje van maxtor downloaden : doet het niet hij kan de controller niet vinden
zoeken in de faq : niets relevants gevonden
de uiteindelijke vraag in het kort:
hoe kan ik nu het beste kijken wat er kapot is (en nee ik heb niet zo maar nog een scsi controller liggen nog een andere scsi 160 ultra scijf
hoort het dat je de in raid 1 gezette schijf (de mirror dus) via de bios tool van de scsi controller niet zomaar meer kan benaderen ?
wie na 856 woorden nog zin heeft om wat meer te lezen kijk dan maar eens hier de vorige topics over mijn probleem (als je af vraagt waarom ik niet verder ga in die topics, wel omdat het nu van een software probleem naar een hardware probleem is gegaan
Dit is dus het eerste probleem (heeft hier niet zo zeer iets mee te maken maar is wel de aan zet geweest voor het volgende topic.
[rml][ w2k server] na een dag niet meer bij eigenschappen[/rml]/
Dit is het directe topic tegen over dit probleem.
[rml][ Win2K server]performance lezen en scrijven over netwerk[/rml]/
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"